Tineke
12-03-2012 om 18:22
Grof in de mond-het schelden van kinderen
Margje zegt hierboven in het draadje over DWDD: "Nee, toen ik afgelopen winter met jongste aan het schaatsen was en per ongeluk een aantal van zijn klasgenoten tegen het lijf liep, die een paar meisjes lastigvielen ("Kom eens hier, kuthoer, dan ga ik je neuken"). Daar sta ik wel van te kijken en dan heb ik dagen nodig om het te verwerken.
En precies dit is wat ik niet begrijp van kinderen van nu. Ik ben momenteel oa vakdocent muziek op een school. En dan krijg ik van kinderen opmerkingen naar mijn hoofd als : "vuile kutmongool", "ik wil geen muziek, ik wil alleen maar zuipen en neuken", en als ik om stilte verzoek: "fuck you kutjuf". En dan heb ik het over tienjarigen.
Ik snap dit niet. Waar komt het vandaan? En het gemak waarmee iedere opmerking voorzien worden van dit soort taalgebruik, verraadt een soort gewoonte. En ik geef toe, het haalt niet het beste in mij naar boven. Vandaag verliet ik de school zelfs met het idee dat lijfstraffen weer ingevoerd mogen worden. Nonsens natuurlijk, maar het is soms erg onaangenaam werken door dit taalgebruik.
Is dit taalgebruik 'normaal', gebruikelijk en hoort het bij de jeugd van nu?
Hanne.
13-03-2012 om 15:21
Maatregelen (maylisse)
Hangt er vanaf wat je maatregelen vindt. Maatregelen zijn in mijn ogen iets om te voorkomen dat iets gebeurt. Een uitbrander geven geldt in mijn ogen dus als een maatregel.
Als je met maatregelen 'straf' bedoelt:
We hebben geprobeerd: zakgeld in te houden en naar de gang sturen, maar dat heeft niet veel gebaat. Hij zat 's avonds soms meer op de gang dan in de woonkamer.
De komende weken het huis niet uit wordt hier lastig. Hij is 7! Gaat naar school en naar zwemles en speelt verder op z'n kamer. Met vriendjes afspreken gebeurt eens in de 2-3 weken. Daar valt niet zo veel aan te ontzeggen.