Sandra A
10-12-2008 om 10:22
Fietslampjes, zet ze toch aan!
Elke morgen verbaas ik me erover hoeveel mensen zonder lichten rijden om hun kinderen naar school te brengen. Ik ga zelf ook bijna altijd op de fiets, maar weet uit ervaring hoe slecht je fietsers zonder lichten ziet vanuit de auto, daar verkijken fietsers zich zo ontzettend op. Vooral als het regent en het zoals nu schemert (is erger dan echt donker volgens mij).
Please, laat je kinderen niet de weg opgaan zonder licht en doe zelf (met een kind voor en eentje achter!) ook je lichten aan.
Neem desnoods (tijdelijk) van die Action fietslampjes lampjes, doen het super goed en kosten geen drol.
Lady Grey
10-12-2008 om 11:34
Alleen
onder de voorwaarde dat jij me als automobilist niet naar de kant van ongestrooide wegen duwt waar het glad is!!!! En als ik van rechts komt heb IK voorrang.
MaximeM
10-12-2008 om 12:13
Zo vaak!
Hoi,
Ik zie ze zo vaak fietsen, kinderen/tieners bijna geheel in donkere kleding en dan geen licht op hun fiets. Ze zijn gewoon niet te zien en je schrikt je dood als je ze ineens op een paar meter voor je auto ineens ziet rijden. En dan rij ik gewoon de snelheid en natuurlijk geef ik voorrang van rechts Lady Grey! Weet je dat heel veel fietsers gewoon stil gaan staan, als ze van rechts komen, dat kan uit voorzorg zijn, dat weet ik niet maar dan trek ik maar weer op. Ook héél veel fietsers menen trouwens voorrang te hebben als ze van links komen en menen dat het rode stoplicht niet voor hen bedoeld is, kortom, laten we allemaal goed opletten en ons aan de verkeersregels houden (*dus mét lichten aan rijden voor de fietsers). Mijn kinderen komen de deur niet uit zonder lichtjes en mochten ze ineens merken dat het licht het niet meer doet dan heb ik ze gezegd dat ze dan het beste maar verder kunnen gaan lopen met de fiets aan de hand op het voetpad. (nu maar hopen dat ze naar me luisteren)
Maxime
Roos
10-12-2008 om 12:14
Lady
Oké, en ga jij dan niet gewoon naar links omdat je je hand uitsteekt en verwacht dat de automobilist wel stopt. Recht door op dezelfde weg gaat voor, geldt nog steeds.
En het voordeel van zichtbaarheid voor jezelf is toch vooral je eigen veiligheid en die van je kinderen. Zelfs als een automobilist schuldig is aan het ongeluk, heb je daar zo weinig aan uiteindelijk....
Roos
Fraz
10-12-2008 om 12:46
Maxime
het is inderdaad uit voorzorg dat ik stop (en mijn kinderen leer om te stoppen) voor auto's ook al komen wij van rechts. Teveel mensen weten niet dat een fietser ook voorrang heeft van rechts en stoppen dus niet. Pas als ik oogcontact heb en merk dat de auto afremt ga ik verder eerder dus niet. Als fietser ben je helaas een stuk kwetsbaarder. Ja ik heb licht en doe die ook aan en mijn kinderen ook. Behalve die ene keer dat toevallig net het lichtje begeeft.
Manda Rijn
10-12-2008 om 13:00
Heb ze aan
sinds 5-12, want toen heb ik kleine led fietslampjes gekregen.
Kaaskopje
10-12-2008 om 13:29
Helemaal eens
ondanks dat ik me met schuldig gevoel en al wel eens zonder licht op de weg begeef. Zo wist ik echt niet dat mijn achterlicht het niet deed. Toen ik het wel wist ging ik de rest niet lopen. Fout, helemaal fout, dus ik vind je oproep terecht. Ik ga straks ook weer snel een paar lampjes kopen voor mijn dochter.
Wat Fraz schrijft gaat voor mij ook op. Ik ben een paar keer van mijn sokken gereden en durf nooit meer zomaar door te lopen of te fietsen waar ik dat wel zou mogen doen. Bij een zebrapad wacht ik tot een auto duidelijk afremt, hetzelfde bij rotondes, als ik van rechts kom e.d. Een brutaal mens heeft de halve wereld, maar door zo'n brutaal mens heb ik wel een hele lelijke plek boven mijn enkel en ben ik mijn vertrouwen wat kwijt.
Lady Grey
10-12-2008 om 15:40
Sandra a.
Natuurlijk heb ik mijn lampen aan met dit weer, en zoonlief heeft ledjes van de action die ergens aan zijn fiets bungelen. Verder zit er op het achteropzitje een kanjer van een reflector.
Natuurlijk houdt ik me aan de verkeersregels, het zou alleen fijn zijn als anderen dat ook een beetje doen zodat ik niet regelmatig fors hoef te remmen. En dan is het hier nog niet eens de grote stad.
tonny
10-12-2008 om 19:19
En geef de hond ook een lichtje!
's Ochtends fiets ik vaak over een onverlicht fietspad waar mensen hun hond (soms los) uitlaten. Ik schrik me de blubber als er ineens zo'n onverlicht beest naar me toe loopt.
tonny
mijk
10-12-2008 om 20:46
Grijns
Heb net mijn hond uitgelaten Tonny en mijn losloopgebied is ook een fietspad . Hond was keurig verlicht maar de drie fietsers die ik tegenkwam alle drie niet
Voelde me erg keurig! Het hielp dat ze ook nog eens netjes op commando aan de kant gaat, maar zonder fietslampje heb ik daar wel veel minder tijd voor..
Mijk
rodebeuk
10-12-2008 om 22:27
Tonny: hond!
Ik fietste net langs een singel waar mij een dubbelverlichte donkerbruine duitse staander tegemoet kwam. Ik wist niet eens dat het bestond, een verlichte hond! Heel kerstig in ieder geval...
Guinevere
10-12-2008 om 22:28
Domkoppen
Toevallig heb ik me vanmorgen ook weer zitten verbazen over de hoeveelheid onverlichte domkoppen op de weg. 75% van de fietsers had geen licht aan.
Ik vind trouwens dat de lampjes van de wél verlichten veel te klein zijn. En doe ook graag reflectoren aan je jas, zoveel als je er kwijt kan.
Suzanne
11-12-2008 om 08:32
Slippende dynamo's
Waar mijn kinderen last van hebben, is slippende dynamo's. De fietsen hebben goede verlichting, die hebben ze ook aan, maar met dit weer slippen die krengen steeds en dan doet je licht het ook niet! Er wordt hier (Friesland) momenteel enorm gecontroleerd op licht, oudste is ook aangehouden maar niet bekeurd. (Al 2x aangehouden zelfs, omdat zijn licht het wel deed moest hij dan maar zijn ID laten zien, 't is december he, ze moeten weer scoren..)
tonny
11-12-2008 om 08:38
Dynamo's, waardeloos
Fietslampjes met een batterij of naafdynamo's zijn veel beter. In elk geval altijd losse cliplampjes mee als extraatje!
tonny
egberdien
11-12-2008 om 09:06
Inderdaad,
de dynamo zit nog op mijn fiets (geloof ik) maar ik gebruik hem niet meer. Ik heb voorop de fiets een flinke lamp op batterijen en een achter een reflector met lampje op batterijen. Alleen zijn die van mijn achterlicht nu leeg, en ik vergeet steeds om ze te vervangen. Dus nu heb ik een los lampje mee. Dochter heeft hetzelfde, maar haar achterlicht doet het nog wel. Ik bedenk nou net dat ik niet weet of ze de lampjes heeft uitgezet op school....
Bintje
11-12-2008 om 09:48
Losse lampjes
Ik heb onlangs bij de action voor alle 3 de kinderen een setje gekocht met 1 rood en 1 wit batterijlampje dat oa aan de fiets geklikt kan worden. Het kostte nog geen 3 euro. Deze lampjes zijn feller dan de gewone dynamolampen en je ziet ze van verre aankomen, gelukkig maar in deze donkere tijden. En je hebt geen last avn een slippende dynamo. Dus de investering waard
Ik ben zowel fietser als automobilist, als fietser erger ik mij er inderdaad aan dat ik van rechts niet altijd voorrang krijg, van mijn sokken word gereden, aan de andere kant, met name als de kinderen erbij zijn, krijg ik ook vaak onterecht voorrang, das dan wel weer een voordeel. Ik zoek dus altijd oogcontact met de automobilist, dan weet je of je voorrang krijgt of niet.
Als automobilist erger ik mij aan fietsers zonder licht, deze zijn nu echt moeilijk te zien en groepen fietsers die met zovelen naast elkaar rijden, dat 2 weghelften ingenomen worden. En honden met lampjes, eigenlijk wel een hele goeie, want loslopende honden in het donker zie je ook slecht, voor hun baasjes zou het ook geen kwaad kunnen.
En dan zal ik hier mijn ergernis als automoblist aan andere automobilisten maar voor mij houden
Sandra A
11-12-2008 om 11:20
Wow
Wat een reacties! Dat duidt wel dat het onderwerp leeft.
Vanmorgen weer BIJNA aangereden op een voorrangsweg door een auto die van rechts kwam (met haaietanden dus). Hij heeft me totaal niet gezien, was denk ik in beslag genomen door een vrachtwagen met zwaailichten achter mij (die de auto voorrang gaf om rechtsaf te kunnen). Vlak achter me langs schoot hij de weg op.
Maar jeetje, ik heb al mijn lichten aan + extra LED licht achterop, rijd op een voorrangsweg, het was inmiddels kwart voor negen, dus echt niet donker meer... en ik woon in een klein dorp!! Moet ik dan ook maar een zwaailicht aanschaffen en op mijn kop zetten om gezien te worden? Ik vind het doodeng ondertussen, en toch wil ik graag zoonlief op de fiets naar school blijven brengen!
Sandra A
Jacoline29
11-12-2008 om 11:55
ik dan als "automens"?
Ik ben taxichauffeuse,da's mijn beroep,zit zelf bijna nooit op de fiets,als ik fiets dan met werkend licht.Erger me dood als er fietsers zonder licht rijden,zijn vaak ook jongere bij,ouders,volwassenen.Kijk wel degelijk erg goed naar fietsers,zie ze vaak niet als ze zonder licht rijden.Die meeneem lichtjes mogen dan wel,maar ik heb er genoeg gezien waarvan het licht idd erg zwak was.Kunnen ze geen halogeen meeneem lichtjes maken,die zijn feller en dus ook duidelijker te zien,die gewone led lampjes geven naar mijn mening te weinig licht.
Ik vind dat je zelf ook de verantwoording moet nemen en niet zeggen dat "automensen"niet goed uitkijken,ik heb een gezin van 3 kinderen en een man.Weet dus wel degelijk van hoe of wat en let ook daardoor extra goed juist op fietsers.
Kaaskopje
11-12-2008 om 12:00
Haha
het wordt dus weer zo'n draadje van fietsers vs automobilisten?
Mijn zus heeft ooit tegen mij gezegd dat het wonderlijk werkt. Als ze in de auto zit foetert ze op fietsers en als ze fietst foetert ze op auto's. Aan beide zijden worden fouten gemaakt en van beide zijden zijn ze irritant.
Jacoline29
11-12-2008 om 12:10
Zeker veilig
want ik voel me zeer verantwoordelijk voor mijn klanten,dat zijn nl vrnl schoolkinderen in de leeftijd van 2-6 a 7 jaar.
Zelf in de auto rij ik ook heel veilig,met of zonder kinderen,ik heb examen gedaan en r is tegen mij gezegd dat ik super veilig rij.
Jaja,niet alleen voor je B maar ook voor taxichauffeur doe je examen bij CBR.
LindadR
11-12-2008 om 13:29
Een harde les...
Toen ik 15 was, werden twee jongens van mijn school (waarvan 1 uit mijn klas) doodgereden door een auto. Ze hadden allebei geen licht aan op de fiets.
Ondanks het feit dat ik regelmatig werd uitgelachen door leeftijdsgenoten dat ik mijn lichten wel aan had, heb ik geen dag meer zonder licht gefietst in het donker.
Nu ik zelf moeder ben, denk ik er nog regelmatig aan terug. Het is nu 20 jaar geleden en ik weet het nog als de dag van gisteren. Wat vreselijk als je je kind moet verliezen...
Linda
Guinevere
11-12-2008 om 13:54
Fietsende autorijder, en lorwyn
Ik, als fietsende autorijder danwel autorijdende fietser, let natuurlijk goed op die onverlichte types. Ik wil echt niemand aanrijden. Maar het minste dat je kan doen als fietser is een beetje nadenken en zorgen dat je zichtbaar bent. Wat is het nu voor een moeite, terwijl het je leven kan redden? Ik geloof dat er ook wel wat stoerdoenderij bij zit, vooral bij jongeren die het niet cool vinden.
Lorwyn, ik ken dat, een verzameling scholieren die toch zeker 3/4 van het beschikbare asfalt nodig hebben. Ik fiets ze regelmatig tegemoet als ik met mijn zoontje over een smalle weg naar zijn school fiets. Ik zorg dan dat ik zelf lekker bíjna tegen het midden van de weg aan ga rijden, neem dus meer ruimte dan ik eigenlijk nodig heb. Meestal schieten ze dan toch hun eigen helft wel op. Flink bellen helpt ook wel, dan zien ze me tenminste aankomen. Maar breed doen helpt wel, op het laatste moment geef ik ze natuurlijk wel iets meer ruimte zodat we elkaar allemaal kunnen passeren.
Tinus_p
11-12-2008 om 20:00
Lorwyn
Lorwyn:
"Tja het regende een beetje dus komen de meeste uoders hun kroost met de auto brengen (bijna iedereen woont op LOOPafstand!)."
's ochtend stelt elke minuut. Voor sommige mensen letterlijk. De oplossing heet Voorschoolse Opvang.
Tinus_p
11-12-2008 om 20:50
Cobi
Cobi:
"Als de school op loopafstand is kun je je kind toch ook bij je eigen voordeur een kus geven en uitzwaaien?"
Nouja, dat hangt er van af. Kleuters moet je toch vaak zelf brengen.
Kaaskopje
12-12-2008 om 00:19
's ochtend stelt elke minuut.
Ja, dat is zo daar weet ik sinds twee jaar weer alles van af. Maar dat kun je ook ondervangen door eerder te beginnen en niet op de valreep met je kind naar school te scheuren.
sw4
12-12-2008 om 09:07
Maar kaaskopje
ik kan wel om 6 uur opstaan, zodat ik om 7 uur bij school sta. Geen probleem. Het probleem is dat ik mijn kind pas om 8.35 uur in de klas mag brengen en daarna meteen doormoet naar mijn werk, zodat ik daar op tijd ben. Heeft dus niets met vroeger opstaan te maken!
Sancy
12-12-2008 om 09:30
Precies sw4
Voorschoolse opvang dus! Liefst op de schoollocatie zelf natuurlijk.
reina
12-12-2008 om 13:57
Ik erger
IK erger me ook aan al die fietsers zonder licht, het is gewoon levensgevaarlijk. Het meest erger ik me eigenlijk aan ouders met kinderen die zonder licht rijden, zij zijn nl degenen die hun kinderen moeten leren hoe het hoort en die hun kinderen dus nu leren dat fietslampjes niet echt belangrijk zijn...
Poezie
12-12-2008 om 15:45
Lantaarnpalen?
Er staan toch om de 10 meter lantaarnpalen? Hoe kan het dan dat je die fietsers pas op drie meter afstand ziet?
Ik heb dan toch de neiging om te vragen of je misschien een bril nodig hebt? En hoe zie je dan eigenlijk überhaupt dat als een fietser af wil slaan en netjes z'n hand uitsteekt die fietser dat wil?
Het valt mij op dat automobilisten 's ochtends nog allemaal "zitten te slapen" in de auto en/of hun ruiten hardstikke vies hebben.
Gr. Poezie. (rijd ook auto)
reina
12-12-2008 om 20:30
Poezei
"Er staan toch om de 10 meter lantaarnpalen?" Echt niet overal, hoor!