Rosa
31-10-2008 om 16:06
Het elektronisch patiëntendossier
Het EPD wordt a.s zaterdag bij iedereen op de deurmat gedropt, althans, iedereen krijgt een briefje van onzer aller minister met de vraag of u mee wilt doen met het EPD. Zo handig want alle mensen die u directe hulp moeten verlenen kunnen dan je dossier inkijken (denk aan ziekenhuizen, huiartsen, tandarts, huisarts en later wellicht ook jeugdzorg, eerste lijns psych, psyvholoog op school, IB-er school etc).Je schijnt bezwaar te mogen maken maar wat gaan jullie doen? Overigens wordt het pas volgend jaar ingevoerd maar je moet wel in dec al aangeven of je bezwaar hebt.
Ik ben geen voorstander dat iedereen in mijn dossier mag kijken, dus de tandarts een blik mag werpen wanneer ik een schimmelinfectie had, of de eerste hulp waar ik voor een snee in mn kop kom, hoeveel tanden ik heb moeten laten trekken. Dat gaat de ander nl niets aan.
Er bestaat al jaren zoiets als doorgeven wat voor medicatie je gebruikt of gebruikt hebt, gisteren kwam ik daar toevallig nog een strak staaltje van onzorgvuldigheid van tegen overigens.
En, wat gebeurt er als je weigert, staat dan het AMK gelijk bij je op de stoep? Of erger, jeugdzorg.. Kortom, wat vinden jullie?
Rosa

Hetty,*
01-01-2009 om 21:24
Hier ook, maar wel heel vreemd
4 ontvangstbevestigingen gehad, dat zouden er 3 voor de kinderen (minderjarig) moeten zijn en 1 voor mij. Ik heb er 3 ontvangen gericht aan mij en 1 gericht aan het jongste kind. Moet ik hier nou nog weer achteraan bellen of wachten op de definitieve brief die volgens mij nog moet komen?
Groetjes Hetty,*

Genista
02-01-2009 om 13:30
Hetty
Dat is wel afwijkend van de algemene trend, geloof ik. Wij hadden er 3 gericht aan mij en 2 gericht aan Genistus, wat op zich wel klopt met het opsturen. Ze hebben wel verschillende referentienummers, zag ik.
En er staat in de eerste zin "U heeft bezwaar gemaakt tegen uitwisseling van medische gegevens via (knip)". tegen uitwisseling van medische gegevens, NIET uitwisseling van UW medische gegevens. Met deze zinsconstructie vangen ze af dat het zowel voor je eigen bezwaar kan gelden als voor het bezwaar dat je voor je kind maakt. Welk van de brieven nu voor mij is en welke voor een zoon van mij, kan ik dus niet zien.

Tirza G.
02-01-2009 om 22:54
Rosa (licht ot)
Kénnen ze je al of zijn het elke keer weer verse telefoniers?
Tirza

Sancy
03-01-2009 om 10:18
1 down, 3 to go
sancyman heeft zijn ontvangstbevestiging ontvangen van het infopunt EPD. De kinderen en ik nog niets.

Andrea
03-01-2009 om 10:33
1 brief ontvangen
Alleen voor mij, nog niks voor de andere bezwaarmakers.
"Wij hebben uw bezwaarformulier ontvangen en nemen dit in behandeling. U ontvangt hierover binnenkort nadere informatie"?
Dus alleen een bevestiging dat mijn bezwaar is aangekomen, maar ze hebben het nog (steeds) niet verwerkt.
Daarbij hebben ze onze bezwaarformulieren al sinds 20 november of zo binnen (met handtekening bevestiging verstuurd)
"Alle bezwaarformulieren zullen tijdig worden verwerkt. Uw gegevens worden niet uitgewisseld kunnen worden in het kader van het landelijk EPD"
Dat schiet op, bezwaar moet voor 15 december binnen zijn, maar zelf zijn ze niet zo snel.
In een brief wordt zowel aangegeven dat mijn bezwaar behandeld zal worden.. en wordt er aangegeven dat mijn gegevens niet uitgewisseld worden.???
Dus mijn bezwaar is al behandeld?
Voor meer informatie mag ik wel weer bellen... 0900-232 43 42, kost wel 1c per minuut.
Het blijft een onduidelijk iets voor mij, en blijkbaar is er nog meer onduidelijkheid bij de mensen die de informatie moeten verstrekken.

Sancy
03-01-2009 om 12:52
Rosa
"Rosa (benieuwd naar nieuwe getallen over bezwaarmakers zal nu wel richting 400.000 gaan denk ik zo
maar dat is nog steeds iets van 1 a 2 % , toch?!
"
ik zou haast zeggen: bel even om te vragen?

Plien
03-01-2009 om 12:56
1 down, 5 to go
Ook hier kwam gisteren voor Plienman de bevestiging binnen. Voor de rest van het gezin nog niets.

Genista
04-01-2009 om 15:01
Dat 070-nummer
Blijkbaar is daar toch teveel op gebeld dan. Zouden ze dan dóór krijgen dat er meer onvrede over de gang van zaken is dan ze graag willen?

Andrea
07-01-2009 om 18:27
En nu? stilte...
Afgelopen zaterdag 1 brief ontvangen en sindsdien geen brief meer. Ik heb voor ons hele gezin bezwaar ingediend.
Waar blijven de andere brieven?
Heb jullie al op alle bezwaren een reactie gekregen? (of ook nog maar op 1 of 2?)

Rembrand
07-01-2009 om 18:52
Hetzelfde als jij.
Ik heb bezwaar gemaakt voor mezelf en onze twee jongste zonen. Mijn oudste zoon moest zelf bezwaar maken.
Ik heb twee brieven gekregen. Voor mijn oudste zoon en voor mij.
M.

kirima
08-01-2009 om 07:33
Hier ook
Wij hadden voor 4 personen bezwaar gemaakt. Vriend heeft inmiddels reactie gekregen, ikzelf ook, plus nog een aan mijzelf gericht, maar misschien is deze voor 1 van de kinderen? (is niet duidelijk) Voor 1 kind dus nog geen reactie gehad, de andere 3 had ik allemaal afgelopen zaterdag binnen. Overigens hadden we de bezwaren alle 4 in 1 envelop verstuurd.

Tesse
08-01-2009 om 09:32
Hier...
...voor vier personen bezwaar gemaakt (in 1 envelop), en alleen mijn man heeft een brief gekregen.

Genista
08-01-2009 om 10:00
Ik moet concluderen
dat het afhandelen van de bezwaarschriften niet veel vertrouwen biedt in de secuurheid waarmee met de gegevens wordt omgegaan. Bovendien moet ik concluderen dat wij kennelijk veel geluk gehad hebben - zomaar alle bezwaarschriften in één keer binnen op oudjaarsdag...

Slurfje
08-01-2009 om 13:24
Ook maar eens gebeld
Vorige week een bevestiging ontvangen. Ook maar eens gebeld. De andere bevestigingen zouden deze week ook moeten komen.
En anders moest ik maar nogmaals bezwaar maken. (GRRRRR.. ik heb het niet voor niets aangetekend verzonden, raken zij het nog kwijt...)
Op de vraag hoeveel bezwaren er binnen zijn gekomen kreeg ik als antwoord: ongeveer 300.000, dat is ongeveer 1% van de bevolking. (rekenen kunnen ze ook niet)

Tesse
08-01-2009 om 13:54
Volgens mijn nictiz-meneer...
...komen de bevestigingsbrieven voor de volwassenen deze maand nog, en die voor de kinderen worden daarna pas behandeld. Wanneer die verstuurd gaan worden kon hij me niet vertellen. En op mijn vraag hoeveel bezwaarformulieren er ingediend waren antwoordde hij: zevenendertighonderdduizend! Ik neem aan dat hij 370.000 bedoelde.

Tirza G.
08-01-2009 om 15:40
Ik wet het!
Ze zijn gewoon weer bij nul begonnen! Vriendin, 4 stuks opgestuurd in één envelop, aangetekend, kreeg afgelopen week één bevestiging. En die had een nummer van net door de 1000.........
Tirza (zelf nog niks)

Andrea
08-01-2009 om 17:56
Alles in 1 envelop
En dus nog maar steeds 1 reactie. Voor vandaag te laat om te bellen met het 070 nummer. Dan morgen maar gaan bellen.
Het lijkt wel een beetje op een soap. De kranten/tv e.d. zijn het hele EPD al weer een beetje vergeten. Jammer.

Plien
09-01-2009 om 00:11
Neee tirza, ik weet het
Ze tellen per envelop! Dat daar in sommige gevallen zes formulieren in zaten, tjaaaaa
(Hier ook nog steeds maar eentje binnen. Ik hoop dat we dat ontvangstbewijsje met handtekening van TPG nog ergens hebben...)

Angua
09-01-2009 om 13:24
Uit de nieuwsbrief
van www.republic.nl:
Minister Ab Klink wil het Elektronisch Patiëntendossier beveiligen met sms-verificatie en face-to-face-controle. Nederlandse gemeenten kunnen daardoor mogelijk voor het einde van het jaar miljoenen burgers aan hun balie verwachten.
Minister Ab Klink (VWS) is van plan eind 2009 het landelijke Elektronisch Patiëntendossier (EPD) in te voeren. Zorgaanbieders krijgen daarmee de mogelijkheid patiëntgegevens onderling uit te wisselen. Zorgconsumenten, de Nederlandse burgers, zijn door het EPD in staat hun eigen medische gegevens centraal in te zien. Klink gokte voor de beveiliging van de privacygevoelige medische gegevens op de komst van de ‘veilige’ elektronische Nederlandse identiteitskaart (eNIK). Het ministerie van Binnenlandse Zaken heeft echter laten weten dat de eNIK nog een aantal jaren op zich laat wachten.
Het beveiligingsniveau van de huidige DigiD is onvoldoende voor de beveiliging van medische gegevens, zo blijkt uit onderzoek. Minister Klink heeft daarom eind december besloten dat de huidige DigiD-beveiliging voor het EPD wordt uitgebreid met ‘sms-verificatie’ en ‘face-to-face-controle’.
In de praktijk werkt dat als volgt. De burger die inzage wil in zijn EPD meldt zich met legitimatiebewijs en mobiele telefoon bij een controle-instantie. Daar stelt een baliemedewerker aan de hand van het legitimatiebewijs de identiteit van de burger vast. Via een nog te ontwikkelen applicatie geeft de medewerker dat akkoord door aan de DigiD-server. Die server stuurt vervolgens een SMS naar het (eerder) opgegeven mobiele telefoonnummer van de burger (dat bij DigiD is gekoppeld aan het burgerservicenummer van de betreffende persoon). De SMS bevat een eenmalige code, die ook verschijnt op de applicatie van de baliemedewerker. De baliemedewerker controleert de juistheid van de code op het scherm van de telefoon van de burger. Daarna geeft hij in de applicatie aan dat het mobiele nummer gevalideerd is. De burger heeft nu thuis aangekomen toegang tot zijn EPD.
Welke controle-instantie gaat die handelingen uitvoeren? ‘Het ligt het meest voor de hand het proces in te richten bij gemeentehuizen’, meldt Klink in recente Kamerstukken. De minister probeert daarover momenteel overeenstemming te bereiken met het ministerie van Binnenlandse Zaken. Wanneer minister Guusje ter Horst (BZK) haar fiat geeft, wacht er een mega-operatie voor de Nederlandse gemeenten.
Zestien miljoen burgers hebben ingestemd met het EPD en kunnen dus voor het einde van het jaar verwacht worden aan de balies van gemeentehuizen. De Nederlandse gemeenten lijken zich daar nog niet druk over te maken. ‘Daarover is ons nog niets bekend’ en ‘daar zijn we nog helemaal niet mee bezig’ zijn de veelgehoorde reacties tijdens een rondgang.
Lees meer over dit onderwerp in het magazine re.Public van 9 januari 2009.

Genista
09-01-2009 om 13:38
Jemig
How to loose billions? Mogen de EPD-weigeraars ook weigeren om hieraan mee te betalen?
"Zestien miljoen burgers hebben ingestemd met het EPD." Zelden een vrijere interpretatie van feiten gezien dan dit.

Vera*
09-01-2009 om 13:51
Gebeld
Ik heb gebeld naar het infoepd, dat telefoonnummer dat op de brief staat.
Hoeveel bezwaarschriften er zijn wist ze niet en haar collega ook niet. Maar ze hadden er wel zo veel verwacht, volgens haar.
De laatste ontvangstbevestigingen zijn deze week de deur uitgegaan zoals ze zei.
Op mijn vraag waarom er van vier bezwaarschriften in één envelop er maar één brief binnen was bij ons, zei ze dat de bezwaarschriften eerst uit de envelop werden gehaald en dan werden verdeeld over verschillende groepen. Wat voor groepen dat waren moest ze ook weer navragen. Het bleek dus om groepen ambtenaren te zijn die ze moesten verwerken. Waarom donder je gewoon niet een paar postzakken op het bureau van zo een ambtenaar, dan blijft je 'gezin' tenminste bij elkaar.

amk
09-01-2009 om 14:48
Ook gebeld
maar ze worden nog tot het eind van de maand verstuurd.
Dus ik moet nog maar even wachten.
En hoe ik dan kon zien voor wie deze was, kon ze niet zeggen. Het was tenslotte maar een ontvangstbevestiging.
Ik weet nu in elk geval dat mijn envelop is aangekomen.
Vraag me wel af hoe ze 'm dan gaan verwerken want er zit maar bladzij bij met kopie. Met daarop het paspoort van mij en dat van mijn dochter. Er staat nergens dat dat op aparte bladzijden moest. En ik denk graag aan het milieu.
Groet,
Angela

Gerdina
09-01-2009 om 15:06
Mobiel
Ik ben dus verplicht een mobiel aan te schaffen om mijn gegevens te zien? Nu hebben wij bezwaar gemaakt, dus zitten wij als het goed is niet in het systeem.
Is het niet veel handiger om je EPD bij de huisarts in te kijken?
En wat betreft die DigiD, is die dan wel veilig genoeg om mijn belastinggegevens te versturen? Nu zijn die bij ons niet zo spectaculair, maar er zijn vast genoeg mensen die dat liever geheim houden.

Dorothea
09-01-2009 om 15:23
En de hulpverleners dan?
Het interessante van de door Klink geschetste procedure is dat de burger die zijn eigen medisch dossier wil inzien, met wantrouwen bejegend wordt en enorm veel moeite moet doen. Maar er staat NIETS over de hulpverleners die in dat medisch dossier willen grasduinen! Zou ook iedere hulpverlener zijn gezicht moeten tonen bij de gemeente? Of de jongens van de verzekering? Of de epidemioloog die leuke tendenzen wil onderzoeken? Laten we wel wezen: ik als burger ben niet de grote risicofactor bij het inzien van mijn eigen gegevens, dat zijn al die mogelijke anderen!
Overigens hebben ook wij maar één ontvangstbevestiging gehad, namelijk mijn man, terwijl we allevijf bezwaren (man, ik, drie kinderen) in één envelop hadden verstuurd.
Groeten, Dorothea

Vera*
09-01-2009 om 15:32
Oja
aan het einde van de maand zullen brieven de deur uit gaan die wel gericht zijn op de individuele personen terwijl ze naar de bezwaarmaker gaan. Je kunt er dus nu 5 krijgen als je voor jezelf en je vier kinderen bezwaar hebt gemaakt.

M Lavell
09-01-2009 om 17:46
Wetsvoorstel met toelichting
Zie http://www.minvws.nl/kamerstukken/jz/2009/concept-amvb-wijziging-van-het-besluit-gebruik-bsn-in-de-zorg.asp?rss voor het wetsvoortsel (dowloaden onderaan de pagina).
Groet,
Miriam Lavell

cqcq
09-01-2009 om 19:06
Uzi-passen
nee die passen zijn voor de zorgverleners... die moet je het niet te moeilijk maken...
Die ingewikkelde procedure is alleen maar voor ons...als we onze eigen gegevens willen inzien.
(onzin natuurlijk, dat kan net zoals nu, bij onze eigen zorgverlener)

Andrea
12-01-2009 om 12:38
Ook gebeld met 070
Eh... voor volwassenen zouden de bevestigingen eerder komen dan voor de kinderen. Ze verwachten dat het eind januari allemaal afgehandeld zou zijn. Pan dan gooien ze het EPD open voor kleine gebieden, ziekenhuizen, apotheken, huisartsen om proef te draaien.
Op mijn reactie dat ze dat al gedaan hadden, bevestigde hij dit. Maar wel maar in een klein gebied en dat gaat nog goed besproken worden, kleine aanpassingen enz.
Op mijn vraag hoeveel bezwaren kwam hij aanzetten met een kleine 2%, daarna werd dat 360.000 en toen ik zei dat dat getal al een paar weken geleden genoemd was kwam hij met 2,5% van de bevolking op de proppen.
Hij klonk niet echt blij, wel een beetje lacherig omdat hij niet overal antwoord op had.
Hij pakte overigens op met zijn naam, dacht bijna dat ik verkeerd verboden was

Tesse
12-01-2009 om 18:37
Ja andrea!
Dat vond ik ook zo raar! Er werd opgenomen met een soort van gemompelde voornaam. Ik dacht ook dat ik verkeerd zat .