Het forum van Ouders.nl is een online community waar iedereen respectvol met elkaar omgaat. Het forum is er voor ouders met vragen over opvoeding, ouderschap, ontwikkeling, gezondheid, school en alle andere dingen die je als ouder tegenkomt in het leven.
31-12-2011 om 12:25
Ik ben benieuwd hoe jullie Oud en Nieuw doorbrengen. Dus wat gaan jullie doen rond de jaarwisseling? Spelletjes spelen of tv kijken met oliebollen tot 12 uur? En wat doen jullie om 12 uur?
Ik ken mensen die voor de klok die in beeld komt op de tv gaan aftellen, proosten en dan naar buiten rennen om vuurwerk af te steken. Anderen gaan een kwartier voor de jaarwisseling in gebed, proosten en kijken naar buiten of gaan naar buiten om het vuurwerk te bekijken/af te steken. Weer anderen zijn dan in een uitgaansgelegenheid, tellen daar af en gaan feesten... of hebben een mooie reis geboekt naar het buitenland..of men brengt het alleen thuis door. Kerstdagen brengt men met de familie en van Oud en Nieuw maakt men een rustige avond van.
Wat wij belangrijk vinden is dat wij samen om kwart voor 12 met elkaar het afgelopen jaar doornemen, eventueel een kort gebed tot 12 uur, tijdens de jaarwisseling proosten en daarna mag iedereen doen en laten wat hij wil. Het is bij ons niet zo dat de kinderen in de avond van Oudjaar op straat zwerven of bij andere kinderen zijn, daar de wisseling van de jaren meemaken en later weer thuiskomen. Dat vind ik zelf niet leuk. Ik merk wel op dat veel vrienden van mijn kinderen zelf rond de jaarwisseling niet thuis zijn. Vorig jaar was er een vriend van mijn zoon (nu 17) bij ons thuis met wie mijn zoon al afgesproken had vóór 12 uur. En dit jaar wil een vriendin van mijn dochter (14) dat ze bij haar thuis komt om vuurwerk af te steken. Ik zei dat dat wel kan, maar dan na 12 uur. Ik vind het niet leuk als ze er dan niet bij is.
Hoe is het bij jullie?
Hoe brengen Oud en Nieuw door?
Mogen de tienerkinderen tijdens de jaarwisseling bij anderen gaan of hebben jullie ook vrienden van de kinderen bij jullie thuis?
En hoe zit het met kleine kinderen? Maken jullie hen wakker om het vuurwerk te bekijken of laten jullie hen doorslapen?
07-01-2012 om 20:29
On topic
Wij hebben er niets aan gedaan, aan O&N. Geen enkele reden toe, opzouten met dat ouwe rotjaar. Kinderen waren sowieso niet thuis, man had vroege dienst, we zijn gewoon naar bed gegaan.
Tirza
08-01-2012 om 07:55
Uit eten
Wij vonden het ook een rotjaar, dus zijn we met de kinderen uit eten gegaan, omdat we dat verdiend hadden..) De jongens en mijn man wilden geen vuurwerk dit jaar, dus dat compenseerde mooi.
08-01-2012 om 15:01
Heeeel rustig
Vriend zat op zee, zoon bij vrienden en dochter en ik heerlijk samen. Na twaalven naar buiten, buren hadden vuurkorf en drank. Erg gezellig.
10-01-2012 om 15:59
Heel mooi
in de sneeuw, in het hotel waar we al een paar jaar kerst vieren. Nu dus voor het eerst ook Oud en Nieuw. Om 11 uur allemaal naar buiten voor de eerste vuurwerkshows op de piste. Erg mooi. Om 12 uur werd de Weense wals aangezet en waren we plotseling allemaal aan het dansen in de sneeuw. Kinderen en wij vonden het geweldig. Alleen jammer dat we geen appelflappen en oliebollen hadden, maar daar gaan we volgend jaar iets voor regelen. Mijn man bakt erg goeie appelflappen en de hoteleigenaar had er wel oren naar.