Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

Het traditionele gezin


skik schreef op 19-09-2021 om 14:53:

Niet alleen betaal je meer belasting als alleenverdiener in een gezin met kinderen bij een gelijk bedrag dat door twee ouders verdiend wordt, je bespaart ook overheidsuitgaven omdat je geen beroep doet op kinderopvangtoeslag.

Dit is niet waar. Onder de streep levert het de staatskas veel meer geld op als twee ouders werken. Ze betalen namelijk allebei belasting en dit is veel meer dan die kinderopvangtoeslag. Dat is echt een lachertje als je het vergelijkt met de geinde belasting. Hoe meer ouders samen verdienen des te meer ze zelf betalen aan de kinderopvang. 

Het is kinderWetje

Julali schreef op 19-09-2021 om 14:26:

[..]

Dat is wel waar. Heel terecht dat werken wordt gestimuleerd door de overheid. Gescheiden moeders die niet voor zichzelf kunnen zorgen (en dus ook niet voor hun kinderen) kost de overheid ontzettend veel geld.

Terwijl het gewoon om gezonde, volwassen vrouwen gaat die alle kansen hebben gehad op de arbeidsmarkt, maar er zelf bewust de brui aan hebben gegeven. Ergens is het best gênant dat dit nog altijd zo'n groot probleem is.

Het is alleen jammer dat dat belastingnadeel ook geldt voor alleenstaanden. Ik hou als alleenstaande van mijn salaris minder over als mijn identiek verdienende collega die toevallig een werkende partner heeft. 

Julali schreef op 19-09-2021 om 15:05:

[..]

Dit is niet waar. Onder de streep levert het de staatskas veel meer geld op als twee ouders werken. Ze betalen namelijk allebei belasting en dit is veel meer dan die kinderopvangtoeslag. Dat is echt een lachertje als je het vergelijkt met de geinde belasting. Hoe meer ouders samen verdienen des te meer ze zelf betalen aan de kinderopvang.

Misschien in jouw bubble, maar ik heb het eens uitgerekend voor mijn collega, haar 0,6 mbo-niveau inkomen versus haar kinderopvangtoeslag. Levert de schatkist echt nul euro op. Overigens staat dit wat mij betreft helemaal buiten de discussie van de wenselijkheid of één of beide ouders werken, het is gewoon een koud rekensommetje

skik schreef op 19-09-2021 om 15:15:

[..]

Misschien in jouw bubble, maar ik heb het eens uitgerekend voor mijn collega, haar 0,6 mbo-niveau inkomen versus haar kinderopvangtoeslag. Levert de schatkist echt nul euro op. Overigens staat dit wat mij betreft helemaal buiten de discussie van de wenselijkheid of één of beide ouders werken, het is gewoon een koud rekensommetje

Reken je dan ook uit hoeveel het zou kosten als jouw 0,6 mbo niveau collega een alleenstaande moeder wordt? 

Wat zou het verschil zijn tussen tien jaar een uitkering met allerlei toeslagen/kgb en tien jaar werken + alle belasting die dat oplevert? 

Je moet ook bedenken dat de kot maar een tijdelijke situatie is. Een volwassene werkt een jaar of 45, daarvan hoeft de overheid maar een jaar of 5/6 kot te betalen. 

Julali schreef op 19-09-2021 om 15:55:

[..]

Reken je dan ook uit hoeveel het zou kosten als jouw 0,6 mbo niveau collega een alleenstaande moeder wordt?

Wat zou het verschil zijn tussen tien jaar een uitkering met allerlei toeslagen/kgb en tien jaar werken + alle belasting die dat oplevert?

Je moet ook bedenken dat de kot maar een tijdelijke situatie is. Een volwassene werkt een jaar of 45, daarvan hoeft de overheid maar een jaar of 5/6 kot te betalen.

Nee, ik reken alleen uit hoeveel het scheelt als partner van collega in zijn eentje net zoveel zou verdienen als zij nu samen doen en dat ze dan geen kinderopvang nodig hebben.

skik schreef op 19-09-2021 om 16:02:

[..]

Nee, ik reken alleen uit hoeveel het scheelt als partner van collega in zijn eentje net zoveel zou verdienen als zij nu samen doen en dat ze dan geen kinderopvang nodig hebben.

Maar dat is toch helemaal niet realistisch? Waarom denk je dat haar partner haar volledige salaris er nog bij zou kunnen verdienen? 

Hoe moeilijk is het? Het gaat om het verschil tussen éénverdieners die zowel minder van het bruto salaris overhouden als tweeverdieners die samen hetzelfde inkomen genereren waarvan de eerste geen aanspraak op kot doet en de laatsten wel. Je kan er allerlei randverschijnselen bij proberen te halen maar dit is wat het is. 

skik schreef op 19-09-2021 om 16:15:

Hoe moeilijk is het? Het gaat om het verschil tussen éénverdieners die zowel minder van het bruto salaris overhouden als tweeverdieners die samen hetzelfde inkomen genereren waarvan de eerste geen aanspraak op kot doet en de laatsten wel. Je kan er allerlei randverschijnselen bij proberen te halen maar dit is wat het is.

Maar als zij 0,6 werkt en hij ft, dan wil je dus dat die man 8 dagen per week gaat werken? 8x8 = 64 uur? En dan moet die man ook maar net evenveel of meer verdienen dan zijn vrouw. Veel vrouwen hebben tegenwoordig een hoger uurloon dan hun man, dus dat wordt dan ook een probleem, of hij moet nóg meer gaan werken om aan hetzelfde bedrag te komen. 

Julali schreef op 19-09-2021 om 10:27:

[..]

Natuurlijk geloof je in de liefde en in elkaar als je in een fijne, warme, stabiele relatie zit, maar de realiteit is toch echt dat 40% vroeg of laat gaat scheiden.

Om te denken dat dit jou niet kan gebeuren vind ik erg naïef en ergens ook hooghartig. Voor de kinderen is het risicovol als een van de ouders zo denkt, want zij zijn (in elk geval voor een deel) afhankelijk van jou na een scheiding.

Genoeg kinderen die op deze manier een armoedeval maken. Ook omdat de vader zich niet verbonden voelt met zijn eigen kinderen, omdat hij er nooit voor heeft gezorgd, want dit was immers niet zijn taak is. Waarom zou dat na een scheiding dan wel ineens zo zijn. Als we het dan toch over de hechting hebben, hoe zit het met de hechting van vader en kind in een traditioneel gezin?

Ik denk dat kinderen liever een paar dagen naar het kdv gaan om daar met leeftijdsgenootjes te spelen. En een dag met de vader thuis zijn, zodat ze de kans krijgen een band met hun vader op te bouwen, ipv dat de moeder stopt met werken, alles thuis op zich neemt en vervolgens na een scheiding geen huis kan betalen en niet eens eten en kleding kan kopen voor haar eigen kinderen.

Eens met Julali (en dat mag ook wel eens gezegd worden 😄)

CuddlyReindeer95

CuddlyReindeer95

19-09-2021 om 16:36

Mijn man en ik hebben kinderen maar het traditionele gezinsmodel werkt niet voor ons. Ik vind mijn werk erg leuk en ben niet verzorgend van aard. 

AcidicShark11

AcidicShark11

19-09-2021 om 16:39

Julali schreef op 19-09-2021 om 16:24:

[..]

Maar als zij 0,6 werkt en hij ft, dan wil je dus dat die man 8 dagen per week gaat werken? 8x8 = 64 uur? En dan moet die man ook maar net evenveel of meer verdienen als zijn vrouw. Veel vrouwen hebben tegenwoordig een hoger uurloon dan hun man, dus dat wordt dan ook een probleem, of hij moet nóg meer gaan werken om aan hetzelfde bedrag te komen.

FT is 40/42 uur. Je bent weer lekker aan het overdrijven met je 64. 

En nee, dat weet je zelf heel goed.*yawn*

AeonofWinter schreef op 19-09-2021 om 16:39:

[..]

FT is 40/42 uur. Je bent weer lekker aan het overdrijven met je 64.

En nee, dat weet je zelf heel goed.*yawn*

Zij werkt 0,6 dat is 3x8 = 24 + 40 is dat 64.

AcidicShark11

AcidicShark11

19-09-2021 om 17:05

Julali schreef op 19-09-2021 om 16:42:

[..]

Zij werkt 0,6 dat is 3x8 = 24 + 40 is dat 64.

3x8 voor de vrouw, moet je daar geen kritiek op hebben? Kan niet hoor, dan kun je jezelf niet ruim bedruipen.
En de man werkt 4/5 dagen, drama, wat een hufter, zomaar twee dagen van de 7 vrij.


Moet jij niet gaan sporten oid?

AeonofWinter schreef op 19-09-2021 om 17:05:

[..]

3x8 voor de vrouw, moet je daar geen kritiek op hebben? Kan niet hoor, dan kun je jezelf niet ruim bedruipen.
En de man werkt 4/5 dagen, drama, wat een hufter, zomaar twee dagen van de 7 vrij.


Moet jij niet gaan sporten oid?

 Ik vind daar niet zoveel van. Met 2x 24 uur komen veel gezinnen immers ook wel rond.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.