Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

Het traditionele gezin


Leene

Leene

21-09-2021 om 11:53

ja hoor Malle Beppie je hebt gelijk, ik moet opletten hoe ik mij verwoord. En ik ben het honderd procent met je eens dat we eens wat minder zullen moeten en meer kijken en meer naar wat je nu eigenlijk echt wil. Maar het gaat mij helemaal niet om mensen te zeggen wat ze moeten doen of niet doen. 
Ik ageerde alleen op mensen die vinden dat ze niet verplicht zijn om bij te dragen aan de maatschappij. Gelukkig vinden de meesten dat helemaal niet..maar er zijn wel een aantal mensen in mijn omgeving die dat zo vinden.( en dan heb ik het niet over mensen die gehandicapt,chronisch ziek of een uitkering hebben) maar goed ik kan er niet veel aan verhelpen..

en Flanagan ik (en met mij velen anderen) vinden TBM helemaal niet asociaal. Ik kan het alleen niet eens zijn met je opmerking dat zij de arbeidsmarkt vrijhouden voor degene die een baan nodig hebben. Dat is misschien zo in tijden van werkloosheid, helaas hebben we al een poosje meer banen dan arbeidskrachten. waarmee ik natuurlijk niet wil zeggen dat jij dan maar een baan moet zoeken ( als je die nog niet hebt)

Glamourlama schreef op 21-09-2021 om 11:47:

[..]

Niet per sé als reactie op jou maar algemeen: ik vraag me eigenlijk af hoeveel mensen er in de zorg (vul in: supermarkt, pakketbezorging, bouw enz) zouden blijven werken als ze een afgelost koophuis zouden hebben net als sommige thuisblijfmoeders.

De enige reden dat sommige mensen heel veel moeten werken zijn de hoge vaste lasten! Waarom moet de ene helft van Nederland hard werken en zit de andere helft te rentenieren of heeft de financiële mogelijkheid thuisblijfmoeder te zijn? Ik zie daar wel een soort scheve verdeling in.

Ik zou thuisblijfmoeder kunnen zijn, financieel gezien, maar dat wil ik absoluut niet. Ik denk dat er best veel mensen zijn die gewoon zouden blijven werken hoor. 

Glamourlama schreef op 21-09-2021 om 11:47:

[..]

Niet per sé als reactie op jou maar algemeen: ik vraag me eigenlijk af hoeveel mensen er in de zorg (vul in: supermarkt, pakketbezorging, bouw enz) zouden blijven werken als ze een afgelost koophuis zouden hebben net als sommige thuisblijfmoeders.

De enige reden dat sommige mensen heel veel moeten werken zijn de hoge vaste lasten! Waarom moet de ene helft van Nederland hard werken en zit de andere helft te rentenieren of heeft de financiële mogelijkheid thuisblijfmoeder te zijn? Ik zie daar wel een soort scheve verdeling in.

Omdat het leven niet gratis is? Ik heb een afgelost huis gehad, maar dan nog heb je kosten, die moet je wel kunnen betalen, want een uitkering krijg je (terecht) niet. Misschien als je een partner hebt die werkt voor het geld, dat je makkelijker thuis blijven.

_melon schreef op 21-09-2021 om 11:55:

[..]

Ik zou thuisblijfmoeder kunnen zijn, financieel gezien, maar dat wil ik absoluut niet. Ik denk dat er best veel mensen zijn die gewoon zouden blijven werken hoor.


Dit denk ik ook. De meeste mensen vinden dagbesteding middels werk wel fijn. De motivatie waarom zal voor ieder anders zijn, ik denk niet dat ‘bijdragen aan de maarschappij’ hierin de hoofdmotivatie is voor velen, dat is in sommige gevallen misschien bijvangst en klinkt wel lekker altruïstisch. 

Leene

Leene

21-09-2021 om 12:07

Glamourlama schreef op 21-09-2021 om 11:47:

[..]

Niet per sé als reactie op jou maar algemeen: ik vraag me eigenlijk af hoeveel mensen er in de zorg (vul in: supermarkt, pakketbezorging, bouw enz) zouden blijven werken als ze een afgelost koophuis zouden hebben net als sommige thuisblijfmoeders.

De enige reden dat sommige mensen heel veel moeten werken zijn de hoge vaste lasten! Waarom moet de ene helft van Nederland hard werken en zit de andere helft te rentenieren of heeft de financiële mogelijkheid thuisblijfmoeder te zijn? Ik zie daar wel een soort scheve verdeling in.

Daar heb je wel een punt hoor. Ik zou zelf ook blijven werken. Maar af en toe lees je weer in de krant een column dat wij allemaal deeltijdprinsesjes zijn in Nederland. Dat zijn opvallend vaak vrouwen die zelf een leuke uitdagende banen hebben. Ik vraag me dan altijd af of ze ook zo zouden denken als ze een andere baan zouden hebben. ( pakketbezorging waar je weinig mee verdient, als je de werkdruk ternauwernood de baas kan in de zorg of onderwijs) Ik denk niet dat het zo scheef is dat de helft van Nederland renteniert. 

Wat dat leuke dingen doen betreft: met elke cent die je uitgeeft spek je de staatskas. Hoe meer je uitgeeft, hoe meer belasting je betaalt en hoe beter de economie draait. Daarbij: de mensen die die leuke dingen doen hebben er blijkbaar geld voor, dat ze toch op de een of ander manier verworven moeten hebben. Daar heeft dus ook iemand voor gewerkt. 

Ik snap best dat mensen thuisblijven voor de kinderen als ze heel klein zijn, maar op een gegeven moment gaat dat argument niet echt meer op. Had op vakantie ooit een gesprek met een vrouw die vroeg wat voor werk ik deed. Dus ik vertelde daarover en vroeg wat zij deed. Haar antwoord luidde; ik zorg voor het huis en de kinderen. De vrouw was al tegen de zestig, dus ik vroeg hoe oud haar kinderen waren. 21 en 23 en woonden beide op kamers in het buitenland. Nou sorry hoor, maar daar hoef je niet meer voor te zorgen. Zeg dan gewoon dat je niet werkt. Haar man was professor aan de universiteit dus financieel zal het wel goed zitten. 
Overigens ben ik wel van mening dat we een samenleving zijn en dat we daar allemaal naar vermogen aan bij dienen te dragen. Niet werken omdat je partner genoeg verdient mag natuurlijk, en is nog altijd beter dan uitkering trekken en zwart bijklussen, maar ik zou me er wel schuldig over voelen. Want ik verwacht inderdaad wel dat er andere mensen werken voor mij in de zin van dat de supermarkten gevuld zijn, dat ik verzorgd word als ik in het ziekenhuis lig, dat er mensen me bedienen als ik naar het terras ga etc.

Als ik geen betaald werk meer zou willen doen, dan zou ik juist vrijwilligerswerk gaan doen. Of een 'kleine baan' voor 12 uren per week ofzo, echt voor het leuke en minstens 1 of 2 dagen per week van huis te zijn.
Maar dat komt waarschijnlijk ook omdat ik 'thuis zitten' echt vreselijk vind. Heb er vorig jaar 11 maanden van mogen proeven (ziektewet door zwangerschap en verlof rondom de baby) en ik vond het echt VRESELIJK. 

Vind het ook oprecht heel lastig voor te stellen dat er mensen (moeders) zijn die daar wel happy mee zijn. En ook interessant.

Het huishouden is toch zeker ook werk? Waar veel mensen een hekel aan hebben ook nog. Of is het alleen werk als je kleine kinderen thuishebt? En als iedereen buiten de deur ‘echt werk’ zit te doen, wie mantelzorgt er dan nog? Wie gaat met oma mee naar het ziekenhuis midden op de dag? Dat kost de staat ook een lieve duit hoor, als dat allemaal door de thuiszorg geregeld moet worden. 

_melon schreef op 21-09-2021 om 12:16:


Maar dat komt waarschijnlijk ook omdat ik 'thuis zitten' echt vreselijk vind. Heb er vorig jaar 11 maanden van mogen proeven (ziektewet door zwangerschap en verlof rondom de baby) en ik vond het echt VRESELIJK.

Vind het ook oprecht heel lastig voor te stellen dat er mensen (moeders) zijn die daar wel happy mee zijn. En ook interessant.

O, ik zou het prima kunnen. Ik kom nu tijd tekort. Sporten, dingen leren, schrijven, de omgeving verkennen.... Maar ik kan mezelf prima vermaken in mijn eentje.

Het is dus niet zo dat tweeverdieners minder belast worden. De hangt van je inkomen af. Boven de ca 60.000 ga je een stuk meer betalen en boven de ca 90.000 nog een stuk meer. Of je nu wel of geen partner hebt. Van twee keer 40.000 houd je dus netto veel meer over dan van een keer 80.000. Dat komt door de invloed van linkse partijen en nivelleringsdrang.

Valeria schreef op 21-09-2021 om 12:21:

[..]

O, ik zou het prima kunnen. Ik kom nu tijd tekort. Sporten, dingen leren, schrijven, de omgeving verkennen.... Maar ik kan mezelf prima vermaken in mijn eentje.

Ik ook, maar mijn wereld werd heel rap, heel klein. Het ligt er natuurlijk ook aan waarmee je jezelf graag vermaakt, dat snap ik ook. 

Nouja goed, niks voor mij dus. 2 weken wel hoor, maar niet voor lange tijd.

_melon schreef op 21-09-2021 om 12:16:

Als ik geen betaald werk meer zou willen doen, dan zou ik juist vrijwilligerswerk gaan doen. Of een 'kleine baan' voor 12 uren per week ofzo, echt voor het leuke en minstens 1 of 2 dagen per week van huis te zijn.
Maar dat komt waarschijnlijk ook omdat ik 'thuis zitten' echt vreselijk vind. Heb er vorig jaar 11 maanden van mogen proeven (ziektewet door zwangerschap en verlof rondom de baby) en ik vond het echt VRESELIJK.

Vind het ook oprecht heel lastig voor te stellen dat er mensen (moeders) zijn die daar wel happy mee zijn. En ook interessant.

Ik had ook langer verlof genomen na de geboorte van de jongste. Knettergek werd ik, was zó blij toen ik weer aan het werk mocht!

BrightEchidna89

BrightEchidna89

21-09-2021 om 12:24

Leene schreef op 21-09-2021 om 11:29:

o en natuurlijk mag iedereen "leuke dingen doen" doe ik ook ( voor het geval dat daar mensen weer over struikelen)... maar als dat je enige levensinvulling is terwijl er veel vacatures zijn in zowel vrijwilligers werk als betaalde banen vind ik dat persoonlijk niet kunnen eerlijk gezegd. En het maakt mij geen fluit uit wat iemand doet: een blog, TBM, vrijwilligers werk, in een gemeenschappelijke tuin etc allemaal oke...

Wauw.
Ergens kon ik mij nog wel vinden in de berichten van jou en Libertine, met de oude gedachte van het sociaal contract en de morele verplichting om een bijdrage te leveren tot de samenleving (nobel streven, maar achterhaald als je stelt dat betaalde arbeid automatisch een bijdrage levert aan de samenleving, daar sommige banen een nutteloos bijeffect zijn van een doorgedreven bureaucratisering en anderen simpelweg schadelijk zijn als we milieu en klimaat tot onze samenleving rekenen maar goed betaald omdat in ons kapitalistisch systeem de echte prijs niet verrekend wordt), maar dit bericht laat het eerder klinken als een oproep tot dwangarbeid.

Eigenlijk spreek je jezelf ook tegen. Enerzijds zeg je dat het je geen fluit uitmaakt wat iemand doet, maar anderzijds vind je het niet kunnen dat iemands enige levensinvulling "leuke dingen" zijn. Wat is de meerwaarde van die blogschrijfster of de arbeider in de gemeenschappelijke tuin, tegenover je tennissende buurvrouw die door haar uitgaven een vraag aan arbeid creëert?

Ik zou niet werken makkelijker vinden als ik geen kind had. Want nu moet kind naar school gebracht en gehaald worden, naar zwemles, vriendinnetjes, sport etc. Dus je bent wel aan tijden gebonden. Ik kan bijvoorbeeld enorm genieten van gewoon een hele dag naar een random stad gaan, beetje rondwandelen, naar een museum, koffie drinken, hapje eten. Dat gaat met een kind niet en je gaat ook niet je kind naar de bso sturen terwijl je niet werkt. 
Huishouden is echt geen 40 uur werk per week. Mijn moeder was vroeger thuis en die besteedde daar veel meer tijd aan dan ik, maar dat was omdat haar standaard veel hoger lag dan de mijne. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.