Op deze leuke gezinscamping kan je kind eindeloos spelen en jij écht ontspannen - lees hier meer
Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op
Kiki

Kiki

09-01-2011 om 23:00

Even stomme vraag :) (kinderen alleen in de auto)

Ik doe normaal eigenlijk altijd alles op de fiets en mijn kinderen zitten eigenlijk alleen maar in de auto met mijn man en mij samen, of als ik de oudste naar mijn moeder brengt na de peuterschool.

Ik heb dus nog nooit. als ik alleen ben, hoeven tanken met mijn kinderen in de auto (mijn oudste is nu bijna drie) tot gisterenochtend. Mijn man was er de hele dag niet en ik ben naar de geitenboerderij in het Amsterdamse bos gegaan met een vriendin die ik daar zou ontmoeten.

Maar ik moest dus tanken en bij betalen stond er een hele rij en hebben ze toch een goede tien minuten alleen in de auto gezeten, buiten mijn zicht (was nogal een groot tankstation)
Een mevrouw in de rij gaf me kritiek dat ik ze in de auto had laten zitten en ik was even van mijn apropos gebracht en vroeg me daarna af of ik ze inderdaad mee had moeten nemen.
Het duurde inderdaad een aardig tijdje, ik had ze niet in mijn zicht, maar ze zaten in mijn auto in hun autostoeltjes en mijn auto zat op slot. Plus mijn jongste loopt wel, maar niet heel snel en mijn oudste vindt zichzelf tegenwoordig een baby en hij wilt overal gedragen worden.

Ben ik nu zo'n ontaarde moeder dat ik ze heb laten zitten of hecht ik nu teveel waarde aan de opmerking van een vrouw die me waarschijnlijk alweer vergeten is.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Tja

Met dit soort dingen is het altijd zo dat het goed gaat zolang het goed gaat.
Ik zou ze wel in de auto durven laten maar alleen als ik ze zou kunnen zien, bij het plaatselijke kleine tankstation bijvoorbeeld. Ergens vreemd, langs de snelweg of waar dan ook, waar ik ze niet zou kunnen zien had ik ze mee naar binnen genomen. Wel een heel gedoe, dat weet ik.

Mirage

Mirage

10-01-2011 om 07:22

Inplannen

Ik probeer altijd op een rustig tijdstip te gaan tanken. Als dat niet lukt ga ik in de rij staan voor de pomp die vlak voor het raam van de kassa zit. Ook als er al andere pompen vrij zijn. Of, als back-up, kan je altijd nog naar een pomp waar je met een pasje moet betalen.

Het zal meestal wel goed gaan hoor. Maar met mijn zeer ondernemende kinderen heb ik ze liever in zicht, zodat ik kan zien wanneer de auto begint te rollen omdat ze de handrem eraf gehaald hebben en de auto in z'n vrij gezet .

Begrijp het wel

ik nam mijn kinderen altijd mee naar binnen, vooral omdat ze zelf hun gordel van hun stoeltje los konden maken.en een bijna 3 jarige is ook al goed in staat om de handrem eraf te halen of de deur van het slot te doen.
ik begrijp de opmerkingen dus wel.
Maar ja,het is nu eenmaal gebeurd,je kunt het niet meer terug draaien,een goeie leer voor de volgende keer?

Hebben

ze dan een optie dat je als moeder met kinderen in de auto meteen aan de beurt mag of hebben ze een pomp met uitzicht op de kassa waar alleen moeders mogen tanken. Anders misschien de optie dat je wel tankt en later betaalt ?

Nee ? dacht ik al.

Lang geleden

Ik zal een jaar of zes zijn geweest (moet ik navragen) toen mijn vader, op weg naar mijn oom samen met mij, ging tanken. Hij liet mij in de auto wachten terwijl hij ging afrekenen. De auto stond in het zicht. En dit is wat ik mij kan herinneren: er kwamen twee auto's aangereden die achter elkaar stopten, naast de onze. Uit iedere auto kwam een man en één van de mannen had een mokerhamer in de hand waarmee hij de andere te lijf ging. Ik was niet bang, maar kan het me goed herinneren. Mijn vader nog beter: de angst dat één van de mannen, voordat mijn vader bij de auto was, in onze auto zou springen en weg zou rijden. Ook in het zicht kan er iets gebeuren. Er kan gewoon altijd wel iets gebeuren (zoals iemand schreef: het gaat goed zo lang het goed gaat). Er kan ook niks gebeuren.

Als ik jou was

dan had ik de oudste even meegenomen en de kleinste laten zitten. De oudste had de slimmigheid/ ondernemingszin kunnen hebben om tuigje van jongste los te maken of zo.

En inderdaad, gezien het winkelwagentjesverhaal van nog zo kort geleden had ik bij het zien van de rij de oudste even meegenomen.

amk

amk

10-01-2011 om 10:13

Gut

nog nooit over nagedacht want ik zit alleen maar met dochterlief in de auto.
Ik doe gewoon de deur opslot en ga betalen. Maar goed ik ben dan ook een ontaarde moeder die haar 5 jarige gewoon alleen thuis laat als ik even een boodschap ga doen. In bomen laat klimmen en nog wel meer van dat soort ontaarde dingen. Het kan met dit kind.

Puck

Puck

10-01-2011 om 10:15

Judith?

Jouw opmerkingen zouden ergens op slaan als er een personeelslid aanmerkingen had gehad op Kiki, nu was het gewoon een andere klant die er wat van zei en zijn jouw opmerkingen totaal niet ter zake doend volgens mij. Het zal het tankstation compleet worst zijn of jij je kinderen in de auto laat zitten of niet.

dc

dc

10-01-2011 om 14:56

Ik laat ze erin

Ik laat mijn kinderen (4 en 2) altijd in de auto als ik tank. Ik laat wel de muziek in staan, en ze gedragen zich altijd goed. En ik doe de deur ook op slot. Het is wel een klein tankstation, dus ik ben altijd wel binnen een paar minuten terug.

koentje

koentje

10-01-2011 om 15:33

Judith

wie zijn verantwoordelijkheid is het nu die kinderen? Hele rare reactie van jou, vind ik.

\Kiki, ik heb het ook niooit (kunnen) doen, mijn zoon alleen achter in de auto. Ik zie al voor me hoe ik dan terugkom; met een auto waarvan alle knopjes zijn uitgeprobeerd en blij wezen als de richttingaanwijzer inmiddels niet is afgebroken.
Ik vind het inderdaad een beetje domme vraag gezien je draadje over het winkelwagentje...

Kiki

Kiki

10-01-2011 om 15:53

Hoewel ik een ondernemend kind heb

kan hij niet uit zijn autozitje komen, daar zitten de riempjes te strak voor, daar pas ik wel voor op, gezien de huidige ervaringen met jongste.
Al zou hij uit het autozitje kunnen komen denk ik niet dat hij veel dingen zou kunnen doen. De handrem zit beveiliging op, dus die krijgt hij niet los en zelfs dan gaat de auto niet rollen. De deuren kunnen niet van het slot gehaald worden zonder sleutel, de knopjes mag hij echt wel uitproberen, ik zet mijn oudste regelmatig achter het stuur en dan drukt hij op alle knopjes, dat vindt hij leuk.

De oudste doet niets, die is niet zo'n ondernemer, die blijft braaf zitten, weet niet hoe je de gordels openmaakt en zou dat ook niet gaan proberen, het winkelwagentje verhaal was de jongste. Dus als ik iemand mee zou moeten nemen was het de jongste geweest.

Ik had dus überhaupt nog nooit getankt terwijl ik met mijn kinderen alleen in de auto zit, of we zijn met zijn vieren en dan blijft er eentje bij de auto of mijn collega tankt, of ze zitten niet bij mij in de auto. Die trend zetten we wat mij betreft door, want het verhaal van Clo vind ik te griezelig voor woorden. Daar was die vrouw in de rij ook bang voor, dat iemand de auto met kinderen erin zou gaan stelen.

Grappig om te lezen dat al die mensen die hun kinderen wel in de auto laten zitten tijdens het tanken (want ik heb nog nooit iemand zijn kleine kinderen eruit zien halen), nauwelijks op OOL zitten.

Tijgeroog

Tijgeroog

10-01-2011 om 20:12

Ik laat ze zitten

Ik laat ze ook zitten. Ik denk dat ze veiliger in de auto zitten dan ernaast bij mij. M'n zoon van 5 kan inmiddels zelf z'n gordel losmaken, maar die is verstandig genoeg om geen gekke dingen te gaan doen. Z'n zusje kan niet los, zoon krijgt haar gordel ook niet open.
Verder kan de auto gestolen worden, maar ik denk dat die kans maar heeeeel klein is. Onder andere omdat mijn auto niet zo interessant is voor dieven, en ik gok erop dat ze een auto met kinderen ook liever laten staan.
En er kan vanalles mis gaan als ze meelopen: weglopen en onder een auto komen (daar zijn er genoeg van), in de winkelstellingen klimmen ...
Overigens laat ik de autodeur juist van het slot, zodat ze er in geval van nood snel uitgehaald kunnen worden.

Kiki

Kiki

10-01-2011 om 20:50

Waah tijgeroog

weer dat winkelwagentje, daar kom ik nooit meer vanaf

Hij is vandaag ook de kast in geklommen en heeft het stoepkrijt te pakken gekregen, zullen we het daar voortaan over hebben als het om slecht ouderschap gaat.

Ik ben hem nu maar aan het leren klimmen, dat leek me verstandiger (nou ja, omhoog klimmen gaat geweldig natuurlijk, maar eraf klimmen wat minder)

Ja Pelle, die onbemande hebben wij ook, daar tank ik regelmatig, scheelt zo 10 cent de liter. Alleen was ik er nu even niet bij in de buurt en reed ik op damp

Beetje ot, maar niet helemaal

kennen jullie de website Free Range Kids, staat ook een stuk over kinderen alleen laten in de auto.

http://freerangekids.wordpress.com/2010/12/06/quit-ragging-on-the-car-jack-parents/

Tijgeroog

Tijgeroog

10-01-2011 om 20:59

Kiki en pelle

Kiki, ik weet hoe je je voelt, ik heb er ook zo een. Die alles afkijkt van haar grote broer en het dan een stukje erger maakt. Die ik met 1,5 jaar boven in bed stopte om te gaan slapen, maar beneden in de gang terug vond terwijl ze haar schoenen aantrok, ze ging buiten spelen...
Veilig klimmen heb ik ze allebei snel geleerd. En ze helpen elkaar. Zoals: oudste komt naar beneden, mompelt dat hij een krukje moet hebben, en gaat met krukje weer naar boven. Waarom dan?? Nou, zusje is bovenin de kast geklommen en hangt daar en weet even niet hoe ze naar beneden moet. Hij heeft overigens wel eens op dezelfde plek gehangen, toen heeft hij hard geroepen en ben ik snel naar boven gekomen.

De oudste voelt zich ook al heel veilig in de winkels. Als hij me even niet ziet terwijl hij me wel wil zien (zelfs als hij me 3 seconden daarvoor nog zag) vraagt hij even aan het personeel om me om te laten roepen. Maar als ik hem niet kan vinden... dan kan hij zijn dat hij op het personeelstoilet zit. "Ik moest plassen, dus ik heb even gevraagd of ik naar de wc mocht. Ik weet toch waar die is!"

Pelle, meestal tank ik daar inderdaad. Maar dat zit er niet altijd in. Wat betreft het tankstation-vliegt-in-de-lucht: om die reden laat ik de auto open. Maar je weet nooit van te voren op welke plek in het tankstation je dan het veiligste bent. Gelukkig gebeurt dat maar zo weinig dat ik er maar echt rekening mee ga houden. Als je je om al zulke dingen zorgen moet maken heb je geen elven meer. (en er is meer gevaar als je weer op de weg zit)

Vic

Vic

10-01-2011 om 21:26

Nog nooit

Ik heb mijn kinderen nog nooit mee naar binnen genomen na het tanken. Bij voorkeur neem ik ze helemaal niet mee als ik moet tanken, maar in bijna 12 jaar is dat toch tientallen keren voorgekomen. Inmiddels is de jongste bijna 6. Ben ik dan uit de gevarenzone?

Guinevere

Guinevere

10-01-2011 om 21:28

Wel en niet

Ik laat mijn 8-jarige wel alleen in de auto zitten en mijn 3-jarige niet, tenzij.
Oudste wil soms gewoon niet mee naar binnen, dus van mij mag hij blijven zitten. Dan gaan de deuren beslist niet op slot, hij moet eruit kunnen! Jongste wil ook wel alleen blijven zitten, zeker nu hij ervan overtuigd is dat alle boeven in de gevangenis zitten. Jammer genoeg ben ik daar nog niet van overtuigd en verdenk ik hem er ook van aan alle knoppen en handremmen te gaan prutsen als ik me omdraai. Hij mag dus alleen in de auto blijven zitten als hij KO is en de auto op onze oprit staat, in mijn gezichtsveld. Tanken doe ik bij voorkeur als hij er niet bij is.

Kiki

Kiki

10-01-2011 om 21:48

Nee tops

je leest niet goed, ik zei al dat ik eigenlijk nooit tank met mijn kinderen in de auto. Mijn oudste wordt drie en dit is de eerste keer dat het toevallig zo uitkomt. En dat bevalt me prima dus die trend zetten we gewoon voort. Tanken doe ik wel alleen.

En wat flauw is, is mijn winkelwagendraadje hier bij halen.

Verder rijd ik tienduizenden kilometers per jaar en ik heb er dus aardig wat tankbeurten opzitten bij grote benzinestations, kleine benzinestations, drukke benzinestations of rustige benzinestations en ik zie zelden ouders die hun hele kinderschare uitladen met zijn allen afrekenen en dan hun kinderen weer terug die auto inladen.

Voor de rest heb ik er nog over na zitten denken, want ik sliep toch niet vannacht, en ik denk dus eigenlijk niet dat de kinderen in de auto meer gevaar liepen dan als ik ze mee had genomen. Ik was even van mijn apropos gebracht door die vrouw in de rij, maar ik denk niet dat ik onverantwoordelijk bezig was.

Ten eerste, omdat ik dan met een dreumes en peuter bij een druk benzinestation loop waar auto's af en aan rijden.
Ten tweede, omdat de kans dat mijn auto gestolen wordt met mijn kinderen erin verwaarloosbaar klein is.
Ten derde, hebben we het nou serieus over een ontploffend tankstation? Geloven jullie niet dat als het tankstation ontploft we allemaal hartstikke dood of zwaar gewond zouden zijn? Bovendien kunnen ontploffende tankstations natuurlijk net zo hard gebeuren bij een onbemand tankstation en kunnen mijn kinderen en ik natuurlijk ook een meteoriet op ons hoofd krijgen net als we uit de auto stappen.

Vic

Vic

10-01-2011 om 22:00

Kiki

Ik ken ook niemand die zijn kinderen meeneemt het benzinestation in. En ik heb in benzinestations ook nog nooit mensen met hun kinderen gezien. Gek eigenlijk, dat ik hier dan zwaar in de minderheid ben als ik zeg dat ik mijn kinderen nooit meeneem.

liora

liora

10-01-2011 om 22:03

Pinnen

Pinnen aan de pomp inderdaad. Als dat niet kan laat ik ze in de auto als het een klein en rustig tankstation is en ik ze kan zien tijdens het afrekenen. Zo niet dan neem ik ze mee!

En nog een tip van een alleenstaande moeder: tank als het kan, niet wachten tot het echt moet want dan zal je zien dat er geen pinpomp is en de jongste net slaapt.

Liora

dan maar even een andere nick

10-01-2011 om 22:07

ik laat mijn kinderen weleens in de auto zitten als ik moet gaan tanken.

10-01-2011 om 22:51

Ach tops

onlangs leverde dat me zoveel commentaar op toen ik iets in een draadje zei, dat ik daar nu even geen zin in had. En oh ja, mijn kinderen liet ik ook weleens even alleen.

Op slot

Je had de deur op slot, volgens mij kan er weinig gebeuren en is het nog gevaarlijker om met die 3 kids bij dat drukke tankstation te lopen

Puck en koentje

Soms, kan je gewoon geen ijzer met handen breken.
Ik heb er ook voor gestaan en kreeg het niet voor elkaar 2 babies uit de wagen te tillen naar de kassa. Een auto zonder gas, was ook geen optie. Dus ze erin laten zitten en gevraagd, auto op slot, aan de kassa uitgelegd en ik mocht voordringen. Je bent helemaal geen slechte moeder als blijkt dat je opeens voor iets staat als tanken terwijl je dat nooit eerder hebt gedaan.. en er achter komt dat je eea had moeten plannen. Nu heb ik een 2ling en moet me suf plannen maar dat gaat ook regelmatig mis bij 1ste keren van dingen. Of als je kind een factor blijkt in supermarkt. (Ik had een kind dat achterin bleef staan bij de vriezers en een die de winkel al uit was totdat ik het marcheer spelletje had bedacht). Zo heb ik 1 kind waarvan ik zie wat die van plan is en de ander heel vaak niet. Kan gebeuren, volgende keer beter. Sommige stuurlui blijken altijd maar aan de wal te blijven staan.

Wat mij eigenlijk meer verbaast...

is dit:
>> ..de knopjes mag hij echt wel uitproberen, ik zet mijn oudste regelmatig achter het stuur en dan drukt hij op alle knopjes, dat vindt hij leuk.
Ik zou er niet over piekeren om mijn kind achter het stuur te zetten. Nou heb ik ook geen rijbewijs, dus ik zou er zelf niet eens gaan zitten. Maar hoe zit dat, zijn er meer mensen waar hun kinderen wel achter het stuur mogen (natuurlijk als de auto uit staat)? Gewoon nieuwsgierigheid hoor, niet om je aan te vallen.
Ik zou ze overigens ook laten zitten als ik moest betalen, maar wel op hete kolen staan te wachten bij de kassa.

Kiki

Kiki

11-01-2011 om 12:52

Egberdien, waarom niet?

Ik zie het niet zo geloof ik. Wat is het ergste wat hij kan doen?

De handrem zit een beveiling op, de sigarettenaansteker zit op een plek waar hij niet bij kan en het doet me niet zo veel als hij op een parkeerplaats de alarmlichten aanzet of de klok verzet, ook mag hij rustig de radio aanzetten en de voorkeurenzenders door elkaar gooien. En ach als hij aan de knopjes van de blower zit, die werkt toch niet als de auto uitstaat.

Wat kan het voor kwaad? Ik laat hem niet rijden uiteraard, de sleutel zit niet in het slot en ik sta er naast te kijken, terwijl hij zijn handjes op het stuur legt en geniet terwijl hij aan het "sturen" is

+ Slimme Brunette +

+ Slimme Brunette +

11-01-2011 om 14:57

Verschil met winkelwagenincident

Kiki, of je je kinderen blootstelt aan eventuele gevaren als je ze even in de auto laat zitten terwijl je de benzine betaalt is jouw zaak, jij als moeder besluit dat je het risico wil nemen dat er iets met je kinderen gebeurt, het is geen overduidelijke onveilige situatie dus dan moeten omstanders hun mond houden. Vind ik. Het supermarktverhaal vind ik iets anders, daar is de veiligheid van de koopwaar van de winkelier in het geding en daar mag je op aangesproken worden.

dc

dc

11-01-2011 om 15:27

Egberdien

Ja hoor, hier mag het. Ik zet daarna gewoon alles weer terug. En leuk dat ze het vinden! (Maar de sleutel krijgen ze natuurlijk niet)

Kiki (en dc),

Dat snap ik dat je hem niet echt laat rijden en dat de sleutel niet in het contact zit. Maar ik vind dat een kind gewoon niet achter het stuur hoort. Dan doet hij het misschien ook als je er niet bij bent en de auto per ongeluk open laat. Er staan wel eens van die verhalen dat een kind in de auto gestapt is en tegen de gevel gereden is. Maar ja, dat hoeft natuurlijk niet te komen doordat hij dat ook een keer mocht doen op een parkeerplaats. Als jij je er goed bij voelt gewoon laten doen.

dc

dc

11-01-2011 om 23:21

Egberdien

Nou, ik laat nooit de sleutel in de auto zitten als ik uitstap. Dus om weg te rijden, zal hij de sleutel moeten pakken (ligt hoog op een kastje buiten zijn bereik), de voordeur open moeten doen (heeft hij krukje voor nodig, ook buiten bereik), de auto opendoen, de sleutel in het slot en dan aanzetten. En ik moet al die tijd niets in de gaten hebben.

Ik heb gehoord van ondernemende peuters hoor, maar zover gaat die van mij gelukkig niet!

En bovendien weten kinderen dondersgoed wat ze wel mogen onder het toeziend oog van hun ouders, en niet alleen.

Kiki

Kiki

11-01-2011 om 23:43

Egberdien,

ik heb in al die jaren dat ik woon waar ik woon nog nooit mijn auto voor de deur kunnen parkeren en mijn auto doet de deuren zelf op slot, dus het is niet verstandig de sleutels in de auto te laten liggen

Dus mijn oudste zal dan eerst mijn tas moeten vinden, die altijd bovenop de kast staat. Want de jongste kan overal bij.
Dan de autosleutel moeten vinden, dat is een prestatie want dat lukt mij vaak niet eens.
Dan de huissleutel moeten pakken die op een haakje bij de deur hangt (wat weer betekent dat hij of de eetkamerstoel naar de voordeur moet schuiven om bij het haakje te kunnen), de deur open moeten maken, de auto moeten zoeken (ook weer een prestatie, want die vind ik ook vrij regelmatig niet) De beveiligde handrem los moeten krijgen en dan ook nog starten en dus ook nog eens lang genoeg alleen zijn om dat allemaal buiten mijn gezichtsveld te doen.

Als ik een risico-inventarisatie zou doen, zou ik de kans vrij klein vinden

Nee sorry, ben je aan het plagen. Ik ben een beetje recalcitrant vandaag, dat doet een hele dag kantoor met mij

Ik verwacht dus niet dat mijn oudste gaat wegrijden met mijn auto

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.