Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op
Oplosser

Oplosser

11-09-2012 om 17:38

Discriminatie, onhandig, hoe dan anders.

Bij ons kind op de middelbare was iets voorgevallen. Klasgenoot staat voor in de klas wat met anderen te praten en dan noemt hij (niet in scheldverband) het woord neger. De leerkracht bleek ook gekleurd te zijn en ging compleet over de rooie, jongen klas uit gestuurd, want discriminatie mag niet (en terecht). Jongen wordt een dag geschorst. Op zich prima. Maar jongen is zich van geen kwaad bewust. Heeft ook een donker vriendje en die heeft geen moeite met het woord neger.

Twee vragen, éen, vinden jullie dit ook discriminatie, het woord neger gebruiken? Niks onaardigs eraan toegevoegd of in een nare zin ofzo.
En twee, welk woord kun je dan wel gebruiken? Een jaar of wat terug was dit woord nog niet zo "erg" als nu. Tuurlijk weet ik dat nigger enzo een heel ander soort woord is, dat woord bedoel ik niet en dat bedoelde die klasgenoot ook niet.

Ik heb hier eens wat rondgevraagd en we komen er niet uit. Ik heb toen gezegd dat ik het hier zou vragen. Ervanuitgaande dat we elkaar in de waarde laten op dit forum en dat iedereen discriminatie niet tolereert.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Oplosser

Oplosser

11-09-2012 om 17:41

Onhandig

ik vermeldde onhandig in de titel omdat er reacties waren van "wel wat onhandig van die jongen om dat bij deze leerkracht te zeggen", maar de jongen zag er immers geen kwaad in.

Chippie

Chippie

11-09-2012 om 20:25

Oef, lastig

Hoe oud is de jongen in kwestie?

Ik vind de straf inderdaad behoorlijk fors als hij echt van geen kwaad bewust is. Dan lijkt een flinke preek mij voldoende. Maar ik ken niet alle ins and outs. Je kunt je afvragen waarom je uberhaupt moet vermelden welke kleur iemand heeft.

En nee, 'neger' kan niet meer. Ik gebruik het woord 'neger' ook niet, maar ja, wat dan wel. Ik heb een tijdje in Amerika gewoond en daar gebruikte men 'afro-americain'. Heerlijk politiek correct maar dat bekt ook niet lekker in Nederland. Ik zeg meestal iets als 'allochtoon' (maar daarmee worden meeestal de Turkse en Marokkaanse medemens bedoeld die nog sterk verwoven is met zijn moedercultuur) of zoiets als .... roots.

Ely

Ely

11-09-2012 om 21:27

Poe

Hier vind ik het ook lastig. Oudste verwees laatst naar een Turkse. Twijfelde wat ik ermee moest want toon was niet onaardig. En als hij had gezegd: italiaanse oid had ik er niet eens over nagedacht. Raarrr

In topic: ik heb zelf geen heel negatief gevoel bij 'neger' maar het is denk ik wel historisch belast. En tsja, daar mogen we best om (leren) denken. Maar valt bij mij dus beslist niet in de zware vergrijpen categorie. Maar ja.... Ik heb makkelijk lullen, geen idee wat die leerkracht EL had meegemaakt ... Straf had voor mij ook bij preek mogen blijven.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Merel

Merel

11-09-2012 om 21:50

Toen en nu

Volgens mij was in mijn jeugd 'neger' een heel gewoon woord. Helemaal niet negatief eigenlijk. Inderdaad vraag ik me soms ook af wat je dan wel moet zeggen, of dat je het juist helemaal niet moet benoemen. Maar het komt wel eens voor in de trant van 'Paul, wie is dat dan?', tja dan zeg je iets over het uiterlijk, die met die blonde haren, die jongen die zo lang is, of dan tegenwoordig maar 'die zwarte jongen'. (ik vind geloof ik zwarte jongen onaardiger klinken dan neger) maar goed, hoe zouden zwarte mensen/ afrikaanse mensen/ negers/ hier over denken, zij kunnen het het beste zeggen.
Ik denk alleen dat wanneer ik ergens in Zambia zou wonen en ze mij moesten beschrijven dat ze dan die 'blanke' zouden zeggen, wat ik trouwens dan een hele logische benaming vindt en geen belediging ofzo, maar goed, hier is natuurlijk een hele historie aan vooraf gegaan voor deze bevolking.

mix

mix

11-09-2012 om 22:23

Moeilijk

"men" gebruikt het onder elkaar ook, gewoon én als scheldwoord naar elkaar(heb vrienden in afrika in diverse landen daar) Maar dat doet "men" met ons als kaaskoppen en blanken ook en ook wel erger.
Wat ik niet begrijp is waarom "men" het onder elkaar op beide manieren mag gebruiken en ik niet.
Wat ik ook niet begrijp is waarom ik mag worden uitgescholden voor h..r en daar geen haan naar kraait en dat wanneer ik dat zou doen de hele buurt op de achterpoten zou staan en het begrip discriminatie erbij wordt gehaald.
Dat woord hoor ik mij iets te snel en te vaak en heel vaak onnodig, zoals in dit geval in mijn ogen.
Dat het een onhandig gekozen woord is en de reden daarvan had voor mij ruim voldoende geweest voor deze jongen die er niets mee bedoelde.

krin

krin

11-09-2012 om 22:38

Intern gebruik

Mix, ik mag de mindere eigenschappen van mijn moeder benoemen en daar met mijn zussen zelfs grapjes over maken. Mijn zwager hoeft dat niet te wagen, die doet dat maar over zijn eigen moeder, waar ik weer niets ten nadele van zal zeggen.
Dat mensen van Afrikaanse origine, zei zij voorzichtig, onderling neger gebruiken, is iets anders dan dan een witmens dat doet. De lading is anders.
En jij mag geen hoer genoemd worden. Dat lijkt misschien zo, omdat het gebeurt, maar het mag evengoed niet.
Je kunt soms in alle onschuld op tenen gaan staan waarvan je het bestaan niet vermoedde. Zo vroeg ik ooit een jongen waar zijn naam vandaan kwam. Het was een mooie naam en ik was daar benieuwd naar. Hij was ervan overtuigd dat ik vroeg naar zíjn herkomst en daar een vervelende bijbedoeling mee had. Tja, dan ben je een volgende keer wat voorzichtiger.
Andersom zou ik geen bleekscheet genoemd willen worden, zoals ik ook geen mevrouwtje wil zijn, of wijf. De woorden kloppen technisch wel, maar het voelt niet goed.
Blijft het probleem welk woord je dan moet gebruiken, áls je een keer echt een aanduiding nodig hebt. Daar ben ik ook nog niet uit. En die leraar had het wat mij betreft beter als een leermoment kunnen aanpakken en zijn les met dit dilemma kunnen beginnen, dan was iedereen er wijzer van geworden.

Inge

Inge

11-09-2012 om 23:54

Neger en neger

Mijn blanke zoon heeft een vriend met een Surinaamse moeder en een blanke vader. Die vriend noemt zichzelf een neger. Mijn zoon noemt hem een neger en zijn moeder zegt dat mijn zoon meer neger is dan haar zoon. Neger is hier in geen van de gevallen negatief bedoeld en wordt zo ook niet opgevat.
Maar als ik iemand over k**negers hoor praten vind ik het een ander verhaal.
Context is dus alles. Ik heb zelf het gevoel dat 'neger' als omschrijving van iemand die ze in de VS African American noemen weer steeds meer geaccepteerd wordt, als de context tenminste niet negatief is.

Hmmm

De vraag is waarom je naar huidskleur zou willen refereren. Ik hoor nooit iemand die 'gele' zeggen, als ze een Aziatisch type benoemen. Er wordt dan al vaak naar land van herkomst gegokt: Japans, Chinees, Koreaans. Waarom dan niet gokken op Surinaams, Somaliër of Antiliaans? Of toch de huidskleur benoemen maar dan als 'donker'. Ik heb toch wel ernstig moeite met neger.

Hoe zwart ben je?

Oudste had een vriendinnetje uit Thaïti, haar huidskleur was écht diep donder bruin. Zwart dus eigenlijk....Wat wel een grappig effect was want oudste is in-en-in blank en blond en dus wit. Hun bijnaam in de wandelgangen op school was dus 'zwart-op-wit', daar zat geen kwaad in, zo zág het er ook gewoon uit. Niemand nam daar aanstoot aan, de meiden zelf niet, de ouders van het meisje niet en wij ook niet.
Tot oudste een keer zonder haar vriendin bij mensen op bezoek is (ik was erbij) en daar een meneer/jongeman binnenkomt met dezelfde huidskleur als haar vriendin. Die had ze al vaker gezien, maar hij was haar nog nooit opgevallen... Het was een gezellige ongedwongen sfeer en oudste staat bij die jongeman en praat met hem. En opeens hoor ik haar zeggen: "Hé, jij bent net zo 'zwart' als ....(naam vriendin)." En erna een verhaal van "ja, dat is mijn vriendin en die komt uit...baldiebla." die man was in shock en de halve kamer viel stil. Dat woord 'zwart' was de boosdoener. En dochter bedoelde er op dat moment niets anders mee dan de kleur van de huid, die gewoon dezelfde kleur had als dat wat ze elke dag zag. En dan had dat woord 'zwart' een onschuldige lading....Was er niks fout aan. Ik heb moeten praten als brugman om het weer een beetje goed te maken en tientalle uitleggen moeten geven, terwijl ik zag aan dochter dat ze écht niet wist wát ze nu precies fout had gedaan en we hebben met excuses de aftocht geblazen. En elke keer weer als we die man treffen kijkt hij onze richting uit alsof hij elk moment wéér een belediging verwacht.
De clou is dat de context 'anders' is. Maar ja leg dat maar eens uit aan beginnende pubers of kinderen. En zeker als je beste vriendin als 'zwart' te boek staat en jij als 'wit' en je dat beiden heel 'gewoon' vind kan ik me wel voorstellen dat dat er zo uitflapt. En als je ziet dat iemand diep beledigd is door zo'n woord is het eigenlijk ook te laat om het nog uit te leggen.
Ik denk op zich dat het ook al is het nog zó onschuldig bedoeld wel goed is dat kinderen/pubers gaan inzien dat je moet 'oppassen' met bepaalde woorden. Dat je met zo'n woord zomaar iemand kan krenken in het diepste van zijn ziel. Maar het ingewikkelde is dat het bij iedereen weer een ander woord kan zijn. De een vind neger 'not-done' de ander 'zwart' en de volgende kan 'rooie' niet verdragen of in geval van dochter zou 'witte' of 'bleekscheet' pijnlijk kunnen zijn (is niet zo hoor). Woorden qua huidskleur of ras of afkomst daarover moet je eerst nadenken voordat je ze eruit flapt, zelfs als je ze dagelijks in een andere situatie wél gebruikt. Dat moet je leren...Maar een schorsing van 1 dag vind ik persoonlijk ook wel een harde leerschool. Maar we waren er niet bij, misschien was het wel onschuldig bedoeld, maar in die omstandigheid en op dat moment enorm beledigend.
groeten albana

Donder=donker

Natuurlijk.
groeten albana

Lizelot

Lizelot

12-09-2012 om 08:10

Huidskleur

maar als je neger zegt ,verwijs je toch niet naar de huidskleur.Dan zou je die zwarte moeten zeggen,dat klinkt voor mij fouter dan neger.
En het gaat gewoon zo,wij zijn Hollanders,je hebt Belgen,Duitsers,Turken ,Marokanen....maar dan,Afrikanen,Surinamers,ik zie het niet.Zijzelf wel,En noemen elkaar wel Surinaamse neger of Afrikaanse neger.Vreemd dat we geen neger mogen zeggen ,maar dat een andere benoeming niet voor handen ligt.
En wij worden ook niet altijd braaf Nederlander genoemd.
Ik zeg trouwens zelf nooit neger.Mijn dochter zit in een zeer gemengde klas,daar worden de donkere mensen oo knegers genoemd.Z eheeft ook een vriendin met een Nederlandse moeder donkere vader,Zij noemt zichzelf ook neger,terwijl ze maar licht getint is.
DE leraar had ook het gespek aan kunnen gaan en een voorbeeld kunnen geven hoe hij wil dat donkere mensen genoemd worden.

mix

mix

12-09-2012 om 08:22

Krin

klopt over de incrowd, ik zou alleen zo heeeeeel graag willen dat het woord discriminatie niet zo snel valt zodat je niet constant op je tenen hoeft te lopen daar waar dat volledig onnodig is.
Die jongen wordt op deze manier iets in de mond gelegd dat hij (nee, niemand van ons was erbij, dat weet ik)niet bedoelde en dat is een vernedering, want klets je daar maar eens uit.

Overdreven

Zo iemand hoort niet voor de klas in mijn optiek. Je wordt in dit leven van alles en nog wat genoemd, als je iedere keer door het lint moet gaan als je iets hoort wat jou niet bevalt zal je hart het niet lang uithouden.
Daarnaast vind ik "neger" juist wel een mooi woord. Heel jammer dat dat niet meer gebruikt mag worden. (Mooier dan het onnodig langdradige "afro-american".

Gr. Poezie.

Izar

Izar: "Er zijn genoeg mensen die wijf een prima woord vinden of vrouwtje. En toch wil ik niet zo aangesproken worden." Volledig mee eens. Maar ik denk niet dat er ooit kinderen een dag geschorst zijn voor het gebruik van "vrouwtje" tegen een juf die zich daardoor beledigd voelde. Om eerlijk te zijn vind ik die straf nogal overtrokken.

Oplosser

Oplosser

12-09-2012 om 11:43

Blijft moeilijk

Klasgenoot heeft zijn schorsing gister gewoon uitgezeten uiteraard. Nu moet hij zijn excuses nog aanbieden aan de leerkracht. Ik hoop zo dat deze ereen leermoment van maakt. En hopelijk ook met een andere oplossing komt voor dit woord.

Ik hoop dat er nog meer reacties komen, want ik vind dit best moeilijk. Ook in mijn jeugd en voor mijn gevoel zelfs en jaar of tien geleden ook mocht het woord neger gewoon nog. Uiteraard niet in scheldvorm, maar daar hebben we het nu niet over.

Mea Proefrok

Mea Proefrok

12-09-2012 om 14:00

Plank mis

Ik vind de straf helemaal fout. Die leraar had inderdaad dat moment moeten aangrijpen om het woord 'neger' ter discussie te stellen. Iemand zo zwaar straffen om een woord wat blijkbaar door hele volksstammen nog als normaal wordt beschouwd, zorgt er alleen maar voor dat die jongen zelf, zijn ouders, vrienden en kennissen zich op de onterechte straf focussen. Niemand leert hier iets van, behalve dat je bij meneer X het woord neger niet moet laten vallen als je op tijd naar huis wilt na schooltijd.
Het woord neger kan trouwens gewoon niet meer. Klaar. Te besmet. En het is meestal compleet onnodig om iemands huidskleur of afkomst te beschrijven.

jds

jds

12-09-2012 om 14:38

Mag niet

Het is toch algemeen bekend dat het woord 'neger' niet meer gebruikt mag worden. Waarom denk je dat Buijsmans zoenen geen negerzoenen meer genoemd mogen worden?

Desalniettemin vind ik wel dat de jongen overdreven zwaar gestraft is. Er had ook op een andere manier aan hem duideljk gemaakt kunnen worden, dat hij daarmee een discriminerend woord gebruikte.

Jillian

Jillian

12-09-2012 om 14:44

Kan niet

Zowel het woord neger als de straf kunnen in mijn ogen niet. Als een kind dit woord gebruikt als een scheldwoord en in een bepaalde context is straf inderdaad een goede optie. Echter als het kind het gebruikt in een context die duidelijk niet provocerend is lijkt me een goed gesprek met de hele klas eerder op zijn plaats.

Miekemieke

Miekemieke

12-09-2012 om 15:21

Mongool, ook zo'n beladen woord

Ik ben opgegroeid met een taboe op het woord mongool. Je moet zeggen syndroom van Down. Mijn man had een zakenrelatie bij ons thuis op bezoek uit Mongolie, een mongool dus. Nou echt niet, ik durfde dat niet te zeggen tegen mijn vrienden en kennissen. Dat zit er zo ingebakken en wat is er nou verkeerd aan? Voor wie is het erg om mongool genoemd te worden voor een mens uit Mongolie of voor een mens met het syndroom van Down.
In de volkskrant stond laatst ook een berichtje dat een stel mongolen parfum hadden gestolen, dat waren dus dieven uit Mongolie maar dan schrik ik toch in eerste instantie van zo'n bericht omdat dat er zo maar staat!
Een moeder van een kindje met het syndroom van Down dat haar kindje liefkozend 'mijn kleine chineesje' noemt, is dat erg? Ik vind eigenlijk van niet.

Lizelot

Lizelot

12-09-2012 om 15:23

Ach albana

Wat jammer dat deze jongeman zich niet kon verplaatsen in een kind.Juist de ongedwongen spontane manier zoals het bij mij overkomt..gewoon leuk dat je dezelfde kleur hebt als mijn vriendin,en vriendinnen zijn belangrijk,hij had ook trots kunnen zijn dat hij net zo donker was als haar vriendin,toch??
Zo liep ik met mijn toen 5 of 6 jarige in een winkel.Er lopen een donkere moeder met dochtertje en mijn dochter roept en wijst..."Kijk mam,dat meisje".....meisje krimpt in elkaar,moeder slaat al beschermend een arm om haar heen..en mijn dochter roept weer."kijk dat vind ik nou een mooi meisje,zo een kleur wilde ik ook,waarom heb jij mij wit gemaakt!!!!!!"Ik was ook even bang voor de reaktie,maar het meisje moest lachen en vond het leuk.Kinderen reageren nu eenmaal zo.Bedoelen geen kwaad,zeggen wat ze voelen en zien.

Vic

Vic

12-09-2012 om 16:57

Heel irritant

Beetje o.t. maar ik heb al meerdere malen meegemaakt dat een collectant aan de deur (zo eentje die betaald wordt en leden zoekt) een opmerking maakte over zijn eigen afkomst. Zoiets als: 'Nu denkt u natuurlijk, waarom staat er 's avonds ineens een Marokkaan voor de deur? Niet schrikken mevrouw'. Heel irritant. Gelukkig kun je ook dan met een 'geen interesse, veel succes verder' de deur dicht doen.
Zo heb ik ook een collega die zichzelf altijd een neger noemt, te pas en te onpas. Dus zelf mag je er wel constant de nadruk op leggen (waarom doe je dat??) maar als een ander dat doet is het ineens ongepast. Is dat net zoiets als met kinderen? Die van mij zijn wel eens draken, maar het zijn wel mijn draken, dus waag het niet om ze zo te noemen.

Rafelkap

Rafelkap

12-09-2012 om 19:09

Wat moet je dan zeggen?

Mijn man zegt altijd wel neger. Ik vind het ergens ook wat raar klinken. Maar als het in een normale context is, wat moet je dan zeggen: de donkere persoon, de negreoide medemens? Ik weet eigenlijk niet hoe je een neger moet noemen
En het is nooit goed, als je je beledigd wil voelen dan kan dat altijd. Die straf vindt ik kul.

Rafelkap

Rafelkap

12-09-2012 om 19:14

Zwarte piet

En wij hebben thuis het probleem dat jongste (verstandelijk gehandicapt) bij elke donkere persoon denkt en zegt dat het zwarte piet is. En dat is er waarschijnlijk zijn hele leven niet meer uit te krijgen.. Hij heeft een popje om heel educatief voor de fijne motoriek de kleertjes uit en aan te kunnen trekken, en dat popje heeft een bruin gezicht. En heet dus 'Zwarte Piet.'

+ Brunette +

+ Brunette +

12-09-2012 om 21:07

Associaties

Ooit zal neger een neutraal latijns woord zijn geweest (in het Spaans heb je de discussie neger/zwart niet, er is maar één woord: negro). Maar de loop der geschiedenis heeft ervoor gezord dat neger doet denken aan het slavenverleden. Erosie. Net als met gastarbeider en allochtoon, woorden die ooit politiek correct bedoeld waren.

Blank wordt geassocieerd met onbezoedeld, rein, helder. Een positief woord dus (behalve in: mijn kelder staat blank). Neger is daar de tegenhanger van. Het zijn woorden met een sterke gevoelswaarde, net als bij woordparen als mooi-lelijk, slim-dom.

Zwart en wit zijn namen voor kleuren en dus neutraal. Sommigen hier merken op dat zwart eigenlijk ook een negatieve bijklank heeft. Dat hangt ervan af. Als je er als tegenhanger "blank" bij denkt, klopt het. Maar in combinatie met "wit" gaat de vlieger niet op.

De context is ook erg belangrijk. In Spanje bestaat een denigrerend woord voor toeristen en blanke immigranten: guiri ("kiri"). Net als sommige negers noem ik mezelf weleens zo, met een tikje ironie. Als een ander mij zo aanduidt dan hangt het helemaal van de context af of ik het leuk vind. Plagend bedoeld is geen probleem maar als er iets in proef van "eigenlijk hoor je hier niet en je pikt eigenlijk onze banen af" dan hoor ik het woord uiteraard liever niet. Misschien had die leraar beter moeten luisteren naar wat die jongen precies zei en op welke toon.

Fiorucci

Fiorucci

13-09-2012 om 06:57

Dat denk ik ook brunette

Wat zei de jongen, en ik welke context? Mijn zoon krijgt weleens een ferme klap op zijn schouder, maar vriendschappelijk bedoelt: Heeee, emo!
Op zijn beurt zegt hij dan grijnzend: Heeee, homo! (die vriend is homo) En dan gaan ze samen skaten.

Onder pubers/jongeren

Wij kunnen zeggen dat "neger" een verboden woord is, maar in de vriendenkring van mijn dochter vinden ze het heel normaal om dat woord te gebruiken. Zij praten wel over het uiterlijk of afkomst van mensen/vrienden als ze die omschrijven. Mensen uit aziatische landen worden door hun "Asians" genoemd. Ik heb het er weleens met haar over, maar zij ziet totaal het probleem niet.
Het is dus ook een gevalletje generatiekloof dit probleem. De samenleving is nu eenmaal veel multicultureler dan vroeger. Jongeren zijn er onderling wel overuit hoe ze elkaar noemen en mogen noemen. Oudere generaties lopen nog een beetje achter. Van bovenaf opleggen wat juiste bewoordingen zijn gaat niet werken.

Multiculti

Ik merk dat ook, dat jongeren (jongvolwassenen en pubers) veel 'makkelijker' omgaan met ras en kleur en afkomst verschillen. Daar benoemen ze als 'vrienden onder elkaar' gewoon de kleur, het ras, de afkomst of je nu boer, zwart, turk, of bleekscheet bent. Ze maken er ook grapjes over onder elkaar. De 'verschillen' worden meer positief benaderd i.p.v. er allerlei negatieve gedachten bij te hebben. In het weekend was een gedeelte van de groep nog hier aan het zonnen...En mopperdepopperde oudste dat zij zich weer eens helemaal moest insmeren en andere zonaanbidsters dat niet hoefden in de trant van het is oneerlijk verdeeld op de wereld en vriendin zo'n makkelijke huid had (is bruin getint). Waarop ze concludeerden dat vriendin 'bruin zonder zon' was. Het was een gewoon gezellige discussie tussen pubermeiden waarin de verschillen van huid hardop werden benoemd en veel werd gelachen. Waarna ze even fantaseerden wat de 'handigste huidkleur' zou zijn in het dagelijks leven.
Verschillen vinden ze meer positief en interessant dan wij in onze jeugd geleerd hebben. Je kan er van 'leren' en je leven verrijken.
Dat is toch heel anders dan wij erin stonden in onze jeugd. En dan waren mijn ouders daar nog vrij vooruitstrevend in omdat mijn moeder met vooral mensen van andere afkomst werkte
Het probleem is dat de oudere generatie nog in de ' oudere versie' van waarbij allerlei woorden 'not-done' zijn leeft en de wat jongere daar veel 'makkelijker' en ruimdenkerder in zijn.
En dan botst dat.
groeten albana

Guinevere

Guinevere

13-09-2012 om 09:37

Afro

En als we nu "afro" zouden zeggen, als tegenhanger van Afro-American (wat hier natuurlijk onzinnig zou zijn)? Of denk je dan gelijk weer aan iemand met dreadlocks enzo?

Jo Hanna

Jo Hanna

13-09-2012 om 10:27

Zelf wel eens zoiets gehad

Ik heb vroeger zelf eens zoiets bij de hand gehad. Dat was op de (katholieke) basisschool. Het ging richting kerst en we waren kerstliedjes aan het oefenen. Er waren niet genoeg boekjes. Dus ik zei: "Pietje hoeft er geen want die is joods/gelooft toch niet in Jezus." Ik weet niet meer precies wat ik had gezegd maar het was in ieder geval in alle onschuld en gebaseerd op de informatie die ik had over het joodse geloof. Dat werd een hele rel. Zijn moeder hing bij mijn ouders aan de telefoon en zei dat ik hem een 'vuile jood' had genoemd, wat echt niet zo was. En ik was in tranen omdat ik het zo erg vond dat ik van zoiets vreselijks (want dat voelde ik wel aan) werd beschuldigd. Mijn ouders en de leerkracht geloofden gelukkig dat het was gegaan zoals ik het vertelde en steunden mij. Maar ik ben het dus nooit vergeten, hoe gevoelig bepaalde dingen kunnen liggen. Ik denk dat ik het dan ook zo aan mijn kinderen zou uitleggen. Dat het misschien overdreven is om zo overgevoelig te reageren maar dat het nou eenmaal soms zo gaat in het leven en dat je daar een gesprek over zou kunnen proberen te hebben met degene die je onbedoeld hebt gekwetst. Dat je sorry kunt zeggen ook zonder dat je bedoeld hebt om te kwesten. Maar ook dat je de gekwetsheid van een ander niet op jezelf hoeft te betrekken.
Een ander mooi verhaal vond ik dat ik tegen een lesbische vriendin wiens vrouw zwanger was van de tweede en die net een doorzonwoning hadden gekocht ironisch zei: "Het wordt bijna een écht gezin." Zij reageerde geprikkeld: "We zijn een écht gezin." Ik begreep eerst helemaal niet waarom ze geirriteerd was. Ik had het gewoon over het burgerlijke - twee kindjes - gezinswoning in nieuwbouwwijk. Dat zij refereerde aan het feit dat ze een gezin met twee moeders waren had ik in eerste instantie niet eens in de gaten!
In het geval van het woord 'neger': ik zou het zelf niet gemakkelijk gebruiken, ligt voor mij ook te gevoelig. Maar ik heb het dan wel weer gemakkelijk over 'zwarte mensen'. Ik kom van oudsher uit kringen waarin iedereen die niet wit was zichzelf zwart noemde Volgens mij kan je het in dit geval bijna niet goed doen. Ik vind allochtoon echt een vreselijk woord, zo afstandelijk. Ik neem dan nog liever het risico dat ik erop word aangesproken en dat ik er dan een gesprekje over heb.
Groet, Jo Hanna

Het probleem is vooral...

... naar mijn idee, dat hóe je ook aanduidt wat je met een neutraal woord voor negroïde mens wilt aanduiden, het heeft sowieso al een lading. Gewoon omdat je er een negroïde persoon mee wilt aanduiden, wat eigenlijk niet mag, omdat je eigenlijk niet een huidskleur mag gebruiken om iemand mee aan te duiden. Als ik al de discussies zo gevolgd heb, lijkt me dat het grootste probleem. Welk woord ook, het is toch fout, alleen al omdat je er een verschil mee maakt dat "niet mag".

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.