Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

Hoeveel vrije tijd heb jij? En je man?

Vrije tijd is tijd die je helemaal zelf mag invullen, dus zonder de zorg voor kinderen, of andere taken zoals werk, het huishouden en mantelzorg. 

En je man? (de vader van je kinderen) 


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Mevrouw75 schreef op 11-08-2021 om 11:32:

[..]

Nee joh! Ik heb juist altijd fantastische fantasietjes hoe ik mijn tijd ga invullen en pantoffeltjes voor mijn man neerzetten, zingend de ramen lappen en kleien met het grut zit daar nou net niet tussen.

Als de mijne verwacht dat ik zijn pantoffels ga klaar zetten krijg ie een tegen zn hoofd 🤣 daar heb je je pantoffel.

Flanagan schreef op 11-08-2021 om 12:36:

Julali 11:25 ‘Ik weet dat dit een taboe is om te zeggen, want je moet het allemaal fantastisch vinden en zingend met een schort om de ramen lappen en van ´s ochtends vroeg tot ´s avonds laat verven en kleien met je kinderen en voor iedereen zorgen, de pantoffeltjes voor je man klaarzetten als hij thuiskomt van zijn werk. En zit nog steeds in onze cultuur, dat dit de enige en hoogste roeping moet zijn van iedere vrouw en dat je anders een waardeloze moeder bent, maar voor mij werkt dat nu eenmaal niet zo.’

Dit is zo’n bekrompen beeldvorming van een thuisblijf moeder. Alsof de niet-werkende mensen als een ma Flodder met peuk in de mond op de bank de Viva nog even doorbladert en haar thuisblijvende buurvrouw met krulspelden in het haar de rondslingerende overhemden van haar man opnieuw strijkt. Hoe komt Julali aan zo’n negatieve beeldvorming. Toch niet van die stereotiepe programma’s van Linda de Mol? We leven nota bene in 2021!!

Omdat ze praat in clichés: uitgedaagd worden, broek kunnen ophouden, zichzelf ontwikkelen

Dus dan is het logisch dat ze ook praat in clichés over wat ze blijkbaar niet is.

AcidicShark11

AcidicShark11

11-08-2021 om 12:47

Rachel. schreef op 11-08-2021 om 12:45:

[..]

Als de mijne verwacht dat ik zijn pantoffels ga klaar zetten krijg ie een tegen zn hoofd 🤣 daar heb je je pantoffel.

Zelfde hier. Ik ben ab-so-luut geen huisvrouw, en dat weet hij. Overhemden strijkt hij dus ook mooi zelf, ik heb betere dingen te doen in mijn vrije tijd. 

AeonofWinter schreef op 11-08-2021 om 12:47:

[..]

Zelfde hier. Ik ben ab-so-luut geen huisvrouw, en dat weet hij. Overhemden strijkt hij dus ook mooi zelf, ik heb betere dingen te doen in mijn vrije tijd.

Opzich ben ik wel een huisvrouwtje maar absoluut niet op commando, ik doe het voor ons en voor mezelf, maar ik ga echt niet doen alsof hij een baby is, precies wat je zegt je hebt betere dingen te doen, kga echt geen pantoffels klaar zetten en zingend de ramen enz lappen... ik doe dat wnnr ik daar tijd voor heb en wnnr ik dat wil. Strijken doe ik ook niet echt, als hij iets aan wil doen zoals hemden dan strijkt hij het zonder gezeur eventjes zelf.

Hij is nog altijd  fysiek goed in staat om zn pantoffels te pakken en zn eigen kont af te vegen. No thanks🤣🤣

Maar gelukkig is mn vriend ook niet zo dat ie dat verwacht. Ik vind het nogal een ouderwetse schets idd.

Ik vind het ook altijd zo'n cliché om te lezen dat iemand "de intellectuele uitdaging"van haar(zijn) baan nodig heeft en daarom geen thuisblijfmoeder is.
Van mij mag iedereen alles invullen zoals hij/zij wil maar het lijkt wel of de discussie over wel of niet een baan combineren met moederschap altijd alleen maar gaat over hoogopgeleiden met een z.g. "uitdagende baan".
Als je VMBO hebt gehad en achter de kassa zit bij de Hema, ligt dit toch net even iets anders.
Heel veel banen zijn net zo geestelijk afstompend als de hele dag t.v. kijken.

En ik vind het ook vreemd dat er mensen zijn die denken dat intellectuele uitdaging alleen van een baan kan komen en niet van andere dingen.

Rockstar schreef op 11-08-2021 om 13:04:

En ik vind het ook vreemd dat er mensen zijn die denken dat intellectuele uitdaging alleen van een baan kan komen en niet van andere dingen.

Ook dat ja.

Herfstappeltaart schreef op 11-08-2021 om 13:02:

Ik vind het ook altijd zo'n cliché om te lezen dat iemand "de intellectuele uitdaging"van haar(zijn) baan nodig heeft en daarom geen thuisblijfmoeder is.
Van mij mag iedereen alles invullen zoals hij/zij wil maar het lijkt wel of de discussie over wel of niet een baan combineren met moederschap altijd alleen maar gaat over hoogopgeleiden met een z.g. "uitdagende baan".
Als je VMBO hebt gehad en achter de kassa zit bij de Hema, ligt dit toch net even iets anders.
Heel veel banen zijn net zo geestelijk afstompend als de hele dag t.v. kijken.

Ik fantaseer dus juist altijd dat ik dan eindelijk de tijd heb om me vast te bijten in intellectuele teksten. Nu is alles allemaal zo vluchtig. En ik werk nou net niet achter de kassa. 

AcidicShark11

AcidicShark11

11-08-2021 om 13:13

Rachel. schreef op 11-08-2021 om 12:53:

[..]

Opzich ben ik wel een huisvrouwtje maar absoluut niet op commando, ik doe het voor ons en voor mezelf, maar ik ga echt niet doen alsof hij een baby is, precies wat je zegt je hebt betere dingen te doen, kga echt geen pantoffels klaar zetten en zingend de ramen enz lappen... ik doe dat wnnr ik daar tijd voor heb en wnnr ik dat wil. Strijken doe ik ook niet echt, als hij iets aan wil doen zoals hemden dan strijkt hij het zonder gezeur eventjes zelf.

Hij is nog altijd fysiek goed in staat om zn pantoffels te pakken en zn eigen kont af te vegen. No thanks🤣🤣

Maar gelukkig is mn vriend ook niet zo dat ie dat verwacht. Ik vind het nogal een ouderwetse schets idd.

Wat je zegt. Nu zijn mijn ouders (eind 60) ook niet zo conventioneel hoor, toen ik jong was al niet.
Ma is vroeger gedwongen naar de huishoudschool gegaan (zo ging dat) Ze háátte het, en die wil je ook echt niet in de keuken hebben, met haar cake kun je iemands bakkes inslaan ontdekte ik toen ik 10 was. 

Ik lach me dus altijd stuk om dr. Kutker (Pizza zoals la mama hem maakte etc) dat had je hier niet overleefd. Ma was beter tot haar recht gekomen als drill instructor oid, maar ja, vrouw he?   
Pa is hier de keukenprins, die kookt en bakt altijd, en goed.

Toen ik met man (toen nog vriend) ging samen wonen heb ik heel rap duidelijk gemaakt dat een klassiek rolpatroon er bij mij dus echt niet in zit (kinderen bijvoorbeeld, en een huisvrouw ben ik dus ook al niet). Als hij schone ramen wil weet hij prima waar de emmer staat, succes ermee. Koken doen we gedeeld, hij is beter in bepaalde gerechten, ik in anderen. Bakken is zijn pakkie an, hij was banketbakker vroeger, en bij mij komt dat echt niet goed. 

Rockstar schreef op 11-08-2021 om 13:04:

En ik vind het ook vreemd dat er mensen zijn die denken dat intellectuele uitdaging alleen van een baan kan komen en niet van andere dingen.

Als ik geen werk te doen heb, kan ik mijzelf inderdaad prima intellectueel uitdagen thuis :-p  En hoewel ik een universitaire opleiding heb, is mijn werk echt niet doorlopend uitdagend. Eerlijk gezegd zou ik mezelf prima bezig kunnen houden zonder werk. Het is alleen dat dat een beetje not done is, dat is jammer. Maar als iemand zichzelf niet geestelijk bezig kan houden zonder werk, hoe dan, denk ik dan. Ik heb een hele lijst dingen waar ik niet aan toe kom, en stofzuigen staat daar niet op!

Mevrouw75 schreef op 11-08-2021 om 13:13:

[..]

Ik fantaseer dus juist altijd dat ik dan eindelijk de tijd heb om me vast te bijten in intellectuele teksten. Nu is alles allemaal zo vluchtig. En ik werk nou net niet achter de kassa.

Ik begrijp je niet helemaal

AeonofWinter schreef op 11-08-2021 om 13:13:

[..]

Wat je zegt. Nu zijn mijn ouders (eind 60) ook niet zo conventioneel hoor, toen ik jong was al niet.
Ma is vroeger gedwongen naar de huishoudschool gegaan (zo ging dat) Ze háátte het, en die wil je ook echt niet in de keuken hebben, met haar cake kun je iemands bakkes inslaan ontdekte ik toen ik 10 was.

Ik lach me dus altijd stuk om dr. Kutker (Pizza zoals la mama hem maakte etc) dat had je hier niet overleefd. Ma was beter tot haar recht gekomen als drill instructor oid, maar ja, vrouw he?
Pa is hier de keukenprins, die kookt en bakt altijd, en goed.

Toen ik met man (toen nog vriend) ging samen wonen heb ik heel rap duidelijk gemaakt dat een klassiek rolpatroon er bij mij dus echt niet in zit (kinderen bijvoorbeeld, en een huisvrouw ben ik dus ook al niet). Als hij schone ramen wil weet hij prima waar de emmer staat, succes ermee. Koken doen we gedeeld, hij is beter in bepaalde gerechten, ik in anderen. Bakken is zijn pakkie an, hij was banketbakker vroeger, en bij mij komt dat echt niet goed.

Ik moest hier zoooo om lachen he! 

Ja maar is ook echt zo vroeger werd je zo gedwongen en was dat eigenlijk taboe om er tegen in te gaan, maar dat gebeurd in deze tijd toch niet in bijna elke relatie lijkt me.. t zal vast zo zijn dat sommige mannen dat nog verwachten, maar ik heb ook meteen in begin van de relatie aangegeven dat ik daar absoluut niet van gediend ben.

Precies je doet het toch samen waar je elkaar kunt aanvullen.

Vind het heerlijk dat het allemaal zo is geworden zoals je beschrijft. Dat je niets moet maar alles mag en dat je gerespecteerd word als vrouw voor hoe je bent ipv voor wat je aan taken hebt gedaan. 

Valeria schreef op 11-08-2021 om 13:14:

[..]

Als ik geen werk te doen heb, kan ik mijzelf inderdaad prima intellectueel uitdagen thuis :-p En hoewel ik een universitaire opleiding heb, is mijn werk echt niet doorlopend uitdagend. Eerlijk gezegd zou ik mezelf prima bezig kunnen houden zonder werk. Het is alleen dat dat een beetje not done is, dat is jammer. Maar als iemand zichzelf niet geestelijk bezig kan houden zonder werk, hoe dan, denk ik dan. Ik heb een hele lijst dingen waar ik niet aan toe kom, en stofzuigen staat daar niet op!

Ja hier ook, het is dat mijn werk intellectueel uitdagend is en ik daar al mijn breinkracht in moet stoppen en dan de rest van de dag vaak "uitgedenkt" ben en juist iets actiefs wil doen (al zijn paardrijden en boogschieten ook best intellectueel uitdagend vind ik, als je een beetje serieus gaat trainen dan. Maar dat zijn toch andere denkspieren ofzo), maar anders had ik zo 30 intellectuele projecten lopen. Soms pak ik wel wat op in mijn vrije tijd, heb een tijdje terug tijdens een vakantie een dashboard opgezet bijvoorbeeld. Ooit moet daar een beetje knappe backend bij, het aller baaste zou op een server zijn mét self learning algoritmes, maar ja die breinkracht hè.

Herfstappeltaart schreef op 11-08-2021 om 13:15:

[..]

Ik begrijp je niet helemaal

Stel ik heb een huisvrouwenbestaan: dan heb ik eindelijk de mentale ruimte om me te verdiepen in van alles en nog wat. Dat fantaseer ik dan. 

Mevrouw75 schreef op 11-08-2021 om 13:29:

[..]

Stel ik heb een huisvrouwenbestaan: dan heb ik eindelijk de mentale ruimte om me te verdiepen in van alles en nog wat. Dat fantaseer ik dan.

Oké nu begrijp ik je 

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.