Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op
Tineke

Tineke

12-03-2012 om 18:22

Grof in de mond-het schelden van kinderen

Margje zegt hierboven in het draadje over DWDD: "Nee, toen ik afgelopen winter met jongste aan het schaatsen was en per ongeluk een aantal van zijn klasgenoten tegen het lijf liep, die een paar meisjes lastigvielen ("Kom eens hier, kuthoer, dan ga ik je neuken"). Daar sta ik wel van te kijken en dan heb ik dagen nodig om het te verwerken.
En precies dit is wat ik niet begrijp van kinderen van nu. Ik ben momenteel oa vakdocent muziek op een school. En dan krijg ik van kinderen opmerkingen naar mijn hoofd als : "vuile kutmongool", "ik wil geen muziek, ik wil alleen maar zuipen en neuken", en als ik om stilte verzoek: "fuck you kutjuf". En dan heb ik het over tienjarigen.
Ik snap dit niet. Waar komt het vandaan? En het gemak waarmee iedere opmerking voorzien worden van dit soort taalgebruik, verraadt een soort gewoonte. En ik geef toe, het haalt niet het beste in mij naar boven. Vandaag verliet ik de school zelfs met het idee dat lijfstraffen weer ingevoerd mogen worden. Nonsens natuurlijk, maar het is soms erg onaangenaam werken door dit taalgebruik.
Is dit taalgebruik 'normaal', gebruikelijk en hoort het bij de jeugd van nu?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
anna van noniemen

anna van noniemen

12-03-2012 om 18:24

Nou

wat mij betreft niet! Ik vind dit niet normaal en mijn kinderen zouden dan ook flink er van langs krijgen als ze dit soort dingen zouden zeggen!

anna van noniemen

anna van noniemen

12-03-2012 om 18:25

en zoals wellicht bekend, ik heb 2 kinderen met een stoornis, waarbij de oudste in zijn lastige jaren ook weleens dat soort woorden heeft gebruikt, maar dan vooral naar ons als ouders! Ook toen heb ik het nooit geaccepteerd!

Maylise

Maylise

12-03-2012 om 18:57

Niet normaal

Ik vind dat zeker niet normaal. Ik hou zelf absoluut niet van grof taalgebruik en ik wil het ook absoluut niet in mijn buurt horen. Nu hoor ik tieners gelukkig zelden dit soort woorden gebruiken.

Ik verbaas me uit jouw berichtje er ook over dat kinderen zulk taalgebruik hebben in de buurt van een volwassen. Ik had zelf eigenlijk het idee dat tieners dit soort woorden vooral onderling gebruiken om stoer te doen maar dat de meeste kinderen wel oppassend genoeg zijn om dit soort woorden niet in de buurt van volwassenen te gebruiken. Dat vind ik eigenlijk behoorlijk verontrustend. Blijkbaar hebben betreffende kinderen echt geen idee wat je wel en niet kan zeggen en wat wel en niet toelaatbaar is.

Als ik zou horen dat mijn kinderen zulke woorden gebruiken dan zou ik ook zeker maatregelen nemen. Ik zou het overigens ook op prijs stellen als de juf mij zou vertellen als mijn kinderen dit soort taalgebruik hebben.

Maylise

Maylise

12-03-2012 om 18:59

die lijfstraffen zouden best kunnen werken. Als je bij ons op school vroeger ook maar iets zei wat enigszins onaangenaam klonk had je gelijk een draai om de oren te pakken. Dan liet je het wel uit je hoofd verder.

Tineke

Tineke

12-03-2012 om 19:06

Geen pubers

Maar een basisschool, kinderen van 9 en 10 jaar.
Maar goed, ik zit dus goed met het volstrekt onacceptabel te vinden. Ik was even bang dat mijn normen niet meer van deze tijd zijn.

Ik herken het jammer genoeg wel

Mijn zoontje kreeg een brief mee van school aan alle ouders, waarin stond dat het gescheld van de kinderen de spuigaten uitliep. Het schijnt dat een groepje jongens het nogal stoer vind om one-liners uit 'Maaskantje' te roepen én dat steeds meer kinderen dit gingen over nemen. Ook de jongsten. Ik vroeg mijn zoon wat er dan werd gezegd en dat waren inderdaad dingen al 'vuile mongool' en 'ik wil zuipen en neuken'. In de brief werd gevraagd of ouders er thuis ook eens met hun kinderen over wouden praten en er stond in wat de straffen zouden zijn voor de kinderen die er mee door gingen.

Ik ben echt heel erg van die brief geschrokken. Dit was altijd zo'n veilig, klein dorpsschooltje, maar hier gebeurt het dus ook.

margje van dijk

margje van dijk

12-03-2012 om 20:05

Kaatje

Tjonge, een heel draadje vanwege die opmerking Maar dit was ook precies mijn eigen gevoel.

Ik heb het zelf gehoord, echt. Een groepje van een stuk of zes jongens die samengroepten op het ijs, en dit soort dingen riepen naar twee meisjes.

Het waren jongens uit groep 7, die in de combiklas 6/7 van mijn jongste zoon zitten. Jongste is 9, zit in groep 6, en moet helemaal niets hebben van deze jongens. "De macho's", noemt hij ze standaard. Hij wilde niet eens in hun buurt komen, bleef dus ook ineens achter. Ik stopte om te kijken waar hij bleef (net bij dit groepje) en toen was duidelijk dat mijn zoon niet van plan was dichterbij te komen. Ik ben dus teruggeschaatst en heb er met hem over nagepraat.

Ik krijg van mijn zoon het idee dat hij "de macho's" beschouwt alsof ze van een andere planeet komen. Hij beschrijft ze alsof het een dierentuinsoort betreft. Hij heeft absoluut niets met ze. We kwamen later ook allerlei andere kinderen tegen die hij vrolijk groette.

Ik heb het er met zijn juf over gehad, en die erkent dat deze groep jongens een groot probleem vormt. Dat ze ook de sfeer in de klas behoorlijk bepalen en dat ze ook pesten. Mijn zoon is ook door ze gepest, maar heeft zelf een manier gevonden daarmee om te gaan. ("Als ze nu dingen tegen mij roepen dan denk ik gewoon: ach joh, macho, roep maar lekker, het kan me toch niet schelen"). Natuurlijk mogen ze dit soort taal niet bezigen waar de juf bij is, maar zodra ze buiten gehoorsafstand zijn gaan ze gewoon hun gang.

Mijn zoon zegt nu: "Ik hoef nog maar met ze in de klas te zitten tot de zomer. Daarna zijn ze lekker weg". Hij vindt de kinderen uit groep 7 "die wel leuk zijn" veel zieliger dan zichzelf, en gelijk heeft hij.

Net als jij, Kaatje, was ik ook zeer geschokt. Maar ik heb de indruk dat de juf al doet wat ze kan en dat er maar zo veel is wat je kan doen. Een brief hebben wij overigens niet gehad.

Margje

Massi Nissa

Massi Nissa

12-03-2012 om 20:05

Kaatje

Zoals je misschien weet, werk ik met zorgleerlingen. Grof taalgebruik is ook bij ons op school een probleem, evenals respectloos gedrag naar volwassenen en naar elkaar toe. Wij hebben nu als personeel onderling afgesproken dat we er heel erg bovenop gaan zitten, schelden is straf. En het werkt. Weliswaar wordt er nu binnensmonds van alles gemompeld, maar hardop herhalen durft maar een enkeling (en die is flink de klos na schooltijd).
De woorden die ze tegen jou gebruiken, mag je echt niet accepteren. Nooit. Trek meteen de grens als iemand bijvoorbeeld "Fok jou" zegt. Gaan ze er nog een keer overheen, dan volgt een maatregel. Blijf herhalen dat dit je deze woorden niet wilt horen. Vraag je collega's om exact dezelfde lijn te volgen. De kinderen weten hoe het hoort, echt waar, ook als ze beweren dat ze dat soort dingen thuis wel tegen hun ouders mogen zeggen (of andere smoezen in die trant).
Op straat is het veel lastiger. Ik word echt pissig als iemand zulke taal gebruikt waar mijn kleuter bij is en zeg er altijd iets van, ook al wordt er lang niet altijd 'sorry' gemompeld - soms gaan ze erger schelden. Dan leg ik binnen gehoorsafstand aan mijn kleuter uit dat kinderen die dit soort woorden gebruiken, een beetje dom zijn. Ze kunnen het ook niet helpen, lieverd, ze weten niet hoe ze normaal kunnen praten - eigenlijk is het best zielig. Gek genoeg gaan ze dan vaak weg, hahaha.
Groetjes
Massi

even anders

even anders

12-03-2012 om 22:02

Ass

Zoon met ASS gebruikt dit soort woorden ook wel eens thuis als hij over de rooie gaat. Dan leg ik hem haarfijn uit wat de woorden betekenen en of hij echt denkt dat zijn zusje de kost verdient met prostitutie. Dan is hij geschokt, niet omdat het slechte woorden zijn, maar omdat hij iets heel anders bleek te zeggen dan hij bedoelde. Dat vindt iemand met ASS meestal niet leuk.

Volwassenen

Volgens mijn zoon is het gewoon het gevolg van de verruwing van de hele samenleving waar toch primair wij ouders een aandeel in hebben. Nou niet ik persoonlijk werp ik dan tegen, maar ik denk dat hij wel een punt heeft.
Morgen mag ik weer eens naar de leerplichtambtenaar. Ik herinner me nog de brutaliteiten van zoveel jaar geleden waarna ik een klacht ingediend heb. Dan wel geen kuthoer maar wel aanvallend taalgebruik met een iets beschaafder sausje. Nee, hier is het ook iets dat je wel de kinderen kunt verwijten maar wij als samenleving bieden ze die rotzooimentaliteit aan. Nee, niet ik persoonlijk, afijn.

Bennikki

Bennikki

12-03-2012 om 22:13

Dus het komt uit..

Die New-kids film? Zou deze zo'n invloed hebben gehad? Ik heb hem zelf niet gezien maar zo te horen komt het taalgebruik aardig overeen met wat Kaatje hoort op school. Morgen dochter van 12 eens vragen of ze het bij haar in de klas ook bezigen.

kaatje43

kaatje43

12-03-2012 om 22:15

Kaatje

Absoluut niet normaal. Wat ik mij dan afvraag is hoe jij of de school daar op reageert?

Brief van school

Vind ik eigenlijk wel een aardig initiatief. En zeker zou ik school hierin steunen: dat grove beledigende taalgebruik is onacceptabel. Meestal meldt ik dat wat ze op straat tegen elkaar zeggen dat mag daar blijven, dat hoort niet onder gewone mensen en familieleden en vrienden. En dat het veel fijner is om met respect met elkaar om te gaan en beleefd te zijn. Zelf wil je ook niet de hele tijd upset worden van de beledigingen. Zeg maar gewone woorden.

Margje....

die dierentuin-soort, die jouw zoon de 'macho's' noemt, die noemt mijn 12 jarige de 'stoerdoenertjes'. Waarbij hij me haarfijn weet uit te leggen dat er in zijn ogen een wereld van verschil zit tussen 'stoer doen' en 'stoer zijn'. Zo erg als jij & Kaatje quoten heb ik het zelf nog niet gehoord, maar van zoon weet ik dat idd het New Kids vocabulaire een populaire inspiratiebron is voor kinderen. Ik vind het een trieste ontwikkeling. En ik geef ALTIJD commentaar als ik dat soort taal hoor in mijn omgeving. In mijn huis (of klas, gnagna) accepteer ik het gewoon niet, maar ook buitenshuis heb ik sterk de neiging om er altijd iets van te zegge als het maar even kan...

Vic

Vic

12-03-2012 om 22:56

Bizar

Ik heb ook even aan dochter (brugklas) gevraagd of zij wel eens dit soort gescheld hoort. Op haar huidige school niet maar op de basisschool waren er wel wat jongens die dat soort taal gebruikten. Dan weet ik ook wel wie Volgens dochter deden ze dat alleen maar als er geen leerkrachten bij waren en al helemaal niet tégen de leerkracht. Dat zou anders 'levenslang nablijven' worden, want er wordt erg gehamerd op respectvol met elkaar omgaan (gemengde school).

Absoluut niet

ik kan nauwelijks geloven dat dit taalgruik hoort bij 10 jarigen... 14 jaar ofzo zou ik nog kunnen vatten.
Maar zijn er dan geen sancties verbonden aan dit soort vuilpraterij?
Op de school van mijn kinderen zouden er serieuze straffen worden uitgedeeld.

Vervagende normen

Ik ben zelf van mening dat je er bovenop moet zitten. Zo ongeveer als Massi beschrijft. Helaas zie/hoor ik het hier ook wel op school en in de buurt. Als een kind van mij dat overneemt, vraag ik ook altijd of hij/zij wel weet wat dat woord betekent. Zelden weten ze dat en na uitleg hoor ik het meestal ook niet meer. Gelukkig dat ze zelf wel aardig op hun taal letten, want mijn nekharen gaan echt erg overeind.
Een paar jaar geleden waren mijn kinderen vrij dik bevriend met een paar kinderen hier in de buurt. Op zich vond ik die vriendjes heel aardig. Maar bij hen thuis (dat konden wij met name op zomeravonden goed horen) werd nogal een ander vocabulaire gebezigd dan ik wenselijk vond, om het maar even netjes te zeggen. Concreet voorbeeld: in een situatie waarin mijn man tegen mij zou zeggen dat hij de actie een beetje dom vond, zei de vader van dat gezin tegen zijn vrouw "wat ben je toch een k*twijf". Echt in die verhoudingen. Het gevolg was, dat alle kinderen in de buurt elkaar en hun ouders om het minste of geringste een k*twijf of iets vergelijkbaars noemden, niet wetende wat dat betekende. Mijn jongste was toen een kleuter, en wist nog niet eens dat een wijf per definitie een vrouw was.
Maar ik herinner me nu ook dat zo'n dertig jaar geleden mijn moeder ook redelijk geschokt was, toen een achtjarig jongetje uit de buurt haar met "stoephoer" aansprak. Toen al.

Mari

Mari

13-03-2012 om 10:16

Los van het taalgebruik

vind ik het machogedrag van die jongens op het ijs tegenover meisjes ook al zeer verwerpelijk. Wordt daar door scholen en ouders ook wat over gezegd? Zou ik wel doen bij mijn kind maar ik hoor veel moeders op school iets hebben van 'het zijn nou eenmaal jongens'.

Hanne.

Hanne.

13-03-2012 om 10:16

Helaas

Helaas moet ik toegeven dat ik het ook zie gebeuren. Mijn oudste (7) heeft de woorden'kutwijf' 'klote' etc opgepikt en gebruikt dit nu te pas en te onpas.

Ondanks dat dit hem iedere keer een flinke reprimande oplevert blijft hij het zeggen. Geen idee waarom. Ik weet ook niet zeker of hij het alleen thuis doet of ook elders.

De schuld bij de ouders leggen vind ik wat makkelijk. Van ons heeft hij het niet en we zitten er boven op, maar het is er moeilijk uit te krijgen.

Maylise

Maylise

13-03-2012 om 10:26

Hanne

Je zegt dat je hem een reprimande geeft als je die woorden hoort maar neem je ook nog echt maatregelen? Als ik mijn zoon dit sort groffe woorden zou horen gebruiken dan kwam hij de komende weken het huis niet meer uit. Ik zou echt gelijk flink straf geven. Alleen stevig toespreken heeft niet bij alle kinderen evenveel zin. Overigens weet ik niet wat hij doet als ik er niet bij ben maar ik hoop dat als hij dit soort woorden zou gebruiken bij de juf dat deze en mij waarschuwt en hem flink straf geeft. Ik kan natuurlijk alleen maatregelen nemen als ik weet wat er aan de hand is.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

13-03-2012 om 11:14

Hier op school ook een punt

Ook op de school van dochter van 9 speelt dit nu. Komt idd van New Kids af. Dochter heeft ook thuis wel eens iets mongol genoemt. Gehoort op school en het mee naar huis genomen. Ze had geen idee wat ze zei. En gister had ik bij de overblijf nog een kleuter die het over zuipen had. Dit wordt meteen aangepakt. En stevig ook.
Ik heb nooit begrepen wat leuk is aan de New kids.

Dendy

T&T

T&T

13-03-2012 om 11:24

Nee, niet normaal!

Lijkt me verschrikkelijk als er zo gepraat wordt in je klas... natuurlijk hoor ik op het schoolplein ook wel eens een scheldwoord voorbij komen, maar ik heb niet het idee dat je dat bij ons op school tegen een leraar moet proberen...levenslang nablijven inderdaad )
Maar goed, mijn zoon van 9 kan ook wel eens met de meest verschrikkelijke woorden thuiskomen, heeft hij dan ergens gehoord en het klinkt stoer, hij heeft autisme wat ik overigens absoluut geen excuus vind! dus corrigeer ik hem vooral heeeeel vaak. Nieuwste woord was "scheisse" na de uitleg "dat betekend poep" was het al iets minder leuk, maar het blijft geregeld vallen. Ik laat hem dan even de tijd zelf een alternatief te verzinnen "WAT ZEI JE?" oh ja...poep? stom? uuuh jaha ik weet het.
In een groep heeft het wel effect om de grootste waffel eens flink te kakken te zetten, dan hebben de meelopers meteen ook geen lol meer
groetjes, Tess

Fiorucci

Fiorucci

13-03-2012 om 11:27

Nou....

Ik weet dat ze onderling dingen zeggen waarvan ik met mijn oren klapper. Maar mijn zoon en zijn vrienden weten dondersgoed dat volwassenen niet zo aangesproken willen worden. Kaatje, ik las je posting voor aan mijn zoon van net vijftien, hij zou het niet in zijn hoofd halen tegen een docent, en daarbij ben je dan ook gigantisch het flensje. Zo ook op de basisschool van mijn dochter.

Afschuwelijk

Ik hoor het hier ook, kinderen van rond de tien jaar. Niet tegen volwassenen nog, maar ook onder elkaar accepteer ik dit soort taalgebruik niet. Zoon (bijna 9) heb ik al betrapt op het roepen van kutmongool, homo en vandaag toevallig, hoer (tegen zijn broertje). Hij heeft werkelijk geen idee wat-ie roept, bauwt de grote jongens van het speelveldje na. Ik leg hem dat dan 1x uit, daarna volgt, als ik het nog eens hoor, flinke straf. Ik vind het werkelijk verschrikkelijk en misselijkmakend, dit soort scheldwoorden.
Wat ik laatst ook eens heb gedaan: hem een "opstel" laten schrijven waarom homo (had-ie dus voor de 2e keer geroepen) eigenlijk geen scheldwoord is. Waarom mensen het toch gebruiken en waarom dat heel dom is. Vond-ie niet leuk.

Dirksmama

Niet fair ten opzichte van degenen die alcohol drinken gewoon, zonder excessen, voor de lekker. Ik kan genieten van een bijzonder biertje of een goede whisky.
Van der Laan wil de monopoly-oplossing: comazuipers krijgen dan een boete voor openbare dronkenschap.
http://www.nu.nl/binnenland/2761998/van-laan-wil-boete-comazuipers.html. Daar kan ik best achter staan.

Fout bericht hierboven, mag weg

Sorry.

Geen herkenning

en ik ben best zelf grof in de mond (ik vloek wel eens, het lukt wel steeds beter om 'jeetje' te zeggen ipv jezus). Homo en mietje hoor ik wel eens op straat (buurjongens tegen elkaar, jaar of 11 zijn ze) verder geen herkenning.

Ik zou als moeder trouwens heel strak een lijn trekken als kinderen wel dat soort schuttingtaal uiten, jeetje joh, een zoon die het over 'bitches, hoeren' heeft zou aan mij een verkeerde hebben zeg.

Trouwens ik zou de ouders van zo'n grof scheldend kind opbellen als leerkracht/directie, dat het volstrekt onaangepast en ongewenst gedrag is.

Straf

Bij ons op school zijn ze heel erg van het praten met elkaar en niet van het straffen. Maar daar zijn ze nu wel een beetje van terug gekomen Wie scheldt moet in de pauze binnen blijven en een opstel schrijven over waarom schelden fout is. Gaat zo'n kind dan nog door moet het ook voor schooltijd meteen naar binnen (mag dus niet op het plein spelen), in de pauze binnen blijven, evt op de overblijf ook en na schooltijd mogen ze pas 10 min. later weg. Volgens zoon was die straf al een paar keer uitgedeeld en zaten anderen op het randje

Jammer dat het zo moet, maar goed, als het werkt... Laatst vroeg ik nog aan de juf hoe het nu ging en volgens haar was het al minder geworden. Ook doordat ouders van de aanstichters het thuis heel goed hadden opgepakt.

Conference

Conference

13-03-2012 om 14:32

Hoort erbij

Ik geloof vast dat wij vroeger ook scheldwoorden gebruikten die voor die tijd verschrikkelijk waren, dus het is iets van alle generaties. Ik kan me nog herinneren dat ik en mijn neefjes, toen we klein waren, de buurman van mijn oma een verschrikkelijke vent vonden en we hem regelmatig een grote mond hebben gegeven als hij bood naar buiten kwam omdat we teveel herrie maakten met onze voetbal. Welke woorden we hebben gebruikt, weet ik niet meer, maar ik weet zeker dat het niet een staaltje keurig taalgebruik is geweest waar ik trots op kan zijn. Zeker voor die jochies van 10/11 jaar oud is het heel belangrijk om stoer te zijn ten opzichte van je vriendjes en ik denk dat woorden, die in films zoals "New Kids" worden gebruikt, zeker wel voor de nodige inspiratie zorgen.
Ik vind het in elk geval geen gehoor en heb hier met een verjaardagspartijtje 6 jongens die te pas en te onpas zulke woorden (bitch, verrekte mongool, K-zooi en sexgerelateerde woorden) gebruikten een tandenborstel met zeep erop gegeven met mededeling hun mond schoon te poetsen, want "er komen zulke rare woorden uit, je ouders zijn er vast niet blij mee als je met zo'n vieze mond hier vandaan komt". De boodschap kwam goed over, want ik heb het niet meer gehoord. Diezelfde truuk gebruik ik voor mijn eigen kinderen, zodra de tandenborstel en het zeeppompje tevoorschijn komen, is de boodschap duidelijk en weten ze dat ze op hun woorden moeten letten.

Conference

Conference

13-03-2012 om 14:35

Wat is nou weer bood?

Haha "bood", weet niet waar dat vandaan komt...

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.