Leen13
22-03-2014 om 20:53
Hoe is het nu met die zeiljongens....
http://www.telegraaf.nl/vrouw/vrouwblog/moeder_van_zeiljongens/article21330226.ece
Helaas zit de familie er nogal doorheen door het instantiegedoe en geldgebrek. Indertijd was Laura te zien op de HISWA.
De zeiljongens zijn wel uitgenodigd maar de HISWA kan geen ticket voor ze betalen, dus helaas is die publiciteit er niet.
"Jeugdzorg heeft een schriftelijke aanwijzing gedaan omdat de school niet inschrijft! Maar dat is nu juist het probleem dat de jongens met hun actie aan de orde stellen; Scholen die niet inschrijven! Daarom is het rechterlijk pardon uitgesproken. Kinderen zonder onderwijs. Zelf hebben de jongens nu onderwijs maar dat is niet toegestaan in Nederland dus zijn ze vertrokken, de grens over."
"Hoe nu verder? Er is hulp nodig, we kunnen het niet alleen, website, het gebruik van een groter schip…. We hebben een plan en zijn op zoek naar één grote investeerder of vele kleintjes ook alles daartussenin is goed. Rust om te vertellen wat er gebeurt. Oplossingen aanreiken, andere thuiszitters laten meezeilen om een boost aan hun eigenwaarde te geven…. de vele creatieve ideeën in de steigers zetten."
De website is onder constructie. Er staat wel een banknummer op voor sponsors.
http://www.sailingforeducation.com/home%20nl.htm
Mach
06-04-2014 om 11:07
miriam
Maar waar staat dat deze jongens ook de havo of vmbo niet halen met goede begeleiding. Het is niet geprobeerd. Werd bij voorbaat afgeschoten.
Misschien moet er eerst eens een volstrekt onafhankelijke onderwijskundige een onderzoek doen naar het haalbare niveau met regulieren dyslexie begeleiding die een VO school kan bieden.
M Lavell
06-04-2014 om 11:22
Binnen de mores
Dat is een relevante opmerking Mach. Het staat natuurlijk nergens en je weet het eigenlijk niet. Maar ondertussen is de selectie in het onderwijs bij toelating en doorstromen, wel gericht op die voorspelling.
Het is absoluut waar dat dat soort voorspellingen een zeer subjectieve component kennen, op de ene school is het veel kritischer dan op de andere, maar daarmee is niet gezegd dat de voorspelling van een 'onafhankelijke' onderwijskundige, dichter bij de waarheid zou zitten.
Nog weer een heel ander probleem is dat er geen reguliere dyslexie begeleiding bestaat. Ook dat kent een subjectieve component.
Wat de examens betreft: Balans heeft de minister al eens aangeschreven dat er meer ontheffingen moeten komen voor kinderen met dyslexie/dyscalculie. Zo nodig minder taal of rekenen, mondelinge examens, ontheffing van de taal- of rekentoets. Zonder deze maatregelen is het voor het gros van de leerlingen met dyslexie of dyscalculie, niet mogelijk om een diploma te halen.
Tom Braams heeft veel eerder al aan de bel getrokken over verplichte wiskunde op het havo. Binnen zijn praktijk/kennisveld, was het niet verplicht zijn een verademing die er toe leidde dat meer leerlingen met dyscalculie tot een havo diploma kwamen.
Mijn 'voorspelling' dat de zeiljongens geen diploma zullen kunnen halen gaat uit van de veronderstelling dat deze jongens zeer ernstig dyslectisch zijn waarbij ik de noodoproepen van Balans en Braams serieus neem. Maar je hebt gelijk, ik kan niet zeker weten dat het ook echt voor deze jongens op gaat.
Dat doet er overigens voor mij niet toe. Het gaat mij om de meer principiële kant, waar in deze jongens hooguit voorbeelden zijn.
M Lavell
06-04-2014 om 11:22
Binnen de mores
Dat is een relevante opmerking Mach. Het staat natuurlijk nergens en je weet het eigenlijk niet. Maar ondertussen is de selectie in het onderwijs bij toelating en doorstromen, wel gericht op die voorspelling.
Het is absoluut waar dat dat soort voorspellingen een zeer subjectieve component kennen, op de ene school is het veel kritischer dan op de andere, maar daarmee is niet gezegd dat de voorspelling van een 'onafhankelijke' onderwijskundige, dichter bij de waarheid zou zitten.
Nog weer een heel ander probleem is dat er geen reguliere dyslexie begeleiding bestaat. Ook dat kent een subjectieve component.
Wat de examens betreft: Balans heeft de minister al eens aangeschreven dat er meer ontheffingen moeten komen voor kinderen met dyslexie/dyscalculie. Zo nodig minder taal of rekenen, mondelinge examens, ontheffing van de taal- of rekentoets. Zonder deze maatregelen is het voor het gros van de leerlingen met dyslexie of dyscalculie, niet mogelijk om een diploma te halen.
Tom Braams heeft veel eerder al aan de bel getrokken over verplichte wiskunde op het havo. Binnen zijn praktijk/kennisveld, was het niet verplicht zijn een verademing die er toe leidde dat meer leerlingen met dyscalculie tot een havo diploma kwamen.
Mijn 'voorspelling' dat de zeiljongens geen diploma zullen kunnen halen gaat uit van de veronderstelling dat deze jongens zeer ernstig dyslectisch zijn waarbij ik de noodoproepen van Balans en Braams serieus neem. Maar je hebt gelijk, ik kan niet zeker weten dat het ook echt voor deze jongens op gaat.
Dat doet er overigens voor mij niet toe. Het gaat mij om de meer principiële kant, waar in deze jongens hooguit voorbeelden zijn.
Jeany
17-04-2014 om 18:59
Moeder verliest kort geding
Moeder heeft kort geding verloren.
http://uitspraken.rechtspraak.nl/inziendocument?id=ECLI:NL:RBOVE:2014:1992
Wordt tijd dat ouders hun eigen ego aan de kant zetten en stoppen die kinderen onder druk te zetten.
Elke keer weer de media opzoeken en aandacht vragen.
Ik ken dit gezin van de basisschool en weet ook dat niet alles zo is als moeder verteld, sommige dingen vergeet ze voor het gemak te vertellen.
Ik gun elk kind dat ondersteuning nodig heeft zijn extra begeleiding en aandacht. Maar dat moet wel objectief getoetst zijn en van de meeste kinderen wordt dit ook verlangd dat ze hier aan mee werken.
Deze moeder vind dat ze het beter weet en dat haar kinderen niet getest hoeven te worden en is met haar geschreeuw heel ver gekomen maar ben bang dat de rekening door de kinderen nu betaald gaat worden.
Leen13
17-04-2014 om 20:31
Subjectief inderdaad
Uit de uitspraak
Volgens de voorzieningenrechter is niet duidelijk afgesproken waaruit de extra begeleiding zou bestaan. Ook vind de voorzieningenrechter het niet onredelijk dat de instelling eerst een orthopedagogisch bureau de jongens laat testen welke begeleiding nodig is.
"Daarbij is tevens in aanmerking genomen dat door [eiseres 2] niet is onderbouwd dat de schoolprestaties van [zoon 1] en [zoon 2] achteruit zijn gegaan en dat zij niet meer in staat zijn om hun diploma dan wel certificaten te behalen. "
Subjectieve inschattingen inderdaad. Niet ongegrond maar niet bemiddelbaar in een rechtzaak.
Ondertussen zie je als ouder dat je kind geen begeleiding meer krijgt. Zou me niets verbazen als de motivatie waarover de school klaagt dat de jongens daaraan gaan mankeren door dit gedoe er niet beter op wordt. Ook zijn er leerkrachten die de geboden begeleiding 'over de top' vinden.
Ik vind dit helemaal geen lesje voor de ouders. Er is onenigheid over de noodzaak en de inhoud van de geboden extra begeleiding.
Ondertussen zitten de jongens al vanaf februari zonder.
Leen13
17-04-2014 om 20:38
Eerde
Ik vind dit geen reclame voor Eerde. Dit is gewoon miezerig om je niet aan de afspraken te houden.
Ineens is de geboden extra begeleiding te subjectief en 'over de top'. En dan midden in het jaar daarmee stoppen tegen de afspraken in.
Je zou op zijn minst verwachten dat de begeleiding door gaat terwijl er beoordeelt wordt of dit nuttig is en door moet gaan.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.