mijk
20-05-2011 om 14:32
Extra sinterklaasjournaal!?
http://www.nu.nl/media/2519940/groot-nieuws-in-extra-sinterklaasjournaal.html
Wie doet er een gok? Wat gaan we horen?
Mijk
Wilgenkatje-
21-05-2011 om 21:43
Nee, idd geen passend afscheid
ik weet niet precies hoe het wel had gemoeten, maar dit vond ik een eigenaardig fenomeen.
Het is geen aftreden van Sinterklaas, er is geen opvolging, het is allemaal enorm vaag.
Zou Bram het leuk vinden zo?
Ongelovige kinderen dan?
Grote mensen?
Hoop drukte om niks.
Sint is Sint, wie er ook achter die baard zit. Maar mits hij zijn best doet (en daar ontbreekt het soms aan)!
Belle Époque
22-05-2011 om 00:33
Geen zorgen
Een diep-sintgelovig kind pikt dit als zoete koek (en is waarschijnlijk nog te jong om zo laat tv te kijken?).
Een kind dat al enigszins twijfelt zal misschien, mogelijk, meer gaan twijfelen. Maar die zou toch wel van zijn geloof vallen één dezer dagen.
Ik vond het grappig, en ik vermoed dat de makers van dit "extraatje" lol voor tien hebben gehad met het maken van dit item. Ik ben ervan overtuigd dat het met de gekwetste kinderzieltjes wel zal meevallen (wie nu van zijn geloof af is gevallen wankelde waarschijnlijk al langer).
Maandag zijn we het weer vergeten, en we hebben een leuk weekendje gehad met speculeren!
En ik zie de zon in het water schijnen
hilbillie
22-05-2011 om 08:21
Tijgeroog
Mijn zoon van 6 is nog volledig in de ban maar ligt op zaterdagavond om 19.50 nog niet op bed, helemaal niet als het Sinterklaasjournaal "groot nieuws" gaat brengen wat hem beslist niet ontgaan was.
Hij is de hele dag bang geweest dat Sint dood was gegaan en uiteindelijk opgelucht dat Sint er gewoon bij was. Wel vroeg hij zich af waar deze uitzending eigenlijk over ging.
Ik twijfelde wel enorm of we moesten kijken en schrok toen ik Bram daar zag zitten maar hilbillieboy had niets door en inderdaad; mocht hij de associatie wel gehad hebben dan liever in mei dan november.
Ik zou eigenlijk ook niet weten hoe anders afscheid te nemen van de (voor mij) echte Sint.
Rafelkap
22-05-2011 om 09:03
Ik denk
dat de makers Bram in het zonnetje wilde zetten. Weten wij veel, misschien is die man terminaal, best waarschijnlijk dat hij om gezondheidsredenen is gestopt.
Mijn oudste was beneden en heeft het gezien. Hij vond het heel normaal dat Het Boek vol was en aan iemand werd gegeven (en verloor een voortand, dat maakte veel meer indruk)
Ik vond het wel een item meer voor de makers zelf, dan voor het publiek.
Belle Époque
22-05-2011 om 11:09
Berber
Je hebt gelijk, het is een kinderfeest. Maar gun de Grote Mensen toch ook dat lolletje en neem het niet zo zwaar op. Ja, natuurlijk is het waanzin om in mei iets met Sinterklaas te doen, maar ik vond het een reuzestunt waar ik de lol wel van in kon zien!
De blunder van het lek is ongelooflijk knullig, maar om er zo'n leedvermaak om te hebben vind ik erg kinderachtig.
Onzin kan soms ook érg leuk zijn. Het leven wordt een stuk prettiger om af en toe eens lekker onzin te maken, zoals een Sintjournaal in mei. Lekker ludiek! En voor zover ik weet zijn er geen kinderzieltjes onherstelbaar beschadigd
Zoals ik al zei: gun de mensen die daar de lol van in kunnen zien ook die lol. Het doet niemand kwaad!
Genista
22-05-2011 om 12:30
Stom
Het was niet meer dan dit! Wat een tegenvaller... Overigens speelden mijn kinders hier toen nog buiten, dus ze hebben het niet eens gezien. Wij hebben het samengevat met: hij komt aan in Dordrecht.
Neuh, van mij had het niet gehoeven in een Sinterklaasjournaal, hoezeer ik Bram dan ook de echte vond en die nieuwe Sinterkees eigenlijk euh... niet echt
Belle Époque
22-05-2011 om 12:39
Berber
Ik begrijp wat je bedoelt, al denk ik er nog steeds anders over. En zo hebben we allemaal onze afwijkingen en pleziertjes (ik bedoelde het minder kattig dan het er stond)
mijk
22-05-2011 om 15:52
Zoon
is sinds afgelopen jaar ingewijde en wilde graag de herhaling ook even zien. Was zo leuk. Hij ziet Bram van der Vlugt en zegt. Héé mam, ik geloof, geloof ik niet dat we nu ook de sint in beeld krijgen.........
ik: Hoe zo!
hij: dit is hem hè? wow!
Ik moet eerlijk zeggen ik had het idee dat Bram er zelf wel lol in had. De nieuwe zal wel wennen, denk ik.
Groet mijk
P.S. Sint een kinderfeest. Volgens mij niet. Dochter heeft gisteravond Opa nog even gebeld die op zakenreis was in Frankrijk. Op de achtergrond vroegen allerlei mensen wat het nieuws was!
Carmen
22-05-2011 om 17:09
Prachtig en echt niet (alleen) voor kinderen
Mijn dochter van elf was niet thuis maar belde me speciaal op zodat ik het Sinterklaasjournaal niet zou missen
Ik vond het prachtig. Wel heel heel heel jammer. Bram is de Enige Echte Sint.
Belle Époque
22-05-2011 om 20:25
Volwassenenfeest
Sinterklaas was van oorsprong niet alleen een kinderfeest. De speculaaspop heette vroeger niet voor niets een "vrijer". Huwbare jongedames kregen vroeger zo'n speculaaspop op sinterklaasavond. Er komen heel wat sinterklaastradities uit oude heidense rituelen, zo zou sinterklaas met zijn schimmel afgeleid zijn van Wodan op zijn paard, en dat was niet speciaal een kindervriend. Het strooien zou van een heidens ritueel komen om de vruchtbaarheid (
Belle Époque
22-05-2011 om 20:31
Vervolg
(te vroeg op een fout knopje gedrukt)
Het strooien zou van een heidens ritueel komen om de vruchtbaarheid (qua landbouw) te bevorderen.
Sinterklaas is een patroonheilige, niet alleen van kinderen, maar ook van o.a. zeelieden, havensteden, slagers en ongehuwde vrouwen (dat zie je weer terug in de speculaasvrijer).
Recenter: sinterklaas werd in mijn jeugd al gevierd onder de volwassenen in de familie (kinderen streng verboden!), men trok lootjes en maakte surprises en gedichten waarin men terugkeek naar een gebeurtenis (liefst een enorme blunder ) van de persoon van wie je het lootje had getrokken. Ik weet van klasgenoten dat het in hun familie ook zo ging (grotemensensinterklaas).
My 2 cents
Biene M.
22-05-2011 om 21:26
Kinderfeest
Op dit forum komen weinig kinderlozen, maar hierbuiten ken ik er een heleboel. En die vieren vaak wel sinterklaas, maar kijken echt nooit naar het sinterklaasjournaal of de intocht. Dus misschien zijn dat dan toch exclusief kinderfeestjes.
Chippie
22-05-2011 om 23:07
Ik geniet zelf nog meer van het kinderfeest, dan de kinderen zelf. En vorig jaar geloofde onze oudste voor het eerst niet meer en misschien vonden hij en ik die extra geheimzinnigheid extra leuk. Dus hier is het één groot feest voo volwassenen en kinderen van de dagen voordat Sint aanmeert totdat hij weer vertrekt. Zeker weten dat dat ook zo blijft als ze ouder worden.
joos
23-05-2011 om 10:20
Compliment van dochter
Hier 2 kinderen die hardnekkig weigeren het geloof in Sint op te geven. Oudste van 9 reageerde vorig jaar nadat ik het een en ander uit de doeken had gedaan: nou mam, ik blijf gewoon geloven. Het is een mooi en rustig leven.
Jongste twijfelt al wel heel lang, maar kan er toch niet helemaal van afgebracht worden. Vanmorgen stond er een foto van sinterklaas in de krant en een klein fotootje van Bram. Zij had het Sinterklaasjournaal niet gezien dus ik legde uit wat er was gebeurd. Haar vraag: speelde hij soms voor Sinterklaas? Mijn antwoord: ja, inderdaad (met in mijn achterhoofd: zou ze dan nu toch van haar geloof vallen?). Haar reactie: nou, dat doet hij dan wel goed, want hij lijkt precies op de echte!
Rafelkap
23-05-2011 om 10:56
Kinderprogramma's voor kinderen en volwassenen
Ik vind goede kinderprogramma's (dramaseries/films/ maar ook het sinterklaasjournaal) goed als ze leuk zijn voor kinderen + volwassenen.
Ik heb niks tegen het sinterklaasjournaal, integendeel. Alleen deze uitzending, notabene in MEI, meer een onderonsje voor de makers, dan voor publiek. En dan niet voor kinderen, gezien het tijdstip (beetje laat). Dat was mijn enige kritiek.
Verder ken ik de nieuwe acteur niet van Flodder, maar van "de vloer op" (improvisatieprogramma) en daar is hij een hele symphatieke acteur, vind ik.
Maargoed, sinterklaas is sinterklaas en ik wil hier niet met dit prachtige lenteweer over nadenken.
Janna3
23-05-2011 om 12:47
Legende strooien
Het strooien komt waarschijnlijk van een legende over de heilige Nicolaas (toen nog geen sinterklaas). Er was een straatarme man met drie dochters. De man had geen geld voor een bruidsschat dus de dochters zouden gedoemd zijn prostituee te worden. Op een avond liep Nicolaas langs het huis van de arme man. Hij stak zijn arm om de deur van de meisjes en strooide goudstukken naar binnen. Zo konden de meisjes eervol trouwen.