Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

Het traditionele gezin


Keetie schreef op 18-09-2021 om 19:18:

Hier koos ik dus ook om thuis te blijven. Heerlijk was het en ja het huishouden kwam op mij terecht en daar koos ik zelf voor. Je maakt qua financiële kant andere keuzes. Niet elke keer een telefoon nieuw of 2 x per jaar op vakantie. Kinderen herinneren geen luxe nu maar wel een moeder die thuis was. Nu wil niet dat jullie denken dat een werkende moeder slecht is want zo bedoel ik het niet. Iedereen maakt zijn eigen keuze in wel of niet werken als er kinderen komen.

Alsof de vrouw alleen maar werkt voor de luxe, de vakanties en een nieuwe telefoon. Wat een misvatting, vrouwen werken net zo goed voor de hypotheek, voor het eten, de luiers en de kleding van hun kinderen. 

Je doet alsof je nooit thuis bent als je werkt. Juist omdat ik pt werk, heeft mijn man de vrijheid om ook pt te werken, waardoor de kinderen opgroeien met twee ouders die regelmatig thuis zijn, in plaats van maar één. Hoe luxe is dat? 

OrganicDeer76

OrganicDeer76

18-09-2021 om 19:33

Julali schreef op 18-09-2021 om 19:31:

[..]

Alsof de vrouw alleen maar werkt voor de luxe, de vakanties en een nieuwe telefoon. Wat een misvatting, vrouwen werken net zo goed voor de hypotheek, voor het eten, de luiers en de kleding van hun kinderen.

Je doet alsof je nooit thuis bent als je werkt. Juist omdat ik pt werk, heeft mijn man de vrijheid om ook pt te werken, waardoor de kinderen opgroeien met twee ouders die regelmatig thuis zijn, in plaats van maar één. Hoe luxe is dat?

Nee dat bedoel ik niet zo hoe jij het nu neerzet. Het spijt me als ik je kwets met mijn post 😔

Keetie schreef op 18-09-2021 om 19:18:

Hier koos ik dus ook om thuis te blijven. Heerlijk was het en ja het huishouden kwam op mij terecht en daar koos ik zelf voor. Je maakt qua financiële kant andere keuzes. Niet elke keer een telefoon nieuw of 2 x per jaar op vakantie. Kinderen herinneren geen luxe nu maar wel een moeder die thuis was. Nu wil niet dat jullie denken dat een werkende moeder slecht is want zo bedoel ik het niet. Iedereen maakt zijn eigen keuze in wel of niet werken als er kinderen komen.

Ik respecteer je keuze en kan niet in je portemonnee of uitgavenpatroon kijken, maar ik wil je wel vertellen hoe ik mijn jeugd heb ervaren waarin “de rest” wel geld had en wij niet. Dat merk je als kind dus zeker wel. Ik vroeg mij af of Sinterklaas de andere kinderen liever vond, ik vond het jammer dat wij nooit op vakantie gingen (en de rest dus leuke verhalen had na de zomer en ik niet), dat ik niet “mee kon doen” met leuke kleding (want de mijne waren maximaal c&a of tweedehands, en dat weten je klasgenoten prima te zien) en iedere winter weer vroeg ik mijn ouders of we een auto konden lenen omdat het zo ver fietsen was naar oma en ik het zo koud kreeg (fietsen kregen we overigens wel goeie, maar altijd in een neutrale kleur want die moest doorgeschoven worden). Mijn moeder was inderdaad ook thuis. Die was vooral druk met het huis schoonhouden, koken en op de bank lezen. Ik heb er geen waardevolle of bijzondere herinneringen aan “dat zij er altijd was”. Nu zal mijn situatie niet te vergelijken zijn met de jouwe, maar jouw stelling is niet zondermeer  correct. 

AeonofWinter schreef op 18-09-2021 om 19:26:

[..]

Ik werk toevallig in de zorg en zowel mannen als vrouwen krijgen op den duur klachten. Maar het is tegenwoordig een typisch vrouwen beroep (best geinig als je wat van geschiedenis weet) Grappig genoeg zijn er veel meer mannen in de GGZ zorg te vinden, en veel vrouwen vinden het 'eng'.

Dit snap ik wel. Mensen worden gemiddeld steeds dikker, 100-150 kilo is geen uitzondering meer. Ga dat maar eens optillen. 

Toch wordt dat zware werk grotendeels door vrouwen gedaan. Of is het geen zwaar werk, omdat het om een mens gaat en niet om een baksteen, of een zandzak?

OrganicDeer76

OrganicDeer76

18-09-2021 om 19:36

er.is.maar.1.Pino schreef op 18-09-2021 om 19:33:

[..]

Ik respecteer je keuze en kan niet in je portemonnee of uitgavenpatroon kijken, maar ik wil je wel vertellen hoe ik mijn jeugd heb ervaren waarin “de rest” wel geld had en wij niet. Dat merk je als kind dus zeker wel. Ik vroeg mij af of Sinterklaas de andere kinderen liever vond, ik vond het jammer dat wij nooit op vakantie gingen (en de rest dus leuke verhalen had na de zomer en ik niet), dat ik niet “mee kon doen” met leuke kleding (want de mijne waren maximaal c&a of tweedehands, en dat weten je klasgenoten prima te zien) en iedere winter weer vroeg ik mijn ouders of we een auto konden lenen omdat het zo ver fietsen was naar oma en ik het zo koud kreeg (fietsen kregen we overigens wel goeie, maar altijd in een neutrale kleur want die moest doorgeschoven worden). Mijn moeder was inderdaad ook thuis. Die was vooral druk met het huis schoonhouden, koken en op de bank lezen. Ik heb er geen waardevolle of bijzondere herinneringen aan “dat zij er altijd was”. Nu zal mijn situatie niet te vergelijken zijn met de jouwe, maar jouw stelling is niet zinderende correct.

Nee dat weet ik hoor maar voor ons als gezin is het een goede keuze geweest.ik ga dit topic uit want voel me best aangevallen door de laatste posts en schrik er enorm van. Ik heb alleen maar liefde voor mijn kinderen en man en heb deze keuze gemaakt maar wil helemaal niet overkomen alsof werkende moeders slecht zijn. 

Mijn man en ik werken allebei, ik iets meer en hij heeft iets meer zorgtaken. Hij is er beter in dan ik en heeft veel meer geduld met de kinderen. Ja, ik had ze aan de tiet toen ze baby waren, maar voor de rest ging het behoorlijk gelijk op. 

Poni schreef op 18-09-2021 om 18:40:

[..]

Wij zijn geenzins religieus als in Christelijk of Islamitisch.

Wel geïndoctrineerd en in ieder geval bekrompen. Als je maar belooft dat je je kinderen los laat en zelf laat kiezen.....?

Gr Angela

Renmuis schreef op 18-09-2021 om 18:28:

Kunnen we Julali en Poni samen in een topic opsluiten en ze het uit laten vechten? Komen wij over een paar weekjes weer eens kijken hoe het gaat.

En fleurtje5 erbij voor het google-werk

Gr Angela




AcidicShark11

AcidicShark11

18-09-2021 om 19:42

Julali schreef op 18-09-2021 om 19:35:

[..]

Dit snap ik wel. Mensen worden gemiddeld steeds dikker, 100-150 kilo is geen uitzondering meer. Ga dat maar eens optillen.

Toch wordt dat zware werk grotendeels door vrouwen gedaan. Of is het geen zwaar werk, omdat het om een mens gaat en niet om een baksteen, of een zandzak?

Ik had het over collega's die o.a al 40 jaar aan het bed staan en letterlijk hun fysieke gezondheid hebben verspeeld. Je gelooft het vast niet maar tegenwoordig sjorren we niet meer aan iemand.

Maar bij jou gaat het uiteraard meteen weer over overgewicht. *zucht*

AcidicShark11

AcidicShark11

18-09-2021 om 19:43

Angela1967 schreef op 18-09-2021 om 19:41:

[..]

En fleurtje5 erbij voor het google-werk

Gr Angela

Ajb niet!

ik ben geen voorstander van een traditioneel gezin omdat ik vind dat zo'n gezin veel te kwetsbaar is financieel. Zowel voor de vrouw (echtscheiding) als de man (druk om te blijven werken in die en die functie want anders ...)

En zelf ben ik een veel leuker persoon als ik werk. Ik heb een paar jaar geleden 7 maanden niet gewerkt en ik vond het best fijn want heel relaxt maar ik werd er niet leuker op. Ik merkte dat ik mij teveel met de kinderen ging bemoeien, met school, met sport etc. Ik miste structuur, collega's, werken, geen mama zijn. Nu werk ik weer. 32 uur zelfs. Ons huis is geen bende. Ik doe dingen in huis juist nu veel sneller en minder chaotisch, ik mis nog steeds niks van de kinderen. 

Poni schreef op 18-09-2021 om 18:39:

[..]

Mannen zijn niet gemaakt om zorgtaken op zich te nemen.

Ik zal het mijn man doorgeven. Hij is dol op onze kinderen en zorgt met veel liefde en plezier voor ze, maar van jou mag hij die taken dus niet op zich nemen, omdat hij er niet voor is gemaakt. Maar hij heeft net zo goed armen om mee te troosten en handen waarmee hij eten kan maken en luiers kan verschonen. Hij kan dat net zo goed als ik. Jammer als je dat als vader niet mag doen, terwijl het zoveel vervulling geeft om er voor je eigen kinderen te zijn. 

Dus jullie vinden vrouwen die mannenwerk doen logisch, en dan heb ik het over zwaar lichamelijk werk?

Vrouwen hebben altijd zwaar werk gedaan, dus dat kan zeker. Tegenwoordig bestaat er veel meer werk dan lichamelijk zwaar werk, steeds meer werk is cognitief, daar heb je geen spierballen voor nodig. 

Mannen en vrouwen zijn inderdaad gelijkwaardig, maar zijn verschillend.
Jullie willen eigenlijk vooral mannentaken doen omdat jullie vrouwentaken minachten en minderwaardig vinden.

Nee hoor wij doen net zo goed alle vrouwentaken, zoals jij ze noemt. Het enige verschil is dat mijn man ook deze taken doet, wij denken niet in aparte taken voor mannen en vrouwen. 

DanGun schreef op 18-09-2021 om 18:43:

[..]

Wat heeft religie er nu weer mee te maken?

Eh.... Ken uw geschiedenis?

Gr Angela

AeonofWinter schreef op 18-09-2021 om 19:42:

[..]

Ik had het over collega's die o.a al 40 jaar aan het bed staan en letterlijk hun fysieke gezondheid hebben verspeeld. Je gelooft het vast niet maar tegenwoordig sjorren we niet meer aan iemand.

Maar bij jou gaat het uiteraard meteen weer over overgewicht. *zucht*

Dat is wel deel van het probleem. Iemand van 60 kilo kun je makkelijker optillen, dan iemand van 120 kilo, dat lijkt me geen hogere wiskunde. 

Ik ben een flink aantal jaar thuisblijfmoeder geweest omdat we de opvang van onze kinderen destijds niet rond kregen (tweeling gekregen als 3e en 4e kind, lange wachtlijsten en peperduur omdat de kinderopvangtoeslag nog niet bestond). Ik heb toen o.a. een abonnement genomen op het financieel dagblad en management magazine zodat ik als 'vrouw van' op werkfeestjes van man mee kon praten. Verder in de GMR gegaan en daar alles uitgeplozen wat er maar over onderwijs te weten is, zoals wetgeving. Gelukkig hadden mijn vriendinnen nog geen kinderen dus ik zat niet in zo'n mamabubbel, met hen had ik gesprekken over hele andere dingen als het ouderschap. 

Verder vind ik er niks van, van alle argumenten om wel of niet te werken. Inmiddels heb ik weer een fulltime baan, ongetwijfeld heb ik een achterstand in m'n loopbaan opgelopen maar heel financieel kwetsbaar heb ik mij nooit gevoeld. Ik ben geen suffe doos geworden en vind ook niet dat andere thuisblijfmoeders dat zijn door hun thuisblijfmoederschap. Suffe dozen heb je overal, ook onder werkende moeders. En ik vind kinderdagverblijven leuk voor kinderen, dus niet dat je ze daar dumpt omdat je zo nodig moet werken. Het is maar net hoe je het doet, niet buitenshuis werken of juist wel. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.