Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

Hoeveel geld ben jij kwijt aan je kinderen?

De topictitel zegt het al: Hoeveel geld ben jij kwijt aan je kinderen? We kwamen er op in een ander topic, dus misschien is het leuk om het gesprek hier voort te zetten.


GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

01-08-2022 om 17:57

Gingergirl schreef op 01-08-2022 om 17:51:

[..]

Dat ben ik volledig met je eens. Alles uitgeven is zeker niet nodig.

Eh de meesten mensen kunnen gewoon met geld omgaan he, TO heeft waarschijnlijk een ander plaatje in haar hoofd maar de meesten maken toch wel een soort budget voor wat ze maximaal uit kunnen geven.  Dus als ik een dag op stap ga en ik zeg dat ik max 300 euro wil uitgeven houd ik mij daar ook aan.

Battle-Royale schreef op 01-08-2022 om 17:57:

[..]

Eh de meesten mensen kunnen gewoon met geld omgaan he, TO heeft waarschijnlijk een ander plaatje in haar hoofd maar de meesten maken toch wel een soort budget voor wat ze maximaal uit kunnen geven. Dus als ik een dag op stap ga en ik zeg dat ik max 300 euro wil uitgeven houd ik mij daar ook aan.

Ja precies, dat doe ik ook. En ik hou rekening met kosten die eraan komen, veel zaken weet je van te voren. En ik ben me er van bewust dat het voor sommige mensen moeilijk is bv als je bent afgekeurd. 

GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

01-08-2022 om 20:31

Gingergirl schreef op 01-08-2022 om 20:10:

[..]

Ja precies, dat doe ik ook. En ik hou rekening met kosten die eraan komen, veel zaken weet je van te voren. En ik ben me er van bewust dat het voor sommige mensen moeilijk is bv als je bent afgekeurd.

Maar TO schijnt te denken dat ik mn rekening leegtrek voor een uitstapje en dat is gewoon niet zo, we maken gewoon vooraf een begroting en als het op is het op. 

En als je weinig te besteden hebt maak je sowieso andere keuzes maar die kritiek altijd op geld uitgeven voor een leuke ervaring voor je kind vind ik onterecht. Ouders mogen hun eigen keuzes maken, ik zal niet tegen iemand die weinig te besteden heeft zeggen dat dat sneu is voor de kinderen. Maar op een of andere manier komt er wel commentaar op iemand die geen eigen eten meeneemt op uitstapjes in de vorm van een opvoedkundig lesje over dat je geen geld uit hoeft te geven om het leuk te hebben op een uitje en dat dat de boodschap is die je je kind verplicht mee moet geven. 

Juist het leuke aan uitstapjes vind ik het eten buiten de deur; lunch, ijsje, frietje, etc.
Ik neem alleen gesmeerde broodjes, yoghurt of fruit mee voor de (heen) reis.
En als de reis niet lang duurt nemen we niets mee en eten we ter plekke als we gearriveerd zijn. 
Niks mis mee.

Pistache

Pistache

01-08-2022 om 21:04 Topicstarter

Battle-Royale schreef op 01-08-2022 om 20:31:

[..]

Maar TO schijnt te denken dat ik mn rekening leegtrek voor een uitstapje en dat is gewoon niet zo, we maken gewoon vooraf een begroting en als het op is het op.

En als je weinig te besteden hebt maak je sowieso andere keuzes maar die kritiek altijd op geld uitgeven voor een leuke ervaring voor je kind vind ik onterecht. Ouders mogen hun eigen keuzes maken, ik zal niet tegen iemand die weinig te besteden heeft zeggen dat dat sneu is voor de kinderen. Maar op een of andere manier komt er wel commentaar op iemand die geen eigen eten meeneemt op uitstapjes in de vorm van een opvoedkundig lesje over dat je geen geld uit hoeft te geven om het leuk te hebben op een uitje en dat dat de boodschap is die je je kind verplicht mee moet geven.

Waar lees je die kritiek dan? Want ik heb nergens geschreven dat je geen geld mag uitgeven aan je kind. Al maak je een begroting van 1000 euro per dag, dat maakt mij niks uit. Het is toch jouw geld, waarom zou ik daar iets van vinden?

GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

01-08-2022 om 21:22

Pistache schreef op 01-08-2022 om 21:04:

[..]

Waar lees je die kritiek dan? Want ik heb nergens geschreven dat je geen geld mag uitgeven aan je kind. Al maak je een begroting van 1000 euro per dag, dat maakt mij niks uit. Het is toch jouw geld, waarom zou ik daar iets van vinden?

Vorige pagina nog vond je daar blijkbaar toch wat van, de pagina’s daarvoor ook, je moet wel een beetje je standpunten bij houden hoor TO, dat constante draaien doet het m niet voor mij. 

Battle-Royale schreef op 01-08-2022 om 20:31:

[..]

Maar TO schijnt te denken dat ik mn rekening leegtrek voor een uitstapje en dat is gewoon niet zo, we maken gewoon vooraf een begroting en als het op is het op.

En als je weinig te besteden hebt maak je sowieso andere keuzes maar die kritiek altijd op geld uitgeven voor een leuke ervaring voor je kind vind ik onterecht. Ouders mogen hun eigen keuzes maken, ik zal niet tegen iemand die weinig te besteden heeft zeggen dat dat sneu is voor de kinderen. Maar op een of andere manier komt er wel commentaar op iemand die geen eigen eten meeneemt op uitstapjes in de vorm van een opvoedkundig lesje over dat je geen geld uit hoeft te geven om het leuk te hebben op een uitje en dat dat de boodschap is die je je kind verplicht mee moet geven.

Ja weet je, iedereen doet dat op zijn eigen manier en inzicht. De een vind het niet opvoedkundig als je geen eigen eten meeneemt want dan " leren kinderen niet dat je het zo duur kunt maken als je zelf wilt", en vind dat bij de financiele opvoeding horen. Maar sommigen maken wel om de haveklap uitjes...dat doen wij dan weer niet. Die kinderen zijn dan weer gewend dat uitstapjes heel normaal zijn ipv iets bijzonders. Een uitstapje met uit eten wat je misschien maar heel af en toe doet kan ook opvoedkundig zijn; het is een uitje en daarom doen we het anders dan anders dat kan nu een keertje.

 Had ik laatst met een vriendin van me over; zij gaat echt elk weekend met haar kind naar een ( indoor) speeltuin, zwemparadijs, dierenpark, pretpark, museum, kinderboerderij etc. Haar kind ziet het al niet eens meer als uitje maar als normale activiteit en raakt in paniek als ze nergens heen gaan want dan weet ze niet wat ze moet doen. Moeten ze zelf weten natuurlijk maar vinden onze kinderen zielig omdat wij veel minder doen. Wij vinden het gewoon niet nodig daar komt bij dat het een verschil is of je 1 kind of 4 hebt.

En dat is met alles zo, de een koopt duurdere kleding een ander geeft er niks om of heeft rouwdouwers van kinderen die het snel op gebruiken maar heeft weer dure hobbies die een ander niet begrijpt.

De een vindt een galafeest flauwekul, de ander een herinnering voor het leven. En degene die het flauwekul vindt geeft misschien weer meer uit bij een ander feest waar wij dan weer niks mee hebben.

GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

01-08-2022 om 21:44

Gingergirl schreef op 01-08-2022 om 21:30:

[..]

Ja weet je, iedereen doet dat op zijn eigen manier en inzicht. De een vind het niet opvoedkundig als je geen eigen eten meeneemt want dan " leren kinderen niet dat je het zo duur kunt maken als je zelf wilt", en vind dat bij de financiele opvoeding horen. Maar sommigen maken wel om de haveklap uitjes...dat doen wij dan weer niet. Die kinderen zijn dan weer gewend dat uitstapjes heel normaal zijn ipv iets bijzonders. Een uitstapje met uit eten wat je misschien maar heel af en toe doet kan ook opvoedkundig zijn; het is een uitje en daarom doen we het anders dan anders.

Had ik laatst met een vriendin van me over; zij gaat echt elk weekend met haar kind naar een ( indoor) speeltuin, zwemparadijs, dierenpark, pretpark, museum, kinderboerderij etc. Haar kind ziet het al niet eens meer als uitje maar als normale activiteit. Moeten ze zelf weten natuurlijk maar vinden onze kinderen zielig omdat wij veel minder doen. Wij vinden het gewoon niet nodig daar komt bij dat het een verschil is of je 1 kind of 4 hebt.

En dat is met alles zo, de een koopt duurdere kleding een ander geeft er niks om maar heeft weer dure hobbies die een ander niet begrijpt.

De een vindt een galafeest flauwekul, de ander een herinnering voor het leven. En degene die het flauwekul vindt geeft misschien weer meer uit bij een ander feest waar wij dan weer niks mee hebben.

Klopt, wij besparen op bijv bso en om die reden werk ik vaak in de weekenden zodat we allebei inkomen  kunnen hebben en onze roosters op elkaar kunnen aanpassen maar dan blijft er buiten de vakanties wel minder tijd voor uitjes met ons 3 over dus wij maken ook alleen in de vakantie uitstapjes en die mogen best wat kosten, we werken er tenslotte voor en het moet voor ons brood en spelen zijn. Zonder ontspanning en met altijd beknibbelen en werken worden we niet blij en we hebben maar 1 kind en kunnen er geen meer krijgen dus we willen dat ene kind alles geven wat binnen ons bereik ligt en kostte wat kost hem een fijne jeugd geven en de beste start als volwassene, hij begrijpt heus wel dat er voor de centjes gewerkt moet worden. 

Pistache

Pistache

01-08-2022 om 21:44 Topicstarter

Battle-Royale schreef op 01-08-2022 om 21:22:

[..]

Vorige pagina nog vond je daar blijkbaar toch wat van, de pagina’s daarvoor ook, je moet wel een beetje je standpunten bij houden hoor TO, dat constante draaien doet het m niet voor mij.

Kun je quoten? Want volgens mij interpreteer je mijn berichten verkeerd. Ik ben het in ieder geval niet eens met wat je me allemaal toeschrijft.

GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

01-08-2022 om 22:03

Pistache schreef op 01-08-2022 om 21:44:

[..]

Kun je quoten? Want volgens mij interpreteer je mijn berichten verkeerd. Ik ben het in ieder geval niet eens met wat je me allemaal toeschrijft.

Misschien even je eigen berichten terug lezen. En je hoeft het ook niet met me eens te zijn en ik bepaal zelf wel hoe ik je berichten lees. Je draait in elk geval constant om de discussie gaande te houden, tig pagina’s verder en ik heb nog altijd geen beeld van wat je nou precies wil, zelf heb je niet gedeeld wat jij precies aan je (hypothetische) kinderen kwijt bent maar hebt wel de mond vol commentaar op hoe anderen het doen als dat niet in jouw straatje past, sowieso  wil ik niet spreken over mijn zoon als kostenpost omdat ik met mijn volle verstand en ondanks alles heb gekozen voor hem en me ervan bewust ben dat kindjes hebben niet gratis is. Ik kijk dus ook niet naar wat ik kwijt ben aan mijn zoon, ik ben namelijk niks kwijt maar heb voor mijn gevoel een soort rijkdom die niet in geld uit te drukken is zomaar gekregen.

Pistache

Pistache

01-08-2022 om 22:08 Topicstarter

Battle-Royale schreef op 01-08-2022 om 22:03:

[..]

Misschien even je eigen berichten terug lezen. En je hoeft het ook niet met me eens te zijn en ik bepaal zelf wel hoe ik je berichten lees. Je draait in elk geval constant om de discussie gaande te houden, tig pagina’s verder en ik heb nog altijd geen beeld van wat je nou precies wil, zelf heb je niet gedeeld wat jij precies aan je (hypothetische) kinderen kwijt bent maar hebt wel de mond vol commentaar op hoe anderen het doen als dat niet in jouw straatje past, sowieso wil ik niet spreken over mijn zoon als kostenpost omdat ik met mijn volle verstand en ondanks alles heb gekozen voor hem en me ervan bewust ben dat kindjes hebben niet gratis is. Ik kijk dus ook niet naar wat ik kwijt ben aan mijn zoon, ik ben namelijk niks kwijt maar heb voor mijn gevoel een soort rijkdom die niet in geld uit te drukken is zomaar gekregen.

Ik heb veel gedeeld, ook allerlei bedragen, misschien nog eens rustig teruglezen zonder zo over je toeren te raken?

Voor de rest begrijp ik niet waarom je zo van slag raakt door een eenvoudig topic over geldzaken. Vreemd dat er niet over gesproken mag worden wat dingen kosten, met als argument dat je zelf voor kinderen hebt gekozen. Ik snap niet wat dat ermee te maken heeft? Waarom is dit zo'n taboe voor jou?

Nou ja, wij hebben ook maar één kind, maar dat betekent niet dat alles wat financieel en praktisch zou kunnen ook daadwerkelijk hoeft. Wij zouden best wekelijks naar een bios/zwembad/indoor speeltuin/buitenspeeltuin/pretpark kunnen gaan, maar dan gaat het speciale er wel vanaf en we willen ons kind niet meegeven dat het vanzelfsprekend is om dat soort dingen wekelijks te doen. 
Wij vinden bijvoorbeeld sociale contacten met leeftijdsgenootjes belangrijk en aangezien ze die thuis niet heeft, gaat ze in de vakanties één dag per week naar de bso terwijl het niet nodig is en zit ze op meer sporten/clubjes dan mogelijk zou zijn als we meerdere kinderen met verschillende sporten/clubjes zouden hebben. Dat voordeel van enig kind zijn gunnen we haar dan weer wel.
We zouden ook veel meer en duurdere kleren en veel meer speelgoed en spullen kunnen kopen. Maar dat strookt niet met hoe we in het leven staan en met wat we ons kind mee willen geven qua wereldbeeld. Ze krijgt bijvoorbeeld ook niet drie keer zoveel zakgeld omdat kind twee en drie er nooit gekomen zijn. 

Moet er wel bij zeggen dat we een makkelijk kind hebben. Ze vindt heel veel dingen leuk en geniet overal van. En ze is ook altijd blij met wat ze krijgt. 
Hoe ze als puber gaat worden is natuurlijk nog afwachten. 

Pistache schreef op 01-08-2022 om 22:08:

[..]

Ik heb veel gedeeld, ook allerlei bedragen, misschien nog eens rustig teruglezen zonder zo over je toeren te raken?

Voor de rest begrijp ik niet waarom je zo van slag raakt door een eenvoudig topic over geldzaken. Vreemd dat er niet over gesproken mag worden wat dingen kosten, met als argument dat je zelf voor kinderen hebt gekozen. Ik snap niet wat dat ermee te maken heeft? Waarom is dit zo'n taboe voor jou?

Niemand raakt van slag of over zn toeren en Battle waarschijnlijk al helemaal niet.

Je bent erg belerend en oordelend in je posts en daar hebben meerderen al iets van gezegd en zijn uit dit topic gestapt, maar daar reageer je dan toevallig niet op .

Pistache

Pistache

01-08-2022 om 22:26 Topicstarter

Zo staan wij er ook in MamaE. Wij hebben genoeg middelen, dus we zouden alles kunnen doen en kopen voor onze kinderen en ze kunnen beiden op 5 verschillende clubjes, sporten en muziekinstrumenten, maar dat is niet waar we voor kiezen. 

Dat een ander dit wel belangrijk vindt, is helemaal ok, maar wij maken andere keuzes.
 En dat is niet omdat we geen geld hebben, of omdat we het geld dat we verdienen niet gunnen aan onze kinderen, maar met andere afwegingen, zoals onze ideeën over klimaat, duurzaamheid, het kapitalisme en het consumentisme.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.