ayla
26-11-2008 om 10:49
EKD, is dat nou voor alle kinderen
nadat ik vandaag weer een berichtje op nu.nl las over het EKD vroeg ikm me af of het de bedoeling is dat alle kinderen in Nederland een EKD krijgen. Of geld dit alleen voor kinderen die volgend jaar gebboren worden?
M Lavell
28-11-2008 om 11:26
Het wordt jouw probleem
Kari:"Miriam zegt: door het verplicht stellen van een digitale aansluiting aan alle zorgverlevers wordt het delen van gegevens vanzelf iets dat voortvloeit uit een wettelijke verplichting, m.a.w. het instellen van EPD en EKD houdt automatisch een nieuwe wet in. Ik vraag mij toch af of daar niet meer voor nodig is?"
Nee, daar is niet meer voor nodig, want die verplichtstelling ontwikkelt een nieuwe omgang met gegevens. Die omgang is waar je last van hebt. Vergelijk het met de gewichtenregeling. Om voor extra subsidie in aanmerking te komen moeten scholen van de ouders van leerlingen die een hoger gewicht hebben een geschreven verklaring hebben betreffende hun opleiding.
De folder van het Cfi (de bank van het onderwijs), zegt dan ook dat het verplicht is om die gegevens over ouders te hebben. En dat is niet waar. We hebben daarover aan de bel getrokken, het CBP heeft de minister aangeraden die foldertekst te veranderen, de minister (van der Hoeven nog) heeft beloofd het te zullen veranderen, maar dat is niet gebeurd.
Wat blijft is dus een folder die scholen verkeerd informeert en die bij ouders de indruk wekt dat ze verplicht zijn die gegevens te verstrekken. Dat is een soort oplichting. En net zoals er geen rechter is die voor burgers kan zorgen dat er nooit meer misleiding of oplichting plaats heeft, net zoals burgers in al die gevallen zelf hun eigen recht moeten gaan halen, er alleen voor staan, staan ouders er nu ook alleen voor.
Het ministerie en het Cfi zijn botweg niet bereid om eerlijke informatie te verstrekken. Dat komt ze niet goed uit.
Dus ja, voor het uitwisselen van gegevens is jouw toestemming nodig (tenzij je op apengapen ligt), maar het is nu helemaal je eigen probleem geworden om te zorgen dat dat niet gebeurt. Bovendien is de mores dat het wel gebeurt, zowel het EPD als het EKD hebben als filosofie dat het alleen maar werkt als alle gegevens van iedereen erin staan, dus de hulpverlener zit in een spagaat.
De risico-analyse die van het EPD is gemaakt, zegt daarover genoeg: Geen of verkeerde informatie verstrekken of raadplegen waarna gezondheidsschade ontstaat kan de arts op aansprakelijkheid met hoge kosten komen te staan. Diezelfde dreiging zit achter het EKD (strafbare nalatigheid).
Het schenden van iemands privacy levert hooguit een boete van een duizendje op en dan ook alleen maar als de persoon in kwestie je voor de rechter daagt.
Kortom: jouw privacy is niet zo heel belangrijk in dit hele spel. Bovendien is het nog maar de vraag hoe verwijtbaar een arts is als hij doet wat de wet van hem vraagt en wat iedereen doet. De vraag wordt al snel: hoe had deze arts kunnen weten dat _jij_ dat niet wilde en dat is inderdaad een volledige omkering van zaken.
Kari:"en instellen van EPD en EKD is m.i. geen wetsverandering."
Dat is het wel. Het verbod op het beheren en delen van gegevens wordt opgeheven door wettelijke verplichtingen (8 c wbp). De adder onder het gras hier is dat die EPD wet artsen wel verplicht om zich aan te sluiten op het LSP, maar niet expliciet zegt dat die koppeling alle patienten moet bevatten.
Daarmee wordt wie of wat wel en niet, inderdaad toch weer een verantwoordelijkheid van de arts zelf. Maar dat is dan een kwestie tussen jou en je arts en alle andere zorgverleners die ook maar iets van je in hun bestand hebben. De overheid zal zich er niet mee bemoeien en rijkelijk folders blijven verspreiden die doen alsof alle patienten geen keus hebben, zie het Cfi.
Dan blijft er nog een technische vraag: is het eigenlijk wel mogelijk dat de arts de EPD schakeling aan zet op zijn computer, maar uit de bestanden verschillende records weglaat? Dat vraagt om een systeembeheer van de kwaliteit van een bank. Artsen hebben dat niet. Dat is ook veel te duur. Moet dat niet dan?
Ik denk dat die artsen zich met redelijk succes kunnen beroepen op art. 11 f de gegevensverwerking noodzakelijk is voor de behartiging van het gerechtvaardigde belang van de verantwoordelijke of van een derde aan wie de gegevens worden verstrekt, tenzij het belang of de fundamentele rechten en vrijheden van de betrokkene, in het bijzonder het recht op bescherming van de persoonlijke levenssfeer, prevaleert.
Althans, zo zal de politiek, het ministerie, de inspectie voor gezondheid, de artsenvereniging, iedereen het verdedigen. Of de Nederlandse en uiteindelijk Europese rechter dat ook vindt, is maar de vraag.
Dat kun je in rechte uit gaan vechten, maar dat betekent niet dat je daarmee het hele systeem omver geworpen hebt. De grootste winst die te halen is, is dat je je eigen gegevens uit die machine houdt.
Dat wordt pas anders als er politiek draagvlak is om jouw privacy als een zwaarwegend vitaal belang te zien voordat de rechter er iets over zegt. Dat draagvlak is er niet.
Groet,
Miriam Lavell
M Lavell
28-11-2008 om 11:29
Wet bsn
Genista:"Die wet BSN in de zorg is al aangenomen, afgelopen zomer. De wet die er nu nog door moet is de wet EPD."
Om de burger zand in de ogen te strooien en niet meer zo eenvoudig via google wetswijzigingen of voornemens te kunnen laten vinden, hebben dit soort voornemens tegenwoordig een tenaamstelling die in niets lijkt op waar het over gaat.
Heel veel over het EPD is besproken onder het kopje 'begroting vws' (met nog een heleboel woorden). De EPD-wet gaat ook onder de noemer 'wijziging BSN'. En dat is het ook, want de noodzakelijke artikelen worden in de wet BSN gebreid.
Groet,
Miriam Lavell
M Lavell
28-11-2008 om 12:10
Voor kinderen verplicht
Ik ben benieuwd hoe de wetswijziging voor het EKD er werkelijk uit gaat zien. Ik vrees dat daar werkelijk in komt te staan dat het voor kinderen niet vrijwillig is. Hoewel dat ook geregeld kan worden via de verzekering of andere wetten uit de gezondheidszorg: de basisverzekering is gratis voor kinderen, maar dekt uitsluitend de zorg die door de GGD geleverd wordt (niet meer de huisarts dus, ik heb dat vermoeden al eerder uitgesproken).
Er ontstaat dus zorgplicht voor ouders zoals er leerlplicht is die in feite schoolplicht is en dus bepaalt waar en bij wie die het onderwijs of de zorg gehaald moet worden. Daar volgt dan weer uit dat die instanties gegevens van jou en je kinderen hebben die ze driftig en zonder jouw toestemming uitwisselen omdat dat nu eenmaal volgt uit hun publiekrechtelijke taak.
Dat voelt (hoop ik) voor velen als een aantasting van vrijheden (Kari steigert nu helemaal), maar diezelfde vrijheiden worden door onze schoolplicht ook al aangetast.
'Maar dit gaat over het lichaam' is een zwakke tegenwerping, want in het verdragsrecht is de geest net zo vrij. Het principiele punt: welke vrijheid gunt de overheid je werkelijk, is hetzelfde.
En zoals onze overheid al sinds 1969 de vrijheid van opvoeding en de verdragsrechtelijke vrijheid van onderwijs (dus niet die in GW art 23) negeert, precies zo zal onze overheid de vrijheid van medische behandeling voor kinderen kunnen negeren.
Men doet het gewoon. Tenminste, zolang er politiek draagvlak voor is en in weerzin van rechtsgeleerden die allang roepen dat dit niet kan, ook niet als het over onderwijs gaat.
Hoe dan ook: Het blijft interessant om de woorden van Klink naar Rouvoet te sturen en Rouvoet te vragen of het bezwaar dat tegen het EPD is ingediend, inderdaad betrekking heeft op al het elektronisch patienten dossieren dat er is, dus ook op dat van de JGZ en dus ook als een bezwaar tegen het EKD kan worden opgevat.
Dat gaat overigens ook op voor het dossier van de verloskundige. Dat gaat niet over het kind, maar over de moeder.
Groet,
Miriam Lavell
Genista
28-11-2008 om 13:11
Tinus
Je hebt gelijk. Het is inderdaad de aanpassing van de BSN-wet, geen nieuwe EPD-wet.
Tinus_p
28-11-2008 om 13:39
Kamerstukken
Rosa:
"Met alles omtrent het EPD en het EKD ben ik dan zo benieuwd wat ze dan gaan bespreken he....wat die aanpassingswet dan inhoudt."
Let op, gebruikersonvriendelijke site
http://parlando.sdu.nl/cgi/login/anonymous
klik 'zoek uitgebreid'
vul 30907 in bij 'nummer en volgnummer'
klik 'akkoord' (=zoek)
17 resultaten
Tinus_p
28-11-2008 om 13:43
Daarover niet bezorgd
Miriam:
"de basisverzekering is gratis voor kinderen, maar dekt uitsluitend de zorg die door de GGD geleverd wordt (niet meer de huisarts dus, ik heb dat vermoeden al eerder uitgesproken)."
Ja, maar juist daar maak ik me geen zorgen over. Ten eerste omdat de huisartsen dat niet zullen accepteren, en ten tweede omdat JGZ-ers dat niet _kunnen_; ze missen gewoon de deskundigheid. En dan keert de wal het schip, zodra er 1 kind dood is.
JGZ-ers zullen vooral blijven doen wat ze nu al doen, namelijk marginale zorg leveren, maar doen alsof dat heel belangrijk is.
Marloes
29-11-2008 om 08:06
Waar baseren jullie dat op?
ik weet dat de awbz is/wordt overgeheveld naar de basisverzekering, maar waar baseren jullie op dat de vergoeding voor de huisarts voor minderjarigen niet net als voorheen naast de vergoeding voor ggd blijft bestaan?
M Lavell
29-11-2008 om 09:44
Enkelvoud
Marloes:"maar waar baseren jullie op dat de vergoeding voor de huisarts voor minderjarigen niet net als voorheen naast de vergoeding voor ggd blijft bestaan?"
Er is geen 'jullie' in deze draad. Ik ben maar alleen.
Ik baseer mijn gedachten op steeds terugkerende signalen en politieke wensen. De HBO verpleegkundige als voorportaal voor de HA is al eens langs geweest. Het verplicht stellen van CB bezoek is van recenter datum. Er zijn meer signalen, de ene keer gaan ze over kosten (de gezondheidszorg wordt te duur), de andere keer over gegevens en onvindbaarheid van probleemgevallen.
Combineer die twee wensen en de nu al getroffen voorbereidingen (EKD/EPD) en je vangt met het uit de verzekering halen van HA zorg voor kinderen twee vliegen in één klap.
Ik ben niet zo optimistisch over de tegenwerpingen van tinus. "Ten eerste omdat de huisartsen dat niet zullen accepteren" Huisartsen zijn steeds minder vaak zelfstandigen met een zakelijk belang waarmee gerekend dient te worden. Velen werken in loondienst in dienst van een centrale huisartsenpost. Juist dat is de reden dat ze nu ook genegeerd worden met de invoering van het EPD. Zijn tweede tegenwerping:"ten tweede omdat JGZ-ers dat niet _kunnen_; ze missen gewoon de deskundigheid. En dan keert de wal het schip, zodra er 1 kind dood is." impliceert wel degelijk invoering van dit model totdat het aanwijsbaar en precies daar fout gaat.
Ik denk dat het heilige geloof in het kunnen beschikken over gegevens deze drempel, weet de JGZ wel genoeg, wegneemt. De JGZ-er 'weet binnenkort alles' en wat ie niet weet, kan altijd doorgeschoven worden naar een centrale huisartsenpost die zich tegen centrale vergoeding natuurlijk voor de kar laat spannen. De salarissen moeten betaald worden tenslotte.
Kortom: ik zie het als logisch gevolg van de stappen die reeds genomen zijn. De stap naar een dergelijk zorgmodel wordt steeds kleiner.
Groet,
Miriam Lavell