Op deze leuke gezinscamping kan je kind eindeloos spelen en jij écht ontspannen - lees hier meer
Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op
Maria

Maria

25-02-2013 om 08:33

Griezelig artikel

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Ophouden

Ik denk dat we even moeten ophouden met die heksenjacht op foute ouders, maar ook foute medewerkers. Goed genoeg moet maar even goed genoeg zijn. Nu wordt alles met een vertrootglas in een tunnelvisie getrokken en dat bevorderd argwaan tussen groepen en ellendige onderzoekstrajecten, gezinnen uit elkaar gerukt en erger.
Tenzij een kind gemolesteerd wordt of misbruikt probeer je gewoon met andere methoden zaken te verbeteren door contact of je niet mee te bemoeien.

Positief contact

Eigenlijk denk ik dat positief contact zaken ook voor kinderen veel beter maakt. Met medewerkers van de opvang die gewoon op voet van gelijkheid en overleggend met mij communiceerden kon ik mij beter richten op de zorgen die er waren. Het autisme van mijn kind kwam pas veel later uit maar er was toen al een opvangleidster die zich afvroeg of zoon geen ADHD had. Daar ben ik toen mee naar de huisarts geweest. Een onnozel typje dat me eerst al dwarst zat met de mogelijkheid om op de opvang borstvoeding te geven heb ik gewoon verder genegeerd. Die kreeg bij mij geen poot aan de grond. En zo werkt het denk ik.

Kaaskopje

Kaaskopje

27-02-2013 om 10:56

Nieuwsgierige vraag

Ik had er nog nooit van gehoord dat in de Kinderopvang meer wiegedoodgevallen zijn, maar hoe komt dat dan? Het enige verstand wat ik ervan heb is via mijn dochter en voor zover ik meekrijg van haar, is er iemand aanwezig bij slapende baby's. Waakzitten, daar komt het dan op neer. Je zou toch zeggen dat dat meer is dan bij veel ouders thuis gebeurt. Ik zat bijvoorbeeld niet de hele tijd naar mijn dochters te kijken als die lagen te slapen. Ik vind het dus zo apart dat het in de opvang toch vaker fout gaat.

Margriet

Wel triest dat het schrijfsel van een drs. filosofie en taalwetenschap nauwelijks nog te onderscheiden is van een jonge mbo-er.
Als filosoof zou ze de premisse moeten herkennen in haar eigen schrijfsel. En als taalwetenschapper zou ze moeten beseffen wat het betekent als je dat gaat communiceren.
Nogmaals: als je een pleidooi wil houden voor de kinderopvang, doe dat dan niet door ouders zichzelf te laten verstaan als slecht voor hun kinderen.

Tsjor

Wiegendood

Uit een onderzoek uitgevoerd tot 2004 is gebleken dat er relatief meer wiegendood op de kinderopvang voorkomt dan thuis. De verklaring hiervoor is stress (nieuwe omgeving, nieuw ritme) in combinatie met kwetsbare leeftijd (ong. 3 maanden). Maar ook voor de baby's in de opvang is roken door de ouders de grootste risicofactor gebleken. (Ik ga er maar even vanuit dat in de opvang de primaire buikligging taboe is). Sinds 2004 zijn er ongetwijfeld maatregelen genomen om het risico op wiegendood in de kinderopvang (wat natuurlijk al buitengewoon klein is) verder te beperken.

Cijfers wiegendood

Dat lijkt me een interessante. Dat ouders roken zorgt thuis voor een percentage wiegendood. Dat dat percentage op de opvang hoger zou zijn dan thuis lijkt me sterk. Dat kan de stijging niet verklaren. Effecten thuis en op de opvang akkoord, maar het effect van roken 2x zo groot op de opvang? Terwijl kinderen daar maximaal 40 uur verblijven en de rest van de dagen en nachten/weekend thuis zijn?
Het klinkt mij tich alsof het gewoon toch altijd de ouders schuld zal zijn, ook al is het een risico op de opvang.

Geen complot tegen ouders hoor

Een heel groot risico vormt roken tijdens de zwangerschap. Verder worden de luchtwegen van baby's die thuis in de rook zitten aangetast, de gevolgen daarvan verdwijnen echt niet zodra de baby's het rokerige huis verlaten. Gebruik van een beetje gezond verstand wil weleens tegen complotdenken helpen...

Cijfers variëren

Maar dat kinderopvang een extra risico vormt lijkt wel vast te staan. De verklaring daarvoor heb ik eerder al genoemd.

Schuld

Ik zou het zelf nooit over 'schuld' hebben. Je kind verliezen aan wiegendood is, kettingrokend of niet, een verschrikkelijk ongeluk en domme pech. We hebben het over 15-20 baby's per jaar immers. Dat neemt niet weg dat je ouders wel op de risico's van roken moet wijzen, rook is immers niet goed voor kinderen.

bibi63

bibi63

27-02-2013 om 15:36

Maar wat is de stelling nou eigenlijk?

Ouders baren kinderen en vervolgens zijn ze beter af om 'professioneel buitenshuis' opgevoed en verzorgd te worden? Het moet niet gekker worden. Uiteraard zijn er, helaas, situaties waarin dit beter zou zijn. Maar ik mag toch aannemen dat kinderen in een 'normaal' gezin moeten kunnen opgroeien, zonder dat er van buitenaf opvang en opvoeding NOODZAKELIJK is (ik heb het niet over school). Opvang is in mijn ogen nog steeds iets waar gebruik van wordt gemaakt als beide ouders werken. Dat kan in de creche/BSO, bij een buurvrouw, bij opa/oma, bij een vriendin whatever, maar niet als verlengstuk van opvoeding/verzorging.
Bibi

Het is een vergissing

De opvang kan zeker een meerwaarde hebben. Met name omdat ze kinderen kunnen vergelijken en regelmatig dezelfde zaken tegenkomen die voor jou als ouder uniek zijn. Maar dat wil niet zeggen dat zij daarmee ineens de expert zijn op het gebied van opvoeden. Dan doe je de ouderlijke rol tekort. Die levenslange band, de relatie die breder en dieper is dan met mensen die tijdelijk op hun eigen manier met jou kind bezig zijn, de kennis van de geschiedenis/ziektegeschiedenis van een kind. Hoe een kind in een gezin functioneert, dat kan anders zijn dan in een groep. De loyaliteit van kinderen aan hun ouders. Ook al laten die soms steken vallen. De beste houding naar elkaar toe is respect voor de eigenheid van je rol. Geen concurrentie of misplaatste arrogantie.

Kaaskopje

Kaaskopje

27-02-2013 om 16:11

Ok, bedankt

Ik kan mijn ogen ook eigenlijk nooit geloven als ik zie dat zwangere vrouwen gewoon blijven roken als ze weten dat ze zwanger zijn. Ik geef toe dat ik in de eerste (onwetende) weken ook nog gerookt heb, maar zodra het staafje positief verkleurde was het gedaan met de sigaretten. En dat kostte totaal geen moeite. Je weet waar je het voor doet tenslotte.

Academisch niveau?

Ik kan maar niet begrijpen dat mensen die toch een academische opleiding achter de rug hebben wegkomen met dit soort insinuaties en verdachtmakingen.
Omdat ouders terecht bezwaar maken tegen die leugenverhalen kunnen medewerkers van de jeugdhulpverlening nu getraind worden om die leugens ook 'beter' te onderbouwen. En dat heet dan waarheidsvinding. Dat gaat niet om feitenonderzoek of om deskundige hulp maar het gaat weer over het kunnen blijven volhouden van een beschamend leugenachtig 'onderzoekstraject' om ouders van kindermishandeling te kunnen blijven beschuldigen.
http://jeugdzorg-darkhorse.blogspot.nl/2013/03/nji-weer-betrokken-bij-kwakzalverij.html
Jammer dat ze ook dit soort opgeleide journalisten als Leonie Breebaart voor hun karretje weten te spannen met die onderbuikverhalen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.