Combineren Werk en Gezin
25-03-2010 om 18:47
Combineren werk en gezin
[ toestemming forumredactie ]
Geachte heer/mevrouw,
Momenteel zijn wij, studenten Psychologie aan de Universiteit Leiden, bezig met een onderzoek naar de combinatie van werk en gezin. Sommige ouders vinden deze combinatie prima te doen en genieten van de verschillende rollen die ze kunnen vervullen. Andere ouders vinden het moeilijk de juiste balans te vinden tussen werk en gezin. Wat zijn uw ervaringen met het combineren van werk en gezin?
Onderaan dit bericht vindt u een link naar een online vragenlijst over de combinatie van werk en gezin. Het invullen van de vragenlijst zal 20-25 minuten in beslag nemen. U zou ons enorm helpen als u deze vragenlijst zou willen invullen. Tevens zouden wij het op prijs stellen als u de link naar de online vragenlijst zou willen doorsturen naar uw collega’s / vrienden / kennissen / familie.
Uiteraard worden uw antwoorden op de vragen anoniem verwerkt. Mocht u nog vragen of opmerkingen hebben over dit onderzoek, dan kunt u deze mailen naar: [email protected].
Onder alle deelnemers aan ons onderzoek verloten we zeven IRIS-cheques ter waarde van €10.
Link vragenlijst:
http://www.surveymonkey.com/s/combinerenwerkengezin
Vriendelijke groeten,
Ilona Domen
Marlies Douma
Marianne den Engelsman
Sophie IJskes
Margriet Meinsma
Wijnand Smit
Neline van de Vliert
Naomi Voskuijl
Margot van der Doef (begeleider)
merene
25-03-2010 om 20:51
Vragenlijst
Ik heb geprobeerd de vragenlijst in te vullen. De opzet was duidelijk en makkelijk in te vullen.
Maar wat veel vragen. En ze lijken zoveel op elkaar. En dan net anders gesteld. Sorry, ik ben afgehaakt. Ik kon mijn gedachten er niet bij houden.
suus36
25-03-2010 om 21:04
Ja hallooooo
Zit ik heel aardig 20 minuten een lijst in te vullen. Staat er aan het einde dat ik helaas niet in de doelgroep val. Het is bedoeld voor mannen en vrouwen die een betaalde baan met de zorg voor inwonende kinderen combineren. Nu val ik in die doelgroep, heb ik ook aangegeven, dus blijkbaar gaat er iets niet goed met de lijst. Maar als je toch niet in de doelgroep valt, geef dat dan vooraf aan. Dat scheelt een berg tijd voor die drukke mannen en vrouwen die een betaalde baan met zorg voor kinderen combineren!
Kiki
25-03-2010 om 23:27
Dat had ik ook!
He Suus, was jij soms ook zo positief?
Ik had alleen maar positieve dingen opgeschreven, misschien ben ik daarom niet interessant genoeg en val ik niet in de doelgroep
Je moet natuurlijk angstig en verteerd door schuldgevoel zijn
Kaaskopje
25-03-2010 om 23:29
Inderdaad
Ik kon niet uit de vragenlijst behalve door op volgende te klikken en kreeg die opmerking ook. Ik ben weer teruggegaan, heb nog een keer op volgende geklikt en toen was ik opeens 'klaar'. Ik ben dus benieuwd wat er mee gebeurd is.
Ik heb deze opmerking nog meegestuurd:
Het lastige met vaste keuze mogelijkheden is dat je niet altijd kunt aangeven zoals het werkelijk is. Een voorbeeld: waar bak en braad je meestal in? Ik bak en braad in margarine én in olijfolie. Ik kan niet voor én én kiezen. Ik kies dus voor margarine. Ik ben dus een 'margarine' mens. Een margarine mens kookt misschien minder bewust dan een olijfolie mens. Een vertekend beeld dus.
Ik had daar 'mogelijk een vertekend beeld' moeten zetten merk ik, maar mijn bedoeling klopt wel. Zo'n onderzoek gaat van zwart/witten uit en of dat een eerlijk beeld geeft weet ik niet.
Inge M
25-03-2010 om 23:34
Ingevuld, maar geen goed gevoel
Ik heb de hele enquete doorlopen. Blijkbaar hoorde ik wel tot de doelgroep.
Ook ik heb mij geërgerd aan de dubbele vragen. Ik weet dat dit een soort controlevragen zijn, maar dit waren er wel erg veel.
Ik was ook verbaasd over het grote aantal vragen over invloed van werk op prive en andersom. En dan niet over de complexiteit van het combineren maar in welke mate je juist voordeel had van je werk op je privéleven of andersom.
Ook andere vragen bevestigden dat de onderzoekers geen idee hebben wat het betekent om een baan te hebben. Als je dat al niet begrijpt, is een combinatie met een gezin helemaal twee bruggen te ver.
Want waarschijnlijk hebben de onderzoekers ook geen idee wat het betekent om een gezin te hebben.
Dat verklaart dan wel de negatieve insteek en de beperkte insteek van de vragen.
Een echt probleem is het niet. Er zijn al zoveel onderoeken gedaan over dit onderwerp.
Inge M
25-03-2010 om 23:39
Aanvulling
Ik heb ook alleen maar positieve dingen ingevuld (die ik ook echt meen). Ik kwam blijkbaar wel door de 'selectie'. Geen idee waarom, maar dus niet door het invullen van negatieve dingen. Ik heb alles flink positief ingevuld.
En nog even zeuren: ik vond de vragen aan het eind één grote treurzang over hoe erg wel niet is om te werken als je een kind hebt. Je zou na deze enquete bijna stoppen met werken vanwege de schuldgevoelens........
Biene M.
26-03-2010 om 07:48
Och
Ik vond het niet zo'n vreselijke vragenlijst. Duurde wel wat lang, laat op de avond tegen het einde van de werkweek maar het was mijn eigen keus om hem toen nog te gaan doen.
Paisley
26-03-2010 om 09:48
Moet even ergernis kwijt
Zit ik, werkende moeder met kind, een kwartier jullie onzettend saaie vragenlijst in te vullen, krijg ik aan het einde te horen dat ik niet bij de doelgroep hoor. Wat is dat nu voor een onzin?
Temet
26-03-2010 om 10:01
Waarom ik deze enquete niet ga invullen
Beste studenten,
Ik ga deze enquete niet invullen, hoewel ik daar normaal gesproken niet te beroerd voor ben. Maar ik lees nu in de vorige postings
- dat je er om onduidelijke redenen uitgegooid kan worden, of na lang ploeteren te horen krijgt dat je niet tot de doelgroep behoort
- dat de vragen veel herhalingen lijken te bevatten
- dat de vragenlijst erg lang en saai is (waarschijnlijk door de hiervoor genoemde herhalingen)
- dat de vragen een te sterk of/of karakter hebben; dat laatste is trouwens een manco van ontzettend veel onderzoeken/enquetes en zolangzamerhand krijg ik ook steeds minder de neiging om aan onderzoeken mee te doen.
Maar de belangrijkste reden om niet mee te doen: het onderwerp.
"De combinatie van werk en gezin" - mensen, dit is zo gruwelijk uitgekauwd, hier wordt al zo verschrikkelijk vaak over geschreven, geënqueteerd en gezeurd dat het menigeen de oren wel uit zal komen. "O nee, niet weer" was mijn eerste reactie toen ik de kop zag.
Tipje: als jullie onderzoek op dit terrein willen doen, neem dan of een zeer goed omschreven deelonderwerp zodat men het idee krijgt dat het echt iets toevoegt, of laat het lijken alsof je iets heel anders onderzoekt en vermom a.h.w. de vragen die je werkelijk wilt stellen als vragen over iets anders. Dat laatste is echter een kunst, lijkt me, je wilt je respondenten ook niet tegen de haren instrijken.
Ondanks dit gepruttel: het beste gewenst met jullie studie.
Groeten,
Temet
ijsvogeltje
26-03-2010 om 11:29
Ben begonnen maar...
Ik struikel over de vraag over hoeveel tijd ik per week met mijn gezin en/of partner doorbreng. Hoe krijg ik dat een beetje realistisch uitgerekend? Als ik een middag thuis zit te werken, de kinderen lopen in en uit, spelen bij een vriendje, zitten huiswerk te maken... is dat tijd doorbrengen met mijn gezin? Boodschappen doen: is dat 'tijd met het gezin' als een van mijn mannen meegaat, en 'geen tijd met het gezin' als ik alleen ga? En als op zaterdag een kind naar een wedstrijd is, de ander naar Scouting en man in de tuin werkt (en ik een boek zit te lezen): is dat tijd met het gezin of niet? En het gebeurt hier ook nog al eens dat man en ik beiden een dagje thuiswerken. Zitten we gezellig samen aan de eettafel met onze laptops voor ons. Meerekenen of niet? En als ik 's avonds nog wat zit te werken, terwijl man naast mij op de bank TV kijkt?
Kortom: een schijnbaar eenvoudige vraag, met een niet zo eenvoudig te geven antwoord...
Terpi
26-03-2010 om 13:47
Zelf maar besloten dat ik niet in de doelgroep hoor
Want er wordt toch regelmatig een partner genoemd die bijvoorbeeld ook in het huishouden wat zou kunnen doen. Best lastig als je alleenstaande werkende ouder bent
Ik snap dat ik de vragen wel zo zou kunnen invullen als alleenstaande maar dan geeft het een vertekend beeld, dan lijkt het namelijk of die zoutzak van een partner van mij niets doet en geen werk heeft hahaha
100%mama
26-03-2010 om 14:04
Temet
AMEN!
Om dezelfde reden als jij voel ik geen borreling om mee te doen.....
Combineren Werk en Gezin
26-03-2010 om 14:15
Toelichting op wel/niet binnen doelgroep vallen
Beste invullers van de vragenlijst,
Allereerst, zeer vriendelijk bedankt voor het invullen van de vragenlijst! Heel fijn dat u ons wilt helpen bij ons onderzoek!
We vinden het vervelend dat mensen het gevoel krijgen niet binnen de doelgroep te vallen. Bij deze even een toelichting hierop:
Wanneer u niet in de doelgroep valt (omdat u geen betaalde baan heeft, of geen inwonende kinderen), krijgt u dit meteen aan het begin van de vragenlijst te horen. U komt dan terecht op deze pagina die meldt dat u niet binnen de doelgroep valt. Echter, sommige mensen komen hier per abuis ook terecht als ze aan het einde van de vragenlijst het scherm niet wegklikken, maar nogmaals op 'verder' klikken. De boodschap heeft hier echter niets te betekenen. Aan het einde van de vragenlijst wordt aangegeven dat u klaar bent en u de lijst kunt wegklikken, uw gegevens zijn dan opgeslagen. Wij hebben nu enkele aanpassingen gedaan, waardoor we hopen dat het probleem is verholpen.
Dus voor iedereen die per abuis op deze pagina is terechtgekomen: u valt wel onder de doelgroep, uw gegevens zijn opgeslagen en uw deelname wordt zeer op prijs gesteld! U maakt ook kans op het winnen van een IRIS-cheque.
Bedankt voor alle opmerkingen.
Met vriendelijke groet,
De onderzoeksgroep Werk en Gezin
Universiteit Leiden
annemieke
26-03-2010 om 15:13
Saai
Ik ben dol op enquetes dus ik begon vol goede moed, maar wat een gortdroge materie... Ik viel bijna in slaap.
Natuurlijk had ik kunnen stoppen maar ik had voor mijn gevoel al zoveel ingevuld dat het zonde zou zijn om te stoppen. Dus ben ik doorgegaan maar het ging steeds meer tegenstaan.
En dan op het eind nog de mededeling dat ik helaas niet tot de doelgroep behoor, grrrr!
Jammer hoor.
liora
26-03-2010 om 16:16
Vaders
Beste onderzoekers,
Ben heel benieuwd waar jullie nog meer respondenten vinden dan op OOL? Ik neem aan dat jullie ook heel veel vaders willen, evenveel tenminste. Kunnen jullie laten weten via welke kanalen jullie nog meer werven?
Liora
Biene M.
27-03-2010 om 06:43
Jongens (meisjes) toch
Het zijn studenten! Ze doen dit onderzoek om onderzoeksvaardigheden te leren. Het onderwerp mag voor velen hier dan uitgekauwd zijn, maar het is maatschappelijk relevant. Bij het uitwerken van deze data gaan deze studenten ontzettend veel leren, vooral van hun fouten.
Natuurlijk hoef je de vragenlijst niet in te vullen, maar het afkammen ervan is ongeveer even flauw als het bekritiseren van het opstel van een 7-jarige.
reina
27-03-2010 om 09:51
Zonnetje
Ik krijg een kriebelig gevoel bij jouw reactie
'Uitgekauwd onderwerp'.. tja, voor wie. Hier op het forum zijn ook heel veel uitgekauwde onderwerpen, die toch steeds weer voor anderen interessant blijken. Ik krijg ook vaak het gevoel dat mensen veel 'moeilijker doen' over een issue dan het is, maar dat komt omdat ik die tijd achter me heb liggen en daardoor meer kan relativeren dan wanneer je zelf nog in een situatie zit, wat voor jou eenvoudig en vanzelfsprekend is, hoeft dat voor anderen niet te zijn. En 'geen kinderen nemen als je zonder werk/inkomen zit'? Ten eerste overkomt het sommige mensen (m.n. jongeren), niet slim, maar het gebeurt, ten tweede kun je ook zonder werk en inkomen komen te zitten als je je kinderen al hebt. Het is natuurlijk belangrijk de vragen in een onderzoek zo interessant en foutloos mogelijk te maken, danzullen er meer mensen mee doen. Maar ik heb altijd geleerd dat je meer leert van positive kritiek dan van afkammen ..... Ik hoop dat je niet zo reageert als jouw kinderen een opdracht voor school/studie moeten doen
Ik heb de enquete fake gemaakt (val niet in de doelgroep, dus heb 'm niet verstuurd), hij is wel erg lang en sommige vragen zijn m.i. nodeloos lang. Onzinnig vind ik de meeste vragen echter niet. Ik vul regelmatig enquetes in vanuit bijv de gemeente, het OV etc, die verschillen niet zo veel van deze enquete.....
Kaaskopje
27-03-2010 om 12:16
Nee hoor
Ik doe ook mee in de verloting Ik heb mijn best gedaan om de enquête te versturen en dat is gelukt. Gewoon even doorzetten.
Ik ben het eens met o.a. Izar. Het is zo grappig, vind ik dan. Er zijn enquêtes waar je bol.com punten bijkrijgt, cash, andere beloftes, enz., die zóóóó verschrikkelijk langdradig zijn en zóóó verschrikkelijk weinig opbrengen. En toch is men bereid die in te vullen. In dat licht gezien is deze enquête niet saaier en bedienen ze zich van dezelfde trucjes. Als je vraag 3 met a beantwoordt zou je vraag 10 met een gelijkwaardig antwoord moeten beantwoorden. Het lijkt dubbel, maar dat is het niet (volgens mij). Kortom, ik vond deze enquête redelijk professioneel overkomen. Enquêtes zijn naar mijn idee zelden léuk. En iedere keer weer dat gezeur over de kwaliteiten van de enquêtemakers.... laat ze toch. We zijn 'slechts' een ouderforum, hoe hoog moet de lat hier liggen?
reina
27-03-2010 om 12:38
Pelle reina en reina
Volgens mij is de 2e reina Zonnetje, maar dat weet ik niet zeker, maar ik heb mezelf niet geantwoord
gruffalo
27-03-2010 om 16:06
Oke...
ik zag dit draadje en dacht och... laat ik het toch maar eens proberen in te vullen. Tenslotte zijn het studenten en ik moest destijds het ook allemaal nog leren... laat ik ze helpen.
dat ik niet kan invullen dat ik alleen vakantieopvang nodig heb en flexibele bso-dagen oke daar zie ik zonder problemen over heen... Maar ik krijg het echt niet voor elkaar om nog 15 minuten op dezelfde manier door te gaan als ik de 1e pagina met vragen al zie:
Ik zie voordelen aan werken
Werken vind ik eigenlijk niets
Soms voelt het goed om te werken; andere keren voelt het niet goed
Werken vind ik ideaal
Ik heb gemengde gevoelens over werken
Soms zie ik voordelen, en soms zie ik nadelen aan werken
Ik zie nadelen aan werken
Niet werken lijkt me ideaal
Ik zie voordelen aan niet werken
Soms zie ik voordelen, en soms zie ik nadelen aan niet werken
Niet werken lijkt me niets
Ik zie nadelen aan niet werken
Ik heb gemengde gevoelens over niet werken
Ik voel me verscheurd tussen de keuze wel werken en niet werken
dit is toch 14 keer hetzelfde invullen, iets wat je met hooguit 3 vragen had kunnen beantwoorden? nee dit gaat mij ook (veel) te ver.
Gruffalo
mijk
27-03-2010 om 18:22
Hij is echt heel slecht...
letterlijk 1 vraag op 13 verschillende manieren gevraagd. Als je me vraagt om iets in te vullen wil ik wel graag dat iemand er langer dan een kwartier over nagedacht heeft....
En mijn verlaat vragenlijst doet het niet...
Mijk
Mach
27-03-2010 om 20:16
Mijk
Dat op verschillende manieren vragen wordt over het algemeen expres gedaan bij zulke enquetes.
Hierdoor wordt de validiteit van een enquete vergroot. Er wordt gekeken naar de consistentie in antwoorden.
Dus het is wel erg kort door de bocht om een enquete met op elkaar lijkende vragen als slecht te bestempelen. Het kan ook heel goed bewust zij gedaan.
gruffalo
28-03-2010 om 08:10
Mach
dat je zulke vragen in een enquete moet zetten om de consistentie in de antwoorden te checken daar zijn we ons denk ik allemaal wel van bewust. Maar om daar bij 1 vraag 13 check-vragen voor te gebruiken, en die dan direct onder vraag 1 te zetten dat gaat wel heel erg ver...
Kaaskopje
28-03-2010 om 14:14
Pelle
Wat mij betreft mogen ze op oudersonline oefenen. Ik zou het dan ook positiever vinden als er opbouwende kritiek wordt geleverd in plaats van ´wat is dit slecht!´ Ik heb dat in de enquête zelf gedaan. Daar hoort het, vind ik.
Ellen Wouters
28-03-2010 om 14:34
Afkraken wat je niet begrijpt
"Als je me vraagt om iets in te vullen wil ik wel graag dat iemand er langer dan een kwartier over nagedacht heeft.... "
Het is altijd zo makkelijk om als je iets niet begrijpt, onmiddellijk aan te nemen dat jij het allemaal goed ziet, en dat de betreffende studenten én hun begeleider collectief stupide zijn. En dan superieur de enquete te gaan afkraken.
Een enquete meet ook wel eens iets anders, dan op het eerste gezicht lijkt. En het is de bedoeling dat de proefpersonen dat niet door hebben, anders gaan ze de uitkomst sturen.
Ik doe ook af en toe onderzoek, en vraag dan regelmatig hetzelfde opnieuw. Dat kan zijn om te meten of de antwoorden consistent zijn, maar ook om te kijken welke woordkeus het meest voorkomt, of de antwoorden oplopen in intensiteit, of mensen als je open vragen stelt hetzelfde antwoord geven als wanneer je ze antwoordopties geeft, of om te zien of een bepaalde suggestie in de vraagstelling een bepaald effect heeft op de antwoorden ("gaan mensen eerder invullen dat ze gestresst zijn, als je eerst flink veel vragen stelt die de suggestie van stress en overbelasting wekken").
Het zou zelfs zo kunnen zijn dat de enquete uiteindelijk niet eens over werk en ouderschap gaat, maar dat dat de 'vermomming' is om het eigenlijke onderzoeksdoel te camoufleren.
Let wel: ik zeg niet dat dat allemaal het geval is, ik zeg dat er veel meer achter zo'n vragenlijst kan zitten dan het lijkt.
Ik vind het op het eerste gezicht ook geen geweldige lijst, maar ik neem zonder meer aan dat er wel wat langer over nagedacht is dan een kwartier.
Als algemeen 'maatschappelijk verschijnsel' valt het me op dat mensen op internet zo ontzettend makkelijk een oordeel hebben over het werk van anderen. Of het nou gaat om politieonderzoek, enquetes, of wat dan ook, niet altijd is iets van de buitenkant precies wat het lijkt.
Kaaskopje
28-03-2010 om 14:56
En met dat oordeel
beïnvloed je gelijk ook andere mensen. Ik zie het hier ook gebeuren. Je (je in het algemeen) leest van anderen dat het geen geweldige enquête is en prompt begin je er maar niet aan. Kuddegedrag dus. Ik maak me er ongetwijfeld vast ook wel eens schuldig aan, voeg ik maar toe.
Vic
28-03-2010 om 15:11
Hele klus
Ik vond het een hele klus om in te vullen. Erg veel vragen vooral. Waarbij ik me ook regelmatig afvroeg of ik wel genoeg stilsta bij het hele werk/zorgverhaal. Daar denk ik nl nooit over na. Ik moet nu eenmaal werken om mijn gezin te onderhouden, en heb me nooit beziggehouden met de vraag of ik niet eens zou stoppen met werken.
Kaaskopje
28-03-2010 om 15:46
Stoppen met werken
Nou, als ik geld genoeg had zou ik misschien niet blijven werken zoals ik het nu doe. Ik moet nu werken. Met geld genoeg kun je stoppen en gaan nadenken over wat je met je leven wilt. Dan kun je ook tijdvulling kopen, of je veroorloven onbetaald werk te doen.
Kaaskopje
28-03-2010 om 15:48
Als je echt rijk bent dus
en je werk niet nodig hebt om in je onderhoud te kunnen voorzien.
Temet
29-03-2010 om 10:06
Ellen
Grinnik. In mijn posting zeg ik nog "als je zo'n uitgekauwd onderwerp wilt onderzoeken, vermom het dan". Maar inderdaad, misschien ben ik er gewoon met open ogen ingetuind en wordt iets geheel anders onderzocht, vermomd als uitgekauwd onderwerp.
Dan hoop ik dat de onderzoeksvraag er een was in de categorie "hoe reageren mensen op een lange vragenlijst met veel ogenschijnlijke doublures", dan is het antwoord denk ik al zo ongeveer gegeven.
Maar ik ga m toch niet invullen
Groeten,
Temet