Rosa
31-10-2008 om 16:06
Het elektronisch patiëntendossier
Het EPD wordt a.s zaterdag bij iedereen op de deurmat gedropt, althans, iedereen krijgt een briefje van onzer aller minister met de vraag of u mee wilt doen met het EPD. Zo handig want alle mensen die u directe hulp moeten verlenen kunnen dan je dossier inkijken (denk aan ziekenhuizen, huiartsen, tandarts, huisarts en later wellicht ook jeugdzorg, eerste lijns psych, psyvholoog op school, IB-er school etc).Je schijnt bezwaar te mogen maken maar wat gaan jullie doen? Overigens wordt het pas volgend jaar ingevoerd maar je moet wel in dec al aangeven of je bezwaar hebt.
Ik ben geen voorstander dat iedereen in mijn dossier mag kijken, dus de tandarts een blik mag werpen wanneer ik een schimmelinfectie had, of de eerste hulp waar ik voor een snee in mn kop kom, hoeveel tanden ik heb moeten laten trekken. Dat gaat de ander nl niets aan.
Er bestaat al jaren zoiets als doorgeven wat voor medicatie je gebruikt of gebruikt hebt, gisteren kwam ik daar toevallig nog een strak staaltje van onzorgvuldigheid van tegen overigens.
En, wat gebeurt er als je weigert, staat dan het AMK gelijk bij je op de stoep? Of erger, jeugdzorg.. Kortom, wat vinden jullie?
Rosa
Genista
20-11-2008 om 10:17
En nog iets - de vergoeding
Van www.infoepd.nl: "De kosten van het meegestuurde uittreksel worden vergoed. Als u bezwaar heeft gemaakt, wordt u per brief geïnformeerd over de wijze van vergoeding. Op de website wordt de vergoedingsregeling ook bekend gemaakt."
Ik neem even aan dat ze met "de website" gewoon www.infoepd.nl bedoelen. Degenen die kosten hebben gemaakt voor uittreksels, houd die site dus even in de gaten.
Ons bezwaar gaat vandaag ook op de post, in de hoop dat het vóór de grote bulk kerstpost ter plaatse is.
Asa Torell
20-11-2008 om 10:20
Genista
Ik kijk het vanavond na op het formulier!
In elk geval staat er nog dat je het uittreksel uit het register moet meesturen.
Asa Torell
20-11-2008 om 10:23
Sancy
Ik heb helemaal totaal niets gedaan aan het EPD nog, behalve deze draad lezen... gek he. En ik woon gewoon in Nederland.
Oja, ik heb het formulier een week of 2 terug gedownload van de website, maar daar hoefde ik volgens mij niks voor te doen dat op mijn identiteit zou wijzen. (hooguit het ip adres maar om te denken dat ze daar iets mee doen zou ik wel heel wild vinden).
Het adres was overigens met een sticker op de envelop geplakt, op de begeleidende brief in de envelop (die normaliter achter een doorzichtig vakje in de envelop zichtbaar zou zijn) staat gewoon 'aan de bewoners van dit adres'.
Wat me nog het meest waarschijnlijk lijkt, is dat de hele straat/wijk oid geen brief gehad heeft en dat er anderen hebben geklaagd.
Tinus_p
20-11-2008 om 10:35
Linkje?
Rosa:
"Er hoeven geen uittreksels mee mits je je kind ergens op ID hebt, dus of in jouw paspoort of eigen paspoort of eigen ID. Als je kind nog nergens op een paspoort staat of eigen ID heeft dan moet je wel een uittreksel uit het GBA hebben."
Is er al een link waar ik dit kan nalezen?
Lynna
20-11-2008 om 10:37
3 december
Nadat ik eerst een algemeen mailtje had teruggekregen, daarna gevraagd heb om een toegespitst antwoord, kreeg ik de volgende reactie:
We hebben uw brief ook laten registreren, zodat hij in de procedurevergadering van 3 december 2008 behandeld kan worden.
Met vriendelijke groet,
Leslie Dujardin
Commissie-assistent
Commissie voor Volksgezondheid, Welzijn en Sport
Genista
20-11-2008 om 10:41
Jawel tinus, op de link die ik gaf
De bijgewerkte versie van info-epd (http://www.infoepd.nl/informatiepunt_com/u_maakt_bezwaar_voor_een_kind.php). Citaat voor jou:
Uittreksel
Stuur een bewijs wettelijk vertegenwoordiging mee. U kunt daarbij kiezen uit drie mogelijkheden:
een kopie van de pagina(‘s) in uw paspoort waarop de bijschrijving van uw kind(eren) vermeld staat én een kopie van de houderpagina van uw paspoort (de pagina waarop uw foto staat);
een uittreksel uit de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens (GBA) waarop vermeld zijn: uw gegevens, de gegevens van uw kind(eren), met de vermelding dat dit kind/deze kinderen op uw adres wonen. Maakt u voor meerdere kinderen bezwaar, dan volstaat één uittreksel waarop alle namen van de kinderen vermeld staan;
een uittreksel uit het geboorteregister.
Tinus_p
20-11-2008 om 10:43
Ja maar genista
Rosa zegt dat een kopie van t eigen paspoort van t kind ook kan.
Sancy
20-11-2008 om 10:47
Hoogst eigenaardig, die geadresserde brief van asa
Ik word daar erg nieuwsgierig van. Was er een wijk overgeslagen? (Ja, ik wéét dat het niet overal bezorgd is in verschillende wijken en plaatsen.) Hebben mensen dan geklaagd dat ze niets ontvangen hadden? (En worden die klachten dan centraal geregistreerd waardoor het opvalt dat klagers uit eenzelfde wijk komen?) Waar zijn de adresgegevens dan vandaan getoverd? (Of heeft TNT ontdekt dat een zaterdagmiddagwerkstudentpostbesteller (sorry Pelle) gemakshalve de wijk heeft overgeslagen?)Waarom alsnog geadresseerd verstuurd dan? (Minister Klink vond de dekking van TNT van 98% toch acceptabel?)
"Curiouser and curiouser!" cried Alice (she was so much surprised that for the moment she quite forgot how to speak good English).
Genista
20-11-2008 om 10:48
1 van de onduidelijkheden
Als ik een en ander goed interpreteer, moet je toch een kopie GBA meesturen als je kind niet op je paspoort is bijgeschreven.
Genista
20-11-2008 om 10:50
Sancy/asa
Op het forum van Kassa heb ik gelezen dat er een hele wijk in Rotterdam de brief niet standaard gehad heeft. Dus theoretisch bezien zou Asa in Rotterdam kunnen wonen. Maar ook in mijn woonplaats, want ik weet dat een paar volledige straten ook geen brief gezien hebben. Als daar veel klagers zijn, kan het zo'n collectieve actie geweest zijn.
M Lavell
20-11-2008 om 10:55
Asa in een pilot?
Asa, ik zou infoepd even bellen, of anders VWS. Het werkelijk in gebruik nemen van dat EPD, gebeurt gefaseerd. Hoe precies, weten we niet. Het is mogelijk dat jouw wijk onderdeel is van de gefaseerde invoering. Dat je dus in een pilot zit.
Dat kan per wijk (hebben je buren ook een geadresseerde gehad?) maar ook per zorgverlener (jouw huisarts doet wel mee?), of het kan zelfs de brief zijn die je ontvangt als een zorgverlener al gegevens over jou heeft aangemeld.
Het is dus bijzonder interessant om te weten waar die geadresseerde brief ineens vandaan komt. Ook voor jezelf om te weten waar je aan toe bent. Ook voor ons om te weten wat ons te wachten staat.
Groet,
Miriam Lavell
M Lavell
20-11-2008 om 11:02
Bijna 100.000 bezwaren tegen e-patiëntendossier
Bijna 100.000 bezwaren tegen e-patiëntendossier
20-11-2008 08:12 | Redactie politiek [Ref dagblad]
DEN HAAG - Bijna 100.000 mensen hebben bezwaar aangetekend tegen opname in het zogeheten elektronisch patiëntendossier (EPD).
Dat is volgens minister Klink van Volkgezondheid minder dan waarop was gerekend. Uit proeven met het EPD was gebleken dat zo’n 1 procent van de patiënten niet meewerkte. Als dat bij de daadwerkelijke invoering ook het geval zou zijn, zouden zo’n 160.000 mensen bezwaar aantekenen. Het EPD maakt uitwisseling van medische gegevens van patiënten via internet mogelijk voor medici.
De bewindsman zegde de Tweede Kamer woensdag toe dat mensen die bezwaar willen maken tegen opname in het EPD daarvoor mogelijk ook internet kunnen gebruiken. De Kamer vindt het ouderwets en omslachtig als dat alleen via een papieren formulier kan, zoals nu het geval is. Klink onderzoekt of DigiD, de digitale inlogcode van burgers bij overheidsinstanties, hiervoor geschikt is.
======
Klink liegt dat ie barst. Hij heeft 7 miljoen enveloppen ongeadresseerd verstuurd. De response is meer dan 1 % terwijl het nog geen 15 december is. DM bureaus met een leuke aanbieding zouden een moord doen voor zo'n hoge respons (ja, wij willen graag een voordeeltje).
Wat DM bureau's ook dolgraag willen is response van mensen die het voordeeltje niet willen. Die kunnen ze uit hun bestand knikkeren en dat scheelt weer post.
Van nee zeggers een zo hoge response krijgen is werkelijk ongekend!
Groet,
Miriam Lavell
Asa Torell
20-11-2008 om 11:12
Miriam
Ik bel ze graag, ik begin ook heel nieuwsgierig te worden. Ik dacht dat het misschien nu naar iedereen alsnog geadresseerd was gestuurd maar niet dus. Geen idee wat de buren betreft, ik ben op het werk dus kan dat niet uitzoeken. Maar infoepd enz. bellen kan wel.
Heb jij dan de telefoonnummers voor mij? Die staan hier vast ergens in de draad maar ik maak het mezelf graag makkelijk...
Asa Torell
20-11-2008 om 11:15
Ook wel interessant
Partner heeft hem niet gehad. Terwijl hij bijvoorbeeld hoofdbewoner is, dus als ze 1 iemand per huishouden kiezen, waarom dan mij.
M Lavell
20-11-2008 om 11:22
Kijk....
Asa:"Partner heeft hem niet gehad. Terwijl hij bijvoorbeeld hoofdbewoner is, dus als ze 1 iemand per huishouden kiezen, waarom dan mij."
Dat doet toch vermoeden dat een zorgverlener jou heeft aangemeld.
Het nummer: 0900-2324342
Groet,
Miriam Lavell
Genista
20-11-2008 om 11:29
Hum
Ach, we zijn alweer de niet-meewerkers. Wie had dat ook alweer in een dossier genoteerd gekregen, omdat ze een andere kijk op de zaak uitte?
En "Het EPD maakt uitwisseling van medische gegevens van patiënten via internet mogelijk voor medici." Eh? De kracht van dat EPD via LSP moest toch liggen in het feit dat het NIET via internet ging, maar via een gesloten systeem?
Asa Torell
20-11-2008 om 11:31
Jammer, de oplossing is bijzonder suf
Ik was zelf gewoon vergeten... dat ik ook op de website een exemplaar had aangevraagd. Naast het downloaden van het formulier. Dat duurt dus 2 weken totdat je die in de bus hebt, zo blijkt maar weer.
Sorry voor de nodeloze spanning! (ben wel opgelucht dat ik niet stiekem door een zorgverlener ben aangemeld, evenzogoed).
Ik ga evengoed maar wel eens de buren vragen of zij hem wel ontvangen hebben.
Ik heb wel nog even gevraagd bij infoepd of ze niet-ontvangen wijken alsnog wat sturen, maar nee dus.
M Lavell
20-11-2008 om 11:33
Opluchting
Suf ja, maar toch ook een opluchting. Ik ben namelijk zeer benieuwd of het schrijven dat je hoort te krijgen als een zorgverlener je aanmeldt, wel voldoende duidelijk is. En bovendien of dat aanmelden nu al gebeurt. Ook daar zijn wisselende berichten over.
Groet,
Miriam Lavell
Andrea
20-11-2008 om 11:45
Een antwoord (epd komt niet aan bod vandaag)
Het EPD komt niet aan bod in de commissie vergadering, maar vandaag zal het wetsvoorstel geagendeerd worden voor behandeling. Ik neem uw vragen mee in die wetbehandeling.
Met vriendelijke groet,
Arda Gerkens
SP Tweede Kamerlid
Genista
20-11-2008 om 11:52
Hier ook gierende stilte
Ik begin onderhand de auto-reply's nog te missen Zou er een zwarte lijst bestaan?
M Lavell
20-11-2008 om 12:27
Mailtje naar lhv
Geachte mevrouw, mijnheer
"Bijna 100.000 bezwaren tegen e-patiëntendossier" kopt het Reformatorisch Dagblad vandaag.
Klink doet dit af als een peulenschil, hij had op meer gerekend, maar als reclamemaker weet ik dat dit een respons is om U tegen te zeggen. Vooral ook omdat reageren niet bepaald makkelijk gemaakt is.
Met deze reactie doet Klink met de zorgen die bij burgers leven precies hetzelfde als wat er is gebeurt met uw bezwaren: We worden niet gehoord. Het draagvlak voor een EPD wordt hiermee alleen maar dieper aangetast.
Bij Ouders Online is het EPD een voortdurend onderwerp van gesprek. Vooral voor ouders is het extra lastig om hun bezwaar kenbaar te maken.
Dagelijks doen ze verslag van hun visie op het EPD, de vragen die ze stellen aan instanties en politiek en de antwoorden die ze vinden. Eén ervaring viel me direct op en dat was die van een huisarts.
"Zij krijgt van patienten zelf al briefjes dat ze niet ingevoerd willen. Op zich goed natuurlijk maar ze verzuchtte ook dat het wel heel veel extra werk was bovenop de al bestaande drukte. "
Het bevestigt mij eens te meer in mijn idee dat burgers hun huisarts beter vertrouwen dan een antwoordnummer van het ministerie. Ook dat vertrouwen is stelselmatig genegeerd door Klink.
Vandaag wordt in de 2e kamer de behandeling van het wetsvoorstel geagendeerd. In die behandeling is het aantal burgers dat bezwaren heeft, cruciaal. Het lijkt mij evident dat een groot deel van die bezwaren helemaal niet bij Klink belanden, maar bij de huisarts. Klink roept er in zijn schrijven zelfs toe op.
Te vrezen valt dat de in dat schrijven genoemde datum, 15 december, de datum is waarop het wetsvoorstel behandeld en als hamerstuk gepasseerd zal zijn.
Dan wordt het echt druk bij de huisartsenpraktijk met hordes niet declarabel patiëntencontact, want veel meer duidelijkheid voor burgers dan er nu is over het EPD, zal er dan niet zijn. Burgers kiezen het zekere voor het onzekere bij de voor hen meest vertrouwde plek en dat is de huisarts.
Ik wil u vragen, in het belang van een zorgvuldige introductie van het EPD, om bij uw leden een (voorlopige) inventarisatie te doen van het aantal verzoeken van patiënten om hun gegevens buiten het EPD te laten en deze voor behandeling van het wetsvoorstel aan de kamer te sturen. Deze cijfers zouden een aanvullend en zelfs doorslaggevend beeld kunnen geven van de bezwaren die er werkelijk zijn.
In plaats van opt-out zou er op basis van deze cijfers alsnog voor opt-in gekozen kunnen worden. Het is voor een huisartsenpraktijk nu eenmaal veel eenvoudiger om de patiënt die toch al in de behandelkamer zit, te vragen wat deze wil. Opt-in lokt geen patiënten(correspondentie/telefoontjes) naar de praktijk van mensen die het alleen maar over hun gegevens willen hebben.
Hopend u hiermee geïnspireerd te hebben.
Groet,
Miriam Lavell
M Lavell
20-11-2008 om 12:28
Ik ga porren
Rosa, ik ga eens kijken of ik een DM-er zo gek kan vinden om er wat over te schrijven. Die heeft er vast ook leuke cijfers bij.
Groet,
Miriam Lavell
M Lavell
20-11-2008 om 12:42
Het geheim van de smit
Rosa:"succes met het vinden van je DM-er, ik gok zo dat dat in jouw geval niet zo heel moeilijk moet zijn. Dan overtuigen dat het echt voor en goede zaak is."
Welnee, het is zo al leuk.
Misschien wil Klink wel een DM cursus geven (hoe doet die man dat?) en hoe heeft hij TPG zo ver gekregen om het convenant ongeadresseerde post te negeren.
Dat wil iedere perpostverkoper van leuke dingetjes of goede zaken wel.
Groet,
Miriam Lavell
Genista
20-11-2008 om 12:44
Miriam
Hartstikke goede brief. Want je zegt een waar woord: "Het lijkt mij evident dat een groot deel van die bezwaren helemaal niet bij Klink belanden, maar bij de huisarts." Klink stuurt de mensen er immers zelf heen. "Vraag uw huisarts of apotheker." Yeah right. Op die manier worden de bezwaren ook niet meegeteld. De minister doet er gewoon alles aan om bezwaar maken zo lastig mogelijk te maken, opdat hij vooral kan roepen dat het draagvlak zo groot is. Bah, wat een onfatsoenlijke manier van doen.
Andrea
20-11-2008 om 13:56
Nog een (non) reactie
Dit keer van L. Dujardin:
Op de internetsite van het ministerie van VWS www.minvws.nl of www.infoepd.nl staat uitgebreide informatie over het landelijk EPD. Er staat specifieke informatie op:
• voor patiënten
• voor zorgaanbieders
• voor zorgverzekeraars
• voor ICT-leveranciers
Heeft u een vraag of opmerking over het EPD? Dan kunt u contact opnemen met het ministerie van VWS tel 070-3407911 of bovengenoemde websites raadplegen.
---------------------------------------------------------
Informatie uit de Tweede Kamer gecombineerd met achtergronddossiers en het laatste politieke nieuws.
Informatie ter oriëntatie op een bezoek, uitleg over hoe wetten tot stand komen en een rondgang door de geschiedenis van de Staten-Generaal.
Kijk nu op www.tweedekamer.nl
Disclaimer
Indien u de link niet kunt openen, neemt u dan contact op met telefoonnummer 070-3182211. Meer informatie vindt u op de website www.tweedekamer.nl
M Lavell
20-11-2008 om 16:53
Alweer reformatorisch dagblad
Alweer het Reformatorisch dagblad
„In toekomst enquête over patiëntendossier”
20-11-2008 16:11 | Binnenlandredactie
/media/Minister Klink.
ZEIST - Er is niet veel fantasie voor nodig om je een toekomstige parlementaire enquête over het elektronisch kinddossier (EKD) of het elektronisch patiëntendossier (EPD) voor te stellen.
Dat stelt hoogleraar ethiek Jeroen van der Hoven aan de Technische Universiteit Delft in het vanmiddag tijdens een congres in Zeist aan staatssecretaris Heemskerk (Economische Zaken) aangeboden jaarboek ict en samenleving 2008.
Het EPD maakt uitwisseling van medische gegevens van patiënten via internet mogelijk voor medici.
Van der Hoven wijst erop dat volgens de Rekenkamer grote publieke ict-projecten problematisch zijn. „De resultaten van die inspanningen -van modernisering van de Gemeentelijke Basis Administratie tot en met de invoering van het burgerservicenummer en een paspoort met biometrie- zijn in de afgelopen tien jaar achtergebleven bij de belofte en de mogelijkheden van de technologie.”
Van der Hoven voorspelt dat de parlementaire EPD-enquête over de budgetoverschrijdingen zal gaan, over het zwakke projectmanagement, over het verschil tussen de ideeën van de opdrachtgever en de automatiseerder, over de politieke druk die vanaf het begin op het project lag en over de beloften die bewindspersonen in de Kamer deden over haalbaarheid, nut en noodzaak.
Minister Klink van Volksgezondheid maakte gisteren bekend dat bijna 100.000 mensen bezwaar hebben aangetekend tegen opname in het EPD. Dat is volgens hem minder dan de 160.000 waarop was gerekend.
De bewindsman zegde de Tweede Kamer gisteren toe dat mensen die bezwaar willen maken tegen opname in het EPD daarvoor mogelijk ook internet kunnen gebruiken. De Kamer vindt het ouderwets en omslachtig als dat alleen via een papieren formulier kan, zoals nu het geval is. Klink onderzoekt of DigiD, de digitale inlogcode van burgers bij overheidsinstanties, hiervoor geschikt is.
==========
Ik vind het opvalleen dat juist het Reformatorisch Dagblad veel aandacht aan dit onderwerp schenkt. Hoewel... heeft de Reformatorische aangang wat te verbergen? Ja, dat denk ik wel. Levensovertuiging is ook niet geprikt willen worden of niet verzekerd willen zijn en misschien wel meer waarvan we allemaal nu nog niet weten dat dat overtuigingsgebonden bijkomstigheden kunnen zijn.
Het EPD is een prachtige bron om 'risicoprofielen' op los te laten, ook op levensovertuiging.
Groet,
Miriam Lavell
Genista
20-11-2008 om 17:14
Verbergen
Zoals Yta al zo spits opmerkte: "Zozo mevrouwtje, bezwaar? Wat heeft u dan te verbergen?" Ik krijg opmerkingen in deze trant overigens wel eens in discussies, met name op internet. Dus ja, ik krijg ook het onaangename gevoel dat het feit *dat* je bezwaar maakt ook al een reden is om verdacht te zijn. Ik heb een nare smaak in mijn mond van dit gedoe.
Temet
20-11-2008 om 17:29
Miriam
Vziw heeft men juist in de zwarte-kousenhoek het 'soevereiniteit in eigen kring' hoog in het vaandel staan. En inderdaad: men is zich er zeer wel van bewust dat men wel eens opvattingen over bijvoorbeeld opvoeding heeft die afwijken van die van de meerderheid, en wil graag het recht behouden om naar die opvattingen te leven. Vanuit die hoek is er dan ook wel verzet tegen een al te enthousiast doordringen tot achter de voordeur, en is men wat meer gespitst op inbreuken in de persoonlijke levenssfeer.
Dat je het toch van zulke bondgenoten moet hebben
Bien etonnés de se trouver ensemble, zeggen ze dan geloof ik.
Groeten,
Temet
Temet
20-11-2008 om 17:31
Verbergen
Las een tijdje terug een interview met Kohnstamm van het CBP. Als iemand tegen hem opmerkt dat hij/zij geen problemen heeft met registraties/privacyschendingen etc 'want ik heb toch niets te verbergen' is zijn standaard antwoord 'het spijt me te moeten horen dat u zo'n verdomd saai leven hebt'.
Groeten,
Temet
Molly W
20-11-2008 om 18:12
Alweer de groene
En alweer een artikel in De Groene Amsterdammer over databestanden in de zorg
http://www.groene.nl/2008/47/PRIVACY_EN_PSYCHE
Het meest opmerkelijk vond ik dit:
" De gecategoriseerde codering kan bizar uitpakken. Het is uiteindelijk slechts een declaratiemethode. Maar om dat te laten kloppen, dienen medische gegevens aangepast te worden aan het systeem. Een diagnose voor een bepaalde stoornis kan door de behandelaar worden gefactureerd terwijl iemand daar niet aan lijdt. Soms doen artsen dat om het aantal behandelingen dat nodig wordt geacht toch financieel te dekken. (...) Het systeem is losgezongen van de werkelijkheid, maar de gegevens belanden wél bij de verzekeraar waar duizenden niet-medisch onderlegde mensen en vele uitzendkrachten werken.
En het gaat nog verder. Teneinde de uiteindelijke DBC-factuur op te kunnen stellen moeten behandelaars óók verplicht de DBC’s elektronisch versturen naar het zogeheten DIS (DBC-Informatie Systeem), waar alle aangeleverde gegevens worden ‘geanonimiseerd’ en ‘gecodeerd’. Dit is dé grote databank met diagnostische informatie van alle Nederlanders. Het is bedoeld om hieruit allerlei epidemiologische trends te bepalen voor ‘belanghebbende’ partijen. Verzekeraars, onderzoekscentra, ministeries, de Nza – en God mag weten wie allemaal nog meer – kunnen gegevens ophalen uit dit DIS. Maar het is toch anoniem? De codes bevatten wél therapeutische gegevens gekoppeld aan de cijfers van de postcode en de geboortedatum. Voor een handige ICT’er een koud kunstje om de puzzelstukjes bij elkaar te leggen."
Als ik het artikel goed lees, wordt vanwege de DBC alle informatie over verleende zorg, therapie en medicatie al vastgelegd in een informatiesysteem, met burgersoficode en geboortedata en al. Weten burgers en zorgverleners dat dat DISding bestaat? Ik had nog nooit van gehoord van "dé grote databank met diagnostische informatie van alle Nederlanders."
De behandelaar is dus allang "wettelijk verplicht tot gegevensverstrekking (artikel 87 van de Zorgverzekeringswet). De Nza eist dat omdat anders het systeem niet klopt en de databanken geen juiste weerslag geven van de werkelijke omvang van het zorggebruik."
En als het DIS al in actie is, is dat hele EPD dan niet al overbodig? (Ik denk niet dat het twee heel verschillende dingen zijn.) En wat heeft die brief van Klink dan eigenlijk voor betekenis? Zorgverlener met UZI-pas tikt burgernummer in en hoppa, je hele dossier komt al uit het DISdossier. Bestaat er een opt-out voor de DIS?
Als de GGD dossiers van consternatiebureau en schoolarts er ook aan gekoppeld zijn, weten "ze" van alles van je en van je gezin. De gegevens van de hielprik en DNA worden immers ook al jaren opgeslagen en daar is nooit toestemming voor gevraagd aan ouders.
In Engeland, waar met enige regelmaat eenzame USBsticks met data van bijvoorbeeld alle mensen met recht op kinderbijslag in treinen en taxi's worden gevonden, doen ze het weer heel anders:
http://www.dailymail.co.uk/news/article-1087066/More-million-childrens-DNA-held-controversial-Big-Brother-style-database.html
groet van een verontruste Molly