Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

Hoe belangrijk is een zwemdiploma eigenlijk?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Tango

Tango

24-03-2011 om 21:37

Guinevere

Beetje late reactie op, maar ik zag de jouwe nu net pas.
Tja, we hebben inderdaad dat waterwengroepje erg lang volgehouden, maar het was ook een beetje met tussenpozen hoor. Tussendoor heeft Tangozoon een keer buisjes gekregen waardoor hij een aantal weken niet heeft gezwommen en later nog eens een loopoor. Hij heeft ongeveer 3/4 jaar in gewone groepjes gezwommen, daarna intensief-zwemmen, in groepjes van 3. Eerst werd hij in een groepje geplaatst waar hij helemaal niet tussen paste. De badmeester vond het nodig om de tweede les meteen naar het diepe te gaan. Er zat een ander jongetje in dat ging gillen en huilen dat het daar zo koud was, dus Tangozoon deed lekker mee en heeft de hele les gehuild. De badmeester was ook nog een beetje een hork en zei dat hij maar eens moest stoppen met huilen en toen Tangozoon zijn teen stootte zei hij dat hij hem er wel af zou hakken. Nog meer drama bij Tangozoon.... Toen de meester aan het eind van de les zei dat ze volgende week zouden starten in het diepe, was voor mij de maat vol. Ik heb gebeld en hem in een ander groepje laten plaatsen. Dat duurde toen 2 maanden, dus toen hebben we ook even rust gehad. En pas in dat groepje is hij echt gaan zwemmen. Een geweldige rustige badmeester waar hij met plezier heen ging. Eindelijk vond hij zwemmen leuk! Ik heb hem behoorlijk lang, iets te lang eigenlijk, in dit groepje gelaten. Op het laatst leerde hij niets meer want hij was het groepje eigenlijk vooruit. Maar het was zo goed voor zijn zelfvertrouwen. Nu zit hij dus weer in een regulier groepje, bij dezelfde meester en hij vindt het nog steeds leuk.
Overigens heb ik wel overwogen te stoppen hoor, na dat flutgroepje. Maar ben blij dat we het niet gedaan hebben.
Bij Tangozoon heeft het er langer over doen overigens ook te maken met de motoriek. Hij is motorisch niet zo vlot. Hij leert nu de schoolslag met de benen en snapt er werkelijk nog niets van. Maar dat komt allemaal best.
Wat betreft die stroomversnelling e.d. dat heeft echt niet met zwemvaardigheid te maken, maar met kracht. Al doet mijn zoon 5 jaar over alle diploma's (en zou hij dus veel kracht opgebouwd moeten hebben) dan nog laat ik hem niet gerust in zo'n stroomversnelling zwemmen, omdat hij maar een klein, tenger mannetje is. Of hij moet tegen die tijd een stevige, gespierde beer zijn geworden....

100%mama

100%mama

24-03-2011 om 22:28

Pelle

Met 3 is hij begonnen, met vier echt lessen..niet dat dat het belangrijkste van mijn posting was...

100%mama

100%mama

25-03-2011 om 08:30

Ehbo-ouder

Tuurlijk heb je gelijk, we zijn enkel zo vroeg begonnen omdat zoonlief angst voor water had. Het geringste druppeltje kon al een ware paniek aanval bezorgen. Zelfs douchen lukte vrijwel niet, in ieder geval niet zonder dat de hele straat precies wist wanneer hij onder de douche stond.....

Ik denk ook wel dat het kind afhankelijk is hoe snel ze dingen, zeker motorisch oppakken. Vriendje, zelfde leeftijd, zelfde tijd begonnen heeft 2 weken geleden zijn C behaald.

Maar hoe dan ook, het punt in mijn gedachte blijft hetzelfde, als het kind er de brui aan geeft kan je willen wat je wilt......

100%mama

100%mama

27-03-2011 om 07:31

Ehbo-er

"Nou, nee dus. Kinderen kunnen dwingen en weigeren maar uiteindelijk zijn de ouders wel de baas....

Kortom, geen zin in zwemles, dan is het tijd voor een gesprek en veel uitleg, eventueel een beloning in het vooruitzicht stellen, maar ik zou mijn kind er niet afhalen."

Wil jij die van mij dan een weekje "bewerken"? Nee, serieus, geloof me dat ik alle tips en trucs al uit de kast heb gehaald om hem te motiveren er niet met zijn pet naar te gooien. Belonings systeem heef hier nog nooit gewerkt en uiteraard hebben wij alle na-delen van het niet halenvan diploma's tot in den treuren verteld. Het boeit hem niet, hij vind het niet leuk en dus doet hij het niet (karakter dipje van zijn vader over genomen ).

Ik vind dus zeker wel dat ik hem, na maandag dan want dan mag hij voor B diplma, van zwemmen tijdelijk af kan halen om zo even een adem pauze in te lassen om er vervolgens in het nieuwe schooljaar met een frisse start te beginnen. Ik mag dan wel de "baas" zijn, maar hj is er ook nog. Elke week complete heisa en irritatie om vervolgens te zien dat hij het echt niet gaat doen? Liever een midden weg zoekn dan met je kind.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.