sanwjr
23-10-2010 om 13:28
Een derde?
Hallo allemaal,
Ik ben nieuw hier. Ik las jullie berichtjes en het leek me leuk om mee te kletsen.
Mijn vriend en ik hebben 2 kindjes: 3 en 1 jaar oud. Wij denken na over nog een kindje. Vandaar dit topic.
Ik ben benieuwd wat degenen die zwanger proberen te worden/zijn of 3 kids hebben, hun overwegingen zijn geweest voor een derde kindje. Ik zit zelf namelijk met een paar dingen:
financieel: Qua eten en verzorging maak ik mij niet zo druk. Maar de kinderopvang vind ik duur. trekken we dat wel 2 keer dagopvang en ik keer naschoolse opvang?
Het lijkt me zo gezellig om een groot gezin te hebben. Heerlijk die bedrijvigheid om je heen. Aan de andere kant denk ik dat je moeilijk een oppas kan vinden. tenminste, ik kan me niet zo goed voorstellen dat mijn moeder/schoonmoeder het trekken om op 3 kinderen te passen. Aan de andere kant wordt de oudste natuurlijk wel ouder en heeft minder directe verzorging nodig.
Wat als een derde kindje iets mankeert? Ik heb twee gezonde kinderen. Moet je het lot dan tarten (voor mijn gevoel dan)??? Aan de andere kant: er zijn mensen met 4/5 kinderen die allemaal gezond zijn en ik ben pas 30 jaar oud.
Tja....en dan dat verlangende gevoel, he....
Groetjes!
Brianna F
23-10-2010 om 13:55
Sorry beetje ot
De gezelligheid en bedrijvigheid van een groot gezin versus dagopvang vind ik niet rijmen met elkaar.
Libertine
23-10-2010 om 14:15
Brianna
Wat een complete onzin post je. Daarnaast is het sanwjr haar eerste topic op OOl. Warm welkom zeg.
sanwjr: ik kan niet echt antwoord geven op je vraag. Ik heb er namelijk maar 1. Heb wel 3 nichtjes. Heel gezellig ziet dat er van een afstand uit. Maar druk vindt hun moeder het ook natuurlijk. Er zijn inderdaad maar weinig mensen die op alle drie tegelijk willen passen maar ach, dan verdeel je ze toch gewoon? Niet al te druk over maken. Als je er 3 wil lossen de eventuele problemen zich tegen die tijd waarschijnlijk wel op!
Sera
23-10-2010 om 15:27
Sawnjr
Drie kinderen is super leuk. ik heb er ook drie gehad. Nu heb ik vier kinderen en dat is nog leuker!
Ik vind drie kinderen trouwens niet echt een groot gezin. Als iemand tegen mij zegt dat ze een groot gezin hebben dan denk ik toch aan minimaal 5/6 kinderen. Ik vind vier ook nog niet eens een echt groot gezin.
Hier gaan de oudste drie inmiddels naar school en de jongste zit wel op de kinderopvang. Financieel is dat wel te doen maar we maken ook weinig/niet gebruik van de BSO. Op dit moment een middag per week. Zeker nu de subsidies minder worden is dat natuurlijk wel een last. Ik vind echter dat dit soort redenen niet zo belangrijk bij de keuze voor nog een kindje. Er komt altijd wel een oplossing. Mijn ouders hebben hun gezin op heel weinig geld groot moeten brengen en dat is ze ook altijd gelukt.
Oppas vinden is niet zo'n probleem. Mijn ouders en schoonmoeder willen alle twee best oppassen. Nu woont mijn schoonmoeder te ver om op te kunnen passen en ook mijn eigen ouders wonen eigenlijk net iets te ver voor regulier oppassen maar op zich vinden ze de zorg voor vier kinderen niet te zwaar. De kinderen worden ook steeds groter natuurlijk. Onze kinderen zitten in leeftijd tussen de 11 en 2 jaar oud. Wij hebben een buurmeisje dat regelmatig op komt passen en dat is ook met drie kinderen goed te doen voor haar.
En wat betreft het krijgen van een gehandicapt of ziek kindje, daar heb ik me ook nooit echt zorgen over gemaakt. Dat kan altijd gebeuren en een van onze kinderen is inderdaad gehandicapt. Natuurlijk heeft ons dat extra zorgen gegeven maar ik zou het zo weer over doen. En het zou ons er niet er van weer houden om nog een kindje te krijgen als we die keuze maken. En mocht dat kind ook een handicap hebben dan is dat geen probleem. Als we de keuze maken voor een kind dan is elk kind welkom.
En waarom gezelligheid en opvang niet samen gaan snap ik ook niet zo goed. Wij hebben bijna altijd gebruik gemaakt van opvang en toch is het best gezellig hier...
vlinder72
23-10-2010 om 16:18
Hier vier maar eerst dus ook drie
Ik herken al je twijfels. Wat doen wij met de auto? Wat nou als het kindje een handicap heeft? Kunnen wij de kinderopvang kosten wel betalen?
Eerst de auto. Drie kinderen past nog wel in een gewone auto. Gewoon passen en meten met de stoeltjes op de achterbank. Je hebt er misschien een HBO opleiding logistiek voor nodig maar het moet lukken. Oja, het kost je ook een paar blauwe vingers maar uiteindelijk staan er drie stoeltjes op de achterbank. En als je op vakantie gaat dan neem je gewoon heel weinig mee. Wij redden het op vakantie met twee rugzakken en een weekend tas. Kan de buggy van onze jongste ook nog mee.
Handicap. Vreemd genoeg maakte ik mij daar bij de geboorte van onze derde veel drukker over dan bij de vierde. En waarom? Waarschijnlijk vanwege het leeftijdsverschil. Toen onze derde geboren werd was onze oudste 3 jaar en 2 maanden en nummer twee 1 jaar en 4 maanden. Ik had niet geweten hoe ik een kindje met een handicap of ziekte had moeten combineren. Bij mijn vierde zwangerschap maakte ik mij nergens meer druk om. Volgens mij is een handicap of ziekte vooral erg voor de ouders. Ik heb nog nooit gehoord dat broertjes of zusjes er veel moeite mee hebben. Tenminste van wat ik in mijn omgeving zie. Wij hebben ook nooit iets laten testen. Kindje was hoe dan ook welkom. Wij hadden wel weer een oplossing gevonden.
Kosten. Tja, ik ken het. Ik heb een jaar voor pietsnot gewerkt. De kosten voor drie kinderen in het kinderdagverblijf waren zo hoog dat mijn inkomen volledig weg viel. Maar dat was maar kort. Daarna ging onze oudste naar school en werd de kinderopvangregeling toevallig weer wat ruimer. Helaas is hij nu weer aangescherpt en toen wij het hadden over onze vierde kwamen de kosten wel weer ter tafel. Ja, het is duur en het is hartstikke zonde maar het is uiteindelijk maar 4 jaar. BSO kosten zijn veel lager dan kdv kosten (het is immers minder lang).
Verder neem ik iedere vakantie vier weken ouderschapsverlof op. Op die manier hou ik mijn vakantiedagen over voor andere vakanties en calamiteiten.
En overige kosten? Onze kinderen zijn nu 8, 6, 5 en 1 jaar. Ze eten wel heel veel. Twee potten pindakaas per week gaan er bijvoorbeeld inmiddels wel doorheen. Maar het is inderdaad heel gezellig maar ook een grote chaos. Ik kan mij de laatste keer dat ons huis nou eens opgeruimd en helemaal schoon was niet eens meer herinneren. Verder is de zaterdag een logistieke nachtmerrie met twee voetballers in huis en zwemles van nummer 3. Gelukkig kan ik hier onze boodschappen thuis laten bezorgen en hebben wij sinds twee weken een hulp in huis die alles boven schoonmaakt. En dat scheelt. Ik moet er alleen zelf nog erg aan wennen dat ik nou eenmaal niet alles meer zelf kan doen. Aan manlief heb in niet zoveel. Hij werkt lange dagen voor een internationaal bedrijf en zit ook nog eens regelmatig een periode in het buitenland.
dc
23-10-2010 om 18:25
Ben zwanger
Ik ben nu zwanger van de derde. Het hoort er voor mij gewoon bij. Had me niet kunnen voorstellen het er bij 2 te houden!
Ilva
23-10-2010 om 22:35
Best druk
Ik heb drie kinderen en vindt het best druk. Begrijp me niet verkeerd, ik kan ze geen dag missen. Maar soms denk ik wel eens, twee was genoeg geweest. Op drukke plaatsen valt het niet altijd mee ze in de gaten te houden. Vooral toen ze kleiner waren en niet links gingen als wij dat wilde. In de auto kunnen wij nooit iemand meenemen want de auto zit al vol. M'n moeder kan dus nooit mee, en dat vind ik erg jammer. En oppas, ja dat is moeilijk. In noodgevallen pas de buurvrouw op maar verder zijn mensen niet echt happerig om op drie kinderen te passen. (We hebben nog maar 1 oma en die woont niet in de buurt). Opvang hebben we (nog) niet nodig want ik werk nu alleen nog onder schooltijd maar als ik iets anders kan vinden dan is dat wel nodig en ja, goedkoop is het niet.
Maar ja, het is ook wel gezellig. Ze hebben altijd wel iemand in de buurt om mee te spelen. Als ik het over zou moeten doen zou ik niet weten wat ik zou kiezen maar nu vind ik het wel heerlijk om ze om me heen te hebben.
Sascha2
23-10-2010 om 23:41
Vier
Mijn kinderen zijn 5, 4, 2 en 1 (sinds vandaag, ze is jarig ). Hartstikke druk, maar ook zo leuk! Man werkt 32 uur, ik tijdelijk 28 uur en kinderen gaan drie dagen naar kdv/bso. Een dure onderneming maar dat is tijdelijk. Qua boodschappen, tja dat wordt ook steeds duurder. Maar eerlijk gezegd zijn de financien nooit een overweging geweest bij de wens voor alle kinderen. Ik denk dat er altijd wel een oplossing is. Over de medische kant, gezondheid van het kind, daar ben ik eigenlijk altijd nuchter in geweest. Ook dat was geen overweging. Eerlijk gezegd, wij hebben nooit echt zitten wikken en wegen.
Succes met je overpeinzingen en welkom op ool
Emel
24-10-2010 om 09:13
Tropenjaren
Allereerst: welkom!
Ook hier drie kinderen, inmiddels al wel wat ouder - jongste is 8. De eerste jaren waren echt tropenjaren (slaapgebrek, zelden of nooit tijd voor jezelf), maar ik denk niet dat dat door de 3e kwam. Met 2 kleine kinderen was ik ook regelmatig uitgeput, en je wordt noodgedwongen veel efficiënter en flexibeler.
Geld is hier nooit een overweging geweest. De grote uitgaven (babyuitzet) zijn immers al eerder gedaan, eten voor vijf kost nauwelijks meer dan voor vier. Kinderopvang voor een derde kind wordt voor het grootste deel gesubsidieerd - uiteraard afhankelijk van je inkomen.
Wat ik achteraf gezien wel moeilijk vond, puur praktisch: ik heb maar 2 handen. 2 Kinderen kun je buiten zelf "vasthouden", 1 in de buggy, de ander aan de hand. Bij 3 kinderen loopt er altijd eentje min of meer los. Zeker bij jonge, ondernemende kinderen (mijn oudste had de gave om in een split second 50 meter verderop te staan) kan dat zenuwslopend zijn. Maar ook hier geldt: het went.
Een oppas overdag zal lastig te vinden zijn, want enorm druk. Maar hoe vaak heb je dat nodig (naast de kinderopvang)? En 's avonds liggen in ieder geval de jongsten meestal al op bed. Dan maakt het voor een oppas weinig uit of er 1 of 4 kinderen in huis zijn.
Succes met jullie keuze.
tonny
24-10-2010 om 12:26
Drie
Welkom hier! Ik kom hier al jaren (nu niet meer zo vaak, alle kinderen zijn volwassen en hoop dat je het naar je zin hebt.
Ooit had ik ook twee kinderen, ze waren 2 1/2 en 4 1/2. toen heel gewenst nummer drie werdgeboren. (Achteraf gezien de meest 'succesvolle' bevalling & kraamtijd).
Drie is erg leuk. De eerste paar jaar druk ja. Heel druk.
Oh ja, later kwam ook nummer vier. De jongste van het drietal was toen 3 1/2. Qua drukte vond ik dat inmiddels meevallen. Alles went.
Volg je hart en maak je niet teveel zorgen.
Asa Torell
24-10-2010 om 15:03
Kosten
Natuurlijk zijn drie kinderen iha. wel te betalen als twee ook kunnen. Maar het kost wel gewoon meer geld. Ook over 20 jaar nog waarschijnlijk, aan opleidingen bijvoorbeeld. En dat moet je dan misschien inleveren op andere fronten als dure vakantie, nieuwe spullen. Dus dat moet je dan wel willen. Ik vind het dan ook wel gerechtvaardigd om er bij stil te staan.
Hetzelfde geldt uiteraard voor allerlei andere argumenten als minder tijd voor jezelf, meer drukte, etc.
Geerke
24-10-2010 om 16:06
Welkom sanwjr
Ik had er eigenlijk nu 3 moeten zien rondrennen hier maar heb dat helaas niet mee mogen maken, de realiteit loopt wel eens anders Ik zie bij mijn vrienden dat een 3e er eigenlijk vrij makkelijk bij kan, ook praktisch en financieel wel. Het lijkt alsof die zorgen vooraf groter waren dan als het kindje er daadwerkelijk is. Ik vind het wel goed om erbij stil te staan hoor! Maar als je 30 bent en je wilt het graag, zou ik niet twijfelen.
Vertigo
24-10-2010 om 23:16
Ook aan het dubben..
.. Maar toen ik een knobbeltje in m'n borst voelde en een foto moest laten maken, wist ik opeens zeker dat ik nog een kindje erbij zou willen. (Het was trouwens gelukkig niets ernstigs, wrs.)
Al zal het zeker een hernieuwde aanslag op je energie en vrijheden zijn. Dat is het lot van ouders nu eenmaal toch heb ik er weer zin in! Raar hè ..
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.
Hanne.
25-10-2010 om 09:58
Hier bevalt het goed
Ook hier bevalt het prima met 3 kinderen (maar ik vraag me af of er mensen zijn die moedig zouden komen vertellen dat het niet bevalt).
Financieel was bij ons geen overweging, maar kan je makkelijk ondervangen. Je weet je inkomen, je weet wat opvang kost en je kan makkelijk berekenen wat je terug krijgt. Eenvoudig sommetje om te kijken of je dan nog voldoende over houdt.
Oppas vinden is hier eigenlijk nooit een probleem. Maar dat zal ook van je eigen situatie afhangen. Ik ken ook mensen die al moeite hebben om voor 1 kind oppas te vinden.
Maar gezellig! Heerlijk. Ze zijn nu 6,4 en bijna 1, en kunnen nu al met z'n 3én lol hebben. Geweldig. De continue stroom rommel en rotzooi neem ik met veel plezier op de koop toe.
Dat is misschien eigenlijk wel het grootste nadeel. Ik kan me de dag niet meer heugen dat m'n huis echt netes was. Er is er altijd wel 1 die iets uit de kast trekt. En het eerder genoemde 'ik heb maar 2 handen'. Niet alleen om te voorkomen dat er 1 vandoor gaat, maar ook bij leuke momenten. Ik kan er niet 3 tegelijkertijd knuffelen!
Polly Shearman
25-10-2010 om 13:28
Hier ook 3
nr 3 kwam pas toen middelste 5 jaar was. We zijn nu ruim 4 jaar verder, en weten nu dat de oudste 2 ADHD hebben( wisten we toen niet, zelfs geen ideeeee) en de jongste heeft Reuma, en waarschijnlijk OOK ADHD.
En ik kan je eerlijk zeggen! het is echt behoorlijk zwaar geweest ( nu de 2 oudste goede medicatie hebben, en ook jongste met zijn reuma goed op de medicatie is ingesteld gaat het beter.
Het leeftijds verschil is aan de ene kant er ideaal, maar heeft ook nadelen. Jongste hing er vaak maar wat bij, en moest mee naar akt die voor oudste wel leuk waren. Vaak voor jongste oppas moeten regelen, als bijvoorbeeld oudste 2 toernooi hadden. Maar nu hij ruim 4 is, kan hij vaker mee, en kan hij zich zelf ook vermaken op dat soort dagen.
Maar natuurlijk hadden we hem niet willen missen! We hebben zoveel meer lol en liefde van hem dan ellende.
Maar ons gezin is nooit saai! er gebeurt hier altijd wel wat. Daarbij is het ook zo dat wij nooit afhankelijk waren van kinderopvang. Alleen een oppas in het weekend enz. Maar dat word nu een stuk minder, omdat de oudste prima op de jongste kan passen tegen woordig.
jessica
25-10-2010 om 13:30
het is een beetje dubbel. ik had destijds zoiets van ach waar er 2 zijn, kunnen er ook drie zijn. ik had destijds kind van 3,2 en 0. ik vond de eerste jaren wel ontzettend zwaar. tropenjaren kun je het noemen. maar nu ook wel merk ik als ze met z'n 2en zijn het rustiger is dan met z'n drieen. lijkt altijd net alsof er 1 buiten de boot dreigt te vallen. ze worden nu groter en daardoor wordt eea makkelijker, maar ik vond het wel zwaar en af en toe nog wel trouwens.
succes met jullie keuze
annemir
25-10-2010 om 18:17
Later druk
hoi,
hier ook 3. 10, bijna 9 en 4. ja, druk. nu meer dan eerst.
feestjes, clubjes, sporten, alles eigenlijk.
heb je net rust omdat jongste naar bed gaat, heb je er nog 2
sport: alle drie 2 keer per week en wedstrijden,zucht.
ik vind het druk.
lastig met weekendjes weg, veel aanbiedingen zijn voor 4. net als bepaalde etenspakketen.
maar o zo leuk!!!!
het is dubbel, maar ik zou niet anders meer willen
Polly Shearman
25-10-2010 om 18:37
Hahah lidwientje
naast je blijven staan in de speeltuin?? LOL ik heb de jaren lang niet eens KUNNEN lezen omdat ik 24/7 mijn ogen op de heren moest houden. Ik heb ze zelfs wel eens aan de lijn gehad omdat ik ze anders na een oogknipper kwijt was.
hier zitten ze wel op dezelfde sport, en dat gaat hopelijk de derde later ook doen, want ik heb geen zin om een taxi bedrijf te gaan beginnen.
Dus sanwj, het kan ook heel rustig zijn, lees je bij lidweintje. Ik besef heel goed dat mijn gezin misschien wel extreem is. maar dan nog is het best te doen, ben ik al die jaren nog maar 1 keer opgenomen op de Paaz afdeling) ( whoehahahahahha)
Shonagh
25-10-2010 om 19:13
Kosten
Hier ook 3 en de kosten worden echt niet minder als je van de opvangkosten af bent. Wat dacht je van 3 studerende kinderen............ Inmiddels 1 afgestudeerd en dat is een mooie "salaris verhoging" ! Maar dit maakt allemaal niet echt iets uit, want je zet de tering naar de nering.
Wel druk, ook met pubers en hun aanwaaiende vrienden, maar wel erg leuk !
Manda Rijn
25-10-2010 om 20:06
30?
als ik nu 30 zou zijn en mijn 2 dus al had dan was er vast een 3e gekomen. Eigenlijk had er een 2e tussen mijn 2 kinderen in moeten zitten
Hier 2 kinderen, eentje van 7 en eentje van 1. Qua kosten even snel rekenen zitten we bij de jongste: kdv circa 90 euro per maand (na teruggaaf zal iets duurder worden in 2011, zeg circa 10 dus 100 per maand), eten circa 90 (1 potje groente per dag, koekjes, sap, fruit, 1 pak nutrilon per week), luiers 20, kleding 60, speelgoed/kadootjes/overig 25. Ik zit dan op zo'n 300 euro per maand wat de 2e kost. We krijgen nu aan kinderbijslag 65 per maand. Kosten per maand voor dit 2e kind € 230 per kind.
Je kan natuurlijk goedkoper als je geen kleding koopt en zsm met de pot mee laten eten.
Manda Rijn
25-10-2010 om 20:18
Bedrijvigheid en dagopvang
Brianna richting bovenkant van de kast: mijn kinderen zitten 1 dag per week op kdv op een dag dat ik nu niet elke keer werk !
Kan je je voorstellen, arghhh, ik werk dan niet altijd en toch zitten mijn kinderen wel altijd daar !!!!
Dan zit ik wat te pruttelen in mijn kingdom of privacy en RUST ongegeneerd te genieten van mijn vrijheid. En ja dan komen er wel eens kinderen langs (de halve straat weet mijn voordeur te vinden) en dan zeg ik in mijn badjas "ze zijn op de opvang" en dan vragen ze "ga ben je ziek ?" en dan zeg ik "nee ik ben lekker vrij, doei" deur dicht.
Manda Rijn
25-10-2010 om 20:24
Lol
"Bij ons sport er niemand. Geen enkele belangstelling voor. Ik hoef dus ook niemand weg te brengen of voor taxi te spelen, kan ook niet want ik heb geen auto. En geen tijd, want ik werk alleen maar en zie de kinderen sowieso bijna nooit."
Misschien bedoelde je het niet zo maar ik vind dit zo'n grappige opmerking, vooral dat je je kinderen sowieso bijna nooit ziet. Lekker droog.
liat
25-10-2010 om 21:11
Net terug van een weekend weg...
ik heb niet alle postings gelezen.
Ik heb drie kinderen van 5, 7 en 9. Ik weet niet of het door onze belaberde opvoeding komt, maar ze zijn enorm lawaaierig. Voor mijn gevoel hebben ze het hele weekend herrie gemaakt. Dan wel omdat er een had verloren met een spelletje, dan wel viel de jongste, bij het passeren van de Nederlandse grens ging de oudste het Wilhelmus brullen... enz., enz. Ik dacht zo af en toe dat ik knettergek zou worden.
Maar bij het naar bed brengen zo net waren ze weer allemaal zo lief en schattig. Jongste maakte de vorm van een hart met zijn knuistjes en zei dat die voor mij was. Middelste gaf mij een knuffel en zei dat mijn man zegt dat haar knuffels betoverend zijn omdat zijn slechte humeur dan altijd gelijk over was en of dat ook zo bij mij werkte en oudste vertrouwde me toe dat ze nog steeds verliefd is op Johnny Depp. Op zulke momenten voel ik me weer zo rijk en gelukkig.
Het heeft dus voor- en nadelen... Je kunt het toch niet allemaal overzien en je neemt toch "a leap of faith".
Sera
26-10-2010 om 11:31
Duurder en makkelijker
Ik vind sommige dingen inderdaad duurden worden naar mate de kinderen ouder worden. Kinderopvang valt weg maar er komen wel veel bijeenkomende kosten bij zoals bijvoorbeeld sporten. Vakanties zijn duurder. Kleding is vaak wat duurder als ze ouder worden en ze eten ook meer. Luiers vallen daarentegen weg. Studeren zal inderdaad wel duur worden. Aan de andere kant heb ik mijn studie ook helemaal zelf betaalt omdat mijn ouders echt geen bijdrage konden leveren en zo erg is dat ook weer niet. Heel veel van de kosten die ik maak voor de kinderen zijn sowieso luxe kosten zoals sporten, vakantie en muziek en zelfs sommige kleding. Ik kan ook best tweedehands kleding gaan kopen en ze hebben helemaal niet zoveel kleding nodig als ze nu hebben. Het zijn allemaal wel extra kosten maar als we het geld daarvoor niet hadden dan zou het ook geen ramp zijn.
Ik vind het daarentegen wel makkelijker worden nu ze ouder zijn. Ik kan de aandacht makkelijker verdelen omdat ik veel meer momenten apart met de kinderen heb. Ik heb bijvoorbeeld de jongste een paar keer per week alleen thuis. De oudste twee gaan later naar bed en krijgen dus 's avonds aandacht. Dan maken we het vaak gezellig met een spelletje of we kijken een dvd als de kleintjes in bed liggen. Dat gaat allemaal heel natuurlijk.
Lawaaiig is het wel soms maar dat heeft ook met de aard van de kinderen te maken. Onze jongste maakt minstens evenveel lawaai als de oudste drie samen.
Manda Rijn
26-10-2010 om 11:54
Interessant, sera
hoe komt dat vakanties duurder worden, vanaf welke leeftijd en waar ga je dan naar toe ? En sporten dan, mijn docher zit nu bijvoorbeeld op een clubje wat zo'n E 550 per jaar kost, vind ik best al duur dus ben benieuwd.
Ik had zelf de hoop dat de jongste goedkoop wordt als ze zindelijk is en geheel met de pot mee eet als ze een jaar of 3 is, dus dat je niets speciaals voor d'r hoeft te kopen. En dat ze tussen hun 3e en 12e het goedkoopste zijn. Mijn oudste is 6,5 jaar ouder dan de jongste dus ik dacht ook dat ze pas echt duur zijn als de jongste ook naar de middelbare gaat, dan zit mijn oudste aan het begin van d'r studie.
Ben even benieuwd, ik weet dta er wel eens eerder een draadje over geweest (misschien wel door mezelf gestart) over wanneer kinderen het duurste zijn maar toch. Wacht ik open wel even een nieuw draadje.
Hanne.
26-10-2010 om 14:42
Vakanties
Nou...ik zie het verschil wel. Twee jaar geleden gingen we met 2 kinderen (oudste 4) op vakantie. Entree bij vrijwel alle uitjes was gratis of aangepast tarief voor de kinderen. Dit jaar waren de uitjes duidelijk duurder geworden! En voor veel vakanties zie ik ook wel kindertarieven tot 12 jaar.
Sporten weet ik niet of dat nu echt duurder wordt als je ouder wordt, maar ik vind 550 euro per jaar voor een clubje ook wel erg duur. Hier kosten zwemmen (2x), gym (1x) en judo (1x) gezamenlijk 600 euro!
Maar ik denk dat rond de 3 de kinderen inderdaad relatief goedkoop zijn (als je tenminste geen kinderopvang nodig hebt). Geen bijzondere dingen kopen, en nog geen clubjes etc.
Daarvoor zitten de luiers er bij, daarna de clubjes.
Maar...als ik zie wat ik nu netto aan kinderopvang kwijt ben vraag ik me af of het toch niet goedkoper is als ze ouder zijn. Zouden tieners voor 250 euro pp per maand extra eten en sporten?
Polly Shearman
26-10-2010 om 20:39
Jongens versus meisjes
Klopt het nu ook dat jongens gewoon standaard al drukker zijn dan meiden? Dat mensen een gezin met 3 jongens bijvoorbeeld als drukker ervaren als een gezin met 3 meiden?
mijn zoons hebben allemaal adhd, dus het is logisch dat het hier best pittig is af en toen. Maar we hebben het nog relatief laat ondekt, omdat de algemene strekking was: ja natuurlijk zijn jou kinderen druk, wild en ongecontroleerd, het zijn ook Jongens!
Niet alle jongens vliegen toch als ongeleid projectiel door de ruimte?
Mijn ervarin met alle soorten kinderen over het algemeen ( ik ken veel kinderen) is dat over het algemeen meisjes ook heel druk kunnen zijn, maar dan meer mondeling druk, en jongens voornamelijk lichaamelijk druk, dus aanwezig heid, druk spelen rennen, springen enz.
Meisjes zitten dan wel lekker aan tafel te kleuren maar kletsen de oren van je hoofd. Klopt dat wel?
En ja... er zijn natuurlijk uitzonderingen, maar ik heb het "over het algemeen".
groet, polly
marit
26-10-2010 om 21:09
Polly
Hier 2 jongens waarvan de oudste hyper actief is, we gaan a.s dinsdag voor een intake na 6 maanden wachten.
Met 2 kinderen vind ik het soms al best druk maar toch het verlangen voor een derde blijft. Ik lijk wel gek denk ik soms hahaha.
En als we voor een derde gaan dan word het geheid een jongen zoals mij man dat zegt "mannen maken mannen"
Maar stel ze hebben straks allemaal ADHD of ze zijn allemaal hyper actief ? pffff jij wist het niet van te voren maar wij staan voor de keuze, ik roep wel eens wij maken geen rustige kinderen! Dus waarom een derde ??
Een verlangen een compleet gevoel, dat is het denk ik.
Vic
26-10-2010 om 21:54
Ja polly
Absoluut! Ik heb dan wel alleen maar meisjes (2, en dat is genoeg), maar de jongste trekt meer naar jongens dan naar meisjes. Op haar verjaardagspartijtje had ik dan ook 3 jongens te gast. Niet normaal Waar oudste, een meisjemeisje, als kleuter met haar meisjemeisjesvriendinnetjes een uur aan tafel taart at en zat te kletsen, sprongen die jongens na 5 minuten van tafel en gingen worstelen op de bank. Ik was blij dat we het verder buiten de deur vierden, anders had ik nu geen meubels en gordijnen meer gehad
vlinder72
26-10-2010 om 22:45
Nou hier niet
Ik heb zelf 3 jongens en één meisje. Mijn dochter is echt veel drukker. Ze praat de hele dag door. Laat mij nooit met rust. Wil de hele dag helpen. Is tijden zoet met knutselen en tekenen maar ik moet wel steeds komen kijken. Mijn jongens daarentegen spelen met van alles en nog wat. Vechten doen ze nooit. Ook niet met vriendjes. En dat terwijl wij toch regelmatig 5 jongens in huis hebben en 2 meisjes (als alle kinderen m.u.v. de jongste vriendjes meenemen). Het enige dat vervelend is, is het gevoetbal in huis. En met uitzondering van een beeldje of kandelaar hier en daar is er nog nooit iets in huis gesneuveld.
Nu kan het natuurlijk ook de leeftijd van mijn dochter zijn. Ze is vijf dus hopelijk wordt het beter naarmate ze ouders wordt. En mijn (rustige) jongens. Tja, dat ligt natuurlijk aan hun goede opvoeding hè .