Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op
Rosa

Rosa

31-10-2008 om 16:06

Het elektronisch patiëntendossier

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Ardnax?

Leg eens uit joh. Waarom in godsnaam associeer jij Antwoord.nl met het EPD? Hoe kom je erop?
Voor de meelezers: Antwoord.nl is een soort PB51 voor gemeenten. De FAQ's krijgen allemaal hetzelfde antwoord in een gezellige eenduidige huisstijl. Net als PB51 krijg je in eerste instantie niet meer je gemeente te spreken, maar een firma die deze standaard antwoorden genereert. De overheid hoopt hiermee 80% van de vragen te kunnen afhandelen.
Groet,
Miriam Lavell

Ik begreep het ook niet

Voor wat ik er zo snel van zie, *mag* je je registreren en zelf weten wat je in je profiel zet. Dan mag je meepraten in een community en voor de rest is het de bedoeling dat er veel standaard vragen standaard beantwoord kunnen worden. Ik zie geen verzameling/koppeling/doorgeven van gegevens. Ik begrijp dus ook de link met het EPD niet zo.

Ardnax

Ardnax

11-12-2008 om 11:19

Omdat

Alle overheidsvragen via dit KCC gaat lopen volgens concept Antwoord©.
Dus alles vwb leerplicht, basisverzekering, UWV, CWI, rechtsbijstand, belastingen etc.
Je krijgt dus wél je gemeente te spreken, het is namelijk een verantwoordelijkheid van je gemeente, opgelegd door de overheid.
Het is de bedoeling dat je slechts 1x je NAW gegevens hoeft te geven bij 1 vraag en dan in 80% van de vragen gelijk antwoord krijgt. Dat kan alleen als alles gekoppeld is aan elkaar....
Grtz.
Ardnax

Callcenter

Ardnax:"Je krijgt dus wél je gemeente te spreken, het is namelijk een verantwoordelijkheid van je gemeente, opgelegd door de overheid."
Nee, je krijgt KCC te spreken. Een soort digitaal callcenter.
Ardnax:"Het is de bedoeling dat je slechts 1x je NAW gegevens hoeft te geven bij 1 vraag en dan in 80% van de vragen gelijk antwoord krijgt."
*zucht*
Ik ga het je niet uitleggen ook. Je snapt het gewoon niet.
Mijn mening over dit leuke ideetje? Suffe reclameprietpraat. Gaat nergens over en lost ook zeker niet het probleem op dat burgers ondervinden in hun communicatie met de overheid.
Met het EPD heeft het helemaal niks te maken. Het is vergelijkbaar met PB51.
Groet,
Miriam Lavell

Ontwikkeling

Genista:"Dan mag je meepraten in een community en voor de rest is het de bedoeling dat er veel standaard vragen standaard beantwoord kunnen worden."
Ja. Dat is een soort open source productie van wat er moet gaan komen. Wel een aardig ideetje. Maar ik kan me nauwelijks voorstellen dat daar iets stevigs uitkomt. Je kunt moeilijk met elkaar gaan verzinnen wat het leukste of meest gewenste antwoord is.
Groet,
Miriam Lavell

tweeling-mama

tweeling-mama

11-12-2008 om 21:21

Advies

Al weken volg ik de berichten over het EPD hier.
Ik moet zeggen, mijn grote dank voor diegenen die zich hier in hebben verdiept en alles hebben uitgezocht en dat ook nog willen delen op dit forum. Ik heb zolang mogelijk gewacht met bezwaar maken om te kijken of er nog iets zou veranderen aan de manier waarop je bezwaar kunt maken.
Helaas moeten nog steeds de uitreksels voor de kids erbij...

Nu heb ik zojuist alles in orde gemaakt. Morgen nog even de uitreksels halen en het is klaar.
Wat is nu het verstandigst, aangetekend versturen of faxen? Hoe hebben jullie het gedaan? En Miriam Lavell, wat is jou advies hierin?

Een zeer dankbare tweelingmama.

Tihama

Tihama

11-12-2008 om 23:16

Tweeling-mama

Volgens mij hoeven de uitreksels niet meer als je kopieën van paspoort/ID-kaart hebt.

zie:
http://www.infoepd.nl/informatiepunt_com/uittreksel_geboorteregister.php

Ik heb overigens voor de zekerheid aangetekend verstuurd. Ben benieuwd of ik die kosten ook nog kan declareren.....

Tihama

Rembrand

Rembrand

11-12-2008 om 23:46

Gebeld over uittreksels!

Hoeft niet meer !
Ik heb naar het telefoonnummer gebeld dat op de papieren staat die je moet invullen.
M.

Jan

Jan

12-12-2008 om 00:56

Gratis

Ik kreeg de uittreksels hier in Leeuwarden gratis mee, ook wel prettig. Ik heb trouwens aangetekend verstuurd.

Groeten

Rembrand

Gezien een heleboel berichten in deze draad kun je bepaald niet vertrouwen op wat ze bij dat telefoonnummer zeggen :-S Maar als je een kopie van je paspoort erbij doet waar de kinderen op bijgeschreven staan (ook kopie van die pagina), dan hoeft er inderdaad geen uittreksel meer bij.

En tweelingmama

Omdat faxen nu ook niet de veiligste manier is, heb ik met ontvangstbevestiging ("aangetekend") verstuurd. Ook ik ben benieuwd of ik dat nog declareren kan. Het uittreksel had ik eerder al gratis meegekregen, maar dat heb ik dus niet hoeven meesturen.

Sancy

Sancy

12-12-2008 om 10:11

Met handtekening

Hier is het woensdag naar de post gebracht, aangetekend mét handtekening retour. Ik verwacht vanaf vandaag die handtekening

Sancy

Sancy

12-12-2008 om 12:02

Haha vergoeding!

Zojuist op het nieuws: "Minister Klink zegt dat alle ouders die namens hun kinderen bezwaar maken tegen het EPD, 15 euro vergoeding kunnen krijgen. Daarvoor wordt een formulier (!)toegestuurd."
Ff geen tijd om nu een nieuwslink erbij te zoeken

Petra-

Petra-

12-12-2008 om 12:51

Hier ook gratis

kijk gewoon op de website van je gemeente!

10 euro

Ik moest mijn ID kaart vernieuwen (waarom is 'ie eigenlijk maar vijf jaar geldig?), dus eerst een pasfoto..... gezellig met de fotograaf lopen mopperen op de eisen voor foto's.('gelukkig zijn er heel veel terroristische acties voorkomen doordat baby's met gesloten mond en open ogen op de foto moeten')

Foto's kostten 9,50, maar het is me dan wel gelukt een cynisch glimlachje te produceren dat wel aan de eisen voldoet...

Gisteren kon ik de kaart ophalen, en heb dus meteen ook een uittreksel GBA meegenomen, voor bezwaar EPD minderjarige.

Leuk hoor, die gemeenten die meedenken, en het uitreksel gratis meegeven: hier kostte het tien euro.

Vrouw die me hielp begreep niet echt wat ze moest doen, ik kreeg niet de indruk dat er hier in dit achtergebleven *dorp veel bezwaar is gemaakt... Ze kwam nog wel met de opmerking dat een kopie van mijn paspoort ook voldoende zou kunnen zijn: "Heeft u een paspoort waarop uw kinderen zijn bijgeschreven?" "Nou, ik heb eigenlijk net, twee minuten geleden, mijn nieuwe ID kaart opgehaald bij u.... nee dus.")

grmbl grmbl

En nu mag ik dus binnenkort mijn rekeningnummer aan mijnheer klink doorgeven, zodat hij mij kan terugbetalen wat ik heb moeten uitgeven om aan hem te bewijzen wat 'ie al lang weet, dat mijn kind mijn kind is.

gefrustreerde groet,
erykah

('Anarchie, zo slecht nog nie!')

Sancy

Sancy

12-12-2008 om 13:33

Dit is het nieuwsbericht

http://www.trouw.nl/nieuws/zorg/article1922216.ece/Vergoeding_van_15_euro_bezwaar_patientendossier.html
Dit heeft Klink schijnbaar vandaag aan de Tweede Kamer laten weten.
Petra, dat er een vergoeding zou komen, dat was mij al langer bekend. De minister wist alleen niet hoe hoog die zou kunnen zijn en hoe hij dat moest organiseren. Nu wel blijkbaar, gewoon een briefje naar alle mensen met kinderen die liever niet in een bestand terecht komen.

Mamvantwee

Mamvantwee

12-12-2008 om 13:41

Vorige maand

Toen ik vorige maand het uittreksel GBA haalde bij mijn gemeente, wist de ambtenaar al te melden dat er 'waarschijnlijk één vaste vergoeding van €15 zou komen, ongeachte de werkelijke kosten'. Waarop ik grapte dat ik dan nog wel 4 uittreksels wilde, ze kosten bij ons nl €7,80.

Nu nog wachten op dat declaratieformulier...

Dan heb ik de kosten van het aangetekend versturen eruit. Ben benieuwd wanneer we die formulieren kunnen verwachten... Ergens met kerst in 2009 ofzo?

Rembrand

Rembrand

12-12-2008 om 13:56

Genista.

Ik heb er inderdaad een kopie van mijn paspoort bijgedaan en een kopie van de pagina waarop de twee jongsten staan. De oudste heeft zijn eigen bezwaarbrief en kopie van zijn ID verstuurd. ( en allebei aangetekend natuurlijk ).
M.

Sancy

Sancy

12-12-2008 om 18:15

En hier nog een keer hetzelfde bericht

maar dan in de Volkskrant, met wat extra opmerkingen over patiënttoegang:
http://www.volkskrant.nl/binnenland/article1107840.ece/Vergoeding_van_15_euro_bezwaar_patientendossier

Nog even over engeland (vooral voor miriam)

Ik merk wel wat van het digitaliseren van patientengegevens. Ik ben chirurg in opleiding. In Engeland betekent dat dat je eerst verschillende dingen doet. Ik heb dus ervaring in Stroke Medicine, Acute Medicine, Urologie, Algemene Chirurgie en nu Gastroenterologie veelal op de EHBO en op de afdeling die daar in Engelse ziekenhuizen net na komt (Acute Admissions Unit). Ik heb veel vrienden die huisarts zijn dus ben ook bekend met hun dossiers.

In Engeland is het streven ook naar een centraal electronisch patientendossier maar zover is het nog lang niet.

Momenteel is het in de praktijk als volgt.

Alle radiologie dingen staan op de computer. Dat is per ziekenhuis geregeld en is overal een verschillend systeem maar Impax is het populairste programma. Ik kan wel alle oude rontgens van een patient opvragen die in mijn ziekenhuis gemaakt zijn maar niet in een ander ziekenhuis tenzij ik daar speciaal om vraag. Mijn laatste ziekenhuis was een provincieziekenhuis en daar hadden we een hotlink met Oxford om midden in de nacht dingen te kunnen bespreken maar dat werd speciaal opgestuurd en aangevraagd. Oxford kon niet automatisch al onze rontgens bekijken. In de praktijk vandaag was het handig dat ik alle oude rontgens van een mevrouw kon bekijken die een rare afwijking aan haar rechterlong had omdat ik op die manier kon zien dat dat langdurig was en niets nieuws. Ik kon niet de herscenscans bekijken van iemand die vanuit Nottingham naar ons toe kwam voor revalidatie omdat ze niet meegestuurd waren en wij geen hotlink hebben. Op dat moment maakte het niets uit en de beschrijving in begeleidende brief was zeer duidelijk.

Het programma dat we gebruiken om bloedtesten, scans en operaties aan te vragen bewaart dat allemaal dus dat is soms een manier om er achter te komen waarom een patient al eerder in het ziekenhuis was. Dat is alleen voor de artsen in mijn ziekenhuis beschikbaar.

Bloedresultaten worden op het intranet ingevoerd door het lab. Huisartsen kunnen die bij ons in de provincie niet zien. In mijn laatste ziekenhuis konden huisartsen wel de resultaten van bloedtesten automatisch zien, zonder speciale toestemming. Bij de SOA kliniek kan je je nog steeds inschrijven als Mickey Mouse gelukkig! Interessant detail is dat mijn eigen bloedresultaten ook in het systeem staan en al mijn collega's in principe dus mijn HIV status kunnen bekijken.

Bloedkruisingen voor transfusie staan niet in een centrale computer maar alleen in het lab. Wij moeten bellen om te checken of er opnieuw bloed gestuurd moet worden voor kruising of niet. Bloed komt met label uit het lab.

Patientendossiers met amamneses van keren dat mensen met spoed opgenomen werden en zaalronde informatie etc zijn nog steeds helemaal op papier en worden dus ter plekke opgevraagd als mensen opnieuw binnnenkomen. Dat kan soms een dag duren. Mensen met een speciaal behandelplan hebben dat vaak zelf bij zich zodat ze niet hoeven te wachten tot het papieren dossier boven water is. Brieven over afspraken komen op papier in het dossier.

De EHBO bewaart wel wat informatie over patienten en waarom ze kwamen. Dat is voor niet EHBOers niet beschikbaar.

Dat is bij ons in het ziekenhuis. Het varieert ietwat door heel Engeland maar dit is vrij gemiddeld.

De huisartsenpraktijk informatie is twee of drie jaar geleden compleet gedigitaliseerd. Verschillende praktijken gebruiken nog wel verschillende programma's maar er wordt nergens meer iets op papier bijgehouden. Maar mijn vriendin die huisarts is in praktijk A kan niet de gegevens van een patient in praktijk B bekijken.

In het kort is het dus zo dat er veel informatie op de computer staat maar dat er erg weinig tussen ziekenhuizen of HA praktijken gedeeld wordt. Wel gaat veel informatie van de HA praktijken anoniem naar een database waardoor Engeland een erg goed land voor onderzoek is omdat er veel data is om mee te werken.

Persoonlijk zou ik ooit voor een nationaal systeem zijn dat overal hetzelfde is dat gedeeld wordt op aanvraag of met een soort overruling in spoedmomenten. Ik denk alleen dat we nog lang niet toe zijn aan zoiets omdat we het niet veilig kunnen houden. Cijfertjes op een bankrekenening zetten voor internetbankieren is iets heel anders dan mensen hun medische gegevens. Daarnaast blijft het zo dat artsen verantwoordelijk zijn voor hun eigen handelen en dat belangrijke vragen zoals "bent u allergisch, bent u eerder geopereerd, wat voor medicijnen slikt u" nog steeds meerdere keren gesteld moeten worden.

Overigens heb ik twee jaar geleden meegemaakt dat mijn eigen gegevens publiek te zien waren. De sollicitatie procedure voor artsen is hier in afgelopend gecentraliseerd en ge-electroniseerd en mijn sollicitatie inclusief of ik wel of niet een crimineel verleden heb, mijn medische gegevens en mijn bankgegevens hebben een aantal weken per ongeluk zichtbaar voor iedereen op het internet gestaan.

Het is een ellenlang verhaal geworden maar misschien geeft het wat inzicht in de praktijk. Excuus voor de grammatica - ik schrijf erg weinig Nederlands.

Mariel

PS Hier is de Engelse website voor mensen die tegen zijn http://www.thebigoptout.com/?page_id=3

Ook na 15 december

Mariel, bedankt voor dat uitgebreide verslag. Ik ga nog even verder zoeken om wat meer te vinden.
Het eerste grote verschil met de Nederlandse situatie is de identificatie van personen. Bij de SOA kliniek kun je je _niet_ als Mickey Mouse inschrijven. Je moet je identificeren waarna de kliniek je BSN (identificatienummer) achterhaalt. De zorgverlener die dat niet doet, kan de behandeling niet declareren. Wrang gevolg hiervan: Jongeren die een SOA of abortuskliniek bezoeken, moeten erop rekenen dat hun ouders hierover geinformeerd worden via de declaratiespecificatie van de verzekering!
De zorgverlener is overigens ook verplicht je met BSN in te schrijven als hij helemaal niet van plan is te gaan declareren (je betaalt zelf). Illegalen of mensen van wie de identiteit onduidelijk is (zonder vaste woon- of verblijfplaats), krijgen een stand-in BSN waardoor ook hun gegevens te koppelen zijn (ze krijgen in het onderwijs hetzelfde nummer).
Verder krijgen hier in Nederland alle zorgverleners de technische mogelijkheid om van alle burgers alle medische dossiers bij alle zorgverleners in te kijken. Dat wordt als een van de voordelen genoemd: ook de dokter op je vakantieadres weet alles van je.
Er is geen technische belemmering om dit geneus in gegevens te beperken tot personen die je daadwerkelijk in je wachtkamer hebt. Dat is alleen een kwestie van fatsoen.
Voor wie nog geen bezwaar heeft gemaakt: Dat kan nog steeds. Blijf dus gewoon doorgaan met bezwaar maken.
Groet,
Miriam Lavell

Uittreksel

'wij maken ons eigen alternatiefje' om Annie Schmidt te citeren: ik maak bezwaar voor peuter onder toezending van kopie van zijn eigen paspoort en een uittreksel gezagsregister. Dan kunnen ze namelijk zien dat ik a) zijn moeder ben en b) gezag heb.
Dit omdat ik door verregaande laksig- en luiheid niet op tijd een uittreksel GBA zou kunnen regelen.
Uittreksel gezagsregister heeft iha overigens alleen maar zin als het gaat om een buitenhuwelijks kind van wie de ouders gezamenlijk gezag hebben, anders staat er vaak op dat het kind niet bekend is.
Maar goed, dit uittreksel was gratis en werd binnen twee dagen verstuurd, dus we proberen het maar even zo. Neem ik natuurlijk een zeker risico mee ...

Groeten,

Temet

Plien

Plien

13-12-2008 om 17:22

Ingewikkeld gedoe

Uittreksel GBA hoeft nl. wél als je geen paspoort hebt maar een ID-kaart, zoals wij.
Ik kreeg het ook niet gratis mee, ondanks lange discussie, het kostte me € 7,80.
Aangetekend met handtekening retour kostte vervolgens ook weer € 7,80, dus die 15 euro van minister Klink zijn niet genoeg: ik wil die laatste 60 cent ook terug
Overigens, de boel is woensdag op de post gegaan, ik heb nog geen bevestiging van ontvangst.
Maar ik begrijp dat alle bezwaarmakers een formulier in de bus gaan krijgen waarmee je die 15 euro kunt declareren? Dat is dan meteen de bevestiging dat ze mijn papieren ontvangen hebben.
(Mijn hemel zeg, wat een geld dit alles bij elkaar weer kost... dat smijt maar met miljoenen of het niks is!)

Peetje

Peetje

13-12-2008 om 17:22

En die ontvangstbevestiging...

Hallo,

Ik volg niet meer het hele draadje, maar is er iemand die al een ontvangsbevesting heeft gekregen? Wij hebben in de eerste week gelijk bezwaar ingediend (tenminste verrekte sne; direkt na ontvangst van de uitreksels ). Maar tot op heden helemaal niets ontvangen.
Op de site heb ik al een contactformulier ingevuld, het telefoonnummer is nu niet bereikbaar (tegen half zes op zaterdag dus niet vreemd), maar het stoort me toch wel...

Dus, iemand al ontvangen danwel er achteraan gegaan?

groeten,
Peetje

Plien

Plien

13-12-2008 om 17:23

Oh ja

Ik sluit me aan bij Tweelingmama: dank aan alle uitzoekers/bijhouders/pittbulls in deze draad, want ik zag na 2 dagen door de bomen het bos al niet meer!

Sancy

Sancy

13-12-2008 om 17:41

Ontvangstbevestiging

de 'algemene' ontvangstbevestiging naar iedereen die een bezwaarformulier heeft opgestuurd, wordt pas ná 15 december naar de adressen van de bezwaarmakers gestuurd. Niemend heeft die tot nu toe dus kunnen ontvangen en gezien de periode (kerst en nieuwjaar) zou dat wel eens januari 2009 kunnen worden.
Als je de papieren hebt verstuurd via 'aangetekend met handtekening retour' dan zul je per kerende post daarvan in ieder geval een bewijsje krijgen.
Ik heb mijn pakket woensdag op die manier verstuurd, en vanmiddag zat de 'handtekening retourkaart' bij de post.

Plien

Plien

13-12-2008 om 18:18

Sancy

Hier ook woensdag op die manier verstuurd, maar nog geen retourkaartje gekregen.

Quilla

Quilla

14-12-2008 om 14:50

Wetswijziging gebruik burgerservicenummer

Ik vond een positief bericht aangaande het EPD:

Een wijziging van de wet die het mogelijk maakt voor patienten om op elektronische wijze toegang te krijgen tot zijn dossier, voortgekomen uit de moties die eerder werden ingediend.

Dit is de link naar het kamerstuk: http://minvws.nl/kamerstukken/staf/2008/moties-vao-epd-d.d.-19-11-2008.asp#

Onderaan die link staat een verwijzing naar de nota in PDF.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.