Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op
Kaaskopje

Kaaskopje

03-01-2017 om 01:47

De maatschappij moet het doen

Na weer een jaarwisseling waarbij hulpverleners en politie is belaagd en erger, komt nu de oproep dat dit anders moet en dat die verandering o.a. uit de maatschappij moet komen. Daarom mijn vraag: hoe zorgen we ervoor dat vooral de jeugd zich beter gaat gedragen naar politie, buschauffeurs, ambulancemedewerkers, etc.? En door welke maatregel zou 'de jeugd' zich achter de oren gaan krabben voor het een vinger uitsteekt naar een hulpverlener oid?


Opvoeden tegen verhuftering

https://decorrespondent.nl/2374/factcheck-geweld-tegen-hulpverleners-neemt-toe/262421074498-76fca866

Ik zou weleens willen zien wie dit soort wandaden pleegt en onder welke omstandigheden. En of daar dan wel tegen op te voeden valt. Het lijkt me een bijkomend effect van de al jarenlange verhuftering van het publieke domein, op straat en op sociale media, waar vooral volwassenen het slechte voorbeeld geven. Neemt niet weg dat we allemaal ons uiterste best moeten doen om respectvol met elkaar om te gaan en dat ook over te dragen aan kinderen, hoe dan ook. Zorgen dat assertiviteit niet naadloos overgaat in agressiviteit.

Volgens de factcheck van De Correspondent is dit al jarenlang een constant gegeven.

http://www.nu.nl/jaarwisseling/4373383/agenten-gewonde-collega-bijstonden-in-haag-niet-bekogeld.html
Men ziet hier wel een kans in het verbieden van vuurwerk.

"Akerboom staat niet alleen in zijn oproep voor een vuurwerkverbod. Ook burgemeester Jozias van Aartsen (VVD) deed zondag soortgelijke uitspraken na de incidenten in Den Haag. De oproep werd maandag gesteund door VVD-coryfee Frans Weisglas.

Ook de Onderzoeksraad voor de Veiligheid en vrijwel alle vakverenigingen van artsen riepen eerder het kabinet en de Tweede Kamer op om een verbod op consumentenvuurwerk in te stellen. GroenLinks liet maandagochtend al weten de oproep van Akerboom te steunen."

http://www.news.com.au/national/new-year-same-australia-as-partying-continues-into-2017/news-story/5c1f6624310cee553d7857b35b5cd3db
Dan hebben we alleen nog te maken met alcohol en drugs en de overlast die dat op straat geeft.
Zoals te zien in Australië dat al een vuurwerkverbod heeft.
"AS the new year gets underway, Australians are picking up the pieces from the usual celebratory carnage"

Agressie tegen hulpdiensten is overigens een wereldwijd probleem.

http://www.fireengineering.com/articles/print/volume-169/issue-10/departments/fireems/scene-safety-violence-against-firefighters.html
Maatschappelijke factoren als drugsgebruik en knellende economische omstandigheden dragen bij aan een toename van geweld tegen hulpverlening, brandweer en politie.

"As a firefighter for more than three decades and a martial arts instructor, Munding has taken a proactive approach to dealing with scene safety. He has been studying trends of scene violence over the past 20 years and has become a subject matter expert relative to violence geared toward the fire service. He has determined that drug use and economic pressures add to the tensions first responders are facing."

Triva

Triva

03-01-2017 om 10:21

tja

Opvoeden werkt niet dus de maatschappij moet het doen blijkbaar.

Ik ga toch voor een tweesporenbeleid. Betere voorlichting aan ouders voor de opvoeding, betere maatschappijleerlessen op school (basisschool en middelbare en ook mbo) en dan nog iets vanuit de politie/justitie zelf.

bieb63

bieb63

03-01-2017 om 11:37

ik denk

dat wanneer jongeren (of zijn het ook ouderen?) die agressief zijn tegen ambulancepersoneel, dat niet doen omdat ze iets 'vinden' van ambulancepersoneel. Ik denk dat die jongeren in het algemeen zwaar gefrustreerd zijn en dit richten op willekeurige slachtoffers. Het gaat niet om het ambulancepersoneel, maar het gaat denk ik meer om de schok in de maatschappij die dat teweeg brengt. En toevallig blijkbaar bedacht dat je dat kunt veroorzaken door je op ambulancepersoneel te richten.

bieb63

bieb63

03-01-2017 om 11:37

eigenlijk net zoiets als

stoeptegels van een viaduct gooien....

Kaaskopje

Kaaskopje

03-01-2017 om 11:49

Frustratie

Welke schok zou dat teweeg moeten brengen dan? Dat er besef komt dat ze het zo verschrikkelijk slecht hebben? Geldt dat voor al die lui die zich misdragen? Ik loop ook tegen het een en ander aan in mijn leven, maar ik heb nog nooit een stoeptegel naar beneden gegooid of een agent in zijn nek geslagen. Dus waarom hebben de betreffende jongeren dat gedrag dan wel? Om eerlijk te zijn geloof ik er niks van dat er een diepere motivatie achter dat gedrag zit.

Moeilijk

Op school, in mijn werk, zie ik dat het meerendeel van de kimderen goed opgevoed is. Beleefd, alstublieft en dan u wel. Er zijn een paar uitzonderingen: vaak ouders die niet durven optreden (omdat het thuis gezellig moet blijven), niet willen optreden, niet in staat zijn om op te treden. De oorzaken zijn divers maar in 99% van de gevallen te zoeken in de psychosociale problematiek van sommige gezinnen (drugs/alcohol/werkeloosheid/psychische problemen).
Ik zie weleens mensen die zich gedragen op een manier waarbij mijn nekharen overheen gaan staan: grof, agressief. Hier ook geloof ik in een combinatie van factoren: slechte/geen opvoeding, drugs of alcoholgebruik (vooral dit zorgt voor opgefokt gedrag).
Oplossing: aan de ene kant drugsgebruik/alcoholgebruik proberen terug te dringen. Aan de andere kant harder straffen. En het gevoel van sommige mensen om niet mee te kunnen draaien in de maatschappij helpt niet.
Sini

bieb63

bieb63

03-01-2017 om 12:54

kaaskopje

Met schok bedoel ik dus aandacht. Ook als is dit, in dit geval, hele negatieve aandacht. Niet aandacht om hun problemen op te lossen, of aandacht hoe slecht ze het hebben. Nee, gewoon puur aandacht. En nee, natuurlijk zal niet elk gefrustreerd persoon zoiets doen.

lennest

lennest

03-01-2017 om 13:23

Zullen we eens met de ouders beginnen?

Dat was het eerste wat in me op kwam na de zoveelste keer dat mensen met een publieke functie werden belaagd. Durf jij je buurjongen aan te spreken op zijn gedrag? Afgelopen zaterdag zag ik twee jochies van een jaar of 12 - 14 vuurwerk gooien naar voorbij gaande auto's. Levensgevaarlijk! Als een automobilist schrikt, en waarom niet?, zit een ongeluk in een heel klein hoekje. Bovendien: wat is dit voor gedrag? Ik ga naar buiten en spreek de jongens op hun gedrag aan. Als eerste: grote bek en als tweede: binnen 10 minuten boze vader aan de deur. Hoe haal ik het in mijn hoofd om zijn jongens te bekritiseren? Mogen ze dan geen lolletje hebben? Ik leg uit wat mijn bezwaar is en ik krijg vervolgens een een orkaan aan vloeken over me heen, nog wat ziektes en een dreigement 'dat ik zijn jongens, jongens moet laten zijn!'. Okeeee......

Livia

Livia

03-01-2017 om 14:03

durven optreden

van alle genoemde voorbeelden.
Ik las hier in een vuurwerkdraadje dat "iemand zag hoe jongens een straatbordje kapot knalden en dat niemand iets deed".
Ik hoop dan toch de poster zelf wel, want zo komen ze overal mee weg. Je kunt het niet allemaal aan de politie overlaten, die hebben helaas meer te doen.

Ook ik denk aan een combinatie van factoren en daarmee een combinatie van oplossingen waarbij ouders ten eerste weer mogen gaan opvoeden en daar controle op uitoefenen, waarbij school en politie meer opties en vrijheden krijgen om in veiligheid te kunnen inspelen op wangedrag zonder meteen van die naar adem happende agressieve ouders op de stoep te krijgen.
Buurtwachten, betaald en opgeleid met voldoende macht tot reageren.
Hier werden bij een school de handhavers in elkaar geslagen door een boze ouder, waar zijn kind bijstond.
Verder voorlichting, overal, en ook: elkaar aanspreken op gedrag, te beginnen in het gezin, de familie, de buurt.
De agressie die ik op het werk te verduren heb is verschrikkelijk.
Vorige week 3 keer bedreigd dat mijn kop er af zou gaan. Zijn ze nou helemaal mesjokke.

@lennest

Herkenbaar. Er zijn kennelijk ouders die allerlei grensoverschrijdend gedrag vergoeilijken met een 'wij zijn vroeger toch ook jong geweest'. Zulke ouders komen inderdaad verhaal halen als je hun kinderen corrigeert en met een beetje pech krijg je zelf een berg verwendingen over je hoofd, een kras op je auto of een stoeptegel door je ruit. Zulke mensen zijn niet voor rede vatbaar.

Toen bij ons het straatnaambordje met vuurwerk aan gort werd gegooid, was ik niet snel genoeg buiten. Liep in mijn pyjama, deur zat nog op nachtslot, dat soort opstart-dingen. Dus tegen dat ik buiten was, waren die apies gevlogen.

Dan zijn er ook nog jongelui die de politie sowieso als de vijand zien. Daar red je het niet mee met een opvoedgkundig lesje op school. Er zit kennelijk zoveel frustratie.
Claudia de Breij gezien? Veel mensen beseffen kennelijk niet hoeveel geluk wij nog steeds hebben in ons landje.

Kaaskopje

Kaaskopje

03-01-2017 om 16:10

Wij zijn vroeger ook jong geweest

Ik hou ook wel van die uitspraak. Jezelf in jongeren verplaatsen door aan je eigen jeugd te denken, kan geen kwaad. Maar het is natuurlijk wel raar als je sinds die tijd niet geleerd hebt wat het verschil is tussen echt fout gedrag en baldadigheid. Mijn dochter biechtte vorig jaar bijvoorbeeld op dat ze rondgelopen heeft in een gebouw in aanbouw. Nog in de steigers en dus volgens de algemene regels verboden terrein vanwege risico's. Dát gooi ik op baldadigheid. Mag niet, foei. Maar geen haar op mijn hoofd die dat gebruikt had, als ik het direct gehoord had. Dan had ik pedagogisch verantwoord 'boos' geworden en 'nooit meer doen!'. Pas nu het zoveel later is, zeg ik daarover dat 'ik ook jong geweest ben' en lachen we er om. Maar ouders die het mishandelen van anderen wegwuiven met 'ik ben ook jong geweest', mogen wat mij betreft naar een cursus normaal doen.

En... ik snij het toch ook maar aan (en ik hoop dat inmiddels redelijk bekend is dat ik zo min mogelijk negatief probeer te doen over 'Nederlanders van buitenlandse afkomst'), maar ik heb de indruk dat zeker in die hoek het een en ander misgaat. Het is alsof onze maatschappij niet is opgewassen tegen de 'macho'-opvoeding die vooral jongens nog wel eens krijgen. In huis al veel te vertellen, want het is een jongen en op straat ook het gevoel dat je het baasje bent. Als deze 'baasjes' eenmaal zelf een gezin krijgen, worden het vaders met strenge regels, maar toch zet de trend dat zoon een groter potje kan breken en dus het baasje kan zijn zich wel voort.

Maar het zijn zeker niet alleen jongeren met een andere afkomst. Mijn eigen zwager had altijd een grote mond over de politie. Hij zou wel even dit en wel even dat en wat dachten ze nu wel helemaal, bla bla. Gelukkig zijn mijn tantezeggers niet van het type wat agenten in elkaar mept, maar ze hebben niet bepaald ontzag voor de politie meegekregen.

Als ik het heb over dat ik vroeger ook jong geweest ben, zit daar ook de herinnering aan de tijd waarin we nog wel ontzag voor de politie hadden aan vast. Die moest je niet tegen de haren instrijken. Hetzelfde geldt voor de juf, de bankdirecteur, de conducteur, de ... enzovoorts. Daar bleef je beleefd tegen. Man wil nog wel eens zeggen dat het misgegaan is vanaf het punt dat kinderen hun juf of meester met je en jij en Marie en Karel mochten aanspreken. Ik mag toch hopen dat dat niet zo is, maar misgegaan is het wel.

maan.

maan.

04-01-2017 om 10:40

Ouders?

Ook mijn eerste gedachte.. wie heeft die kinderen opgevoed, respect bijgebracht? Ook ik heb weleens geprobeerd een kind aan te spreken met negatief resultaat. Was aan het tasslingeren en miste op een haar na een kleuter.. ik vroeg alleen rustig of ie dat niet beter iets verderop kon doen in plaats van naast de schooldeur. Kind keek me aan met een blik van waar bemoei je je mee en twee ouders vonden het nodig om mij op mijn plek te zetten of ik niet beter mijn eigen kinderen kon gaan opvoeden en waar ik me mee bemoeide. Eigenlijk bijna jammer dat het kind de kleuter net gemist had..

maria

maria

04-01-2017 om 14:36

roep om gezag

Als ik een bericht lees over hulpdiensten die bekogeld worden is mijn eerste emotie ook boosheid en wil ik ook dat we 'gaan opvoeden'.
Mijn tweede reactie is wel anders.
Ik denk helemaal niet dat 'het misgaat'. Ik denk dat het áltijd al misging, nu niet meer dan vroeger.

Wel spreken er wellicht signalen uit bepaald gedrag, die goed onderzocht moeten worden, ik hoop dat dat goed gebeurt.
Zomaar vanalles roepen (meer gezag) lijkt me nu niet zo effectief.

bieb63

bieb63

04-01-2017 om 16:00

maan

'Ook mijn eerste gedachte.. wie heeft die kinderen opgevoed, respect bijgebracht?"
Maar denk jij dat ouders, ook al brengen ze hun kinderen waarden, normen, respect enz bij, zomaar invloed hebben op hun pubers, of vaak al 18 plussers? Er zijn zat jongeren, jong-volwassenen die ontsporen om wat voor reden dan ook. En dat wil echt niet zomaar zeggen dat de ouders 'verkeerd' hebben opgevoed. Was het maar zo simpel....

Kaaskopje

Kaaskopje

04-01-2017 om 18:17

Maria

Ik denk helemaal niet dat 'het misgaat'. Ik denk dat het áltijd al misging, nu niet meer dan vroeger.===

Hoezo gaat het niet mis? Hoe diep kun je zinken als je niet snapt dat je van hulpverleners af moet blijven, of een ander niet mag mishandelen? Vroeger zal er vast ook wel eens een over de schreef gegaan zijn, maar dat waren uitzonderingen.

Ik las net een stukje tekst van iemand op Facebook en wat hij wel aangaf is dat het voorbeeld wat volwassen mensen geven op o.a. Facebook niet bepaald voorbeeldig te noemen is. Dat scheld elkaar verrot in de meest vreselijke bewoordingen en, zo zegt hij, dat lezen hun kinderen ook.

Angela67

Angela67

04-01-2017 om 21:37

sociale controle

is het wegvallen van kerk en zuilen en de sociale controle die daarbij hoorde niet een van de redenen? Het is natuurlijk ingewikkeld geworden om elkaar aan te spreken als je geen duidelijke overeenstemming hebt over bepaald gedrag. En dan kun je wel zeggen dat iets strafbaar is etc. maar straffen/wettelijke regelingen e.d. bestaan bij de gratie van draagvlak. Niet andersom.
gr Angela

Sociale controle

Hier op het platteland is het gedoe veel minder. Ik denk zelf dat het komt doordat iedereen elkaar kent. Ik ken alle kinderen in het dorp tussen de 10 en 15 (en hun ouders) en van een aantal oudere en jongere kinderen weet ik wie de ouders zijn. Doen ze iets raars dan zeg ik er wat van. Niet van de normale kwajongens dingen (belletje lellen of vuurwerk afsteken voor 18 uur of zo). Maar wel van dingen die ik over de grens vind gaan. En ik denk dat de meeste mensen dat doen. Ik spreek ze liever zelf aan dan dat ik naar de ouders ga.

Wat dan wel weer heel ingeburgerd is, is illegaal vuurwerk, carbid schieten en drinken op jongere leeftijd. Maar vernielingen vrijwel nooit en niemand durft een rotje te gooien naar oom agent.

rode krullenbol

rode krullenbol

04-01-2017 om 23:04

Inderdaad ...

"Straffen/wettelijke regelingen e.d. bestaan bij de gratie van draagvlak"!

Wet- en regelgeving komen namelijk tot stand via overleg en besluitvorming binnen ons Parlement.

In principe heeft iedereen zich eraan te houden. Voor de wet is iedereen gelijk. Diegenen die denken lak te kunnen hebben aan de Wet en deze te mogen overtreden, gaat het risico aan daarvoor te worden bestraft.

Angela67

Angela67

04-01-2017 om 23:07

rode krullenbol

laats las ik in het maatschappijleerboek van zoonlief .
als wetten/maatregelen te ver weg liggen van wat we vinden dan werkt het niet.
dus we zijn het met elkaar over iets eens en dan maak je er een wet van.
daarna kun je de wet gebruiken om te handhaven. maar als het alleen nog de wet is en/of er wordt niet (genoeg) gehandhaafd dan heeft die wet ook geen zin (meer).
gr Angela

maria

maria

04-01-2017 om 23:22

Kaaskopje

Tsja.
Agressie is er altijd geweest, ik snap niet hoe je dat onder 'uitzonderingen' kunt scharen. Snap ik oprecht niet. Geen geschiedenisles gehad?

Ben niet de jongste meer en heb in mijn jeugd veel agressie gezien en meegemaakt.
Ik vraag me serieus af of het toegenomen is, geloof er niks van.
Misschien zijn 'werkvelden' verplaatst, voor mij zijn dat details en niet zo wezenlijk.
Agressie naar een hulpverlener roept meer woede op, maar is toch niet wezenlijk verkeerder dan naar een ander. Overigens werk ik zelf ook in hulpverlenende sector en heb er zelf geen last van.
Wat wel echt veranderd is denk ik is onze informatievergaring. We zitten nu met onze neus boven op elk incident. Vroeger had je nauwelijks idee wat er speelde.

bieb63

bieb63

04-01-2017 om 23:27

Maria

Precies, dat denk ik ook. We worden met elk feitje geconfronteerd. Dat was een tijdje geleden toch echt anders.
En niet alleen voor ons, maar ook voor de daders. Meer aandacht......

Uhm

Agressie naar een hulpverlener is niet wezenlijk verkeerder?

Daar ben ik het echt niet mee eens. Een hulpverlener verleent hulp aan ons allemaal. Als een ambulancemedewerker een slachtoffer van een ongeval niet kan redden omdat hij belaagd wordt met vuurwerk vind ik dat toch echt wel een ander verhaal dan als Pietje of Jantje belaagd wordt. Er zijn mensen in nood, die hebben hulp nodig en dit wordt verhinderd door aso's die de hulverleners in elkaar slaan. Politiemensen proberen de plaats van een ongeval vrij te houden, zodat slachtoffers geholpen kunnen worden en ze worden met vuurwerk bestookt terwijl er iemand ligt dood te gaan. Brandweer probeert te voorkomen dat je huis in de fik gaat en omstanders vallen de brandweerlieden aan.

Asocialer kan het niet.

Kaaskopje

Kaaskopje

05-01-2017 om 01:19

Maria

Ik vind het vervelend dat je suggereert dat ik niet snap dat er altijd agressie geweest is. Maar ook in dezelfde mate gericht op hulpverleners, trambestuurders, agenten, onderwijzers, e.d.? Uiteraard is elke vorm tegen wie dan ook even erg, maar toch vind ik dat er een extra steekje aan iemand los zit, als diegene een ambulancemedewerker bekogeld, of een agent in zijn nek slaat. Gewoon omdat het kan en stoer is. Diegene belet zo'n ambulanceman/vrouw om zijn of haar werk te doen, wat vreselijke gevolgen kan hebben. Dáár hadden we het nu over en niet over álles wat je onder agressie kunt verstaan. Maar als je het breder wilt maken naar elke vorm van agressie, vind ik dat ook prima.

Ik ben met jullie eens dat 'de media' het mogelijk maken dat we overal met onze neus bovenop zitten en dat dat een uitvergrotend effect heeft. Het is dus mogelijk dat ik iets gemist heb de eerste helft van mijn leven, omdat ik geen internet had. Ik moest het toen van de krant en het journaal hebben. Als je zelf in een wijk woont waar veel agressie voorkomt, zal het beeld anders zijn misschien.

maria

maria

05-01-2017 om 02:52

oh oke

Klopt, had draadje niet zo heel goed gelezen.
Begrijp nu dat het specifiek gaat om agressie jegens hulpverlening.
Ja, daartegen zal wel helpen dat juf en meester met u aangesproken worden.
Kan de agressie gebotvierd worden op zwakkeren, ipv op gezagsdragers.

Tsja, dan zal ik ook wel een slechte opvoeder zijn. Ik leer mijn kinderen niet onderscheid te maken tussen gezagsdragers of hulpverleners en andere mensen.

Angela67

Angela67

05-01-2017 om 09:50

maria

het heeft niet zoveel zin om het hele universum met elkaar te verbinden.
dan is alles minder erg dan het andere en/of geen discussie waard.
gr Angela
ps ik lees toevallig in een paar draadjes hetzelfde van je, dat details er niet zo toe doen, dat financiële schade van vuurwerk minder erg is dan dat de hele planeet naar de filistijnen gaat etc.
Cirkel van invloed, cirkel van betrokkenheid.
Aan vuurwerk kun je wat doen in Nederland, aan vervuiling van de gehele planeet kun je slechts een heel klein stukje iets doen.

bieb63

bieb63

05-01-2017 om 12:03

hulpverlening versus gezagvoerders

De enige agressie die ik erger vind dan agressie tegen een willekeurig persoon, is agressie tegen hulpverleners. Das duidelijk.
Verder heb ik niets met gezagvoerders op zich, zijn net mensen, net als jij en ik.

rode krullenbol

rode krullenbol

05-01-2017 om 12:28

@Angela67

In #20 schrijf je, dat je laatst in het maatschappijleerboek van je zoon las, dat als wetten/maatregelen te ver weg liggen van wat we vinden "het" niet werkt. Nu is er een Nederlands spreekwoord dat zegt: "As is verbrande turf". Kun je misschien wat meer in detail treden over welke wetten/maatregelen te ver weg zouden liggen van wat we vinden en dus ook geen zin (meer) zouden hebben, als het gaat om het onderwerp van dit draadje: agressie naar hulpverleners?

Het spreekt voor zich, dat wet- en regelgeving achterhaald kan raken.

maria

maria

05-01-2017 om 16:03

Angela

Het is voor mij een eye-opener om te lezen dat agressie naar hulpverleners en/of gezagsdragers als erger wordt bestempeld door mensen. Als ik er over nadenk dan snap ik dat ook best. Voor mij is het eerder andersom, ik heb meer moeite met agressie jegens zwakkeren en dat klopt ergens vast ook niet helemaal.

Toch heb ik moeite met zomaar de roep om 'meer gezag'. (of wat voor maatregel dan ook)
Ik vind niet dat het mogelijk is om heel eng naar fenomenen te kijken, wil je succesvol kunnen zijn. Eea is gewoon heel ingewikkeld, je kunt niet alles simplificeren.
(wordt wel veel gedaan, ook in politiek natuurlijk. Voor mij lastig te begrijpen)

Angela67

Angela67

05-01-2017 om 16:13

maria

je hoeft ook niet te simplificeren, je kunt gewoon besluiten dat je (ik noem maar een voorbeeld) milieuverontreiniging en luchtvervuiling hot issues vind en dat je graag wilt kijken wat je daaraan zou kunnen doen. Zelf. Natuurlijk zijn er nog meer problemen in de hele wereld, maar juist als je het grote geheel blijft zien en niet tot actie komt, verandert er niets. Dus juist als je het geheel ziet hoef je niet te simplificeren maar kun je wel kiezen waar je je aandacht aan wil schenken. Het blijft gierend complex en er is absoluut geen garantie dat we de wereld kunnen redden maar niets doen is in ieder geval voor mij niet echt een optie. Al was het maar omdat het handig is om aan je kinderen uit te leggen waarom je sommige dingen wel of niet doet. Als je wel auto rijdt maar zegt neit te vliegen omdat het zo milieuvervuilend is, hoe rijm je dat met elkaar? En nogmaals: bewustzijn tonen en aan de hand daarvan besluiten wat je zelf kunt doen lijkt mij heel belangrijk.

De roep om meer gezag vind ik dus wel relevant in de stukken waar ik dat van toepassing vind. Als je met elkaar wetten hebt afgesproken en je handhaaft niet, dan baal ik best wel. Dacht je iets geregeld te hebben, wordt het niet uitgevoerd . Niet omdat ik zelf die knulletjes niet wil aanspreken op vuurwerk gooien naar auto's maar omdat ik hoopte dat ze dat gewoon niet zouden doen. . .(illusie, ik weet het, maar goed).

gr Angela

Kaaskopje

Kaaskopje

05-01-2017 om 16:39

erg erger ergst

Maria, ik vind het wel wonderlijk dat het voor jou een eye-opener is dat geweld naar hulpverleners als erger wordt gezien. Dat is niets nieuws.

Hoe wil jij dit gedrag veranderen zonder maatregelen te hoeven nemen? Theedrinken kan helpen, maar veel jongeren drinken geen thee.

Wat zeg je hier nu eigenlijk: Ik vind niet dat het mogelijk is om heel eng naar fenomenen te kijken, wil je succesvol kunnen zijn. Eea is gewoon heel ingewikkeld, je kunt niet alles simplificeren. ?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.