Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op
lieverdje

lieverdje

21-11-2016 om 09:34

clubjes-drukte

Mijn twee kinderen hebben in totaal 3 'clubjes' (sport, muziekles, dat soort dingen). Sinds het begin van dit schooljaar gaat er bij 1 van die clubjes (waar beide kinderen op zitten) geen week voorbij of er moet iets' anders dan anders'. Ook de weekenden gaan er regelmatig aan op. Andere lestijden, de kinderen moeten ergens heen, ze moeten speciale spullen mee, van ons ouders wordt verwacht dat we aanwezig zijn, dat soort dingen. De school is ook kampioen e-mail versturen over projectgericht onderwijs, schooltheater, ouderavonden etc. En dan komt de tijd van surprises en kerstdiners er ook nog aan....allemaal heel leuk hoor, maar ik vergeet nu al soms vrij essentiële afspraken (zoals ouderavonden). En soms moeten we ook gewoon 'nee' zeggen tegen dingen waar ouderparticipatie bij verwacht wordt en dan hoor je achteraf dat 'bijna alle ouders er waren....oeps!

Ik word er gek van! Ben ik meer gaan werken omdat ik uit de kleine kinderen was, lijkt het alleen maar drukker te worden.... herkenbaar? Iemand nog een gouden tip om de constante stroom van afspraken, afwijkende lestijden en berichten als 'neem volgende week x en y mee' in goede banen te leiden?


lieverdje

lieverdje

21-11-2016 om 09:36

correctie

ze hebben in totaal 5 clubjes, de een 3, de ander 2, waarvan één gezamenlijk.

snoeien in de clubjes

Als leuk tijdverdrijf naast de verplichte schooluren voornamelijk hinderlijk en lastig wordt, is het tijd om te snoeien - want dat schiet het zijn doel enorm voorbij. En nee, dat is niet zielig. Een mens kan niet alles tegelijk, zoals je ondervindt, en dat leren je kinderen zo ook. Beter een of twee dingen goed dan drie dingen half en met stress.

Dus per 1 januari wat rust scheppen op de kalender en keuzes maken.

Specht

Specht

21-11-2016 om 09:58

Ideeen

Koop een gezinsplannier en schrijf daar voor iedereen alle afspraken op, zo voorkom je dat je belangrijke dingen vergeet. Je ziet dan ook vanzelf wat botst, en waar dus keuzes gemaakt moeten worden. Ook zie je welke dagen te druk zijn.
Activiteiten van school: bied alleen hulp aan als je echt kunt, en het leuk vind, anders niet schuldig voelen.
Misschien is er een opa/oma die het echt leuk vindt om bijvoorbeeld met knutselen op school te helpen.
Activiteiten van clubjes: als iets echt bij een activiteit hoort zoals rijden bij uitwedstrijden van een sport, kijk of je kunt poolen met iemand. Je niet schuldig voelen als je hoort dat "iedereen" er was, je kunt je zo wie zo afvragen of dat helemaal klopt.
Willen je kinderen echt al die clubjes?
Als het je als ouders allemaal teveel wordt, dit eerlijk aan de kinderen uitleggen, en snoeien in de activiteiten.

Triva

Triva

21-11-2016 om 10:02

tip

Zorg, tenzij je dat al doet, dat mail in verschillende mapjes binnenkomt. Zo heb ik dus een mapje voor ieder clubje en een mapje voor school. Je kunt het dan makkelijker terugvinden. Omdat ik niet prettig met een digitale agenda werk ligt er dus ook altijd een papieren agenda naast de laptop: meteen overnemen of anders dus digitaal. Synchroniseer bijv een google-agenda in laptop en smartphone.

Li

Li

21-11-2016 om 10:20

groot gezin

Hier een groot gezin, dus iedereen mag opéén clubje. Anders trekt mama het niet meer. Jammer? Ja. Maar het is niet anders en ze kunnen altijd later nog iets doen wat nu niet kan. Het financiele aspect speelt darbij ook mee.

Vesper Lynd

Vesper Lynd

21-11-2016 om 10:54

Weekend

Toen de kinderen klein waren (tot een jaar of 10) mochten ze alleen clubjes in het weekend. Nu ze zelf hun vervoer van en naar, en bijbehorende bijzonderheden, kunnen regelen mogen ze ook doordeweekse clubjes. Ik heb dan wel de mazzel dat beiden geen types zijn voor teamsporten dus dan hoefden ze ook alleen maar in het weekend twee uurtjes.
Schooldingen doe ik als ik ze belangrijk vind en als het past in mijn planning. De leerkracht weet dat ik af hoc vaak niet veel ruimte heb, maar ik kan vaak wel tijd vrijmaken als ik het een paar weken van tevoren weet.

Mams

Mams

21-11-2016 om 11:12

Mmmm

Hier ook een beetje te veel clubjes, vind ik. Kind 1 zit op 3 clubjes (2x sport en 1x toneel) en kind 1 zit alleen op muziekles. Beiden hebben ze er veel plezier in, en ik ben ervan overtuigd dat het goed voor ze is. Maar ik vind het logistieke deel eigenlijk te ingewikkeld. Doordat manlief laat thuiskomt van zijn werk en de clubjes van de kinderen precies rond onze etenstijd zijn, eet ik 3x per week alleen met de kids zodat èèn van hen op tijd weggebracht kan worden. Helaas is niets zo dichtbij dat ze zelf op de fiets kunnen gaan, zeker nu in het donker niet.

Naast de 'gewone' logistieke uitdagingen valt mij ook op dat zowel de sporten als de muziek- en toneelles met grote regelmaat extra activiteiten bedenken die dan op een andere dag/tijd zijn of waar je als ouder van alles mee moet. Baal ik ook wel eens van. Zou allemaal leuk moeten zijn, maar het past hier thuis allemaal nèt qua planning en als er dan onverwachte of wel verwachte maar afwijkende dingen tussendoor komen past het opeens niet meer. En ik vind het eerlijk gezegd vaak ook gewoon overdreven: waarom moet een kind èn op de hockeyvereniging èn bij de judo èn op toneelles Sinterklaas vieren? Ik vind thuis en op school eigelijk al meer dan genoeg. Maar blijkbaar ben ik de enige, want ik heb het idee dat alle andere oudes laaiend enthousiast zijn over alle extra's die overal voortdurend bedacht worden...

Doortje

Doortje

21-11-2016 om 11:18

mams

"En ik vind het eerlijk gezegd vaak ook gewoon overdreven: waarom moet een kind èn op de hockeyvereniging èn bij de judo èn op toneelles Sinterklaas vieren?"

Nou... de meeste kinderen zitten natuurlijk niet op zoveel clubjes.... Je legt het nu buiten jezelf neer. Je hebt zelf keuzes gemaakt, jij vindt dat je kinderen op al die clubjes mogen. Dan krijg je dit soort 'overlap' erbij cadeau.

Pug

Pug

21-11-2016 om 11:25

1 clubje pp

De kinderen hebben 1 sport per persoon en dat is geen probleem. We sporten zelf ook nog, dus op extra sport of iets als muziekles zitten we niet te wachten.

Er komen nu wel wat extra's aan. Knutselen op school doe ik niet, kerstdiner op school geef ik komkommer mee of zo. Spreekbeurt overhoren doen we dan wel serieus, en helpen bij de sport ook. En we splitsen veel op: twee daarheen en twee daarheen.

zebra

zebra

21-11-2016 om 11:28

de gezinsplanner

lijkt me erg handig voor dit soort situaties, zeker bij meerdere kinderen, clubjes en andere afspraken.
Verder: kunnen er geen afspraken met andere ouders gemaakt worden over halen en brengen, indien van toepassing?
Ook denk ik dat er gerust een extra activiteit per clubje overgeslagen kan worden als het op dat moment teveel gedoe oplevert.
En wat vinden de kinderen zelf van die extra activiteiten bij de clubjes?

Voor jezelf: kiezen wat je belangrijk genoeg vindt om daar tijd voor vrij te maken en het je zo makkelijk mogelijk maken als je dan toch hapjes wil maken voor het kerstfeest om maar een voorbeeld te noemen.

Hanne.

Hanne.

21-11-2016 om 11:44

hoe oud

Hoe oud zijn de kinderen? Dat wordt me niet helemaal duidelijk. Basisschool leeftijd of middelbare school maakt m.i. nl wel wat uit. Hier hebben we met 3 kinderen 6 clubjes. Ik heb me altijd op het punt gesteld dat het kan mits het budget en agenda technisch te regelen is.

Dé manier om dingen in goede banen te leiden is denk ik

1) zorgen dat je overzicht hebt,
Ik kan niet zonder mijn agenda. Staat het daar niet in dan bestaat het dus niet.

2) goed kijken wat kinderen zelf kunnen doen
sinterklaassurprise of eten voor kerstdiner, kunnen ze prima zelf maken. Hoef ik niets aan te doen. Hoogstens mee denken of een boodschap regelen. Maar dat betekent niet dat ik op stel en sprong op sta en het ga regelen. Boodschappen doen we alleen in het weekend. Heb je op een ander tijdstip iets nodig moet je zelf naar het dorp fietsen.

3) eigen eisen bijstellen en een olifantshuid kweken
Ik kan mezelf niet klonen en dus maar op 1 plek tegelijkertijd zijn. Dat kan betekenen dat ik niet bij een voorstelling/uitvoering oid kom kijken. Jammer, maar helaas. Ik probeer te zorgen dat ieder kind aan bod komt, maar niet altijd. Alternatief is dat ze helemaal niet naar het clubje kunnen.

Slechte (late!) communicatie van school en clubjes is inderdaad wel funest. Ik koppel dat ook altijd terug. Fijn dat jullie morgen op een ander tijdstip/locatie verzamelen maar ik red dat niet. Welke oplossing is er mogelijk.

Triva

Triva

21-11-2016 om 11:46

nou inderdaad

' En ik vind het eerlijk gezegd vaak ook gewoon overdreven: waarom moet een kind èn op de hockeyvereniging èn bij de judo èn op toneelles Sinterklaas vieren? '

Ja, jij kiest er toch voor om ze daar allemaal 'op te doen'! Als je kind maar 1 clubje hebt is het vaak ook gezellig om daar sinterklaas te vieren. Feestjes mogen best gevierd worden vind ik!

Dees

Dees

21-11-2016 om 12:02

jeetje.

Vroeger......toen ik nog klein was.....had ik 1 club. Kinderen in mijn klas hadden heel soms een 2e club maar dat was het dan ook wel. Laat je kinderen lekker kiezen wat ze het leukste vinden en klaar is mamma.

Ik snap ook niet dat kinderen naast 5 dagen school nog tijd hebben voor 3 clubjes.

Pirata

Pirata

21-11-2016 om 12:08

5 clubjes

Hier een 9-jarige die op 5 clubjes zit. Zolang we de extra dingen die erbij komen beperken is het allemaal prima te regelen. Zo hebben we de filmavond van scouting onlangs geskipt, tot zijn irritatie trouwens.
Tenslotte kan je maar 1 ding tegelijk.
Wat mij meer stoort is dat die extra activiteiten zo laat worden aangekondigd, zodat ik er niet vooraf rekening mee kan houden. Heb ik afgesproken om bij mensen te gaan eten, blijkt er weer een discoavond te zijn ofzo.

Pirata

Pirata

21-11-2016 om 12:10

oh, en 5 clubjes is niet te druk dus

Die 5 clubjes van mijn zoon zijn omdat hij dat leuk vindt en er de energie voor heeft. Als hij op het VO zit kan dat echt niet meer, dus laat hem nu maar ontdekken wat hij het leukste vindt.

kaplablokje

kaplablokje

21-11-2016 om 12:15

Ook niet nodig

Ik vind het ook niet nodig dat op allerlei clubjes ook nog sinterklaas gevierd wordt en dat gebeurt hier gelukkig ook niet. Toen de kinderen klein waren had ik geen behoefte aan allerlei hulpsinterklazen en aan nog meer cadeaus. Nu moet ik er niet aan denken dat ze nog meer surpries zouden moeten maken. Desondanks hebben de kinderen hier ook meer clubjes: muziek en scouting in het ene geval, en muziek, scouting en sport in het andere geval. Misschien dat bij scouting sinterklaas wordt gevierd, dat zou kunnen, maar die opkomst slaan we altijd over.

Mams

Mams

21-11-2016 om 12:27

Overdreven

@ Doortje en Triva: ja, tuurlijk kies ik er zelf voor om mijn kind op 3 verschillende clubjes te doen. Maar daarmee kies ik niet voor 3x extra Sinterklaas vieren of andere extra activiteiten. Wat mij betreft houden clubjes zich bij wat hun core business is (het oefenen van een sport, het leren bespelen van een muziekinstrument of zo) en laten ze het vieren van feestdagen en andere festiviteiten over aan school en ouders zelf. Maar goed, daar ben ik niet de baas over en dat snap ik best.

lieverdje

lieverdje

21-11-2016 om 12:39

wauw, wat een reacties!

Even een toelichting: de kinderen zijn 7 en 11. Die van 11 kan alles al zelf fietsen, die van 7 heeft muziekles op school, na schooltijd. Dus logistiek is er geen probleem. Voor de kinderen is het ook zeker niet te druk, ze gaan verder bijvoorbeeld niet naar de bso. Qua clubjes is de tijd die je er normaal gesproken mee kwijt zou zijn niet toegenomen. Eerder zaten de kinderen op zwemles, en 1 ander ding, dat is afgelopen en nu zitten ze op scouting. Ze zitten niet eens op een teamsport als voetbal, waar 2-3 keer in de week mee zoet bent.... Een van de kinderen wilde dat een tijdje, maar dat ging mij te ver. De voetbalclub hier staat er ook nog om bekend dat het een actieve gezellige vereniging is, met halloween/sinterklaas/kerstvieringen (allemaal), verplichte bardienst voor ouders e.d. En dan hou ik al helemaal niet van voetbal

Het is meer zoals Mams zegt: al die extra activiteiten, overal. Misschien verbeeld ik me het, maar het lijken er steeds meer te worden. Scouting is het ergst. Daar is sinds de zomervakantie maar één normaal weekend geweest met reguliere tijden en zonder dat wij als ouders ergens om moesten denken. Dan het om een andere tijd ivm samenwerking met een andere groep, dan is er 'over 2 weken' ineens een heel essentieel kamp, dan moet er weer dit of dat mee, dan moeten ze weer naar elders voor een wandeltocht de hele dag. Een van de kinderen heeft nu ineens 5 kampen in het jaar i.p.v. 2, ook. School heeft een beetje hetzelfde: de kinderen gaan op excursie hier heen, moeten zus mee voor project x. en zo voorbereiden voor presentatie y, en volgende week hebben we kinderboekenweek/paasontbijt/schoentje zetten/jubileumweek/etc. En beide kinderen zitten natuurlijk in een andere groep, dus alle mail komt in tweevoud.

Elke week, en ik overdrijf echt niet, komen er zeker wel 5 mails in mijn mailbox waar je als ouders iets mee moet. Alleen vanochtend al toen ik de mailbox opende had ik er 2 van school en 2 van scouting. Maar Triva zegt, lijkt me wel handig. Kan je dat instellen, dat mail bij voorbaat in een bepaald mapje binnenkomt, i.p.v. de inkomende post? Ga ik uitzoeken!

Kalender

Hier wordt alles op de kalender gezet, anders houd ik het ook niet meer bij.

Momenteel heeft dochter dansles, ze zit op show/wedstrijddansen waarbij ze 1 keer in de week trainen, 7 keer per jaar wedstrijd in het weekend en alle ouders zijn 1 of 2 keer ingedeeld wat rijden betreft. Daarnaast hebben ze nog een aantal losse optredens. Dochter zit op zwemles bijna A, maar nog moeite met borst/rugcrawl daarvoor krijgt ze naast de gewone les 1 keer in de week extra zwemles.

Zoon zit op zangles 1 keer in de week. Heeft twee keer per jaar een optreden en zit 1 keer per week op judo.

Zelf ben ik contactpersoon van de communiewerkgroep van de school van mijn kinderen en regel ik alles wat daarvoor moet gebeuren. Zoon doet dit jaar communie en ik ben begeleider tijdens de bijeenkomsten daarvoor. 2 keer per week ben ik overblijfmoeder en ik ben klassenouder samen met een andere moeder bij klas van zoon. Daarnaast eigen bedrijf wat ik vanuit huis doe en het huishouden.

Ik denk dat elke moeder het druk hebben wel zal herkennen. Naast alles op kalender bij houden, ook belangrijk om een keer nee te zeggen.

Planning

Planning wat wanneer is ook handig. Zoon zat eerst op woensdagmiddag op judo, niet handig als je nog een kind op sleeptouw mee moet nemen met de fiets. Vrijdag is er ook judo en zoon is van dag gewisseld. Man is vrijdag ook thuis en we splitsen ons op man gaat meestal met zoon mee en ik met dochter die rond hetzelfde tijdstip zwemles heeft. Er zijn verschillende dansmogelijkheden in ons dorp bij verschillende aanbieders. De dansclub waar dochter nu bij zit, traint bij haar op school op vijf minuten loopafstand. De extra zwemles van dochter is op zaterdag. Verder zijn bijna alle activiteiten later op de middag/vroeg avond zodat de kids nog kunnen afspreken als ze dit willen.

lieverdje

lieverdje

21-11-2016 om 12:47

scouting dus

Inmiddels is er weer gereageerd, zie ik. Scouting is bij anderen ook een club met veel 'extra's', begrijp ik?
De sintviering bij scouting slaan we hier ook altijd al over vanwege sinterklaasviering elders. Maar zo'n filmavond bijvoorbeeld, dat klinkt bekend. Hier waren er tot 3 keer toe diashows van het afgelopen kamp, komende kamp en nog iets waar ouders ook voor uitgenodigd waren. Daar konden wij als ouders niet bij zijn (er moeten op zaterdag ook nog dingen gebeuren als boodschappen, huis schoonmaken e.d.), maar toen bleek er toch ergens (in semtember al) in een emailbijlage van 15 kantjes gestaan te hebben dat bij een van die diashows het echt heel belangrijk was dat de ouders erbij waren. Jammer, hadden we die nou net gemist.

Triva

Triva

21-11-2016 om 12:48

lieverdje

Ik weet niet met welk mailprogramma jij werkt maar het is over het algemeen heel eenvoudig. Google anders even op de naam van je mailprogramma en 'map' en 'filter maken'. Je gaat namelijk op de naam van de afzender staan van het mailtje, klikt (bij mij) rechts op filter maken en dan zeg je wat je met dat mailtje wil. Moet je natuurlijk eerst een nieuwe map hebben aangemaakt waar die mailtjes in moeten vallen.

Morgaine

Morgaine

21-11-2016 om 12:48

Jee

Ik sta er van te kijken dat zoveel clubjes ook nog Sinterklaas vieren. De sportverenigingen van mijn kinderen deden dat niet. Hooguit kwamen er er tijdens de training een paar Pieten langs die meetrainden en iedereen een zakje pepernoten gaven. Sint op school en thuis vind ik verder meer dan genoeg.

Ik begrijp dat het voor TO echt een beetje veel wordt. Betere planning vanuit de club en niet zoveel nevenactiviteiten lijkt me dan fijn. Maar daar heb je zelf weinig tot geen invloed op (of je moet je nog meer drukte op de hals halen en in het bestuur van de club gaan zitten). Dus zelf inderdaad alles heel goed bijhouden, maar dan blijft het druk. Of je kinderen niet overal aan mee laten doen, maar dan moet je toch gaan bedenken 'dit doen we wel en dit doen we niet'. Of beide kinderen een clubje minder. Dat zal nog het meeste schelen qua drukte.

Pirata

Pirata

21-11-2016 om 12:55

die van mij

Die zoon van mij staat bij alle extra activiteiten vooraan te juichen. Overslaan is voor hem geen optie. Verzwijgen lukt meestal niet, dan hoort hij het van de leiding of van andere kinderen.
De meeste extra's proberen wij dus lijdzaam te ondergaan. Wat ook helpt is met andere ouders afspreken om te rijden.
Voor de "gewone" activiteiten: vaak is dat inderdaad tijdens het eten. Wij geven dan de clubjesjongen vooraf een restje eten van gisteren en maken van de gelegenheid gebruik om zelf tijdens de activiteit iets te eten dat hij niet lust. Mosselen ofzo.

lieverdje

lieverdje

21-11-2016 om 13:11

sinterklaas (ot)

Dat is nog weer een ander verhaal inderdaad. We hebben een jaar gehad, toen de kinderen wat jonger waren, dat sinterklaas óveral op kwam duiken. 4x op school (een keer schoentje zetten, een keer pietengym, bezoek aan het 'sinterklaashuis', én nog de gewone sinterklaasviering). Daarnaast kwamen er pieten op zwemles (2x), verkeerde de dierentuin waar we een abonnement op hadden in permanente Sinterklaasviering en hadden we een familieuitje in een themapark dat geen normale opening had maar waar alleen sinterklaasdingen te doen waren (wisten we niet van tevoren, anders waren we daar niet heengegaan). En op het werk van mijn man is er ook altijd een heel leuke sinterklaasviering en er is natuurlijk de intocht waar je heen kunt. Toen kon de oudste óók nog bij scouting sinterklaasvieren (niet gedaan) en werden er bij de supermarkt en andere winkels ook nog van die schoentjezetacties aan de kinderen opgedrongen...., zelfs bij de bouwmarkt!

We hebben toen nog wel wat sinterklaasactiviteiten af kunnen vangen, maar er bleven er alsnog heel veel over. We hadden toen eens geteld en we konden de kinderen, als we overal op in waren gegaan, aan 15(!) activiteiten mee laten doen. Geen wonder dat de kinderen tegenwoordig zo stuiteren deze tijd van het jaar.... (die van ons niet zo zeer, maar kinderen die neigen naar adhd bijvoorbeeld) Sowieso eigenlijk wordt er tegenwoordig heel wat af gevierd.

Triva

Triva

21-11-2016 om 13:17

snap het niet zo

Als ze nog geloven kun je zelf bepalen waar je ze voor opgeeft en als ze ouder zijn en niet meer geloven en ze hebben zoveel sinterklaasfeestjes dan moeten ze kiezen.

Sinterklaas op clubjes

Ik zou er ook wel voor zijn om Sinterklaas op clubjes af te schaffen. Hier is het op scouting, waar zoon op zit en dochter niet. Omdat zoon nog bij de welpen zit hoeft er niks gefröbeld te worden, maar toch: die kinderen krijgen cadeaus genoeg, we kunnen allemaal prima zonder die extra leukigheid, en al helemaal in december. Sinterklaas op school en thuis, da's mooi zat.

Lieverdje, je zou bij scouting een keer gewoon de discussie kunnen openen en duidelijk aangeven dat jullie een beetje moe worden van al die extraatjes, die dan ook nog eens (maar dat is een apart punt) laat worden aangekondigd. En zorg dat jouw klacht ook bekend is bij andere ouders, want ik denk dat er dan de nodige instemming zal komen. Maar iedereen denkt geloof ik dat hij/zij (meestal zij) de enige is die klaagt. Dat is vaak niet zo.

Verder vaak nee zeggen. Als meer mensen dat doen keert de wal uiteindelijk het schip.

Groeten,

Temet

Triva

Als een sinterklaasgedoe tijdens de reguliere training/opkomst is, dan kan je je kind daar alleen maar buiten houden door het zo'n bijeenkomst te laten missen. Da's gewoonlijk de bedoeling niet. Nog daargelaten dat kind de week daarna van de rest te horen krijgt wat hij/zij gemist heeft.

Groeten,

Temet

Triva

Triva

21-11-2016 om 13:29

Temet

Dan kun je vragen of ze er voor zorgen dat je er niet extra werk aan hebt (dus geen surprises). Ik begreep dat men het er hier ook over hebt dat het op ándere tijden is en dat maakt extra lastig.

Marjoleine64

Marjoleine64

21-11-2016 om 13:35

Planning en communicatie

Planning kan je zelf wat aan doen. Tot op zekere hoogte natuurlijk. Communicatie kan je alleen maar aangeven dat het eerder/duidelijker moet om voor jou werkbaar te blijven. Ik heb dat ook meegemaakt. Onze zoons zaten op de BS ook op 3 clubjes pp (Voetbal, muziek, scouting). Ze konden gelukkig vrijwel overal zelf naartoe vanaf 9 jaar, alleen de muziek moest ik voor rijden ivm instrument wat mee moest. Vanaf de brugklas kon dat ook op de rug mee (binnen het dorp). Voetbal was 3x/week, muziek 2x/week, scouting alleen op zaterdag. Vooral de scouting was een meester in late communicatie (en erg rommelige activiteiten)... en nog steeds. Dat heb ik ook opgegeven, oudste zoon is nu zelf leiding, en mag het allemaal zelf regelen. Ik hoor wel wanneer hij mee-eet, of niet. Gelukkig zijn er niet heel veel kampen, meestal 2 weekends plus het zomerkamp. Min of meer vaste data. Sinterklaas en de meeste andere speciaaltjes werden in de gewone opkomsten verwerkt. Ook ouder-info werd altijd in een opkomst verwerkt (bijv. laatste half uur ouders welkom voor info over komend kamp). Muziek werd en wordt hier gelukkig redelijk goed gecommuniceerd, daar is wel regelmatig wat extra op gekke dagen/tijden (concerten).
En school is een geval apart... Gelukkig was onze BS nog heel redelijk, maar ook ik heb wel eens met mijn handen in het haar gestaan als ik kort tevoren te horen kreeg dat er op het kerstdiner lekkere hapjes verwacht werden, en ze die dag toch echt naar de BSO moesten en ik geen vrij kon nemen. Dan maar wat eenvoudigere en koude hapjes.
Ik heb dus niet echt tips, behalve dan het blijven aangeven dat communicatie beter en vooral eerder moet om het voor ouders werkbaar te houden. Sommige dingen zijn voor de 'oude bekenden' zo bekend dat ze er niet meer bij stilstaan dat er mensen zijn voor wie alles nieuw is...

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.