Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

Hoe laat sta je op in het weekend?

In een ander draadje gaf iemand aan dat half 10 opstaan in het weekend echt vroeg was.
Als ik pas om half 10 wakker wordt schrik ik me een hoedje en vind het zonde van mijn ochtend. De meeste weekenden gaat hier door sport de wekker toch ook op zijn laatst om 08:00.
Echt uitslapen doe ik dan ook nog maar weinig. Doen jullie dat wel? Kan het een leeftijd ding zijn? Ik ben 45...


Kaaskopje

Kaaskopje

07-12-2014 om 19:37

Láát!

Na een week werken, vind ik het heerlijk om tot zo'n 11 uur in mijn bed te sudderen, als ik lekker lig tenminste. Niet dat ik alleen maar lig te slapen (was dat maar zo), maar ik lees op internet van alles en nog wat bijvoorbeeld. Nu heeft mijn man echter geprotesteerd, hij vindt dat te laat, dus ik vrees dat ik me toch een beetje moet leren aanpassen. 10 uur op zijn vroegst, eerder echt niet.

hier

Hier is er op zaterdag altijd wel sport en zitten we zo rond 8 uur met z'n allen (6 personen) aan het ontbijt. Op zondag is het meestal een half uurtje later. Het is echt zeer uitzonderlijk als het later dan half 9 is dat wij ontbijten. Eén van mijn kinderen is altijd rond half 7 al op en ook mijn man staat meestal niet later dan 7 uur op. Ik vind tot 8 uur in bed al echt uitslapen (door de week sta ik om 6:30 uur op).

Vroeger kon ik ook heel lang uitslapen maar sinds ik kinderen heb (en dat is nu bijna 14 jaar) komt dat niet meer voor. Inmiddels ben ik het verleerd en vind ik het ook zonde van de tijd.

Hadewich

Hadewich

07-12-2014 om 19:43

Vroeg

Ik ben een echt ochtendmens, het is voor mij al uitslapen als ik om half negen wakker wordt. Meestal ben ik ergens tussen 7 en 8 uur mijn bed uit. Het is ook wel de leeftijd denk ik, ik merk dat ik de laatste jaren steeds eerder opsta (ben 42).

Limi

Limi

07-12-2014 om 19:46

vroeg

De ene dag train ik vroeg, de andere dag mijn man. En de kinderen komen nooit later dan 7 uur uit bed.

Barvaux

Barvaux

07-12-2014 om 19:56

verschuiving

Vroeger was er altijd wel minstens 1 dag in het weekend dat er een kind moest sporten en we hebben ook een jaar of twee gehad dat bijna altijd op twee dagen gesport werd maar omdat er eentje soms op zaterdagmiddag (later de avond) of op zondagochtend of middag aan de bak moest was elk weekend anders.

Nu zitten we in een heerlijke rustfase. Op vrijdagavond zijn ze allebei de hort op en hebben wij als ouders een avondje met z'n tweeën. Op zaterdag ontbijten we rond een uur of 10 en werk ik in de middag 3,5 uur. Op zondag ontbijten we bijna altijd ook rond die tijd tenzij oudste vroeg moet sporten.

Uitslapen voor mijn man is al heel wat als hij er half 8 uitgaat (moet normaal om 5:50 op) en ik red het uiterlijk tot half 9. De jongens komen tegenwoordig ook pas tussen acht en negen en soms zelfs tegen half 10. HEERLIJK! Maar we kunnen ons ook wel aanpassen als het moet, laatst nog moesten oudste en ik om 9:15 de deur uit voor sport en dat gaat ook prima maar vandaag was het bijna drie uur later en dat is extra fijn.

Jaina

Jaina

07-12-2014 om 19:58

Vroeger dan ik wil

Meestal sta ik vroeger op dan ik eigenlijk zou willen. De zaterdagochtend moet ik regelmatig werken en dan zit ik om 07:00/07:30 al in de auto. Niet echt heel geslaagd dus. Als ik niet hoef te werken dan doe ik het wel rustig aan. Hoe laat ik opsta hangt af van hoe laat ik naar bed ben gegaan de avond ervoor. Als het heel gezellig was en erg laat is geworden dan slaap ik wel uit. Ik heb niet heel veel slaap nodig dus als ik om 02:00 of zo in bed lig dan word ik uit mezelf om 08:00/08:30 wel wakker. Maar als het 04:00 of 05:00 is geworden dan slaap ik wel uit tot een uur of 11:00 minstens. Hier verder geen sport of andere verplichtingen op zaterdag ochtend waar ik bij aanwezig moet zijn. Lang uitslapen vind ik ook niet zo heel belangrijk maar ik vind het wel fijn om het rustig aan te kunnen doen: ontbijten, de krant helemaal doorlezen, nog een kopje koffie....
Daarom ben ik ook niet zo heel blij als ik de zaterdag ochtend moet werken. Opstaan als het nog donker is vind ik sowieso al niks. Gelukkig volgende week zaterdag voorlopig voor het laatst.

Zondagochtend ga ik naar de kerk. Kerk begint om 11:00 dus ik hoef dan niet heel vroeg op. Tijdstip hangt wederom af van hoe laat ik naar bed ben gegaan. Als er een feestje of laat bezoek was dan sta ik op het laatste moment op wat 09:30 is. Als er niks bijzonders was en ik gewoon rond 02:00 in bed lag dan ben ik om 08:30 maximaal wel op. En dat vind mijn man dan wel weer leuk want dan kunnen we samen ontbijten.

Hier geen kleine kinderen meer dus daar hoef ik niet voor op te staan. Dat is dan weer een voordeel van oudere kinderen: die regelen alles zelf wel.

Toen we nog wel kleine kinderen hadden was het ook meestal eerder opstaan hoewel onze kinderen geen enorme vroege vogels waren. Ze gingen hier ook gemiddeld redelijk laat naar bed (nog steeds eigenlijk) dus dan was het ritme ook anders.

Katniss

Katniss

07-12-2014 om 19:58

Uitslapen

Ik heb een Heel Zwaar Leven Doordeweeks staat de wekker op 7 uur en sleep ik me tussen 7 en half 8 mijn bed uit, ik ben absoluut geen ochtendmens. In het weekend slaap ik uit tot zeker 10.00 uur, maar vanmorgen was het 11.00 uur. Het draadje waaraan gerefereerd wordt in de openingspost is van mij. Om 09.30 uur opstaan in het weekend vind ik dus echt wel vroeg.
Ik heb overigens ook voor de kinderen nooit om 7 uur (of vroeger, wat je wel eens hoort) beneden gezeten in het weekend. Die kregen gewoon een ochtendvoeding en dan legde ik ze weer in bed. Als peuter scharrelden ze rond in mijn slaapkamer vanaf een uur of 07.30 uur. Dan kon ik nog wel een beetje dommelen. Inmiddels zijn ze groot en ze redden zich wel zonder mij. Jongste is vaak nog wel op tijd wakker (8 uur denk ik), maar puber kan inmiddels ook wel goed uitslapen.

Ely

Ely

07-12-2014 om 20:15

Uitslapen

Hier nog een langslaper. Gelukkig kan onze kleuter ook aardig uitslapen (voor een kleuter) en kruipt daarna lekker bij mij in bed om lekker te soezen, kletsen en kroelen. Soms ook met man en oudste erbij maar die gaan vaak vroeg op pad voor sport. Man is meer ochtendmens dus ik ga nog weleens een versnelling hoger om hem niet te frustreren. Zonder oudste en man thuis keutelen wij rustig tot elf uur in pyjama, heerlijk.
Door de week staat mijn wekker trouwens geregeld op zes uur dus ik vind dat ik het ook verdien

vlinder72

vlinder72

07-12-2014 om 20:31

Vroeg

Op zaterdag ben ik tussen 7 en 8 uur wel uit. Op zondag blijf ik wel wat langer liggen maar ben ik meestal rond 8 uur wel wakker. Samen ontbijten doen wij nooit. Werkt niet want onze tweede en vierde zijn altijd om half 7 wakker en willen dan gelijk eten. Om half 7 vind ik het echt nog te vroeg.

Wij gaan daarentegen wel meestal op zondag met zijn allen naar de kerk.

Puck

Puck

07-12-2014 om 20:40

ligt er helemaal aan

Hoe laat ik in het weekend opsta is helemaal afhankelijk van het programma. Hoef ik helemaal niets te doen dan vind ik het heerlijk om tot een uur of 10 te blijven liggen, maar het kan ook zo maar zijn dat we naar familie aan de andere kant van het land gaan en om 8 uur al aan het ontbijt zitten. Vanmorgen stond ik om 10 uur op de athletiekbaan voor een wedstrijdloopje en als het heel mooi weer is kan ik ook rustig om 7 uur al een trainingsloopje gaan doen. MAar met koud en triest weer vind ik het heerlijk om lekker lang te blijven liggen.

Hanne.

Hanne.

07-12-2014 om 20:52

kon ik mawr uitslapen

Vroeger (toen ik nog jong en kinderloos was) bleef ik minimaal tot 10 uur liggen slapen. En dan nog even lekker samen liggen doezelen.

Tegenwoordig moet ik op zaterdag al om 8.30 op de fiets zitten. Op zondag ben ik meestal tussen 7 en 7.30 spontaan wakker. Al red ik het met een goed boek er bij nog wel om een uurtje te lezen/doezelen. Na 9 uur beneden zijn is een uitzondering. Alleen op vakantie red ik dat (na 2 weken oefenen).

Rond 7 uur

Helaas zijn mijn kinderen vroege vogels dus om 7 uur moet ik echt wel aan de bak. Dan zijn zij vaak al een half uur of uur wakker, maar voor 7 uur blijven ze in hun kamer. Zaterdag kunnen we nog wel eens lang in pyajama blijven maar zondags gaan wij naar de kerkdienst om 9 uur! Erg vroeg maar we zijn toch wakker en dan heb je nog wat aan je dag.

Clowntje

Clowntje

07-12-2014 om 22:37

vanochtend half 9

werd ik wakker.
Jongste (net wakker) kwam gezellig om 08:45 uur bij ons in bed en iets later middelste (ook net wakker) ook. Oudste lag nog heerlijk te slapen.
Onze kinderen doen dus heerlijk mee aan uitslapen. We zaten om 10:45 uur aan het ontbijt (met croissants en eieren) maar dan ben ik al gaan sporten (hardlopen). Mooie tijd voor een zondag.

NOrmaal moeten we op zaterdag ivm sport altijd vroeg op, soms vroeger dan onder schooltijd (07:45 uur verzamelen.......)

Bij ons dus heerlijk luie zondagen als het kan.

Volgend jaar weer anders, dan gaat jongste op zondag sporten en dan moeten we om 09:30 uur op het veld staan........

neteret mut

neteret mut

07-12-2014 om 23:14

net als doordeweeks

om half 8, hond wil er dan graag uit. Voordat we een hond hadden ging ik er om half 9 uit op zondag, om 10 uur begint de kerkdienst. Ontbijten doen we niet aan tafel ( en lang niet iedereen ontbijt er bij ons). Kinderen zijn al wat ouder (jongste is 15), die redden zichzelf wel en gaan geregeld heel laat naar bed en staan dan ook heel laat op.

amk

amk

08-12-2014 om 00:30

heel vroeg

ik sta regelmatig om half 8 bij de bakker en de groenteboer en dan om 8 uur bij de AH. Daarna duik ik mijn bed weer in, want dan heb ik weer slaap.

Of als dochter er niet is, lukt het prima om tot een uur of 12 in bed te hangen, dutje doen, krantje lezen, beetje internetten, nog een dutje doen.

Als dochter er wel is rommelen we de zaterdag wat meer weg. En dan zijn we de zondag om half 10 in de sporthal. Vinden we veel te vroeg, maar de gemeente denkt toch anders over de verhuur van de hal.

Sneeuwitje

Sneeuwitje

08-12-2014 om 08:31

hier

Zaterdag: afhankelijk van hoe laat kids wakker worden en hoe vroeg oudste bij sport moet zijn. Als dat niet al te vroeg is, dan staan we meestal tussen 8 en half 9 op. Maar soms ook eerder. Kids zijn dan soms wel eerder wakker, maar gaan lekker spelen
Zondag: rond 8 uur.

Doordeweeks gaat de wekker eerder, tien voor half 7 en tien voor 7 (elk 2 dagen).

Sneeuwitje

Rond achten

Meestal sta ik rond een uur of acht op. Omdat ik een avondmens ben en zeker in het weekend niet voor tweeën in bed lig, zou ik best wat langer willen uitslapen. Mijn jongens, die door de weeks hun bed niet uit te rammen zijn, zijn in het weekend wel om 7 uur op. Omdat ons huis één aaneengesloten ruimte is, is het ook bij bescheiden kindergeluid niet meer stil in onze slaapkamer. Verder is onze slaapkamer vrij licht en omdat ons bed geen hoofdeind heeft en vrij in de ruimte staat kan ook niet relaxed lezen o.i.d. Daarom ga ik er dan meestal maar uit als ik wakker geworden ben door licht en geluid.

skik

Rafelkap

Rafelkap

08-12-2014 om 10:31

hafl 7

Ik ben ook 45 en ik sta in de weekenden net als anders meestal om half 7 op. In de winter, in de zomer helaas wel vroeger.

We hebben geen wekker (nodig). Aan lichtheid van de slaapkamer valt nog wat te doen voor Skik, maar aan het leervermogen van mijn kind helaas niet

Barvaux

Barvaux

08-12-2014 om 11:19

skik

Met zo'n waslijst aan nadelen van uitslapen haal je elk avondmens vroeg zijn bed uit

Sinds wij hier rolluiken hebben heeft iedereen kwalitatief en kwantitatief een betere nacht. Bedden in het midden van de kamer zonder achterkant hebben we niet (zou ook niet passen) want het is heerlijk even tv kijken 's avonds of 's ochtends, of voorlezen of Engelse woordjes overhoren

Barvaux

De ramen zijn donker genoeg, maar ik heb een heel aparte deur die licht door laat. Het lijkt net zo'n Japanse deur met rijstpapier alleen is het dan plexiglas. Omdat het een schuifdeur is laat hij ook nogal wat geluid door. En vanwege de grootte van mijn slaapkamer én het lage schuine dak kan het bed maar op één manier staan anders kan je er niet omheen. Op zich is een hoofd- en voeteneindloos bed wel lekker omdat je dan je armen en benen overal kan laten uitsteken, maar ik overweeg nu toch een hoofdbord te maken dat ik aan mijn ledikant kan vastschroeven. Ga ik er 's avonds ook misschien eerder in omdat ik dan lekker kan lezen.

skik

Rond de klok van acht

Op zaterdag gaat mijn dochter paardrijden en die wil ik nog even zien voor ze gaat (komt dan meestal niet voor de avond terug, er is veel te doen op zo'n manege), zondags zing ik vaak in het kerkkoor, dan moet ik er om 10 uur zijn en dan is om acht uur opstaan ook fijn.
Volgens mij ben ik overigens een ochtendmens die te laat op bed gaat, want eigenlijk vind ik vroeg opstaan best prettig, tenminste, als ik de avond ervoor op tijd op bed ben gegaan en dat laatse lukt meestal niet.

mama2

mama2

09-12-2014 om 09:54

Om en om

Wij hebben om en om een uitslaap dag. Manlief op zaterdag, maar die is er wel rond 09.15 uit, want de oudste moet om 10 uur op de tennis baan staan. Zondag is het mijn dag en meestal lig ik dan tot 09.30-10.00 heerlijk in bed. Tegenwoordig neemt de oudste (10) de jongste (3) mee naar beneden dus om 07.00 zitten wij niet beneden iig!

Marjoleine64

Marjoleine64

09-12-2014 om 12:21

Kon ik maar uitslapen

Ik ben een echt ochtendmens, en heb altijd moeite om uit te slapen. Het kost me echt een paar dagen om dat voor elkaar te krijgen, en dan is het weekend alweer voorbij. Een echt stille en donkere kamer helpt wel, dus in de winter lukt het beter dan 's zomers. Maar dan nog ben ik op zaterdag echt om half 8 wakker, en op zondag om half 9. Doordeweeks staat de wekker op half 7... Ik kan ook niet opnieuw in slaap vallen, lukt gewoon niet. Ik moet dus ook altijd op tijd naar bed (11 uur), anders haal ik het einde van de week niet met een goed humeur...
Man is daarentegen een avond/nachtmens, en de puberzoons kunnen prima vroeg opstaan als de wekker gaat, maar ook uitstekend uitslapen als die niet gaat.

Op tijd

Met 2 kleinere kinderen is uitslapen er niet echt bij. Kinderen zijn om 7 uur wakker en mogen om half 8 bij ons in bed kruipen. Op zaterdag begint de zwemles van jongste om half 10, half uur rijden dus om 9 uur moet 1 van ons echt weg zijn met jongste richting zwembad. Dus opstaan om uiterlijk kwart voor 8 op zaterdag.
Degene die niet meegaat naar zwemles kan nog even blijven liggen met de oudste, maar om half 9 is iedereen echt wel uit bed.
Op zaterdag hebben we ook vrij veel te doen en ik zou het zonde van mijn dag vinden om lang op bed te liggen.
Op zondag gaan we naar de kerk, dan moeten we ook om 9 uur de deur uit. Ook dan dus rond kwart voor 8 iedereen uit bed en in de kleren.
Je went er aan. Als we op zondag eens niet naar de kerk gaan kan ik niet uitslapen, wel lekker blijven liggen met een boek op mijn reader. En dan zijn we er rond half 10 uit. Maar dat is echt een uitzondering die ik meestal met hoofdpijn "geniet"....

Ach, ook ik als avondmens ben inmiddels gewend aan deze vroege ochtenden. Door de week sta ik als ik vrij ben om 7 uur naast mijn bed. Als ik werk (3 dagen) ben ik er om half 7 uit. Dus eigenlijk is kwart voor 8 uitslapen
Sanneke*

zebra

zebra

10-12-2014 om 09:09

ligt eraan

of ik moet werken of niet. Als ik op zaterdag en/of zondag moet werken bij mijn vaste baan dan sta ik om half 6 op. Ik heb sowieso altijd mijn bijbaan op zaterdag maar dat is pas laat in de morgen dus blijf dan wat langer liggen. Als ik op zondag vrij ben en nergens heen moet dan kan het best tussen 9 en 10 uur zijn voordat ik uit bed kom, moet doordeweeks namelijk altijd vroeg mijn bed uit.

Te vroeg

Doordeweeks gaat de wekker om 06.45 uur. Wij hebben allemaal ruim de tijd nodig om op te starten . Ik loop eerst een rondje met de hond, terwijl manlief doucht. Kinderen doen dat meestal 's avonds. Dan ontbijten we samen. Kids en manlief moeten iets na 8 uur de deur uit en ik rommel dan nog wat in huis en vertrek om 8.30 uur. Op de dagen dat wij beiden werken haalt de oppas om 7.30 uur de hond op. Anders ga ik om 8.30 uur de deur uit voor een lange wandeling.
In het weekend ben ik steevast ook vroeg wakker, maar nog niet uitgeslapen. Helaas kan ik slecht opnieuw in slaap vallen, dus meestal por ik op zaterdag om 8.30 uur manlief wakker. Vaak heb ik dan al het ontbijt klaargezet en wat gestreken of zo. Op zondag laat ik de rest van het gezin wat langer liggen. Dan ga ik hardlopen (met de hond) of doe andere min of meer nuttige dingen.
Vroeger, voor de kinderen, kon ik beter uitslapen, dat heb ik een beetje verleerd in de loop der jaren. Maar ik ben wel blij dat de kinderen die vervelende gewoonte van in het weekend vroeger wakker zijn dan doordeweeks inmiddels kwijt zijn!

Altijd vroeg

Hier een ochtendmens. Vijf dagen in de week staat de wekker op 6 uur of vroeger, maar ik ben bijna altijd eerder wakker en sta gelijk op. Ook in het weekend word ik rond 6 uur/ half 7 wakker. Uitslapen vind ik zonde van mijn vrije tijd.

Nausicaa

Hoe laat ga jij 's avonds naar bed dan, als je uit jezelf voor zessen wakker wordt?

skik

Skik

Ik ga 's avonds tussen 11 en 12 uur naar bed. Heb blijkbaar weinig slaap nodig.

Bijzonder, Nausicaa

Er zijn wel meer mensen die met weinig slaap toekunnen, maar ik ken er maar weinig die dan uit zichzelf wakker worden, meestal is daar wel een onbarmhartige wekker voor nodig.

Er zijn ook wel mensen die zeggen dat ze uitslapen zonde van hun tijd vinden omdat je dan al zo'n deel van je dag kwijt bent. Maar als je er 's avonds al om half tien al in ligt, ben je natuurlijk net zo goed een deel van je dag kwijt, alleen aan de andere kant.

skik

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.