Rosa
31-10-2008 om 16:06
Het elektronisch patiëntendossier
Het EPD wordt a.s zaterdag bij iedereen op de deurmat gedropt, althans, iedereen krijgt een briefje van onzer aller minister met de vraag of u mee wilt doen met het EPD. Zo handig want alle mensen die u directe hulp moeten verlenen kunnen dan je dossier inkijken (denk aan ziekenhuizen, huiartsen, tandarts, huisarts en later wellicht ook jeugdzorg, eerste lijns psych, psyvholoog op school, IB-er school etc).Je schijnt bezwaar te mogen maken maar wat gaan jullie doen? Overigens wordt het pas volgend jaar ingevoerd maar je moet wel in dec al aangeven of je bezwaar hebt.
Ik ben geen voorstander dat iedereen in mijn dossier mag kijken, dus de tandarts een blik mag werpen wanneer ik een schimmelinfectie had, of de eerste hulp waar ik voor een snee in mn kop kom, hoeveel tanden ik heb moeten laten trekken. Dat gaat de ander nl niets aan.
Er bestaat al jaren zoiets als doorgeven wat voor medicatie je gebruikt of gebruikt hebt, gisteren kwam ik daar toevallig nog een strak staaltje van onzorgvuldigheid van tegen overigens.
En, wat gebeurt er als je weigert, staat dan het AMK gelijk bij je op de stoep? Of erger, jeugdzorg.. Kortom, wat vinden jullie?
Rosa
Genista
03-12-2008 om 12:59
Het gaat niet goed met mij, geloof ik...
Wat een zinsbouw... en verleent moet natuurlijk verleend zijn. En verstuurt moet natuurlijk verstuurd zijn.
M Lavell
03-12-2008 om 14:26
Vanavond in dwdd
"Op de 'Stoel van Steinz' zit Hoogleraar Sterrenkunde Vincent Icke. Hij legt een verband tussen de actualiteit en een gebeurtenis uit het culturele verleden. Vanavond gaat hij het hebben over de 'staatsterreur' van Rouvoet en Klink."
Het kan niet anders of het EPD en EKD komen langs.
Groet,
Miriam Lavell
Tirza G.
03-12-2008 om 14:51
Kosten
Dat wil ik ook wel graag weten. Post versturen naar een antwoordnummer is gratis. Aangetekende post kost echter gewoon 7,80.
Tirza
Molly W
03-12-2008 om 16:15
Artikel in nrc
In het papieren NRC stond zaterdag een artikel van Marc Chavannes
Dreigende privacyramp is gevolg van blind politiek dossierdenken
Op de website staat het hier:
Gisteren ( 2 december 2008) stond bij de faits divers in de paperen versie het volgende op p. 16
"Medisch dossier actrice verkocht
Los Angeles, 2 dec.
Een voormalig administratief medewerkster van het Californische academisch ziekenhuis heeft gisteren voor de rechter bekend gegevens uit een medisch dossier te hebben verkocht. De 49-jarige vrouw riskeert een straf van maximaal tien jaar. Roddelkrant National Enquierer zou haar 4.600 dollar hebben betaald voor informatie overe een actrice. Volgens de LA Times betrof het tv-ster Farrah Fawcett. (AFP)
groet, Molly
Sancy
03-12-2008 om 20:12
Vincent icke in dwdd gezien
En wat een "mooi" (zuur) beeld werd er geschetst.
Genista
03-12-2008 om 20:39
Vincent icke
Ik hoop van harte dat hij met zijn Gulliver-vergelijking de "ik heb toch niets te verbergen"-mensen goed aan het denken heeft gezet.
milawis
03-12-2008 om 21:58
Gemeente sluis
Wilde me een uittreksel van het bevolkingsregister 'verkopen'. Dankzij jullie wist ik dat de basisgegevens genoeg waren.Ik had overigens niet het idee dat hier veel bezwaar gemaakt is want de dame achter de balie wist niet eens wat het epd was Bedankt voor alle tijd en energie die jullie hier in stoppen.
Sancy
04-12-2008 om 07:34
Fladder
Als de kinderen niet in het paspoort van de ouder(s) staan, is een uitreksel uit de GBA nodig...
Plien
04-12-2008 om 11:49
Ziezo
Uittreksel GBA gehaald vandaag, hier hadden ze er nog nooit van gehoord dat dat gratis zou moeten zijn. Maar ja hun laatste info dateerde van 18 november...
Toch € 7,80 moeten betalen dus, geen idee waar ik dat bonnetje (+ de kosten voor aangetekend verzenden) kan declareren??
Xandra
04-12-2008 om 13:06
Verborgen bezwaar
Ja, ik maak dus verborgen bezwaar.
Iedereen die toestemming "vraagt" zal nee op request krijgen, behalve de apotheek (apotheken).
Bovendien zal ik bij andere zorgverleners actief zijn in het voorkomen dat ze bij mijn landelijke EPD kunnen (oftewel, alvorens de vraag voor ja er is, zal ik al nee gezegd hebben tegen ze)
Groeten,
Xandra
Pien
04-12-2008 om 16:17
Basisgegevens? milawis
Wat bedoel je met basisgegevens zijn genoeg milawis? Wat hebben ze je uiteindelijk meegegeven?
Er zijn gemeenten die de GBA uittreksels in dit geval gratis meegeven, maar dat is niet overal en daartoe zijn zij ook niet verplicht.
Mamaloetje
04-12-2008 om 16:24
Grapje over deze materie
Telefoniste : 'Pizza Hut, goede morgen.'
Klant: 'Goede morgen, ik wil een paar pizza's bestellen.'
Telefoniste: 'Mag ik uw Burgerservicenummer, meneer?'
Klant: 'Dat is 222 0033653 52.'
Telefoniste : 'Dank U, meneer Jan Vandenbroecke. Uw adres is
Haagstraat 256 en uw vaste telefoonnummer is 288 54 22. Uw telefoon op
uw werk bij Dexia is 678 89 65 en uw GSM 0475-65 25 32. Vanuit welke
locatie belt U ons?'
Klant : 'Euh.... ik ben thuis. Vanwaar haalt u al deze info over mij?'
Telefoniste: 'Wij zijn op Het Systeem aangesloten, meneer.'
Klant: (zucht diep) 'Goed dan! Mag ik twee pizza's met ham, mozzarella en...'
Telefoniste: 'Ik denk niet dat dit een goed idee is, meneer.'
Klant: 'Hoezo?'
Telefoniste: 'U lijdt volgens uw medisch dossier aan hoge bloeddruk en
u hebt ook een te hoog cholesterolgehalte; uw ziekteverzekering
weigert de gevolgen van schadelijk eetgedrag te vergoeden in geval van
problemen. Bovendien krijgen wij ook een boete voor het leveren
ervan.'
Klant: 'Oei! Wat raadt u mij dan aan?'
Telefoniste: 'Probeert u onze Pizza met yoghurt en sojabrokjes eens. U
zult dat ongetwijfeld heel lekker vinden.'
Klant: ' Waarom denkt u dat ik dat zal lusten?'
Telefoniste: 'Uw vrouw heeft onlangs het boek 'Lekkere recepten met
soja ' in de lokale bibliotheek geleend'.
Klant: 'Oké... stuurt u daar dan twee van. Voor mij en mijn vrouw.'
Telefoniste: 'Goed. Dat kost samen dertig euro.'
Klant: 'Prima. Ik geef u het nummer van mijn creditkaart. Dat is....'
Telefoniste: 'Sorry, meneer, maar u hebt uw toegestane bedrag al
overschreden. U zult cash moeten betalen.'
Klant: ' Okay! Ik haal het bedrag wel uit de muur voordat uw bezorger
arriveert.'
Telefoniste: 'Dat zal niet lukken, meneer, er staat niets meer op uw
bankrekening.'
Klant (boos): ' Dat is uw zaak niet! Stuur die pizza's en ik zorg wel
dat ik het geld heb. Hoelang duurt het'?
Telefoniste: 'U krijgt de pizza's over een uur bij u thuis. Hebt u
haast, dan kunt u ze hier afhalen en contant betalen. Maar pizza's
per motor vervoeren is niet aan te raden, meneer.'
Klant (getergd): 'Hoe weet u dat ik een motor heb??'
Telefoniste: 'Ik lees hier dat u uw afbetalingen van uw auto niet meer
hebt kunnen doorbetalen en dat uw wagen in beslag is genomen. Maar uw
motor is betaald, dus ik veronderstel dat u die gebruikt.'
Klant: '@#%/$@&?#!'
Telefoniste: 'Mag ik U verzoeken om beleefd te blijven, meneer? U bent
al eens veroordeeld geweest wegens belediging van een wetsdienaar. Een
tweede aanklacht zou niet best zijn.'
Klant: (Sprakeloos)
Telefoniste: 'Nog iets anders, meneer?'
Klant: 'Neen... Of ja, toch wel: vergeet niet om ook de gratis twee
liter Cola te leveren zoals in uw folder staat.'
Telefoniste: 'Sorry, meneer, een uitsluitingclausule in onze
vergunning verbiedt ons om gratis dranken, die suiker bevatten, aan
diabetici te geven.... wat dacht u van suikervrije Rivella, meneer?
Die moet u natuurlijk wel betalen, maar...'
Klant: hangt op.
Juliëtte
04-12-2008 om 19:52
Hihi
dat blogje wat Mamaloetje nu als 3e plaatst is wel een succes geloof ik
Juliëtte
04-12-2008 om 19:55
In rotterdam is men blijkbaar massaal tegen het epd
Bron: Ad.nl
"Wachtlijst frustreert protest tegen electronisch dossier.
Rotterdammers die bezwaar willen maken tegen hun elektronisch patiënten dossier (EPD), dreigen door wachtlijsten bij de afdeling burgerzaken van de gemeente in de problemen te komen. Het stadsbestuur belooft beterschap en zet extra personeel in.
Om bezwaar aan te tekenen tegen het EPD, hebben mensen met minderjarige kinderen een uittreksel van het geboorteregister nodig. Volgens de VVD, die de kwestie vandaag in de gemeenteraad aankaartte, moeten Rotterdammers die via internet zo'n uittreksel aanvragen daar nu bijna twee maanden in plaats van de gebruikelijke tien dagen op wachten. ,,Dit is ongelooflijk zuur. Wij hebben die internetservice juist om de dienstverlening makkelijker te maken voor Rotterdammers die 's avonds pas tijd hebben dit soort zaken te regelen. Nu zorgt minister Klink voor een piek in de aanvragen, maar de volgende keer is het wat anders. Hoe gaat u dit voorkomen?,'' wilde raadslid Bas van Tijn weten.
Verantwoordelijk wethouder Jeannette Baljeu (VVD, organisatie) noemt de achterstanden 'heel vervelend'. ,,Wij zetten extra mensen in om ervoor te zorgen dat alle Rotterdammers op tijd hun uittreksel hebben om bezwaar te kunnen maken.'' Ook belooft zij binnenkort samen met de gemeenteraad te kijken hoe achterstanden bij dergelijke pieken in de toekomst kunnen worden voorkomen..."
Hetty,*
04-12-2008 om 20:25
Euhh vraagje
Ik had via infoepd.nl begrepen dat je bezwaar kunt maken voor je kinderen met alleen een kopie van het paspoort waar ze in bijgeschreven staan. Dat heb ik met op deze manier verstuurd en ik mag hopen dat het klopt!
Groetjes Hetty,*
Genista
04-12-2008 om 20:51
Hetty
Dat klopt hoor. Alleen vindt VWS het kennelijk helemaal niet nodig om dat door te geven aan de Burgerzaken van Nederland. Degenen die het weten, weten het van ons. Triest hè? Maar het klopt echt dat je met alleen een kopietje paspoort klaar bent, mits de kinderen daarin staan.
Hetty,*
04-12-2008 om 21:01
Oke
Fijn, bedankt voor het antwoord. Ik had op de formulieren voor de zekerheid telkens nog even vermeld dat dit volgens hun website zo kan.
Groetjes Hetty,*
milawis
04-12-2008 om 22:10
Pien
Met basisgegevens bedoel ik een uittreksel uit het GBA.
Ik moest hier overigens 5,95 voor betalen.
Milawis
Plien
04-12-2008 om 23:54
Oh, dan ben je goedkoop uit
Hier kostte het € 7,80. En 5 minuten werk. Niks 10 dagen wachten...
Sancy
05-12-2008 om 13:33
170.000
bezwaren zijn binnen, zo blijkt uit een bericht op nu.nl. En daar zit die van mij vast nog niet bij.
http://www.nu.nl/news/1871990/10/Al_170.000_bezwaarden_Elektronisch_Pati%EBnten_Dossier.html
Molly W
05-12-2008 om 14:40
Meteen bagatelliseren
"De 170.000 mensen vormen ongeveer 1 procent van de bevolking. Het ministerie was ervan uitgegaan dat ongeveer 1 á 2 procent van de Nederlanders zou weigeren om mee te werken aan het nieuwe centrale medische dossier dat per patiënt wordt opgesteld."
Dus het aantal bezwaren valt eigenlijk nog mee, want het is 'maar' 1 procent.
Wel raar dan dat het ministerie er zo lang over doet om dat kleine groepje een ontvangstbevestiging te sturen.
Nu is statistiek nooit mijn sterkste vak geweest, maar je zou de cijfers ook op een andere manier kunnen bekijken. Niet als percentage van de totale hoeveelheid inwoners, maar als percentage van - bijvoorbeeld - gezinnen.
Opvallend trouwens dat in de berichtgeving op nu.nl ook weer alleen de veronderstelde positieve gevolgen van de eventuele invoering van het EPD worden gemeld.
Ik meen me te herinneren dat ergens ver hierboven in deze draad iemand de vergelijking heeft gemaakt met andere megalomane projecten zoals de HSL en de Betuwelijn.
Inmiddels doet de manier waarop we het EPD door de strot geduwd krijgen mij ook erg denken aan het referendum over De Europese Grondwet. Toen een groot deel van de kiezers het ook niet helemaal had begrepen. Terwijl het allemaal voor onze eigen bestwil is.
groet, Molly
Marmar
05-12-2008 om 17:45
Arts in bezwaar
Vandaag met een behandelend arts toevallig over het EPD gehad. Hij begon erover (hun eigen interne EPD) dus ik vroeg in hoeverre dat gelinked ging worden met het Nationale EPD.... want ik had bezwaar gemaakt. Hij ook, en zijn hele gezin. Om alle ons bekende redenen.
Tja, als een beroepsgroep die betrokken is ook al tegen is, waar sta je dan als minister? Kunnen ze de bezwaarmakers niet in medische beroepsgroep & de rest opsplitsen? (Ik weet het nu toevallig zelf van 1 arts, maar 1 zwaluw maakt nog geen zomer. Hoor/lees wel de protesten van die beroepsgroep.)
Sancy
05-12-2008 om 18:32
Wat ik zag rosa
was vooral de opmerking: "Het ministerie was ervan uitgegaan dat ongeveer 1 á 2 procent van de Nederlanders zou weigeren om mee te werken".
Mij stond bij dat ze uitgingen van 1 procent die zou weigeren. En nu dat bewaarheid is, gooien ze er een procentje bovenop?
Lynna
06-12-2008 om 09:21
Meer artsen die bezwaar maken
Zie hier: http://www.nrcnext.nl/nieuws/nederland/article2084080.ece
M Lavell
07-12-2008 om 10:23
De media op gang
Maar dan nu toch in alle media wel iets over dat EPD. Geen opiniestukken meer, maar hele lappen tekst en bij BNR diverse interviews.
Over het stille bezwaar het volgende: Hoe werkt dat nou precies? Het is inderdaad zo dat volgens de huidige wetgeving (WGBO) de zorgverleners jou eerst moeten vragen of zij je aan mogen melden bij het EPD. Maar waarom zou er dan die bezwaarprocedure zijn? Dat doet toch vermoeden alsof je zelf ook wat moet voordat zij wat doen. Zou de WGBO in omgang helemaal in tact blijven, dan is bezwaar bij het landelijk EPD maken eigenlijk alleen maar nodig als je je achteraf bedenkt, eerst wel meedoen, later niet meer.
Ik ga geloof ik maar eens wat overkoepelende organisaties bellen of mailen: Hoe gaat de apotheker of de huisarts dat eigenlijk doen?
Groet,
Miriam Lavell
erykah
07-12-2008 om 17:49
Rosa?
Je zegt:"Je moet een uittreksel uit het GBA halen bij je gemeente voor de kinderen mits ze zelf geen ID kaart ofzo hebben", maar dat klopt toch niet? Je moet toch ook als je kind wel een eigen ID kaart heeft zo'n uittreksel halen? Hoeft alleen niet als kind bij ouders in paspoort staat bijgeschreven, dan volstaat een kopie van dat paspoort. Toch?
(telkens als ik het denk te begrijpen, lees ik weer iets anders...begin weer te twijfelen)
erykah
M Lavell
07-12-2008 om 21:12
Dat is pas onzin
Anna:"Als je een spoedbloedtransfusie nodig hebt krijg je altijd O negatief"
Hoe kom je er nu bij dat het over een spoedbloedtransfusie gaat? Als je gewoon in behandeling bent (een geplande operatie dus) en jouw EPD is te raadplegen, dan wordt afgegaan op die informatie alsof die juist is, ook als het foute informatie is. Maar je hebt gelijk hoor: juist bij spoed zal dat EPD niet zoveel kunnen betekenen.
Anna:"Omdat toedienen van verkeerd bloed ernstige gevolgen heeft en zelfs de dood tot gevolg kan hebben, zal een arts nooit afgaan op een dossier of zelfs de uitspraak van de patiënt zelf."
Natuurlijk gaat de arts wel af op een dossier. Op zijn minst zijn eigen dossier over zijn eigen patienten. De uitslag van de bloedtest waar hij zelf de opdracht toe gegeven heeft. Wel jammer dat dat dossier via het landelijk EPD ook toegankelijk wordt voor kwaadwillenden.
Die perfecte moord gaat zeker tot de mogelijkheden behoren. Maar het meest voorkomende nadeel zal voortkomen uit 'gewone' fouten en lekken die in de aan elkaar gekoppelde systemen zitten.
Groet,
Miriam Lavell