Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op
krin

krin

02-11-2012 om 10:15

Hyperouders en apenstaartgeneratie

Een leuke woordenlijst met neologismen voor het nieuwe opvoeden: http://www.inl.nl/onderzoek-a-onderwijs/lexicologie-a-lexicografie/gelegenheidswoordenboekjes/827-opvoedwoordenboekje

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Tink

Tink

02-11-2012 om 18:43

Leuk

Wij zijn dus een spitsuurgezin en ik heb apenstaartkinderen, leuk om te weten

krin

krin

02-11-2012 om 20:57

En ik

heb soms een scharrelkind, en ben toch wel enigszins een laatstekansmoeder, met als ik niet uitkijk trekjes van de helikoptermoeder.

Leuk

Ik heb een scharrelkind! En beide kinderen stammen uit de apenstaartgeneratie...hahaha

Pham

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

02-11-2012 om 22:52

Ik heb een laatstekanskind, en die staat er niet bij.

En twee apestaartkinderen.

Het is toch wat. Verder zijn wij natuurlijk een spitsuurgezin en heeft mijn man een papadag. Waar blijft mijn mamadag dan? Gaat dat ook een begrip worden, net als het tweeoudergezin?

Leuke lijst

Ik heb twee apestaartkinderen en ben een laatstekansmoeder (beetje).

Overigens, zodra de mamadag een gangbaar begrip wordt, dan is de opvangdag blijkbaar de norm geworden. Vinden jullie dat eigenlijk een goede ontwikkeling, zeg maar samenlevingbreed?

Chris

Tink

Tink

04-11-2012 om 14:00

Ohja

Laatstekansmoeder ben ik ook nog, min of meer dan

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

04-11-2012 om 21:10

Maar chrish

Dat hoeft toch niet zo te zijn?

Het kan net zo goed betekenen dat het even vanzelfsprekend is dat mama thuisblijft voor de kinderen als dat papap dat doet.

En dat vind ik dus een goede ontwikkeling.

Netto-oudertijd

Een papa- en/of mamadag is per definitie een uitzondering in een week waarin de kinderen worden opgevangen door iemand anders dan de ouders.

Ik ben het met je eens dat het net zo vanzelfsprekend zou moeten zijn dat mama thuisblijft voor de kinderen als papa. Maar als naast de 'papadag' ook de 'mamadag' normaal wordt, neemt per saldo de netto-oudertijd van de kinderen af. Nu is het namelijk nog zo dat vrouwen vaak kleinere banen hebben dan mannen en ik denk niet dat mannen substantieel minder gaan werken als hun vrouwen meer gaan werken.

Chris

Chrish

"Een papa- en/of mamadag is per definitie een uitzondering in een week waarin de kinderen worden opgevangen door iemand anders dan de ouders. "

Er zijn 7 dagen in de week, geen 5. Eén papadag en éen mamadag leveren dus meer dagen met dan zonder ouders op.

'papadag' is geen uitzondering op de gebruikelijke opvang, 'papadag' is een uitzondering op de 'regel' van de fulltime werkende vader. Als moeder 4 dagen thuis is en vader 1 dan heet die dag voor velen nog steeds papadag.

Het geeft wel de indruk dat de mannen in kwestie alleen op die dag vaderen en de rest van de week alles aan de moeder overlaten, maar het lijkt net of niemand daar mee zit.

Groeten,

Temet

krin

krin

05-11-2012 om 13:40

Mamadag

"Het geeft wel de indruk dat de mannen in kwestie alleen op die dag vaderen en de rest van de week alles aan de moeder overlaten, maar het lijkt net of niemand daar mee zit."
Ik zit daar wel mee. Papadag is hier een taboewoord, evenals 'oppassen' als een van beiden thuisblijft en de ander naar een feestje gaat.
Ondertussen hebben we in de praktijk eigenlijk wel een papadag, en als ik niet oplet ook nog in Temets betekenis. Dat zit ook gewoon in het woord. Alle andere dagen is mama default, dat hoef je dus niet te benoemen.
Dus áls mamadag ooit een veelgebruikt woord wordt, lijkt me dat een goed teken. Een nog beter teken lijkt het me als het woord papadag in onbruik raakt, met alle verzwegen betekenissen erbij. En rap een beetje.

Om mee te zitten (het wordt wat ot)

Waar ik ook mee zit is dat het woord papadag, en alles erom heen, het beeld oproept van de man die de hele dag leuke dingen met zijn kind(eren) aan het doen is. Dat zie je wel vaker in het beeld van de nieuwe betrokken papa. Hopelijk onterecht. Want wat mij enorm ergert aan dat beeld is dat het huishoudelijk werk geheel naar de achtergrond verdwijnt. Alsof de kaboutertjes het doen.

In de praktijk betekent een dergelijk scenario echter dat niet de kaboutertjes, maar moeder de huishoudelijke klussen mag opknappen (zelfs als er een schoonmaakster is, blijft er nog genoeg werk over). En anders dan sommige mannen soms willen doen geloven vinden de meeste vrouwen daar helemaal geen diepe voldoening in, noch is dit een uiting van hun ware vrouwelijke wezen. Het is gewoon saai k... werk (sommige klussen saaier dan andere) maar het moet nu eenmaal gebeuren.

Geen papadag dus, maar een thuisdag, waarop de man des huizes voor de kinderen zorgt en ook de huishoudelijke klussen van dat moment voor zijn rekening neemt. Alstublieft.

Groeten,

Temet

Eens, temet!

Mooi gezegd, Temet! Hier is het woord papadag verboden. Nu ook gedreven door zwangerschapshormonen kan ik echt boos worden als iemand zegt 'oh is jouw man een dag doordeweeks thuis, wat goed!'. Nee, dat is niet goed, dat is de zorg eerlijk verdelen.
Man en ik werken allebei vier dagen en hebben beiden een thuisdag. En man doet op zijn thuisdag de weekboodschappen en de administratie. Ik doe op mijn thuisdag de was en opruimklussen. En voor het grote werk hebben we gelukkig een fantastische hulp.
Wij streven (ok, waar ik de aanjager van ben ) naar een 50-50 verdeling van zorg voor kind, leuke dingen doen, wat tijd voor jezelf en huishouden. En ja, het behouden van die balans is niet makkelijk, maar wel de moeite waard om regelmatig door te nemen hoe het is afgesproken en hoe we er voor staan.

Kaaskopje

Kaaskopje

05-11-2012 om 16:27

Ook gekeken

Onze kinderen zijn dus ook van de apestaartgeneratie. De oudste is boven de 20 maar daarmee niet behorend tot de shufflegeneratie. Ze verveelt zich op zich wel snel, maar heeft veel doorzettingsvermogen en zoekt bij verveling een activiteit.
Het waren vroeger scharrelkinderen. Ik val niet onder een bepaalde categorie ouder geloof ik. Niet hyper, geen helikopter gebruikt, geen curlingschijven in de schuur en ook geen verborgen tijgers. Ik was tot 6 jaar geleden een thuisblijfmoeder, maar sinds die 6 jaar 32 uur van huis voor een eigen inkomen, dus nu hebben we alsnog twee sleutelkinderen (die kwam ik niet tegen in het woordenboekje).

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

05-11-2012 om 18:50

Ja zo dus....

Zo bedoel ik het dus. Al vind ik het prima als mijn man een papadag heeft. Dat maakt dan meteen duidelijk wat ik heb als ik met de kinderen thuis ben.

Enne, mijn man draait zijn handen ook niet om voor een wasje. Wel onder mijn supervisie, dat dan weer wel....

En ach, ik vind het beeld van de vader die lekker leuk bezig is met zijn kinderen op zijn papadag wel charmant. Dat is wel lekker werken vind ik.
Dat mijn man dat nou weer helemaal niet heeft, ja dat is wel voer voor discussie.

Overigens ben ik wel voor Kwalitijd. Er moet wel gewassen en geruimd worden hier, maar ik probeer op mijn mamadag toch ook vooral bezig te zijn met de kinderen en tussen de bedrijven door ook nog iets leuks te doen voor mezelf...

+ Brunette +

+ Brunette +

05-11-2012 om 19:51

Ik ben weer helemaal bij.

Een paar woorden kende ik wel (papadag, laatstekansmoeder, e.a.) maar lang niet allemaal.

Ouderdag fulltimemoeder

Ik kan me ook lekker ergeren aan de woorden mamadag/papadag. Ook niet werkende (meestal) moeders die zich fulltime moeder noemen, slaan de plank mis. Alsof een werkende ouder géén fulltime ouder is!

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

06-11-2012 om 00:27

Ja lekker dan tripple

Werken die (moeders) dan niet???

Oei oei oei, ik voel een megadiscussie aankomen
En dat was niet mijn bedoeling...

Mapa

Mapa

06-11-2012 om 02:14

Papa- en mamadag

Wij hebben per week een papa- en mama-dag. Door de week dan. Want ons kind gaat maar drie middagen naar de opvang. Handig vind ik die termen, lekker duidelijk, bekt lekker. Er zit voor mij helemaal geen negatieve smaak aan. Ik vind het juist stoer en duidelijk. En ik vind het voor kind vooral belangrijk dat de structuur van de week duidelijk is.

Papa doet veel in huis, koken, boodschappen, helpen op school, vuilnis buitenzetten, met kind naar tandarts. En hij doet ook nog veel leuke dingen met kind. Want hij heeft wel zoiets van: als ik vrij neem van werk dan ga ik die tijd goed leuk besteden. Hij is zo'n beetje de enige parttimer in zijn secotr, werkt 36 uur en heeft een schoonmaakster.

Overigens doe ik die dingen ook, maar allemaal misschien een beetje minder omdat ik onregelmatig werk heb en misschien wat meer rust nodig heb (?) of wat onhandiger ben. En ik doe de was, omdat ik dat liever zelf doe (Pietje Precies, ik vind dat man het te slordig doet, bovendien vind ik de was doen een ontspannende bezigheid).

Hij brengt naar school, ik haal van opvang (meestal, soms andersom).

Overigens hebben we een tamelijk gescheiden huishouden, financieel apart, aparte woningen vlak bij elkaar die we samen gebruiken, we zijn niet getrouwd en ook niet gescheiden.

En ja, ik ben ook nog een laatstekansmoeder...

Mapa

Mapa

06-11-2012 om 02:21

Thuisdag

Tja, als ik tegen kind zeg: "vandaag is het thuisdag", dan weet kind nog niet WIE er thuis is.

En misschien denkt kind dan wel dat het geen schooldag is?!

O, en mijn streven is juist om op mamadag 's middags na school iets te ondernemen (kan ook iets nuttigs zijn voor kind, bijv. schoenen kopen), naar het park, naar opa en oma, er is meestal wel iets dat gedaan moet worden... Idem voor papadag krijg ik de indruk. Dus bij ons zijn het meestal geen thuisdagen (behalve het gewone koken dan, maar dat is vrijwel dagelijks).

Was doe ik tussendoor, vaak 's avonds/'s ochtends. Boodschappen vaak op mamadag of weekend, of tussendoor (idem voor papa).

Bellefleur

Bellefleur

06-11-2012 om 10:02

Curlingkinderen

Ik ben een helicoptermoeder. Mijn kinderen zijn van de apestaartgeneratie, we zijn een twee-ouder gezin, en ik ben een thuisblijfmoeder. Want ik werk vlakbij, en ben altijd thuis als de kinderen van school komen. En ik heb curlingkinderen. Want ze laten dat getut van mij welwillend toe.

Evanlyn

Evanlyn

06-11-2012 om 12:40

Mamadag

Ik heb het wel altijd over mijn mamadag, dus misschien slaat het nog eens aan...

Hanne.

Hanne.

06-11-2012 om 15:25

Mamadag

Hier is er ook gewoon een mamadag en een papadag.

Hoewel ik dat meer richting mijn collega's communiceer (nee ik kan vanmiddag niet komen het is mijn mamadag) dan naar de kinderen. Daar zeg ik gewoon tegen dat ik (of papa) vanmiddag thuis ben.

Dus ik héb een mamadag. Voor de kinderen is het woensdag en ben ik thuis.

Yta Chalne

Yta Chalne

06-11-2012 om 17:50

Nou nee

Wellicht is er een link met de leeftijd van de kinderen (mijn jongste is zeven), maar het 'mamadag' vind ik echt een meerdanvreselijk infantiel woord. Zeker richting collega's zou ik het niet gebruiken. Ik heb trouwens ook geen mamadag, maar ik ben desondanks elke dag moeder. Overigens vind ik 'thuisblijfmoeder' ook al zo'n vreselijk woord (impliceert een behoorlijke mate van agorafobie).

Yta

Dito, ik vind zowel mamadag als papadag zo meerdanvreselijk infantiel klinken. Een fatsoenlijk synoniem heb ik overigens niet. "Pappa/Mamma is dan thuis". Niets mis mee.

Hanne.

Hanne.

07-11-2012 om 09:06

Juist richting collega's

Juist richting collega's is het handig. Maar dat komt misschien ook doordat wij volledig in het 'nieuwe werken' zitten. Dat ik niet op kantoor ben zegt mijn collega's niet zo veel.

Mamadag betekent ik ben thuis en ben niet voor jullie bereikbaar. Da's heldere taal!

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

07-11-2012 om 10:02

Juist ja

En wat is het alternatief? Hoewel papadag en mamadag een hoog Jip-en-Janneke gehalte heeft, kan ik in ieder geval geen alternatief verzinnen dat ik beter te verteren vindt.
Of vinden jullie kinderzorgdag dan beter? En over oppassen wil ik het al helemaal niet hebben.

Volgens mij is voor heel die combinatie werk en zorg voor kinderen geen onbeladen voor iedereen te accepteren begrip te vinden.

Zou daar nu niet eens iemand op kunnen afstuderen?

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

07-11-2012 om 10:03

Oei

Ik neem aan dat jullie wel even door de werkwoordsvormfouten heen kunnen lezen...

caton

caton

07-11-2012 om 10:30

Hanne

Ik werk 4 dagen en de vrijdag is mijn vrije dag. Die heet op mijn werk dus ook gewoon mijn 'vrije dag'. De dag dat mijn man thuiswerkt is zijn thuiswerkdag.

Kaaskopje

Kaaskopje

07-11-2012 om 13:27

Niet beschikbaar/vrij/roostervrij?

Moet je op je werk een verklaring hebben waar je je dag aan besteedt? Ik werk vier dagen en de maandag en donderdag heb ik vrij. Ik sta dan niet ingeroosterd. Ik zou het ook mijn 'dagen waarop ik uit kan slapen en lekker mijn ding kan doen' kunnen noemen, maar 'ik heb vrij' is korter.

Valkyre

Valkyre

07-11-2012 om 13:58

Ja vrij

Ik heb op woensdag vrij. Dan ben ik ook nog steeds mamma, net als op al die andere dagen (en nachten, haha). Op sommige dagen werk ik op locatie, en op andere dagen werk ik thuis, maar ik ben elke dag mamma, vrij of niet.

Valkyre

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.