Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

Hoeveel geld ben jij kwijt aan je kinderen?

De topictitel zegt het al: Hoeveel geld ben jij kwijt aan je kinderen? We kwamen er op in een ander topic, dus misschien is het leuk om het gesprek hier voort te zetten.


GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

03-08-2022 om 12:35

Pistache schreef op 03-08-2022 om 12:22:

[..]

Het heeft voor nut dat wij straks bijna geen vaste lasten meer hebben, dus dan hebben we nog maar weinig geld nodig om rond te komen. FIRE komt dan wel heel makkelijk, heel dichtbij.

Ja maar als je kinderen nog in de kdv leeftijd zijn blijf je toch continu extra vaste lasten houden? En die extra aflossing zit vast in stenen en kan dus niet meer voor je werken. En andere vaste lasten lopen ook gewoon door, verzekeringen, plus de kosten voor die twee enorme kostenposten (80.000 euro voor 18 jaar en in jouw geval dus zeker maal 2) meerdere auto’s, paar keer per jaar op vakantie. En dan die torenhoge inflatie en onzekere tijden waar we nu in zitten. 

Bijtje82

Bijtje82

03-08-2022 om 12:38

ik vind mezelf trouwens ook niet slecht bezig hoor. Krijg netto maar 1600 euro salaris en natuurlijk heb ik dan vanwege de kinderen automatisch recht op allerlei toeslagen. 
Maar ondanks dat 1600 euro vrij karig is kan ik nog steeds met heel veel trots zeggen dat ik het prima doe.
Kinderen hebben het goed, we kunnen af en toe wat leuks doen. Ik heb geen schulden of leningen en een leuk spaarcentje op de bank. 
Fulltime werken zou voor mij nu niets toevoegen. Behalve dat ik mijn kinderen alleen nog maar bij het ontbijt en avondeten zie en de weekenden te gaar ben van een week werken en zorgen. 
Doe mij dan maar die twee dagen lekker thuis, is ook veel beter voor mijn eigen rust. Ik zou echt geen leukere of betere ouder worden als ik Fulltime ga werken. 
Schiet er financieel ook niets mee op want het loont niet. Dan zou ik onder de streep minder overhouden dan nu.

Pistache schreef op 03-08-2022 om 12:24:

[..]

Niet iedereen heeft een zorgintensief kind. De tegenstelling die je beschrijft tussen ouders met een zorgintensief kind en rijke mensen klopt ook van geen kant. Er bestaan net zoveel mensen met een goed inkomen met zorgintensieve kinderen.

Je ging toch kaarten?  Zit mama ondertussen weer steeds op haar foon te pielen. Foei.

Ik beschrijf geen tegenstelling, ik beschrijf dat ik het logisch vind dat vriendin L niet meer uren kan gaan werken vanwege haar zorgintensieve kind en dat zij logischerwijs meer gebruik maakt van het sociale vangnet dan een ander die financieel beter uit de startblokken is gekomen. 

Pistache schreef op 03-08-2022 om 12:22:

[..]

Het heeft voor nut dat wij straks bijna geen vaste lasten meer hebben, dus dan hebben we nog maar weinig geld nodig om rond te komen. FIRE komt dan wel heel makkelijk, heel dichtbij.

Zelf streef ik er wel naar om na een bepaalde leeftijd te minderen met werken maar ik heb nog niet precies voor ogen hoe en wat. We kunnen nu goed leven en geld achter de hand houden voor later en onvoorziene zaken. De studiekosten van onze zoon worden ook door ons betaald maar hij is nu aan de eindfase bezig dus die kosten vallen in de loop van volgend jaar ook weg. 

Lekker hoor, parttime werken, dan ben je part-time FIRE! Maar dat mag alleen als je geen toeslagen krijgt, begrijp ik? En ook alleen mogelijk als je een bullshitbaan hebt want personeelstekorten. Anders nog iets? Oja, je moet wel genoeg geld en tijd overhouden om aan je kinderen te besteden. Qua tijd is 3.35 uur voldoende op een vakantiedag. En vier dagen per week in een werkweek. Qua geld weten we nog steeds niet wat de norm is, helaas.

Heb ik zo alles?

ToetieToover schreef op 03-08-2022 om 12:43:

Lekker hoor, parttime werken, dan ben je part-time FIRE! Maar dat mag alleen als je geen toeslagen krijgt, begrijp ik? En ook alleen mogelijk als je een bullshitbaan hebt want personeelstekorten. Anders nog iets? Oja, je moet wel genoeg geld en tijd overhouden om aan je kinderen te besteden. Qua tijd is 3.35 uur voldoende op een vakantiedag. En vier dagen per week in een werkweek. Qua geld weten we nog steeds niet wat de norm is, helaas.

Heb ik zo alles?

Als ik naar onze situatie kijk, wij krijgen al jaren geen toeslagen meer. Maar er zijn ongetwijfeld ook mensen die niet meer uren willen werken omdat ze daardoor hun toeslagen kwijt raken. 

GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

03-08-2022 om 12:51

Poezekat schreef op 03-08-2022 om 12:40:

[..]

Zelf streef ik er wel naar om na een bepaalde leeftijd te minderen met werken maar ik heb nog niet precies voor ogen hoe en wat. We kunnen nu goed leven en geld achter de hand houden voor later en onvoorziene zaken. De studiekosten van onze zoon worden ook door ons betaald maar hij is nu aan de eindfase bezig dus die kosten vallen in de loop van volgend jaar ook weg.

Ja ik ook, op mn 53ste is dit huis afgelost en mn zoon groot en dan zullen we eens kijken hoe fire we kunnen zijn. Ik denk dat we met gewoon sparen en niet te gek doen ook wel een eind kunnen komen.

Pistache schreef op 03-08-2022 om 10:23:

[..]

Interessant artikel. Ik heb het globaal doorgelezen. De kritiek is dat als iedereen FIRE zou zijn, het kapitalistische systeem niet meer zou functioneren. Nu is dat precies iets waar ik zelf geen moeite mee zou hebben.

Leuk, ik ben ook een rasechte anti-kapitalist, maar als het systeem instort, is het ook gedaan met je FIRE. Dan zijn je aandelen en bezittingen niets meer waard en zul je weer aan de bak moeten. 

De onafhankelijkheid die je nastreeft is een illusie die alleen kan bestaan in een kapitalistisch systeem. En binnen dat systeem alleen weggelegd voor de happy few. 

Pistache

Pistache

03-08-2022 om 13:02 Topicstarter

Gingergirl schreef op 03-08-2022 om 12:31:

[..]

Of je verhuist naar een ander land waar de vormgeving van de samenleving meer bij jouw normen en waarden past, als je het allemaal zo oneerlijk vindt hier. Is ook een optie.

Dit staat ook zeker op de planning, maar pas over een jaar of 15-20.

Pistache

Pistache

03-08-2022 om 13:04 Topicstarter

Renmuis schreef op 03-08-2022 om 13:01:

[..]

Leuk, ik ben ook een rasechte anti-kapitalist, maar als het systeem instort, is het ook gedaan met je FIRE. Dan zijn je aandelen en bezittingen niets meer waard en zul je weer aan de bak moeten.

De onafhankelijkheid die je nastreeft is een illusie die alleen kan bestaan in een kapitalistisch systeem. En binnen dat systeem alleen weggelegd voor de happy few.

Daar heb je zeker gelijk in, maar ik heb niet de illusie dat ik in mijn eentje het hele systeem kan veranderen. Daarom laat ik het systeem liever voor me werken, dan dat ik een slaaf ben van het systeem. 

If you can't beat them join them.

Pistache

Pistache

03-08-2022 om 13:05 Topicstarter

Battle-Royale schreef op 03-08-2022 om 12:51:

[..]

Ja ik ook, op mn 53ste is dit huis afgelost en mn zoon groot en dan zullen we eens kijken hoe fire we kunnen zijn. Ik denk dat we met gewoon sparen en niet te gek doen ook wel een eind kunnen komen.

Nou dat is toch ook mooi, dan hebben we ongeveer dezelfde planning.

Pistache

Pistache

03-08-2022 om 13:10 Topicstarter

Battle-Royale schreef op 03-08-2022 om 12:35:

[..]

Ja maar als je kinderen nog in de kdv leeftijd zijn blijf je toch continu extra vaste lasten houden? En die extra aflossing zit vast in stenen en kan dus niet meer voor je werken. En andere vaste lasten lopen ook gewoon door, verzekeringen, plus de kosten voor die twee enorme kostenposten (80.000 euro voor 18 jaar en in jouw geval dus zeker maal 2) meerdere auto’s, paar keer per jaar op vakantie. En dan die torenhoge inflatie en onzekere tijden waar we nu in zitten.

Mijn kinderen zitten inmiddels op de basisschool. Ik wil er niet meer bij, dus die dure kdv-tijd komt niet meer terug. 

We sparen deze goedkope jaren flink voor hun studententijd en rijbewijs, dus die tijd hebben we straks ook gecoverd.

De vraag is hoeveel je nodig hebt om lekker te kunnen leven. Wij hebben niet zoveel nodig, dus dat scheelt. Heel veel zaken die mensen nastreven in deze kapitalistische wereld hebben wij achter ons gelaten.

GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

03-08-2022 om 13:13

Pistache schreef op 03-08-2022 om 13:05:

[..]

Nou dat is toch ook mooi, dan hebben we ongeveer dezelfde planning.

Nou nee, want ik ga niet versneld aflossen en mn liefde voor dure snelle auto’s zal ik ook niet opgeven, maar op mn 53ste is de looptijd van mn hypotheek afgelopen en ben ik er dus vanaf, ik heb geen streven om zoveel mogelijk geld te genereren in een zo kort mogelijke tijd. Ik lees bij jou ook niet echt wat je voor fire doet behalve dan je huis versneld aflossen, de paar  die ik persoonlijk ken die dit doen zeggen allen dat fire een soort lange termijnplan waar een lange adem voor  vereist is. 

Pistache

Pistache

03-08-2022 om 13:19 Topicstarter

Battle-Royale schreef op 03-08-2022 om 13:13:

[..]

Nou nee, want ik ga niet versneld aflossen en mn liefde voor dure snelle auto’s zal ik ook niet opgeven, maar op mn 53ste is de looptijd van mn hypotheek afgelopen en ben ik er dus vanaf, ik heb geen streven om zoveel mogelijk geld te genereren in een zo kort mogelijke tijd. Ik lees bij jou ook niet echt wat je voor fire doet behalve dan je huis versneld aflossen, de paar die ik persoonlijk ken die dit doen zeggen allen dat fire een soort lange termijnplan waar een lange adem voor vereist is.

Investeren in gespreide beleggingen en crypto. 0 schulden maken. Passief inkomen verwerven. Je kent het vast wel.

GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

03-08-2022 om 13:19

Pistache schreef op 03-08-2022 om 13:10:

[..]

Mijn kinderen zitten inmiddels op de basisschool. Ik wil er niet meer bij, dus die dure kdv-tijd komt niet meer terug.

We sparen deze goedkope jaren flink voor hun studententijd en rijbewijs, dus die tijd hebben we straks ook gecoverd.

De vraag is hoeveel je nodig hebt om lekker te kunnen leven. Wij hebben niet zoveel nodig, dus dat scheelt. Heel veel zaken die mensen nastreven in deze kapitalistische wereld hebben wij achter ons gelaten.

De vraag is eerder hoeveel je nodig hebt om de lasten die blijven te kunnen betalen en daarna pas hoeveel je nodig hebt om lekker te leven. Het geld wat je nu spaart voor je kinderen is dus straks weg. En zaken die mensen nastreven? Ik lees dat jullie ook meerdere auto’s hebben en meerdere keren per jaar op vakantie gaan en ook dat je weinig idee hebt wat die kinderen echt nog gaan kosten.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.