Jose van Polanen
24-10-2008 om 09:26
Interessant proefschrift misschien
Beste allemaal,
Dit lijkt me voor ouders online een interessant proefschrift. Ik heb verder geen kennis van het onderzoek en/of de resultaten maar kreeg dit bericht doorgestuurd. Kan het niet laten om het hier op het forum te citeren, hoewel de samenvatting naar mijn smaak wat wollig eindig met dat verdwalen en zo, is de observatie dat de bedisselaars de hoofdrol van de ouders systematisch negeren mij uit het hart gegrepen!! Hier komt het bericht:
"Promotie mevrouw drs. M.A.M. Hoek
Nederlandse samenvatting
Ontheemd ouderschap.
Betekenissen van zorg en verantwoordelijkheid in beleidsteksten opvoedingsondersteuning 1979-2002 De overheid wil ouders steunen - maar hoever wil en mag zijn gaan? De analyse van beleidsteksten over opvoedingsondersteuning die toenmalige regeringen tussen 1979 en 2002 naar de Tweede Kamer stuurden, brengt betekenissen van zorg en verantwoordelijkheid aan de oppervlakte. Diverse ministeries ontwikkelden vier beleidsverhalen over de noodzaak van opvoedingsondersteuning. De verhalen van ontplooiing, van gelijke kansen, van preventie en van controle bevatten oordelen over opvoeding, geschikte ondersteuning, en over de opvoedkundige capaciteiten van ouders. Met daarin verweven al dan niet impliciete ideeën over wenselijk burgerschap.
Opvoeden wordt gezien als oorzaak en oplossing voor allerlei maatschappelijke problemen, leerachterstanden, gedragsproblemen, criminaliteit. Maar wat een wenselijke opvoeding is, komt nauwelijks ter sprake. Deze lacune in ideevorming gaat vergezeld met het ontbreken van de stem van ouders.
Dit proefschrift is een aanzet om scherper te denken over de steun die ouders nodig hebben. En een aanzet om de ontbrekende stem van ouders te introduceren. Dit kan door opvoeden te zien als een aspect van burgerschap én als een leerproces van ouders dat om diverse redenen kan stagneren. Ouders kunnen ontheemd raken in het ouderschap - en dit vraagt om een gedifferentieerd beleid in ouderschapsondersteuning.
Zie voor het proefschrift: http://www.swpbook.com/1149."
Einde bericht. Dat ik dit nog mag meemaken.....De openbare verdediging is op 7 november om 10.30 uur mocht iemand dat interessant vinden. Forumbeheer, is een recensie misschien een goed idee?
Groet,
M Lavell
28-10-2008 om 12:18
Draagvlak
Het collectief invullen van de gaten in het verhaal van de media, is vooral een kwestie van draagvlak. Er is niet één artikel gepubliceerd dat de suggestie die tinus wekt en Gouda - inwoner uitspreekt, daadwerkelijk zo beschrijft.
In het lopende verhaal dat mensen er zelf van maken zou het tien jaar geleden nog niet opgekomen zijn om te denken dat de busmaatschappij met de maatregel een gerichte strafmaatregel tegen een bevolkingsgroep uitvaardigde. Je 'mocht' dat niet denken, het was algemeen bekend dat busmaatschappijen zoiets niet mogen doen én de mensen die het wel zouden willen hadden bovendien het idee dat 'de linkse kerk' dit soort optreden actief zou beletten: zoiets gebeurde niet.
Kennelijk is dat draagvlak inmiddels omgeslagen naar een invulling waarin ook doorgaans weldenkende mensen denken dat zoiets wel gebeurt en nog legaal is ook.
Die buschauffeur in de uitzending van Premtime kreeg juist daar het maagzuur van. En dat kan ik mij goed voorstellen. Ze rijden weer door die wijk, langs die veel te volle bushalte met angst en beven in hun lijf: straks rij ik er nog eentje dood!
Maar draagvlak om dat probleem aan de orde te stellen is er kennelijk niet.
Groet,
Miriam Lavell
Tinus_p
28-10-2008 om 20:07
Gouda-inwoner
Gouda-inwoner:
"Natuurlijk zijn er incidenten geweest in Oosterwei. Maar de aanleiding voor het stopzetten van de busdienst in Oosterwei was een incident dat zich helemaal niet afspeelde in die wijk. Dat is in verschillende media gemeld maar wordt geregeld genegeerd."
Maar was het wel een incident waarbij de buschauffeur werd bedreigd? En was t iets met Marokkanen? Heb je een link?
Tinus_p
28-10-2008 om 20:11
Indrukken
Miriam:
Dat de indruk kennelijk bestaat dat de busmaatschappij heel gericht een bevolkingsgroep straft met een maatregel voor een incident elders, baart me trouwens zorgen. Kennelijk wordt die in het eigen hoofd ontstane gedachte, net goed!, op geen enkele manier bekritiseerd. Wat is het volgende idee na weer een incident? De moskee dicht metselen onder het motto \'moeten _ze_ maar op hun kinderen letten\'?"
IK weet niet waar jij die indruk baseert? OP basis van wat ik heb gelezen, ging het niet om straf, en zeker niet tegen een bepaalde bevolkingsgroep, maar ging het er om, dat buschauffeurs zich na bedreigingen niet meer veilig voelden en dat de busmaatschappij daarom als goed werkgever (die op grond van de arbowet een veilige werkplek moet waarborgen) de bus niet meer over een onveilige route liet rijden.
Tinus_p
28-10-2008 om 20:17
Ach jee
Jose:
"Tinus heeft de oplossing: als alle ouders een paar keer meegaan met de bus om ze voor te doen hoe ze met een bus mee moeten, zullen ze zich daarna allemaal als engelen gedragen in de bus. Heerlijk."
Ach ja, je kunt daar stropopperig of anderszins badinerend over doen, maar heb je ook nog serieus iets te zeggen over mijn opmerking over het proces in 3 fasen?
Tinus_p
29-10-2008 om 09:35
Jeugdsentiment
Tops:
"Jammer dat ik hier geen foto kan plaatsen van het stadsbusstation in de ochtendspits."
Aj, das bijna jeugdsentiment. Ik heb daar jaren staan dringen. Vooral als ik laat was en in de studentenspits kwam; 1000 mensen die lijn 12 bestormden.
Tinus_p
29-10-2008 om 09:38
Link van cameron
Cameron:
"http://www.scienceguide.nl/article.asp?articleid=106143"
Nuttig, omdat twee aspecten blijkbaar onomstreden zijn:
1. Het ging om een beroving.
2. Er is op zn minst gedreigd met geweld, en waarschijnlijk zelfs geweld (messteken) gebruikt.
Geen overvolle bushaltes dus.
Jose van Polanen
30-10-2008 om 20:34
hij ging o.t. Het ging ineens over kinderen voordoen hoe ze met de bus moeten. Ook interessant, daar niet van, maar ik wou alleen attenderen op het proefschrift dat draait om allerlei beleid dat de staat formuleert om opvoeding te verbeteren zonder dat diezelfde verbeteraars voor ogen hebben wat een 'goede' opvoeding eigenlijk is.
groet,