Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op
tonny

tonny

27-11-2014 om 11:36

Duurzaamheid - geeeuw...

Gisteravond was ik vanwege het (vrijwilligers)werk van mijn wederhelft bij een presentatie van Marjan Minnesma. Zij is directeur van Urgenda, een stichting die Nederland van onderop wil verduurzamen. Haar verhaal was enthousiasmerend én ernstig. Als we niet binnen twintig jaar grote veranderingen realiseren, wordt de planeet voor onze kleinkinderen een onaangename plaats om te verblijven.

Daarnaast hoor ik net op de radio dat consumenten moe worden van alle verschillende duurzaamheidslogo's op artikelen. Heeft het wel nut, is het niet alleen maar een doekje voor het bloeden, net zoals 'ambachtelijk' niks ambachtelijks betekent behalve een stijlvol etiket.

Hoe duurzaam zijn jullie? Heeft het prioriteit, of leef je in het onbezorgde vertrouwen van 'komt tijd, komt raad' ?


Juno

Juno

27-11-2014 om 12:00

Ik probeer het wel

Twee jaar geleden ben ik bij een lezing van wubbo Ockels geweest. Hij vertelde zo krachtig en zo indrukwekkend hoe hij zijn ruimtereis ervaren heeft en hoe hij met andere ogen naar onze planeet ging kijken. Ik kan het niet zo beeldend vertellen als hij deed, maar het kwam er op neer dat hij daar boven in de ruimte naar de aarde keek en bedacht dat alles en iedereen die hij liefhad daar was. In de ruimte is niets, het is vijandig voor het menselijk leven. Het enige dat onze aarde beschermt tegen de ruimte is onze dampkring.
Midden op zee gaten in de bodem van je schip boren doe je niet, dan ben je niet wijs. Toch is dit wat wij in feite zoals Ockels het zei met 'ruimteschip aarde' doen. Wanneer de dampkring ons niet beschermd is het gewoon klaar met de aarde.
Er is meer dan genoeg energie wanneer je creatief denkt en gebruikt maakt van bijvoorbeeld zonnepanelen. Hij wilde milieubesparing uit het verdomhoekje halen, laten zien hoe leuk je kan leven maar dat je andere keuzes maakt. Denk aan zijn superbus als vervanging voor openbaar vervoer. Rijdt volgens mij nog niet, maar wat een briljant idee! Hij vertelde ook over zijn zeilboot waar alle gemakken in zaten. En als er weer gewassen moest worden ging hij eerst even zeilen, dan had hij weer genoeg energie voor de wasmachine. Met één zonnepaneel op je carport kan je een elektrische auto een jaar laten rijden.
Niks koukleumen met geitenwollensokken, maar genieten van alle inventieve dingen die er zijn.
Geïnspireerd door zijn lezing heb ik zonnepanelen op mijn dak laten zetten, betaald met vakantiegeld en spaargeld. Ik probeer energiezuiniger te leven, probeer niet te veel te kopen al vind ik dat erg lastig, let op waar het eten vandaan komt en hoeveel verpakking er om heen zit en probeer dit over te brengen op mijn kinderen.

Barvaux

Barvaux

27-11-2014 om 12:06

klopt niet juno

http://www.thenewmotion.com/laden/rijden-op-zonlicht/

voor 10.000 km heb je al 9 zonnepanelen nodig en dan vergeet je de aanschafkosten nog!

Jasmijn

Jasmijn

27-11-2014 om 12:20

Budget

Nou ja, dan moet je er ook nog het geld voor hebben. Ik heb een krap budget, dus kan geen dure spullen kopen. Geen biologisch vlees bijvoorbeeld. Ik eet een paar dagen per week geen vlees, dat doe ik dan weer wel. Maar bij AH had je nu zo'n puur&eerlijk actie, waarvoor ik een pasje had gekregen via de postcode loterij en kon ik voor € 12,50 van dat soort spullen kopen. Maar normaal koop ik dat niet omdat het gewoon duurder is. Zonnepanelen kan ik me ook niet veroorloven, dus hoe zou iemand met een kleine beurs duurzaam kunnen zijn? Uiteraard scheid ik netjes al mijn afval, sproei de tuin nooit in de zomer, zonde van het water.
En ik vraag me af of het wel nut heeft...alles wat ik in mijn hele leven misschien zo 'schoon' mogelijk doe, wordt volgens mij in een dag door de industrie als vuiligheid de zee in gepompt vrees ik.

Juno

Juno

27-11-2014 om 12:45

Matuurlijk kan je duurzaam zijn

Zonnepanelen worden steeds goedkoper en misschien dat ze ooit binnen je bereik zijn. Duurzaam zit hem ook in weinig aanschaffen, letten op verpakkingsmateriaal, geen enorme hoeveelheden zuivel en eieren wegeten, opletten met het soort schoonmaakmiddelen dat je koopt, niet voor elk hoeraatje een nieuwe jurk kopen, geen apparaten kopen waar batterijen voor nodig zijn, in plaats van aluminiumfolie bees wraps gebruiken enzovoort enzovoort. De lol er in zien om het goedkoper af te kunnen en niet in te leveren op luxe.
Dat zijn dingen die binnen ieders bereik en budget liggen.

Jasmijn

Jasmijn

27-11-2014 om 13:50

oh dan ben ik goed bezig

Omdat er hier amper budget is, kopen we zeker niets teveel. Idd geen jurk voor ieder hoeraatje (want geen geld) Niet dat ik me zielig voel hoor, maar ik dacht vaak bij duurzaam ook aan 'duur'. Op verpakkingsmateriaal let ik volgens mij nooit, eerder op de prijs eigenlijk. Maar als ik iets nodig heb wat verpakt in papier duurder is dan in plastic, dan gaat het helaas toch het plastic worden, sorry. (maar ik scheid wel alles, dus heb hier ook een zak voor plastic) Toch blijf ik het gevoel hebben dat het werkelijke duurzaam zijn meer vanuit de industrie en regelgeving moet gaan komen (globaal) dát zet pas zoden aan de dijk.

amk

amk

27-11-2014 om 14:15

Jasmijn

juist omdat er weinig budget is ben je automatisch al een stuk duurzamer.

Plastic is niet altijd de slechte optie! Dat is ook een misvatting.
Niet voor niets zit biologische olijfolie in een plastic fles. Want dat glas kost meer energie om te maken en herbewerken, maar het grote verschil zit ook in de energie die nodig is om dat zware glas te vervoeren.

Hetzelfde geldt voor de plastic tas vs de papierentas. Als de papieren tas maar 1x gebruikt wordt is die veel milieuonvriendelijker dan dat dunne plastic tasje.

De plasticsoup waar iedereen het over heeft wordt voornamelijk veroorzaakt door zwerfplastic. Als je zorgt dat je afval via de juiste kanalen wordt afgevoerd speelt dat al nauwelijks.

Ik probeer zo duurzaam mogelijk te zijn. Eet weinig vlees en dan wel biologisch, maar biologische groenten weet ik nog steeds niet of het nu wel zo veel duurzamer is. Er komt minder van een hectare dus heb je weer meer autobewegingen nodig en meer grond om dezelfde hoeveelheid op dezelfde plek te krijgen. Het is zeker niet vrij van bestrijdingsmiddelen, die zijn wel toegestaan alleen andere dan in de conventionele landbouw.

Mijn sperciboon mag prima uit egypte komen, die vlucht weegt op tegen het verwarmen van die kassen bij voorbeeld.

Het is niet zo eenduidig allemaal. Wat wel heel eenduidig is is als je iets niet gebruikt is dat altijd duurzamer dan wanneer je iets wel gebruikt. Dus gebruik ik meestal de fiets en ov. En als het anders niet kan de auto. Zet ik de kachel een graad of 4 lager (het is bij ons in huis niet warmer dan 17/18 graden) en trek ik een trui aan. Ik vind dat niet oncomfortabel, anderen wel.
Aan de andere kant ga ik wel met een vliegtuig op vakantie.
Het is niet zo gemakkelijk om alles te doen. Aan de andere kant maken veel druppels wel de oceaan, dus als iedereen zijn druppeltje doet, maken we samen een oceaan.

Jasmijn

Zeg de postcodeloterij op, dan heb je weer 12,50 per maand extra ruimte.

De vuiligheid die de industrie de zee in plempt, komt doordat zij de dingen produceren die de consument wil hebben. Dus als iedereen net zoals jij minder consumeert zal er ook minder industriële vervuiling zijn.

skik

Mijntje

Mijntje

27-11-2014 om 15:44

kleding

Ik was vandaag in de zara, voor het eerst. Maar ik heb niks gekocht, ik vond het allemaal zulke goedkope kwaliteit (veel polyester, dus veel zweten). Dan liever maar niks en in wat er in mijn kledingkast hangt naar een uitvaart.
Bij H&M koop ik nog wel eens (vnl. voor de kinderen), en dat is niet echt duurzaam. Veel kinderkleding (bovenkleding) koop ik op marktplaats. Nieuw is niet altijd nodig.
Ik spaar liever wat langer voor iets wat langer mooi blijft.

Hier 1 auto (ik rijd niet), geen droger (vnl reden: geen plek, maar ik vind het ook niet nodig), geen magnetron, altijd biologisch vlees (niet elke dag vlees), soms biologische groente/producten maar niet altijd.
Wij scheiden glas/plastic/papier/gft/kleding.

Jasmijn

Jasmijn

27-11-2014 om 17:08

haha skik

Heb de bankgiroloterij wel opgezegd maar de postcodeloterij durf ik niet. Pff stel dat er een straatprijs valt...dat zou ik niet trekken. Het is 10,50 per maand en gelukkig kan ik me dat nog wel veroorloven hoor Ik probeer wel goed te budgetteren en koop inderdaad dus niet voor ieder feestje een jurkje, maar zo nu en dan lekker wel. Trouwens ik heb hier de kachel dus wel op 20 graden staan. Ben gewoon een enorme koukleum...17-18 graden zoals bij AMK, daar zou ik heel sjacherijnig van worden. Ik geloof dat ik dan de hele dag mijn winterjas aan zou houden + handschoenen, want ik heb heel erg snel ijskoude handen.

amk

amk

27-11-2014 om 17:15

Jasmijn

voor die koude handen heb ik handwarmers gehaakt. Die heb ik ook op mijn werk aan en daar is het zeker een graad of 23 want koude handen heb ik wel al tijd.

Barvaux

Barvaux

27-11-2014 om 19:25

ha ik mag weer eens!

"Heb de bankgiroloterij wel opgezegd maar de postcodeloterij durf ik niet. Pff stel dat er een straatprijs valt...dat zou ik niet trekken. "

Je houdt jezelf voor de gek!

(haalt stokpaard van stal)

Ik heb altijd bedacht dat ik NOOIT mee zou doen met de postcodeloterij met mijn eigen postcode (je hoeft namelijk niet je eigen postcode te gebruiken) omdat ik helemaal niet wil dat iedereen weet dat ik gewonnen heb en omdat ik nooit bedacht heb WELKE postcode dat is kan ik gewoon niet mee doen.

Je laat je gewoon in de luren leggen door degene die ooit bedacht heeft dat dit een slim iets is. Wat je vergeet is dat je ook met je bank/giro kunt winnen en die heb je wel opgezegd. Vreemd. Zo kun je ook altijd meespelen met de lotto door elke week hetzelfde rijtje ballen in te vullen en vervolgens durf je ook nooit te stoppen.

Gewoon stoppen, zou iedereen moeten doen, ik vind dat zo zielig. Zie je ze weer zitten bij 'een dubbeltje op zijn kant' met die loterijen... enig idee wat de kans is dat je wint? Kun je dat geld beter van op een spaarrekening zetten... en bedenk dan meteen dat je niet wil dat iedereen weet dat je gewonnen hebt dus je zegt jouw postcode op... en je geeft geen nieuwe op. Hiep Hoera, geld over!

amk

Word jij dan op je werk niet hartstikke suf of benauwd als het daar 23 graden is terwijl jij aan 17/18 graden gewend bent? Ik stook ook altijd tot 18 graden, als ik dan bij iemand ben waar de thermostaat op 20 staat staat het zweet me op de rug en word ik slaperig.

skik

amk

amk

27-11-2014 om 20:45

neu valt mee

ik ben van nature wel een koukleum namelijk. Vind die warmte eigenlijk wel lekker. Maar vind de kou ook niet erg omdat ik er aan gewend ben. En op kou kun je je makkelijk kleden. Dus ik trek als ik thuis kom mijn panty en rok uit en een broek (type pyama), dikke sokken en een vest aan. Met zo'n outfit zou ik niet op mijn werk durven verschijnen.

Ik heb ook het voordeel dat ik veel overleggen heb in andere gebouwen dus ik loop regelmatig even buiten. Kan ik ook gelijk even mijn hoofd leeg maken. Ik spreek ook bewust af bij de andere personen ipv in mijn eigen kantoor.

Tonny

Tonny

27-11-2014 om 23:26

Inspirerend - juno

In je eerste reactie, juno, vertel je over de lezing van wubbo ockels. Zo iemand weet kennelijk echt aan te spreken, hij laat ' het grote verhaal' zien vanuit zijn bijzondere beroep. Dan voelt het niet meer als 'een dagelijkse goede daad' of zo, als je de temperatuur net wat lager zet of geen plastic tasje aanneemt - dat voelt allemaal zo onbenullig soms. Hoe beleven jullie dat?

Ik was echt weer even geschrokken toen de spreekster schetste hoe er onrust tussen staten ( zacht uitgedrukt - in het echt zei ze dat ons dan vele malen meer ellende dan IS te wachten staat) als bronnen en grondstoffen opraken.

Even hè. Al te makkelijk ga je weer verder met het alledaagse leven zoals dat is in ons comfortabele nederland.

amk

amk

27-11-2014 om 23:33

Andre Kuipers

schetst dezelfde beleving. En gaat er op tv over vertellen de komende weken.

Ik heb op de school van dochter gezien hoe hij de kinderen bij de hand nam en geboeid hield met zijn verhaal. Van kleuters tot groep 8.
En mijn dochter begint er nog regelmatig over. Dat maakt ook dat je steeds weer er aan denkt en op een gegeven moment zijn dingen dan automatismen geworden.

Het is eigenlijk hetzelfde als afvallen: als je dat blijvend wilt doen gaat het het best als je in kleine stapjes je levenspatroon veranderd en niet met een crash dieet.

Het is gewoon heel moeilijk voor te stellen hoe het zal gaan worden. En daarom veranderen we (nog)niet.

Kaaskopje

Kaaskopje

27-11-2014 om 23:44

Ik speel ook mee met de postcodeloterij

De Postcodeloterij dankt zijn succes natuurlijk aan die angst om buiten de boot te vallen. Ik beken... ik heb die angst ook. Foute reden om mee te spelen, maar er valt wel meer onder 'zou je niet moeten doen' en toch doen de meeste mensen dat iedere maand wel voor een bepaald bedrag.

Tonny

Tonny

27-11-2014 om 23:45

Veranderen

Klopt amk. Je kunt het je nauwelijks voorstellen - en daarom die laksheid tav veranderingen. Het verhaal van de kikker in het langzaam warmer wordende water, zo langzaam dat-ie het niet voelt.

Qua energie gebruiken we eerder meer dan minder. Ik zit nu ook weer met de ipad op schoot, en bijna elke nacht laadt dat ding op. Smartphone idem dito. En dat gaat in bijna alle huishoudens zo.
Op het fietspad steeds meer e-bikes. Groener dan een auto, zeker wel, maar zonder opgeladen te zijn fietsen ze zeer onaangenaam.
Dingetjes die we een jaar of zes, zeven geleden nog niet in grote getale bezaten.

Kaaskopje

Kaaskopje

27-11-2014 om 23:54

Zonnepanelen

Ik zou van harte willen dat onze wooncorporatie een stel zonnepanelen op ons dak zou schroeven, maar daar is niet voor gekozen. Wij hebben een perfect dak voor zonnepanelen, ook vanwege de ligging. Misschien zou er wel een boom voor moeten sneuvelen, dat is een minpuntje.

Ik ben niet zo trouw met afval scheiden. Dat vind ik niet zo netjes van mezelf, maar ik ben daar dus gemakzuchtig in. Ik zou met alle liefde nog twee kliko's in de tuin zetten voor glas en plastic. Dan zou ik veel trouwer gaan scheiden. GFT gaat in de groene bak, kleding gaat voor 90 procent naar een verzamelpunt, papier en karton gaat ook netjes in de papierbak. Maar onze tuin kan het hebben, zo'n straatje kliko's. Ik kan me voorstellen dat anderen er niet op zitten te wachten.

Fred

Fred

28-11-2014 om 12:16

Alles duurzaam

Heeft het wel nut, is het niet alleen maar een doekje voor het bloeden, net zoals 'ambachtelijk' niks ambachtelijks betekent behalve een stijlvol etiket.

Alles heet inderdaad duurzaam.

Misschien vermoeiend, maar eigenlijk hoort duurzaamheid (échte duurzaamheid) de norm te zijn.

Net zoiets dat het ook normaal is dat winkels niet met de boekhouding sjoemelen stiekem paardenvlees verkopen of hun afval langs de weg dumpen.

tonny

tonny

28-11-2014 om 22:56

echte duurzaamheid als norm

helemaal mee eens Fred. Maar de economie draait nu nog vooral op producten met een korte levensduur - ik heb me laten vertellen dat zelfs de playmobiel van tegenwoordig minder sterk is dan die van 25 jaar geleden

Marjan Minnesma zei in haar presentatie o.a. dat men vooral moet insteken op producten die m- als iemand er klaar mee is- goed uit elkaar te halen/ opnieuw te gebruiken zijn. Dat vraagt een andere manier van denken.

dc

dc

29-11-2014 om 10:41

oh Tonny!

"ik heb me laten vertellen dat zelfs de playmobiel van tegenwoordig minder sterk is dan die van 25 jaar geleden "

En ik maar denken dat mijn kinderen gewoon hopeloos zijn!
Triest...

Als ik er teveel nadenk over de planeet, dan raak ik helemaal in paniek soms. Ik scheid afval, fiets veel (bewust geen 2e auto), eet niet elke dag vlees, hou de verwarming laag en 's nachts uit, maar als ik zie wat we wel allemaal erdoorheen gooien als gezin, dan word ik weleens moedeloos...

Marijke

Marijke

29-11-2014 om 11:01

dc e.a.

Ik lees het hier vaker: de verwarming laag (18) zetten en dan een trui aandoen.
Nu vraag ik me daarbij (oprecht als vraag en geen sarcasme) af wat daar het nut van is, behalve als je het prettig vindt uiteraard.
Het is in mijn appartement zo ongeveer rond de 18 graden als ik de thermostaat rond de 17 zet.
Waarom gebruik je tenminste niet een pietsje meer verwarming. Je betaalt vastrecht enz. Oke, dat is voor gas + licht, maar is het dan toch niet voordeliger (voor je eigen portemonnaie) als je dan de verwarming iets hoger zet om laat maar zeggen alle voordelen uit een contract te halen?

amk

amk

29-11-2014 om 11:38

nou

a het bespaart geld en b we doen wat langer met de beperkte voorraad fossiele brandstoffen.

Hoezo voordelen uit een contract halen? Ik betaal vastrecht en verbruik. Welk voordeel zie je dan?

guera

guera

29-11-2014 om 12:06

daar waar mogelijk

Proberen wij er wel op te letten maar ik hou ook van reizen en nieuwe dingen en vakanties, dus ja ik pak wel het vliegtuig. We eten zoveel mogelijk biologisch, scheiden afval, bij groene energieleverancier, nog geen zonnepanelen. Maar toch voelt het zo 'zinloos' omdat de regering zo ontzettend niks doet. NL loopt enorm achter hiermee als je vergelijkt met bv DUI. Ook is er niks veranderd in de bankensector. Als daar niks fundamenteels om gaat dan kun je als klein huishouden gewoon niet zoveel doen. Ik vind dat weleens soort van hopeloos.
Het gaat in deze maatsch alleen maar om geld, geld, geld verdienen en nog meer winst, bij bedrijven maar ook veel gezinnen denken zo. Zolang die gedachte niet kantelt ...

Marijke

Marijke

29-11-2014 om 12:35

AMK

Dat je geld/brandstof bespaart begrijp ik. Alleen je betaalt dan vastrecht voor een deel voor iets waar je nauwelijks gebruik van maakt. Dat is meer wat ik me afvroeg. Net als een abonnement op de donald duck maar je wilt hem niet wekelijks ontvangen, zo'n idee. Ik weet dat het vastrecht niet alleen voor gas is, maar vroeg het me af

Caesar

Caesar

29-11-2014 om 13:48

Kinderen

Als je echt goed voor de aarde wilt zorgen kan je het best zo weinig mogelijk kinderen krijgen.

Barvaux

Barvaux

29-11-2014 om 16:45

marijke

Het gaat niet alleen om de cv, hier krijgen we ook warmte bij warmte, het douchen dus.

Ik heb overigens de verwarming vaak op 15/16 (altijd 's nachts en zoveel mogelijk overdag) en pas vanaf een uur of 4 's middags gaat het omhoog. Als ik het overdag koud heb (ik red het echt niet met een extra trui overigens) dan ga ik even een huishoudelijk klusje doe.

Als ik echt veel stil zit dan heb ik dus wel meer nodig dan een extra trui (lees shirt met lange mouwen, trui en extra fleecevest) en dat vind ik een beetje overdreven dus daar voel ik wel met je mee.

Mijntje

Mijntje

29-11-2014 om 19:05

caesar

En geen huisdieren nemen. De co2 uitstoot voor huisdieren is ook enorm (zelfs een goudvis)

Caesar

Caesar

29-11-2014 om 22:19

Mijntje

De ecologische footprint van een mens is vele malen groter dan die van een goudvis.

amk

amk

29-11-2014 om 23:48

marijke

dat vastrecht is gewoon een gegeven, heeft niets met meer of minder verbruiken te maken. Als je minder berbruikt betaal je minder als totaal. 0 kan het niet worden tenzij je je helemaal laat afkoppelen van het net. En dat is niet haalbaar. Het is niet iets dat ik deel door her verbruik of zo.
Ik zou er wel voor zijn het vastrecht een vast bedrag per verbruikseenheid te laten zijn dan kan mijn rekening nog verder omlaag, maar velen zullen veel meer moeten betalen.

Hetzelfde voor de wegenbelasting. Stop maar in de benzineprijs. Wie meer verbruikt betaalt meer.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.