Het forum van Ouders.nl is een online community waar iedereen respectvol met elkaar omgaat. Het forum is er voor ouders met vragen over opvoeding, ouderschap, ontwikkeling, gezondheid, school en alle andere dingen die je als ouder tegenkomt in het leven.
30-07-2009 om 16:56
Ik ben even undercover voor de volgende vraag.
Bij ons in de buurt woont een kindje met ADHD. Ik trek wel eens op met zijn moeder. Leuk mens. Nu is mijn probleem het volgende. Mijn zoon is van ongeveer dezelfde leeftijd, beide kleuters. Regelmatig kwam het dus voor dat ze met elkaar te maken kregen. Doordat wij met elkaar omgaan, zelfde school, zelfde buurt, je past eens op etc, etc.
Nu heeft mijn zoon onlangs aangegeven niet meer met dat jongetje te willen spelen. De reden is dat er altijd binnen no-time hommeles is. Het jongetje duwt hem, slaat hem, schopt hem, speelt de baas, scheld hem uit en sluit hem zelfs op. Ik snap dus wel dat hij niet meer met hem wil spelen en ben dus geneigd het jongetje een beetje te weren, nadat ik verscheidene mislukte pogingen heb ondernomen om het samen spelen soepel te laten verlopen. Maar ik zit met twee dingen, de moeder die ik erg aardig vind en niet voor het hoofd wil stoten en het kind, ik bedoel, ADHD, je vraagt er niet om... Toch wil ik eigenlijk zoon niet verplichten om met iemand te spelen en laat ik hem het liefst zijn eigen keuzes maken. Of zou ik dat wel moeten doen...
Wat vinden jullie? Hoe pak ik dit aan?
03-08-2009 om 14:15
Biba
Groot gelijk dat je je kind niet met het buurjongetje wil laten spelen.
Waarschijnlijk vertelt hij nog niet de helft van wat daar allemaal gebeurt.
Als je niet bang was om je buurvrouw te kwetsen zou je er geen twee keer over hoeven na te denken.
Het is heel duidelijk de taak van de moeder om het buurjongetje sociaal gedrag bij te brengen en niet jou taak.
Al helemaal niet de taak van een andere kleuter!
Zelf heb ik een zoon met adhd (nu 14) en het is altijd mijn streven om HEM in zijn omgeving te laten thuishoren dus NIET de omgeving aan hem aan te passen.
Ik was bezig om de randvoorwaarden zo te krijgen dat hij dat zou kunnen volhouden.
een uur lang met hem fietsen of flink laten buitenspelen voor ik hem naar een vriendje bracht is daar een voorbeeld van.
Misschien een tip voor je buurvrouw?
04-08-2009 om 23:36
Berber
Berichtje naar forumbeheer kan een hoop rechtzetten... als je liever je schuilnick gebruikt.
Groet!
Maw.