Hope
02-04-2013 om 17:47
Hoe en waar: klacht indienen over instelling
Ik wil graag weten hoe en waar ik een klacht kan indienen over een instelling.
Twee mensen die ik erg goed ken werken allebei bij een jeugdzorginstelling. Ze komen op hun werk steeds meer misstanden tegen, en kunnen daar binnen het werk eigenlijk nergens mee terecht. De eerste aanspreekpersoon is je coach of begeleider, of je manager, en laten dat nou net degenen zijn die de misstanden ofwel begaan, ofwel oogluikend toelaten. Hogerop in de organisatie lukt niet zonder je baan kwijt te raken.
Ik kan het zelf eigenlijk niet meer aanhoren, en de verhalen worden ook steeds erger. Beiden lopen steeds meer zelf ook vast, omdat ze de gang van zaken voor zichzelf niet meer kunnen verantwoorden. Een van hen overweegt zelfs om maar uit de zorg te gaan. Dit is vreselijk, omdat beiden erg betrokken en invoelende begeleiders zijn, die heel erg goed hun best doen voor hun cliënten, en erg goed werk doen. Wat ze zelf ook merken is dat de 'goeien' (bv. een voogd die hart voor de zaak heeft, een psychologisch begeleider) ook opstappen, omdat ze er niet doorheen komen en vermalen worden.
De mogelijkheden die er zijn, dus aspecten bespreken binnen de vergadering, en bespreken met je eerste eigen aanspreekpunt, zijn al geprobeerd.
Weet iemand hoe je zoiets kunt aanpakken? Is er een mogelijkheid, een instantie waar je met je zorgen naartoe kunt. Ik heb voor mezelf besloten dat ik hier iets mee moet, maar dan wel zonder dat het duidelijk wordt van wie de klachten afkomstig zijn. Het mag niet zo zijn dat een en ander te herleiden is naar de personeelsleden die mijn vrienden zijn. Het gaat onder andere om uit huis geplaatste autistische kinderen die volkomen verkeerd worden behandeld (tegen het behandelplan in, eerste verantwoordelijke verandert eigenhandig het behandelplan terwijl in de volle vergadering iets volkomen anders is afgesproken, worden de hele dag in een lege kamer opgesloten, worden aan armen en haren trappen opgesleurd, in de stoel gegeooid, in de kamer gegooid.) Een jongetje van zeven dat al een half jaar niet naar school gaat terwijl dat wel is afgesproken, een jongetje van zes dat dus in die lege kamer zit. De manier hoe het personeel over de cliënten praat (die 'rat', over het jongetje van 6), (gelukkig, die zeurpieten zijn we kwijt, over uit de ouderlijke macht gezette ouders), en dat niet op een stressmoment, maar gewoon, zo wordt over ouders en cliënten gepraat. Dit beïnvloedt de sfeer onder het personeel en zet de toon in het gedrag naar de cliënten en de ouders, ook voor nieuw personeel.
Ik heb zelf een autistisch kind, ik kan het voor mezelf niet verantwoorden als ik niet zou proberen hier iets aan te doen. Maar ik weet niet wat en hoe dan.
Voor de duidelijkheid, ik heb niet zelf daar een kind zitten, en ik werk daar ook niet.
Hope
04-04-2013 om 19:05
Annej, signalen van kindermishandeling
Ik krijg zomaar de indruk dat hier vooral wordt gedoeld op kindermishandeling door anderen, dus de ouders bv. , en niet door de hulpverlening zelf.
mirreke
04-04-2013 om 19:12
Tsss, lees ik de bijsluiter van lorazepam
http://www.mylan.nl/uploads/51/kA/51kATr012PC2rRHa0ZUKpw/48485.pdf
En dan lees ik:
Niet te gebruiken bij:
-
kinderen...
Dit is absurd.
Emine
04-04-2013 om 20:59
Omgekeerde lirik
Tsjor, de omgekeerde lirik is een heel goed idee. Zou ook goede zijn om deze met zijn allen aan te vullen. Maar is het niet handiger om hierover een nieuwe draad te starten. Hier verzuipt de aanvulvraag in de discussie namelijk.
Ennuh, ik doe mee!
albana
05-04-2013 om 08:17
Leer/werkplek
Hij heeft dus gesolliciteerd op een vacature voor een leer/werk-traject? Dan heeft hij toch een contract? Wát staat er in dit contract? Gáát hij wel naar school/opleiding die ene dag? Want een leer/werk/traject waarop je solliciteerd daarbij zit een (eventueel verkorte) opleiding bij in. Ik heb wel stagaires die zulke leer/werk/trajecten doen en die hebben allemaal een contract en daarin staat de opleiding erbij. Ook hebben ze een stageovereenkomst waarin met naam en toenaam de werkplek genoemd wordt inclusief de stagebegeleider. Die dag school is collectief, met allerlei anderen samen die ook gesolliciteerd hebben op zo'n plek. De instelling heeft dan een overeenkomst met een bepaalde opleiding voor die ene schooldag en betaald dat ook. Collectief houd het betaalbaar. Een minimumloon zolang je nog in opleiding bent is vrij gewoon. Soms is het zelfs alleen maar een 'zakgeld-regeling' (nog minder dan minimumloon dus). Er zijn ook regelingen die werken andersom. Dan doe je al een opleiding (kan zowel HBO of MBO zijn) en zoek je daarbij een stage-adres. Dan betaal je de opleiding zelf (of vanuit studiefinanciering).
Onbevoegd medicatie verstrekken is ook helemaal uit den boze. Dat mag écht niet, ook niet als nog maar net 'in opleiding' bent....Daar zijn strikte richtlijnen voor en elk foutje moet (verplicht) gemeld worden volgens vaste protocollen. Veel foutjes zelfs door bevoegde mensen dan komt de inspectie ook (automatisch) kijken. En foutjes met medicatie hebben vaak grote gevolgen, daar komen vaak meerderen bij kijken ( apotheek,huisartsen, 1ste hulp etc.), de kans op ontduiken van richtlijnen wat dit betreft is dus niet zo groot. Helemaal géén meldingen dat wekt ook argwaan. Er raken soms wel eens pilletjes zoek b.v. (cliënt laat er 1 vallen onder toezicht, pilletje onvindbaar) en door de systemen van medicatie verstrekken is zoiets meteen zichtbaar (nieuw pilletje moet je pakken dus) die zijn allemaal precies pas afgeteld door apotheek. Dus moet er melding gemaakt worden.Gebeurd dat niet dan 'mist' er 1 pil in het systeem...waar is die gebleven? Bij de meldingen moet diegene die het foutje gemaakt heeft vermeld worden. En kan nagekeken worden of die bevoegd is voor medicatieverstrekken (BIG-register). Weet jouw kennis wie leidinggevende is van die leidinggevenden van zijn afdeling? Kan/durft hij naar die leidinggevende? Desnoods met alleen een klacht/vraag over het slechte regelen van zijn opleiding? Die hem tenslotte beloofd is, toch? En dan misschien een paar kritische vragen stellen over richtlijnen op de afdeling en de vermoorde onschuld spelen? Tenslotte is hij nog in opleiding en 'weet dus niets'....en kan dus wel doen of hij gewoonweg dom is en graag informatie wil...Tenslotte is hij daar om iets te leren...dus vragen stellen mag.
Ik denk nog steeds dat de inspectie zijn beste kansen bieden om er meteen een einde aan te maken. In ieder geval op korte termijn. En omdat dat anoniem kan het ook het minste risico is voor hemzelf. Zover ik weet (is vaak wel via,via) werkt de inspectie voor gezondheidszorg vrij snel...na een klacht komen ze al snel kijken, kijken alle meldingen en protocollen na die er zijn en ongeoorloofde zaken komen daardoor al snel aan het licht. Ik heb 1 keer meegemaakt dat er een klacht was binnengekomen op een plek waar ik werkte en daar werd ook snel op gereageerd. Die klacht werd ongegrond verklaard...maar leverde wel zeker 10 bezoekjes van de inspecteur op en die kunnen behoorlijk diep in dingen duiken. Van zorgdossiers t/m de bevoegdheden van personeel t/m de aanwezigheid van BHVers op elk moment van de dag t/m de richtlijnen van verplichte meldingen. Als die afdeling er echt zo'n zooitje van maakt is dat de inspectie écht zo duidelijk.Want of er ontbreekt een heleboel óf het is wel aanwezig maar klopt niet met de feiten die bij andere instanties bekend zijn. En dat wordt dan allemaal precies nageteld en gecontroleerd. Het is net zoiets als een boekhouding. Fouten vallen zo op, ook fouten die verdoezeld worden.
groeten albana
Hope
05-04-2013 om 10:02
Meersporenbeleid
Ik heb zelf nu een mail naar de klokkenluiderssite waar M Lavell mee kwam gestuurd. Ook gebeld, maar helaas bel ik altijd net buiten de openingstijden, en ik kan niet altijd anders in verband met mijn eigen werktijden en momenten waarop er kinderen om me heen zijn. Maandag hoop ik op contact. Dit vooral om te vragen hoe bekende het zou kunnen aanpakken.
Verder ben ik bezig bekende te 'bewerken' om hier nu echt wat mee te gaan doen. Ik heb nu steeds duidelijker op een rijtje wat wel en niet mag, en de tip die jij, Albana, geeft peper ik bekende ook al een poosje in: doe alsof je gek bent, stel vragen, en ga daarmee hogerop. Punt is alleen dat deze bekende (hoe aardig en goed voor de cliënten ook) op dit vlak dus niet, helemaal niet, doorpakt. Dat gedoe met die opleiding bv. had al lang uitgezocht moeten zijn, en daar zit ik dus al weken achterheen. Binnen het kader van een opleiding heeft bekende ook meer bescherming bij het aan de kaak stellen van misstanden.
Ik heb nu als ultimatum gesteld dat als er binnen enkele dagen niets op touw is gezet, dat ik dan ga melden met gegevens van de instelling en de specifieke plek. Bekende is langzamerhand toch een flinke volwassene, maar die kinderen zitten daar maar. Ik ga dan idd naar de inspectie voor de volksgezondheid, en wie weet lukt het ook om bv. pers te benaderen.
tsjor
05-04-2013 om 10:28
Financiering
hope, je moet dan nog even achterhalen hoe die instelling gefinancierd wordt. Is dat met middelen uit de AWBZ of jeugdzorggelden. Dat levert andere inspecties op.
Tsjor
Hope
05-04-2013 om 11:38
Tsjor, financiering
Ik begrijp dat dat per cliënt verschilt. Er zitten ook cliënten die bv uit de gevangenis komen en een soort overbruggingsplek hebben. Die worden betaald vanuit de reclassering en dat levert veel geld voor de instelling op. Die personen zitten daar niet terecht, maar ook daar wordt geen melding van gemaakt, omdat het geld schijnbaar veel goed maakt.
Verder zitten er kinderen die er met volledig pgb zitten, en ook volwassenen met een pgb. Misschien zijn er og wel meer financieringswijzen, maar dat weet ik nu niet.
Temet
05-04-2013 om 12:15
Bij twijfel gewoon inspectie jeugdzorg
Als je iets bij de inspectie wil melden is het wel verstandig om uit te zoeken bij welke inspectie je moet zijn, maar als dat erg ingewikkeld wordt kan je natuurlijk ook gewoon het verhaal naar de inspectie jeugdzorg sturen. Moet je daar niet zijn, dan hoor je vanzelf wel waar je wel moet zijn en stuur je dezelfde brief nadien nog een keer naar een ander adres.
Groeten,
Temet
albana
06-04-2013 om 10:22
Hope ik ken jouw kennis niet
Ik ken jouw kennis persoonlijk niet, maar als ik zo lees, hoe jij je er druk om maakt en kennis er alleen mee 'zit' en verder eigenlijk geen stappen onderneemt om iets wat dat betreft aan de weet te komen, iets te ondernemen, op te zoeken voor mij part, informatie te vergaren. En ook nog een beetje lees uit je berichtjes dat jij 'm eigenlijk een beetje 'achter de broek aanzit' om er iéts mee te doen. Niet stevig genoeg in z'n schoenen staat om iemand aan te spreken op hetgeen 'm beloofd is (die opleiding!) en óok niet doorpakt om het dan maar zelf te doen....Dan vraag ik me ook serieus af....Wat moet die kennis met een HBO opleiding gericht op deze (nogal complexe zware) doelgroep?
Ook al is hij lief en aardig...om met deze cliënten te kunnen werken is heel wat meer 'karakter' en stevigheid nodig dan een beetje lief en aardig zijn.
Snap je wat ik bedoel?
Om 'm tegen zichzelf te beschermen....misschien moet jouw kennis wel eens goed gaan nadenken óf hij wel een goede richting/doelgroep gekozen heeft die voor hem geschikt is? Voordat ie misschien jaren en veel geld inversteerd in iets wat voor hem helemaal niet geschikt is? En er zelf doodongelukkig van gaat worden...
P.s. dit is niet veroordelend bedoeld. En misschien heb ik het wel helemaal verkeerd, want berichtjes kunnen soms zo anders overkomen...maar zo 'lijkt' het.
groeten albana
Hope
07-04-2013 om 13:34
Kennis
Is inmiddels hogerop gegaan. Zoals het er nu naar uitziet gaat er wat aan gedaan worden.
Albana, zoals ik het zie was het als volgt. Kennis is aangenomen met een bepaald doel, dat is beloofd en zou gaan gebeuren. Wordt ingezet op een wooninstelling in een setting met collega's die als een eigen eiland functioneerden, die helemaal niet iemand van buiten wilden, en de gelederen sloten. Dat, in combinatie met alle niet geregelde zaken, de zoek het zelf maar uit situatie, en dan óók nog de misstanden op de groep, dat was allemaal een beetje veel. Eer dat je je in een dergelijke situatie weer terugvindt gaat er wat tijd overheen.
Kennis was in eerste instantie zeer gedesillusioneerd geraakt door de hele kluwen waar bekende inzat. Wilde zelfs stoppen met het werk, terwijl bekende notabene een 'natural' is, werkelijk! Dat laatste is gelukkig ook de hogere leiding ter ore gekomen, die dus ook met bekende weglopen. Bekende heeft langdurig gesprek gehad en alles kunnen vertellen, in een heel open gesprek waarin ook waardering voor bekende werd uitgesproken.
Bekende is m.i. Juist uitermate geschikt voor dit beroep, en heeft pech gehad met de eerste werksetting. Ik denk dat hij een hele mand rotte eieren heeft getroffen. In je eentje begin je dan niet zoveel als net begonnen broekje...
Ben blij dat er nu wat in gang is gezet.