Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op
Rosa

Rosa

31-10-2008 om 16:06

Het elektronisch patiëntendossier

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Uitstel tot 30 maart!

Wat mij opviel:"Gevraagd is dit voor 15 december 2008 aan te geven zodat de blokkeringen in het landelijke epd-systeem nog voor de start van de landelijke uitrol verwerkt kunnen worden." en dan deze "Om deze burgers hiervoor voldoende tijd te geven zal het landelijk schakelpunt daarom niet eerder worden opengesteld dan 30 maart 2009."
Dat klinkt als uitstel van voorgenomen plannen.
Groet,
Miriam Lavell

Mmm

Ik zie een zekere spanning tussen de volgende 3 mededelingen
- het aantal ingediende bezwaren komt overeen met de vooraf gedane inschatting [niet helemaal trouwens, 2% is meer dan tussen 1 en 2 %]
- er zijn 330000 bezwaren ingediend
- er zijn 40.000 ontvangstbevestigingen verstuurd.

Als men er van tevoren al vanuit ging dat er 330000 bezwaren zouden worden ingediend, hoe kan het dan dat na het aflopen van die termijn er nog maar 40.000 ontvangstbevestigingen zijn verstuurd? Ik krijg toch de indruk dat er fors meer bezwaren zijn binnengekomen dan waarmee ze rekening hielden, vandaar de enorme achterstand in de ontvangstbevestigingen.

Maar inderdaad: kennelijk is de boel in de ijskast tot 30 maart. Des te meer reden om nog bezwaar te maken voor degenen die dat niet gedaan hebben.

Groeten,

Temet

Overigens (volslagen ot)

zie ik dat in het bericht van Klink zowel het afschuwelijke "uitrol" als het even modieuze "geborgd" voorkomen. Bah.

Groeten,

Temet

Nasha the first

Nasha the first

19-12-2008 om 21:42

Gek hoor...

eerst valt de 170.000 binnen de verwachting en nu de 330.000.... gek hoor....

Nasha

Klink heeft gewoon een heeeele ruime verwachting (zie dat laatste geciteerde bericht 'tussen de 1 en 2 %'. Dat scheelt een factor 2, dat vind ik nogal een marge eigenlijk.)

Groeten,

Temet

Nasha the first

Nasha the first

20-12-2008 om 22:44

Dat bedoel ik

dat gemak waarmee er van 1% naar 1 a 2 % is overgestapt als verwacht....wat zeggen ze als het 5 % is? nog steeds binnen de verwachtingen?

Tuurlijk

tuurlijk, Nasha, de man mag zijn verwachtingen toch tussentijds bijstellen op basis van tussentijdse metingen? Doen ze bij het KNMI ook Hij heeft toch niet gezegd dat hij altijd al verwachtte dat het 2 % zou worden?

A joh, die politici zijn zo flexibel...

Groeten,

Temet

Sancy

Sancy

23-12-2008 om 09:40

Privacywaakhond wil boetes uitdelen

AMSTERDAM - Bedrijven en instellingen die de Wet Bescherming Persoonsgegevens overtreden moeten kunnen worden beboet.
Daarvoor pleit het College Bescherming Persoonsgegevens (CBP) dinsdag in het AD. De privacywaakhond mag voor dergelijke overtredingen nu alleen dwangsommen - voorwaardelijke boetes- opleggen.
Bij kwaadwillende bedrijven is volgens CBP-voorzitter Jacob Kohnstamm een boete veel effectiever. "Het heeft ook een geweldig preventief karakter." Kohnstamm vindt het CBP daarnaast nu 'veel te klein'.
Budget verdubbelen
Hij kondigt aan er bij het kabinet voor te gaan pleiten het huidige budget van 5,5 miljoen euro te verdubbelen. "Als we ons werk goed willen doen, hebben we dubbel budget nodig. Zeker als we meer willen doen aan handhaving", licht de oud-staatssecretaris toe.
Toch is het college volgens Kohstamm geen papieren tijger. "We geven vooral advies in de beginfase. Daarmee hebben we wel bereikt dat straks ook anoniem kan worden gereisd met de OV-chipkaart. Alleen is daar niet zo veel aandacht voor. Als iemand zou vragen wat het college doet, is 't natuurlijk veel aansprekender als je kunt wijzen op boetes die je uitdeelt."
bron: http://www.nu.nl/algemeen/1889314/privacywaakhond-wil-boetes-uitdelen.html

Tja (sancy)

Ik ben op voorhand geneigd het helemaal met Kohnstamm eens te zijn, maar hij moet dus meer geld en meer bevoegdheden in Den Haag zien los te pulken. In het huidige klimaat, waarin het gros van de partijen zich wel zorgen maakt om de centen, maar niet om privacy.
Ik hoop dat Kohnstamm over een lange adem en goede connecties beschikt, maar ik vrees dat het er niet van gaat komen.

Overigens meen ik me te herinneren dat het CBP enige tijd geleden aankondigde zich minder op advisering, en meer op handhaving te richten. Met handhaving zullen dan onder andere die dwangsommen worden bedoeld, maar ik vind dat je daar weinig over hoort, eigenlijk. Maar goed, misschien let ik niet goed op.

Groeten,

Temet

pristel

pristel

28-12-2008 om 07:46

In nrc:

http://www.nrc.nl/nieuwsthema/Patientendossier/article2105557.ece/Een_plastic_zak_als_pillendossier

citaat: "In het Sint Franciscus Gasthuis in Rotterdam maken ze het vaak mee. Opa heeft een hartaanval of hersenbloeding gehad, de ambulancebroeders vragen om zijn medicijnen. De kinderen dumpen alles wat ze in de badkamer vinden in een plastic zak. En dan, vertelt bestuursvoorzitter Henk Gerla, belanden de pillen, doosjes en potjes op de balie van de eerste hulp. Zoek het maar uit.

Het is een nachtmerrie voor elke ziekenhuisarts. Wat slikt opa nu echt? Vochtafdrijvers en bloeddrukverlagers. In welke dosering? Dat staat op de doosjes, maar waar zijn die? Welke van de drie cholesterolverlagers nam hij het laatst? En pas op: op één verpakking staat dat hij twee jaar geleden bloedverdunners kreeg. Als dat nog steeds zo is, moeten voor een operatie maatregelen worden genomen."

Ja maar het epd is (nog) niet de oplossing

Dat artikel legt ook duidelijk uit waarom een EPD op het moment nog geen oplossing is. Technisch niet haalbaar en niet veilig.
Ik vind het begin van het artikel een beetje stemmingsmakerij. Als opa binnenkomt en misschien geopereerd moet worden kan je gewoon een bloedtest doen om stollingfunctie te bepalen. Dat moet je toch doen want behalve bloedverdunners zijn er ook andere dingen die er voor zorgen kunnen dat je bloed niet goed stolt (slechte leverfunctie bijvoorbeeld) en dat je dus beter niet op de operatietafel kunt belanden.

Overigens vind ik ook dat patienten hierin eigen verantwoordelijkheid moeten nemen. Zorg dat je een lijstje heb met alle medicijnen die je op het moment gebruikt en neem dat mee naar het ziekenhuis. Ga er niet vanuit dat het ziekenhuis of de arts wel alles over je weet. En dat moet je blijven volhouden, want ook in een EPD can incorrecte informatie opgenomen worden.

Mariel

Plien

Plien

28-12-2008 om 22:51

Enne...

... 1 telefoontje naar de huisarts van opa is toch genoeg om erachter te komen wat hij werkelijk slikt?

Dat lijstje medicijnen heb ik wel hoor, maar dat zit in een mapje bij mijn andere ziekenhuispapieren (ponsplaatje e.d.), dat heb ik dus wel bij me als ik in het ziekenhuis moet zijn, maar niet niet als ik morgen ongelukkig van de stoep stap en onder een auto beland. En opa heeft zo'n lijstje misschien ook wel, maar kan na zijn hersenbloeding waarschijnlijk zelf even niet vertellen waar het ligt.

En dan nog

Een cruciaal zinnetje:"Wanneer niet alle behandelaars meedoen, zijn de dossiers incompleet en werkt het EPD niet."
Dat betekent in feite dat het EPD niet bruikbaar is van alle patienten die een deel blokkeren. En laat dat blokkeren nu een van de basisrechten van de patient zijn.
Ik herken het wel hoor: patiënten die eigenlijk zelf te weinig weten van hun medicijngebruik. Maar waar dit nu nog vooral een kenmerk is van opa's die net een hersenbloeding hebben gehad, zet het EPD er juist toe aan om dat over meer mensen te verspreiden. De belofte is dat je je verhaal niet steeds opnieuw hoeft te vertellen. Logisch dat mensen die in die belofte geloven, zelf minder op gaan letten.
Het meest vreselijke is dat die gedachte bij velen al gevestigd is. Vanaf 15 december weet iedereen alles van me, denken ze. Daar hebben ze recht op, menen ze. Ik ben benieuwd wat de effecten zijn.
Groet,
Miriam Lavell

Van het cbp moeten we het ook niet hebben

Ik krijg steeds meer het idee dat het CBP ook niet veel meer voorstelt dan af en toe wat gemopper voor de vorm. Ik hoor net dat ze niet meer tegen de OV-chipkaart zijn in Rotterdam, omdat blijkt dat de gegevens niet bewaard worden en dus niet gevolgd wordt waar de reizigers blijven. Duh. Alsof dat het enige struikelpunt was.
Wat het EPD betreft heb ik helemaal geen fiducie meer in constructief tegengas van het CBP.

Sancy

Sancy

29-12-2008 om 18:57

En weer wat

http://www.nu.nl/economie/1891491/cbp-onderzoekt-arbodiensten-en-epd.html
De tekst:
AMSTERDAM - Arbodiensten springen onzorgvuldig om met medische gegevens, waardoor te veel informatie bij werkgevers terecht komt. Dat zegt Jacob Kohnstamm, voorzitter van het College Bescherming Persoonsgegevens (CBP), maandag in een interview met Radio 1.
De voorzitter gaf aan dat het CBP bezig is met een onderzoek naar de Arbodiensten, dat volgend jaar afgerond moet zijn. Ook neemt het CBP in 2009 het elektronisch patiëntendossier (EPD) opnieuw onder de loep.
"We gaan onderzoeken of het EPD op regionaal niveau veilig is. We hebben sterk de neiging om te denken dat het daar niet goed geregeld is", aldus Kohnstamm. Verder kondigde de CBP-voorzitter aan ook in de sfeer van identiteitsfraude onderzoek te gaan doen.
Ov-chipkaart
Een onderzoek naar de ov-chipkaart in Rotterdam heeft het CBP onlangs afgerond. "Daar is het beschermen van de privacy gelukkig in orde", meent Kohnstamm.
Vanaf 29 januari is de ov-chipkaart het enige geldige vervoersbewijs in de Rotterdamse metro. "Na een gevecht van drie jaar hebben we niets kunnen vinden dat het daglicht niet kan verdragen ten aanzien van privacy-achtige elementen. Dat die kaart vervolgens nagemaakt kan worden, is wat anders."
© Novum

Lelietje van Dalen

Lelietje van Dalen

30-12-2008 om 12:13

Geen bevestiging nog gekregen

Even een vraagje; ik heb op 12 december de bezwaarformulieren voor ons gezin opgestuurd en tot nu toe geen ontvangstbevestiging gekregen. Ligt dat aan de feestdagen, of zou er iets mis zijn gegaan? Ik las tot nu toe hier dat iedereen keurig binnen een week een ontvangstbevestiging had gekregen, dus ik begin me een beetje zorgen te maken.
Groet, Lelie

Sancy

Sancy

30-12-2008 om 12:57

Lelietje

Heb je het aangetekend verstuurd? Want de ontvangstbevestigingen die de mensen hier kregen, gingen over aangetekende verzendingen. Ik had het aangetekend met handtekening retour verzonden en díe bevestiging heb ik binnen. Niet de bevestiging van de EPD mensen dat mijn bezwaar verwerkt is.
Er is een brief uitgegaan van minister Klink, daarin staat het volgende:
"Om in elk geval op korte termijn alle burgers die een bezwaarformulier hebben ingediend te berichten over de ontvangst, is gestart met de verzending van de ontvangstbevestigingen. In deze bevestigingsbrief wordt aangegeven dat het bezwaarformulier is ontvangen en in behandeling wordt genomen. Tevens wordt gemeld dat daarover op kort termijn nadere informatie wordt ontvangen. Op dit moment zijn er ruim 40.000 ontvangstbevestigingen verzonden. Nadat op 17 december echter bij het callcentrum van het Informatiepunt epd twee meldingen zijn binnengekomen van burgers die aangaven twee ontvangstbevestigingen in een enveloppe te hebben ontvangen, is het productieproces van de ontvangstbevestigingen tijdelijk stil gelegd. In totaal zijn er vijf meldingen ontvangen. Op basis van een analyse van het productiebedrijf wordt geschat dat als gevolg van een menselijke fout er abusievelijk enkele tientallen ontvangstbevestigingen op een dergelijke wijze zijn verzonden. De noodzakelijke maatregelen zullen worden getroffen. Herhaling van deze fout moet met maximale zekerheid worden voorkomen. Dit betekent overigens wel dat het verzendingsproces enige vertraging zal oplopen."
De volledige tekst vind je hier:
http://www.minvws.nl/kamerstukken/meva/2008/bezwaarprocedure-epd.asp

pristel

pristel

30-12-2008 om 13:03

Eigen medische chipkaart

"Om datablunders health_van de Britse National Health Service (NHS) te voorkomen moeten patiënten hun eigen draagbare elektronisch dossier meenemen, zeggen artsen in het Verenigd Koninkrijk."

http://weblogs3.nrc.nl/klaver/2008/12/29/neem-je-eigen-digitale-medische-dossier-mee/

Nasha the first

Nasha the first

31-12-2008 om 11:59

5 ontvangstbevestigingen vandaag

5 brieven, 4 gericht aan mij, 1 aan man, allemaal in een aparte envelop....ik ga er maar vanuit dat er 3 voor mijn kinderen zijn....

Lelietje van Dalen

Lelietje van Dalen

31-12-2008 om 12:37

Bedankt sancy

Dank je wel voor je uitgebreide antwoord. Ik heb het niet aangetekend verstuurd, dus ik wacht gewoon af.
Fijne jaarwisseling, Lelie

Raar ja

Wij hadden wel evenveel enveloppen als gezinsleden.

Slurfje

Slurfje

31-12-2008 om 16:09

Eentje maar, alleen voor man.

Plien

Plien

31-12-2008 om 16:13

En hier...

nog niks!

nyed

nyed

31-12-2008 om 16:22

Jawel ontvangstbevestiging

Hier 5 ontvangstbevestigingen van het Informatiepunt binnengekregen vandaag.
4 gericht aan mijn man en 1 aan mezelf. Allen afzonderlijk in een enveloppe. En we hadden het niet aangetekend verstuurd.
Zie inhoud brief hieronder:

Dagtekening 30 december 2008.
Referentie.....

Betreft: Indiening bezwaar tegen uitwisseling van medische gegevens via het landelijk EPD.

geachte heer, mevrouw...

U heeft bezwaar gemaakt tegen uitwisseling van medische gegevens via het landelijke elektronisch patientendossier (EPD) Wij hebben uw bezwaarformulier ontvangen en nemen dit in behandeling. U ontvangt hierover binnenkort nadere informatie.

Alle bezwaarformulieren zullen tijdig worden verwerkt. Uw gegevens zullen niet uitgewisseld worden in het kader van het landelijk EPD.

MEER INFORMATIE
Indien u nog vragen heeft verwijzen wij u naar de website www.infoEPD.nl. Of u kunt telefonisch contact opnemen met het informatiepunt BSN in de zorg en landelijk EPD telefoonnummer 0900-232 43 42 (1 cent per minuut).

Hoogachtend
R.S. de Back

Iedereen een fijne jaarwisseling en veilig met vuurwerk!!!!

Groetjes
Nyed

Rafelkap

Rafelkap

01-01-2009 om 09:39

Hier 2

1 voor mij, 1 voor mijn man. Niet voor de kinderen (wij hadden voor ieder 1 kind bezwaar gemaakt)

Tesse

Tesse

01-01-2009 om 12:33

Hier ook 1

Alleen voor mijn man. Bij mijn ouders ook eentje, alleen voor mijn vader.

Hier ook maar 1

alleen voor mij niet voor mijn man en dochter.
Zal wel druk zijn nu met al die bezwaren.

Hier 1

Had bezwaar gemaakt voor mezelf en peuter, maar heb alleen voor mezelf een ontvangstbevestiging gehad.

Valt mij overigens mee, want ik heb dat ding geloof ik op 14 december opgestuurd.

Groeten,

Temet

Marmar

Marmar

01-01-2009 om 18:30

Ook, 3 stuks, bijna 100.000e

1 voor dochter 18 jr, 1 voor mij, en nóg 1 voor mij. ??? - ik neem aan dat 1 van de 2 die aan mij zijn gericht bedoeld is als bevestiging dat ik bezwaar heb gemaakt voor dochter van 11 jr. Ze hebben een verschillend 'kenmerk/nummer'. Die van jongste dochter is ook heel laat gestuurd, de 15, de andere twee weken eerder. Kun je zien aan het nummer. Komen de ontvangstbewijzen toch wel tegelijk in de brievenbus(?).
Als ze de ontvangstbewijzen chronologisch nummeren, dan zullen er zo'n 100.000 (of meer) bevestigingen zijn gestuurd. Dat is wel lekker veel!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.