Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

Hoe belangrijk is een zwemdiploma eigenlijk?

Zoon (5,5) zal binnenkort wel naar zwemles gaan. Nu lees ik overal dat het zeker een jaar duurt voor diploma A binnen is. Het zou mij niet verbazen als het bij zoon nog veel langer kan gaan duren. Maar nu vraag ik me af: hoe belangrijk is dat diploma eigenlijk? Kijk, het kind moet leren zwemmen, en die diploma-eisen zijn natuurlijk wel ergens op gebaseerd. Maar als zoon op enig moment fatsoenlijk kan zwemmen en bijvoorbeeld alleen maar dat beruchte gat niet haalt, hoe erg is het dan om er voortijdig de brui aan te geven?

Zo is het bij mij ook gegaan: zwemles rond 6 jaar, en daar af toen ik mijzelf bleek te kunnen redden (was door het ijs gezakt, en niet verdronken), daarna uiteindelijk toch mijn A (oude stijl) gehaald met schoolzwemmen. De meeste kinderen haalden B, ik dus niet. Er was een zwembad bij ons in de buurt waar je voor een bepaald deel officieel B moest hebben, maar niemand vroeg mij er ooit naar, dus heb ik daar probleemloos rondgepoedeld.

Kortom: als kind behoorlijk kan zwemmen, wat voor noodzaak is er dan om ook echt dat papiertje te halen? Wordt daar in de praktijk op gecontroleerd? (hoe dan? )Zijn er hier ouders die al eerder de lessen hebben gestopt en wier kinderen diplomaloos in het zwembad plonzen, of ben je dan een ontaarde ouder?

Groeten,

Temet

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Vic

Vic

21-03-2011 om 09:36

Tja

Ik ben bij oudste inderdaad gestopt met de zwemlessen. Na 2,5 jaar kon ze nog steeds niet zwemmen en ging met grote tegenzin naar zwemles. Ik vond het wel even best zo, en heb gezegd dat ze zelf maar moest aangeven wanneer ze weer wilde. Daarbij gezegd dat ze zonder diploma i.i.g. niet naar zwemfeestjes mocht. Het heeft even geduurd, maar op haar 9e begon ze daar wel een beetje van te balen Vervolgens is ze weer begonnen en had binnen 4 maanden haar A-diploma. En toen vond ik het wel prima. Ze zwemt beter dan veel andere kinderen die wel A en B hebben (of misschien wel C).
Maar jij moet nog beginnen, en misschien valt het wel ontzettend mee.

Brabo

Brabo

21-03-2011 om 09:41

Meerwaarde

onze dochter had grote moeite met de beenslag. In onvolledige stuit geboren, en het heeft heel lang geduurd voor de kracht en coordinatie vanuit de heupen er was. Zwemles was enerzijds een lijdensweg, anderzijds een bijdrage aan de ontwikkeling ( net zoals jazzballet). Ze heeft al in het water gelegen vanaf een jaar, maar heeft pas haar eerste diploma gehaald toen ze zeven was. Zijzelf heeft er nooit een hekel aan gehad, Sterker nog, ze is van kleins af aan altijd een waterrat geweest. Alleen de zwemkracht ontbrak.
Of een zwemdiploma noodzakelijk is? Daar heb ik geen uitgesproke mening over. Lijkt me toch een veiligere gedachte.

hilma

hilma

21-03-2011 om 10:25

Dochter is 4

mijn dochter gaat ook naar zwemles, maar is nog maar 4.5.
ze ging eerst naar een traditionele les, waar ze eigenlijk na 10 lessen nog zo goed als niks had geleerd. toen zag ik een zwemles vanaf 4 jaar waar met van die speciale zwempakjes wordt gezwommen...

deze methode is volgens mij wel doeltreffender, maar maakt haar ook een stuk onzekerder... ze wil heel graag haar diploma halen, dus ze wil er niet mee stoppen, maar toch huilt ze elke week omdat ze het zo eng vind!

zou het dan toch nog te vroeg zijn voor haar?

Krin

Krin

21-03-2011 om 10:33

Hier ook dilemma

Zoon heeft onlangs (in Pelles gemiddelde tijd) A gehaald en heeft laten weten dat hij alleen met bruut geweld naar het zwembad te krijgen is om ook B nog te halen. Hij heeft niet eens een hekel aan zwemmen, zelfs niet aan zwemles, maar hij spreekt liever af op zijn vrije middagen. Hij wil gewoon helemaal niet sporten (zei zij met misplaatste trots , dus we kunnen hem ook niet lokken met 'straks mag je op voetbal' oid.
Mijn idee, beïnvloed door bovenstaande, is dat je A halen wel nuttig is om min of meer de techniek onder de knie te krijgen en enigszins zwemervaring en zwemkracht op te doen, maar dat het extra van B & C ook bereikt kan worden met zelf regelmatig gaan zwemmen, ervaring opdoen, en vanzelf groter en sterker worden.
Dat zou ook de voornaamste reden zijn voor mij om toch bruut geweld te plegen voor zoons B - ik heb niet zo'n zin om elk weekend zelf te moeten gaan zwemmen om zijn vaardigheden op peil te houden.

Diploma niet belangrijk, goed kunnen zwemmen wel

En bovenstaande dingen hebben niet noodzakelijkerwijs een causaal verband.

Mijn jongste zoon kan al een jaar prima zwemmen. Hij mag alleen niet diplomazwemmen met schoolzwemmen omdat hij het gat niet door durft. Maar in de vakantie vorige zomer zwom hij wel onder water tussen mijn benen door. Dat gat op zwemles ziet er alleen zo eng uit in dat donkere water, en dan al je klasgenoten die mee staan te kijken... Hij kan gewoon in het water springen, watertrappelen, rug- en borstslag, met kleren aan zwemmen, alles dus. Maar ik ga echt niet aandringen op en al helemaal niet extra oefenen voor het behalen van dat diploma. Bovendien heeft hij er inmiddels één jaar gewone zwemles en aansluitend een jaar schoolzwemmen opzitten en volgend jaar heeft hij ook nog schoolzwemmen, dus oefening krijgt hij ook genoeg. Ik vind het wel prima zo.

skik

Maylise

Maylise

21-03-2011 om 11:40

Papiertje

Een diploma is uiteindelijk maar een papiertje dat alleen wil zeggen dat je op die datum hebt laten zien dat je bepaalde vaardigheden beheerst. Leuk voor het zelfvertrouwen van kinderen en handig als ouder om te weten wat een kind ongeveer kan maar natuurlijk niet noodzakelijk. Zwemmen leren kan ook zonder diploma en zelfs zonder formele zwemles. Mijn man heeft nooit zwemles gehad en kan toch uitstekend zwemmen. Ik heb zelf ook geen diploma's maar wel zwemles gehad en ik kan ook heel redelijk zwemmen. Mijn oudste kinderen hebben geen zwemdiploma's want die woonden op die leeftijd niet in Nederland. Ze hebben wel zwemles gehad.

Mijn jongste zoon die heel slordig zwemt heeft alleen A en B oude stijl (is misschien evenveel waard als nieuwe stijl A) terwijl zijn zus wel AB en C heeft. Toch zou hij zich in noodgevallen beter redden. Hij heeft geen angst voor water en kan zich veel makkelijker uit allerlei situaties redden. Zijn zusje raakt in paniek als het niet helemaal zo gaat als ze heeft geleerd.

In mijn hele leven is mij nooit naar een diploma gevraagd en mijn kinderen zijn ook nooit om een diploma gevraagd. Toen mijn een na oudste zoon op zeilkamp ging wilden ze wel weten of hij kon zwemmen maar naar een diploma vroegen ze niet. Hij was toen overigens al wel iets van 14 jaar. Ik kan me voorstellen dat ze er bij een 10jarige wel om vragen. Dat kan dan lastig zijn als je niet wilt liegen.

Diploma lijkt me dus niet noodzakelijk maar het is voor de kinderen wel iets om naar te streven en aangezien de meeste klasgenootjes er vaak ook mee bezig zijn is het vaak wel iets wat ze willen halen. Niet in alle gevallen natuurlijk en dan zou ik gewoon stoppen als ze echt goed kunnen zwemmen.

amk

amk

21-03-2011 om 12:25

Waterveiligheid

het gaat niet om het papiertje ansich. Maar hoe veilig is het kind in het water.
Dochter kan prima zwemmen, maar heeft idd de kracht nog niet om dat vol te houden. Maar als ik met haar ga zwemmen heeft ze zeker geen bandjes om. Dat duikt zo belabberd maar is wel hetgeen zij het liefste doet.

In ons eigen bad worden we dan ook niet toegelaten tot het diepe bad. Ze weten tenslotte dat ze zwemles heeft en geen A diploma.
In alle andere baden kijken wij of we het verantwoord vinden dat ze zelf zwemt of dat er meer begeleiding mee moet. De wildwaterbaan doen we daarom vaak samen maar de grote buizen glijbanen doet ze gewoon alleen. Ze raakt niet in paniek als ze overzwommen wordt (dat gebeurt namelijk de halve zwemles, zij is niet zo groot en snel (5.5) en er zijn veel grote kinderen (10+) bij haar in de groep.)
Ik hoop op half mei afzwemmen (A) is dat ook weer opgelost.

Krin

Krin

21-03-2011 om 12:52

Oké cobi

Dank voor nog een wapen in de strijd. Al zal het nog wel even duren voordat er zwemfeestjes op de agenda staan, hij is net zes.

Tja, hoe belangrijk is zwemmen

om mee te kunnen doen in het verdere leven (vakanties, feestjes etc) is het goed om te kunnen zwemmen. Hoeveel diploma's er dan precies moeten zijn, tja. Je moet je grenzen kennen. Later vooral. Open water, zwemmen vanaf een boot, dat soort dingen. Waaghalzerij is altijd gevaarlijk, je kunt kramp krijgen en dan begin je niks meer.

Als een kind onverhoopt met kleren en laarzen aan in koud water belandt is dat heel wat anders dan met je zwembroekje in kindvriendelijk warm water.
Dus hoe nuttig zwemmen in geval van nood is - daar hoor ik graag ervaringsdeskundigen over.

Hier in huis zijn geen hele rijen diploma's, alleen de basisvaardigheden.

Als je door het ijs zakt en in diep water terecht komt, heb je vooral hulp van anderen nodig!

Krin

Krin

21-03-2011 om 14:25

Tja pelle

Ik ben een softie. Meneer heeft best wat te willen, en aan mij de schone taak met moed, beleid en trouw ervoor te zorgen dat hij wil wat ik wil.
Ik had ook gedacht aan een dergelijke constructie - eerst volop laten spelen en dan na komende zomervakantie weer aan de bak. En in de tussentijd vaak samen gaan zwemmen en steeds terloops het B-woord laten vallen als hij iets niet kan of niet durft. Gna.
En inderdaad, de B-lessen zijn vaak laat op de middag (op woensdag) of vroeg op de zaterdagochtend (kreun).
Maar ja, ik wil net als Temet eerst nog wel even nut en noodzaak onomstotelijk aangetoond zien worden hier.

Emmawee

Emmawee

21-03-2011 om 14:49

privéles

Ik heb zelf alleen mijn A, met pijn en moeite gehaald. Mijn man ook, trouwens. Ik ben ervan overtuigd dat ik gewoon slecht les kreeg. En dat alles zo'n beetje langs me heen ging. Mijn kinderen zitten daarom (grotendeels) op privé-les. Gewoon om te zorgen dat ze goed les krijgen, dat de instructies goed binnenkomen en dat ze veel directe feedback krijgen, om maar eens een mooie Nederlandse term te gebruiken. Kost wat, maar het is me veel waard dat ze goed leren zwemmen, maar vooral ook dat we er geen tijd mee verdoen. Bij privéles wordt gewoon veel beter gekeken op welk vlak er extra geoefend moet worden. In gewone groepsles gaat veel meer tijd verloren met gedoe onderling en wachten op de kant.

Ik hanteer de volgende criteria: zonder A mag je alleen zwemmen met bandjes en met mij erbij en alleen daar waar ik kan staan. Met A mag je vrij zwemmen in mijn zicht en ook in het diepe. Met B mag je zonder direct toezich in een ander bad. Met C mag je overal zwemmen (dus ook in de zee, of in een tropisch zwemparadijs).

Maar als ze het goed doen en het diploma zit er om wat voor reden niet in, dan zou ik bij de zwemleraar om advies vragen wat ze denken dat het kind 'aankan'. Groeten, Maw.

Vic

Vic

21-03-2011 om 14:59

Alleen a

Mijn oudste heeft alleen A en mag van mij alleen naar het zwembad. Ze zwemt minstens net zo goed als vriendinnen met het hele ABC, en beter dan ik (en ik mag ook alles). In zee zwemmen mag ze niet. Dat is veel te gevaarlijk, en doe ik zelf ook niet.

Kobalt

Kobalt

21-03-2011 om 15:07

Hier ook

Hier ook een dochter met alleen A. Het kind zwemt prima ook in winderig natuurwater. Maar ze heeft dan ook járenlange ervaring, want het duurde twee en een half jaar voor ze dat diploma had (wat een opluchting was dat!) Het kind heeft gewoon moeite met de juiste beenslag en armslag op het juiste moment te laten zien. Dromerig, beetje onhandig, doet maar wat. Olympisch goud wordt het niet.
Ze zwemt zeker goed genoeg voor zwemfeestjes. Voor zeezwemmen niet, maar daar ben ik het helemaal met Vic eens, gevaarlijk. Ik durf dat zelf ook niet. Lekker in de golven spelen is leuk genoeg.

Fiorucci

Fiorucci

21-03-2011 om 15:20

Hier niet

Mijn dochter van 11 heeft onovertroffen angst voor "het gat", en mocht nooit afzwemmen, hoewel ze een echte waterrat is. Dus ze mag in de zee zwemmen, met een van ons erbij.

Regelmatig zwemmen vind ik

belangrijker dan een diploma.

Ik zie grote verschillen in snelheid waarmee kinderen hun A halen, de mijne heeft er 2,5 jaar over gedaan overigens is ze niet de enige, meer kinderen doen er langer dan 2 jaar over hier. Ik heb ook de indruk dat mijn oudste beter een half jaar of jaar later had kunnen beginnen, ze was alleen maar gezellig aan het kletsen en aan het spelen. Ze is gestart met 5 jaar wat eigenljk voor haar te vroeg was. Het B diploma haalde ze kort nadat ze A heeft gehaald. Ze zit nu in het c badje bij schoolzwemmen, het maakt mij niet uit of ze het haalt of niet, ik vind het wel fijn dat ze nu nog regelmatig zwemt.

Overigens

heb ik zelf alleen a en ik kan wel op de kant komen als ik in het water val en ik kan ook wel met schoolslag baantjes trekken maar meer niet. Heel snel met crawl kan ik niet. In die zin vind ik het wel fijn dat mijn kinderen straks betere en meerdere technieken beheersen.

Dit is het laatste jaar dat schoolzwemmen gegeven wordt, volgend jaar gaan we dus zelf regelmatig naar het zwembad, althans dat neem je jezelf dan voor...

Mamvantwee

Mamvantwee

21-03-2011 om 15:55

Ik heb mijn eisen bijgesteld

Mijn dochter ging met 5,5 op zwemles, kon een jaar later nog niet met bandjes een fatsoenlijk baantje zwemmen. Huilen, buikpijn en elke week strijd voor de zwemles. Nu gaat ze naar een ander zwembad met een andere methode (internationale zwemmethode geloof ik). Ze is nu zeven en mag volgende les eindelijk zonder bandjes.
En dat alles voor A. Als ze dat diploma eindelijk heeft, bouwen we een feestje en mag ze van mij stoppen. Dan maar minder goed zwemmen, er wordt wel erg veel gevraagd van die kinderen tegenwoordig.

Groet, Mamvantwee

Primavera

Primavera

21-03-2011 om 17:04

Hier geen diploma's

Niet ieder land doet daar namelijk aan. En dat geeft meteen de werkelijke belangrijkheid van zo'n papiertje aan: namelijk geen. Het is belangrijk om te kunnen zwemmen, niet zozeer of dat op een papiertje staat.
Het papiertje kan wel handig zijn als je in een controlefreakerige omgeving zwemt. Ik neem aan dat er toch wel meestal de mogelijkheid zal zijn om te laten zien dat een kind goed kan zwemmen, maar je hebt van die mensen/zwembaden die zich krampachtig aan zo'n papiertje vasthouden.
Mijn drie oudsten mogen vanaf dat ze 8 waren overal zwemmen waar ze willen. De jongste kan ook zwemmen, maar heeft met haar net 6 jaar nog geen kracht en uithoudingsvermogen genoeg dus die zwemt alleen onder toezicht.
Ik ben trouwens wel verbaasd over wat ik hier over leren zwemmen met bandjes lees. Ik dacht dat dat ouderwets was, omdat ze hier helemaal nooit bandjes gebruiken, hooguit plankjes of van die drijfslangen. Hoe kun je nou goed leren zwemmen met bandjes, die hinderen toch? Ik vind bandjes alleen handig als je als een gezin naar het water gaat en je hebt meer slecht of niet zwemmende kinderen dan er volwassenen zijn.
Groeten Primavera

Monet

Monet

21-03-2011 om 17:16

Diploma's toelatingseis vervolgopleiding

Mijn zoon is 2,5 jaar geleden gestart met een MBO-4 opleiding Sport en Bewegen, 1 van de harde opleidingseisen waren de zwemdiploma's A en B, dus zo heel onbelangrijk lijken ze niet te zijn.

Margriet*

Margriet*

21-03-2011 om 17:35

Vic even nieuwsgierig

"Ze zwemt beter dan veel andere kinderen die wel A en B hebben (of misschien wel C)."

Uit je eerste posting. Waarop kun je dat baseren dan, wat zijn criteria?

Margriet*

Margriet*

21-03-2011 om 17:46

Ik vind een papiertje wel wat zeggen

Het meet nl dat je een vaardigheid voldoende beheerst. Daarnaast moet je regelmatig zwemmen (net als autorijden of name it) om de vaardigheid te kunnen blijven beheersen. Ik kan me voorstellen dat je in Italie toch een stuk meer zwemt en die vaardigheid veel meer gebruikt en dus makkelijker blijft beheersen.
Ik had pas een kind mee naar een feestje die veel zwemles had gehad maar geen papiertje had. Nou ze zwom dus nooit en ze durfde daarom niets. We zaten er bovenop, we wisten het van te voren maar het was ook minder leuk omdat de andere meiden wel als ratten door het water gingen en veel durfden.
Ik vind een zwemdiploma net zoiets als een tentamen of examen. Het is een proeve van kunnen. bij het proefzwemmen zien ze natuurlijk al of je het kunt of niet. Het voorkomt daarnaast denk ik veel discussie in zwembaden.
Temet hoe ga je dan meten dat je kind het voldoende beheerst. Ga je kind eraf halen als hij toch al bijna mag afzwemmen?
Trouwens bij het gat snap ik niet dat kinderen dat eng vinden/niet durven. Is dat niet projectie van ouders? Net zoals kinderen niet met hun hoofd onder de douche willen.

Fiorucci

Fiorucci

21-03-2011 om 18:51

Margriet!

Tuurlijk Margriet, dat is projectie. Mijn jongste durft echt niet door dat gat. Mijn zoons hebben beide diploma's, hoe verklaar je dat dan? Selectieve projectie? Schei toch uit zeg.
De enige reden dat mijn dochter na jaren zwemles geen diploma heeft is dat pokkegat. Maar zwemmen kan ze goed.

Primavera

Primavera

21-03-2011 om 19:18

Zwemdiploma stelt andere eisen dan goed kunnen zwemmen.

Het probleem is dat in de loop van de tijd de eisen om je zwemdiploma te mogen halen steeds perfectischer worden. Hierdoor kan het zijn dat een kind hardstikke goed kan zwemmen, desgewenst ringen van de bodem duikt, maar niet door het gat durft. En dat wordt dan hetzelfde behandeld als een kind dat zich nog niet eens drijvende kan houden. Dat is zo stom. Of een kind mag zijn diploma niet doen omdat het niet netjes genoeg de schoolslag zwemt en wordt alleen daardoor tot de niet zwemmers gerekend. Zelfs op school mag je nog over als je voor één onderdeeltje een onvoldoende hebt, maar voor het zwemdiploma niet, dat gat is heilig, al snap ik nog niet wat het met kunnen zwemmen te maken heeft.

Ik vind het prima als een MBO-4 opleiding die met sport te maken heeft wil dat degenen een bewijs van goed en netjes zwemmen als diploma hebben. Uitstekend, maar ik durf te wedden dan 99,99% van de kinderen die het zwemdiploma maar niet krijgen omdat ze tegen dat gat aan zitten te hikken geen enkele interesse hebben in zo'n soort opleiding. Ze willen alleen maar zonder die k-bandjes mogen zwemmen in het recreatiebad.
Groeten Primavera

Primavera

Primavera

21-03-2011 om 19:19

Ahum

perfectischer is perfectionistischer

Dipl À

Mijn oudste zat ook al bijna 2 jaar op zwemles en mocht toen bij de eerstvolgende ronde WEER niet afzwemmen. De zwemmeester gaf als antwoord op mijn vraag wat er nog aan schortte: Ja, hij kan alles wel, maar hij laat het niet op het juiste moment zien.

Toen heb ik wel serieus overwogen om er de brui aan te geven! Maar uiteindelijk mocht hij na een paar weken toch afzwemmen. En diploma A en B gehaald.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app

Waterrat

Waterrat

21-03-2011 om 20:01

Ja hoor.

Om antwoord te geven op de topic-vraag: Ik ben zo iemand die zwemdiplomaloos door het leven is gegaan. Opgegroeid aan het water, geen watervrees, ik kon zwemmen als de beste......maar niet watertrappelen. Dat heeft ertoe geleid dat ik het in mijn jonge jaren op zwemles als heel snel voor gezien hield. Ik heb in het zwembad altijd zonder problemen 'in het diepe' gezwommen en ben er nooit op aangesproken.

Onlangs toch de stoute schoenen aangetrokken en onder het motto: Mijn twee kinderen hebben allebei hun zwemdiploma's, ik wil ze ook! ben ik op zwemles voor volwassenen gegaan. Waar ik in amper twee maanden tijd zowel mijn A- als B-diploma heb gehaald.

Margriet*

Margriet*

21-03-2011 om 20:22

Fiorucci

Hoeveel meiden durven niet door het gat en hoeveel jongens niet? Ik word accuut nieuwsgierig naar dit soort cijfers. Het was een beetje een grapje maar ik denk dat de omgeving wel van invloed is. Meiden steken elkaar vaak aan met dit soort gedrag. Voor jongens is het eerder stoer om het wel te kunnen.
Hoewel er natuurlijk altijd uitzonderingen zijn.

amk

amk

21-03-2011 om 20:54

Nut gat

het gat is bedoeld om de onderwater orientatie te trainen en checken. De volledige eis is dat je met open ogen in het water bent
Je moet kijken waar je naar toe gaat. Of verdraait goed mikken met dat duiken (wat meestal meer op de buik in het water landen is)

NaShA

NaShA

21-03-2011 om 21:04

Het gat hier

maar dan voor B. Dochter ging bij A prima door het gat maar bij blokkeerde ze. Psychisch denk ik, omdat hij 3 meter verder lag. Toen zijn we op een zondag gaan oefenen, speciaal uurtje was daarvoor. En dus echt een 1 op 1 begeleiding van mam en pap. En we hebben echt flink geoefend, er mocht pas vrij gezwommen worden als iedereen gedaan had waar volgens badjuf nog aan gewerkt moest worden. Bij dochter was dat GAT, GAT en nog eens GAT! Nou ze heeft het geweten
Uiteindelijk is dochter 5 keer door het gat gegaan en na 2 keer gewone zwemles kreeg ze haar briefje.

Beiden, nee, alledrie de kinderen hebben nu A en B, en dat vind ik voldoende....

Vic

Vic

21-03-2011 om 21:41

Margriet

Dat zie ik aan de kracht van de zwemslagen, het tempo, uithoudingsvermogen en het opduiken van voorwerpen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.