Tineke
12-03-2012 om 18:22
Grof in de mond-het schelden van kinderen
Margje zegt hierboven in het draadje over DWDD: "Nee, toen ik afgelopen winter met jongste aan het schaatsen was en per ongeluk een aantal van zijn klasgenoten tegen het lijf liep, die een paar meisjes lastigvielen ("Kom eens hier, kuthoer, dan ga ik je neuken"). Daar sta ik wel van te kijken en dan heb ik dagen nodig om het te verwerken.
En precies dit is wat ik niet begrijp van kinderen van nu. Ik ben momenteel oa vakdocent muziek op een school. En dan krijg ik van kinderen opmerkingen naar mijn hoofd als : "vuile kutmongool", "ik wil geen muziek, ik wil alleen maar zuipen en neuken", en als ik om stilte verzoek: "fuck you kutjuf". En dan heb ik het over tienjarigen.
Ik snap dit niet. Waar komt het vandaan? En het gemak waarmee iedere opmerking voorzien worden van dit soort taalgebruik, verraadt een soort gewoonte. En ik geef toe, het haalt niet het beste in mij naar boven. Vandaag verliet ik de school zelfs met het idee dat lijfstraffen weer ingevoerd mogen worden. Nonsens natuurlijk, maar het is soms erg onaangenaam werken door dit taalgebruik.
Is dit taalgebruik 'normaal', gebruikelijk en hoort het bij de jeugd van nu?
Hanne.
13-03-2012 om 15:21
Maatregelen (maylisse)
Hangt er vanaf wat je maatregelen vindt. Maatregelen zijn in mijn ogen iets om te voorkomen dat iets gebeurt. Een uitbrander geven geldt in mijn ogen dus als een maatregel.
Als je met maatregelen 'straf' bedoelt:
We hebben geprobeerd: zakgeld in te houden en naar de gang sturen, maar dat heeft niet veel gebaat. Hij zat 's avonds soms meer op de gang dan in de woonkamer.
De komende weken het huis niet uit wordt hier lastig. Hij is 7! Gaat naar school en naar zwemles en speelt verder op z'n kamer. Met vriendjes afspreken gebeurt eens in de 2-3 weken. Daar valt niet zo veel aan te ontzeggen.
Ik zou hoogstens de gezinsactiviteiten kunnen schrappen. Maar daar hebben zijn zussen dan weer net zo veel last van. En dat gaat mij eigenlijk een beetje te ver.
Kortom: suggesties zijn welkom!
Ella2007
13-03-2012 om 16:49
Dendy; kleuter stevig aanpakken?
Ben het ermee eens om kids van 8-11 jaar stevig aan te pakken bij onwenselijk taalgebruik. Maar kleuters die het over zuipen hebben ? Sorry hoor, maar die weten toch niet eens wat ze zeggen en waarom dat fout is. Ik snap dan ook niet dat je tijdens de overblijf de kleuter "stevig aanpakt". Je kan pas straffen als er besef is van het overtreden van een regel. Eerst aanleren dan iets niet mag, en daarna bij overtreding pas straffen "stevig aanpakken" dus.
Ik vind new kids overigens ook niet leuk. Maar ik kan wel plaatsen dat het populair is. In new kids worden er dingen gezegd die je eigenljk niet kunt maken, en dat vinden mensen lollig. Net als Marc Dutroux moppen enzo. Not my cup of tea.
Maylise
13-03-2012 om 17:26
Hanne
Welke straf effectief is verschilt zo per kind dat het lastig is om hier iets van te zeggen in zijn algemeenheid. Wat Reva noemt over met zeep je mond uit spoelen zou op mijn dochter geweldige indruk maken maar mijn zoon zou er om lachen. Is het niet Dr Phil die schrijft dat je de currency van je kind moet zien te vinden? Wat bij mijn zoon goed werkt is het verbieden van spelen op de wii/ps3. Dat vind hij het allerergste aan straf dat er bestaat. Of niet mee mogen met uitstapjes. Een opstel schrijven of strafregels schrijven zou bij hem ook goed werken. Maar goed dat soort dingen verschillen per kind. Je kan daar heel weinig algmeens over zeggen.
Wij hebben wel een poosje een vloekenpotje gehad. Bij elk scheldwoord moesten ze daar dan 20 cent in doen. Dat werkte op zich wel redelijk. Dat ging overigens wel over iets bescheidener woorden dan hier genoemd worden (meer sh*t en f*ck). Dat geld ging dan naar een goed doel.
Nu zou ik bijvoorbeeld tegen mijn zoon zeggen dat elke keer als er gescholden wordt hij een middag geen computer spelletjes mag doen. Bij hem zou dat werken maar niet voor elk kind zou dat straf zijn.
Tineke
13-03-2012 om 17:39
Reactie
Op school volg ik dus het schoolbeleid, na een waarschuwing eruit sturen. Maar dat betert de situatie niet.
En hoe schokkend ik het ook blijf vinden, het stelt me gerust dat het dus meer voorkomt. En dat het dus gewoon uit een film komt, ach, dat maakt het ook wat minder erg.
Ik blijf het streng aanpakken, binnen de aanpak van de school. En tja, als ouder heb je meer middelen. Mond spoelen met zeep is een lijfstraf, en dat kan ik als juf niet maken. Anders wist ik het wel. Melding naar ouders werkt hier overigens niet, volgens de vaste leerkracht doen de ouders dan dunnetjes over wat kind mis deed. Lekker volkje.
Dendy Pearson
13-03-2012 om 18:30
Ella
Stevig toespreken doen wij zeker. En op het plein is het bij de 2e waarschuwing zo dat kinderen 5 minuten alleen bij de muur moeten staan. Het taalgebruik is ook in alle groepen door de leerkracht besproken. En ook een kleuter weet best wat wel en niet mag.
Dendy
Fiorucci
13-03-2012 om 18:54
Kaatje
Hier mogen kinderen dan fijn op gesprek bij de directie,krijgen corvee, of moeten bij de kleuters gaan zitten....
tonny
13-03-2012 om 20:26
Niet alles gelezen, maar
de schoondochter van mijn vriendin werkt op het SBO. Bovenbouw. Daar wordt dergelijke taal ook gebezigd en het is een grote strijd om dat te veranderen. Ze heeft dan ook een dikke huid gekweekt, want inderdaad, het klinkt érg naar in je oren. Dat taalgenbruik verander je niet 1-2-3. Ze willen soms wel, maar flappen er zomaar weer van alles uit. Heel ellendig!
Engeltje
14-03-2012 om 16:18
Maar weten die kinderen dan wat het betekent wat ze zeggen?
Hier hebben de kinderen ook wel eens wat opgepikt waar ik nogal van schrok. Maar ik wist vrij zeker dat ze totaal geen idéé hadden van wat ze nou eigenlijk zeiden. Dus dat heb ik toen haarfijn uitgelegd . Daarmee was het probleem meteen verholpen.
Bij pubers ga ik ervan uit dat ze het Engels voldoende beheersen om te weten wat ze zeggen, en dat straffen dus op zijn plek is, maar als het gaat om kinderen van 9-10 jaar (of nog jonger) dan lijkt me dat je vooral moet uitleggen waaróm iets niet kan, alleen maar boos worden en straffen heeft dan weinig zin lijkt me.
Zo heb ik ook 2 buurjongetjes eens uitgelegd waarom ik het gebruik van het woord kanker... (vul maar in, ze waren er erg creatief in) nou zo naar vond toen mijn schoonmoeder net aan leverkanker was overleden. Dat mijn kinderen daar erg verdrietig door werden. Heeft ook goed geholpen, ze wisten echt niet wat het was, maar pikten het thuis op. Tja.
En bij ons op school wordt erg gelet op het woord Mongool, er zit namelijk een jongetje met Downsyndroom op school. Hoor ik eigenlijk ook nooit (meer).
Volgens mij is uitleggen wat het nou eigenlijk betekent in veel gevallen afdoende, of in ieder geval waar je mee zou moeten beginnen om het af te leren.
Dus Kaatje, misschien helpt dat bij 'jouw' kinderen ook?
Engeltje
Brasso
14-03-2012 om 19:58
Pubers
Vol verbazing lees ik af en toe de tweets van de pubers die ik volg, vol vloeken en vrouwelijke lichaamsdelen de meeste daarvan worden christelijk opgevoed. Ik schrik er elke keer toch van.
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.
kaatje43
15-03-2012 om 22:42
Brasso
Dat heeft niets met een christelijke opvoeding te maken, maar gewoon met opvoeding. Het ligt er misschien wel aan met wie ze omgaan, maar ik hoor mijn pubers nooit dat soort taal bezigen.