Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op
Pelle

Pelle

11-05-2010 om 18:01

Kind bij de dokter steeds lastiger

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
reina

reina

15-05-2010 om 20:40

Prikkadootjes

het is la lang geleden dat we er mee te maken hadden, maar hetis vast nog steeds zo dat kinderen in het AMC bij elke prik op het lab een prikkadootje mogen uitzoeken, kleinigheidje, maar het idee alleen hielp al

reina

reina

15-05-2010 om 21:54

Pelle

Hé, wat mooi. Dat hadden ze destijds nog niet.

Monique D*

Monique D*

16-05-2010 om 13:23

Kaart voor ogentest

Polly, ik heb wel eens een kaart gezien met figuurtjes waarbij de kinderen moeten zeggen of met hun arm aan moeten geven of het pijltje(?) van het figuurtje naar boven, rechts, links of naar beneden wijst? Zo'n kaart zou men moeten gebruiken i.p.v. de oude kaart met een plaatje van een fluitketeltje erop, waarvan de kinderen geen flauw benul hebben wat een fluitketel is. En als jouw kind toch weigert om mee te werken dan wordt het heel moeilijk om zijn ogen te testen. Hoe oud is jouw zoontje eigenlijk? Heb je hem uitgelegd dat men die test moet doen om te controleren of hij goed kan zien? Snapt hij dat verhaal wel? Ik zou toch geneigd zijn om hem "om te kopen" met een klein cadeautje om hem echt mee te laten werken.

Monique D*

Monique D*

16-05-2010 om 13:27

Oude kaart

Ik begrijp niet waarom ze steeds dezelfde kaart voor de ogentest gebruiken. Als kinderen zich geregeld moeten laten testen dan heeft die test geen meerwaarde omdat ze die kaart uit hun hoofd kennen..

Polly Shearman

Polly Shearman

16-05-2010 om 16:33

Alle soorten kaarten

Zoon heeft al alle soorten kaarten al te zien gekregen maar hij doet simpel weg zijn mond niet open. De tijd zal het leren. Ik vind het heel goed dat ze verschillende kaarten gebruiken want bij ieder kind werkt iets anders het beste. Bij mijn schatje werkt niks naar dat komt wel goed. Groet Polly

Tineke

Tineke

16-05-2010 om 20:21

Wat ik niet snap polly

Waarom is de medewerking van het kind nodig om de ogen te testen? Ik werk nu met ernstig meervoudig gehandicapte kinderen, en die kunnen heus niks zelf aangeven, toch is van al die kindjes precies bekend in welke mate ze slechtziend/ blind zijn, er is heel exact omschreven wat ze visueel ervaren.

Theezettertje (o.t.)

zei mijn oudste bijna 20 jaar geleden, zolang wordt deze kaart dus al gebruikt ?! Ik realiseerde me toen dat ik het woord fluitketel nooit gebruikte, maar altijd zei: "Ik ga even thee zetten", als ik de ketel pakte.

Polly Shearman

Polly Shearman

17-05-2010 om 10:56

Heksenvetje

Heb ik ook al meerdere keren gevraagd, ze kunnen wel zien wat de staat van het oog is, maar iedereen ziet anders met zie staat. Dus daarom moet hij echt zeggen wat hij ziet, Hij is ook getest met een 3d bril op en dat was goed, hij zag voldoende, de vraag was toen: zie je iets: ja of nee, dus hij kon gewoon even knikken,
Hoefde niet te zeggen wat hij zag enz..

Vraag jij eens op je werk hoe dat dan kan? Misschien gebruiken ze daar andere techniken?

groet, polly

ishtar

ishtar

17-05-2010 om 11:11

Polly

mijn zoon is getest met druppels een een soort meetlatje. Daar hoefde hij geen letters/plaatjes voor te lezen. Hij heeft een gewone cilinder en een min-afwijking.
maar misschien is dat niet de info die ze van Ruud willen hebben?

Polly Shearman

Polly Shearman

17-05-2010 om 14:45

Ja dat ook

Die test is idd ook gedaan, met die druppels.
maar helaas... is dat blijkbaar niet genoeg!

Kaaskopje

Kaaskopje

18-05-2010 om 00:48

Kaatje

ik heb mijn ogen afgelopen winter ook laten opmeten voor een nieuwe bril. Ik moet zeggen opnieuw laten opmeten, want ik had het een jaar geleden ook al laten doen en toen werd ik weer naar huis gestuurd omdat de uitslag niet helemaal lekker zat. Een ruim half jaar later ben ik weer teruggegaan, nu naar een ander filiaal. De dame die mijn ogen opmat controleerde de gegevens met de gegevens van de zomer en nam aan dat het daarmee goed zat. Maar dat was niet zo. Waar de dame van winkel 1 al voor waarschuwde gebeurde. Mijn glassterkte van het rechter glas was te hoog bemeten, waardoor ik in de verte leuk kon zien maar van dichterbij teveel. Ik kreeg er hoofdpijn van. Ik kon aangeven dat er iets niet klopte, maar kan een kind wat meervoudig gehandicapt is dat ook? De computer is een geweldig hulpmiddel bij oogonderzoek, maar daarnaast is menselijke inbreng heel belangrijk. Zowel van de 'patiënt' als de opticiën of oogarts.

Tineke

Tineke

18-05-2010 om 19:32

Geen idee

Ik zal het nog navragen hoe er gemeten wordt, maar Kaaskopje, deze kindertjes dragen zelden een bril, dus een foutmeting heeft daarvoor geen consequentie. Wat ik wel weet is dat er duidelijk onderscheid wordt gemaakt tussen de conditie van het oog zelf en de manier waarop de hersens het oog kunnen gebruiken. Daartussen zit soms een enorm hiaat. En juist dat allebei is heel exact omschreven. Zo is er bijv. een kind dat oogtechnisch gezien, best goed zou moeten kunnen zien. Maar door zijn syndroom ziet het kind slechts secondes, dus af en toe plots iets, en dan weer niet. (en daar helpen brilletjes dus ook niet tegen) Slechts een kind draagt een bril.
Maar hetzelfde geldt voor hun slechthorendheid, ook die afwijking is tot in detail bekend.

Vic

Vic

18-05-2010 om 19:37

Ogen meten

Misschien willen ze testen hoe het oog accommodeert. Een kind met een (behoorlijke) afwijking kan vaak toch nog heel wat plaatjes lezen. De daadwerkelijke afwijking kan bij kinderen het beste worden gemeten na druppels.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.