Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op
Kaaskopje

Kaaskopje

31-01-2016 om 15:30

Bord leeg eten hoeft niet meer

http://www.metronieuws.nl/nieuws/binnenland/2016/01/onderzoek-kind-moet-bord-niet-langer-leeg-eten

Kinderen die verplicht hun bord moeten leeg eten, zouden in de toekomst een grotere kans op overgewicht hebben. Oorzaak is dat door het verplicht eten het 'vol'-sein niet meer gevoeld wordt en je dus door eet terwijl je al verzadigd bent.

Hoe gaan jullie hier mee om?


V@@s

V@@s

31-01-2016 om 15:33

oud nieuws

Dit is al jaren bekend. Bord leegeten hebben mijn kinderen trouwens nooit gehoeven, daar heb ik zelf namelijk trauma's van overgehouden.

Noet

Noet

31-01-2016 om 15:36

heeft nooit gehoeven

ik al niet en mijn kind ook niet.
Je hebt niet altijd even veel trek, vind niet alles even lekker. Proeven moet, maar verder is het eigen keus en kun je wel of niet nemen van het aanbod dat er is. Extra aanbod is er alleen bij speciale gelegenheden of als het gewone aanbod onvoldoende bleek in hoeveelheid (gebeurt hier wel eens na een zware training)

Nimbo

Nimbo

31-01-2016 om 15:39

mijn kind wel...

Maar ja, die is dan nu ook weggelopen....

Mijn zoon had voor mijn gevoel noiit de tijd dat hij zijn bord leegat. Dus moest hij van mij toch altijd nog blijven zitten. En we maakten vaak een compromi: dat bergje eet je nog op; dat bergje mag je laten liggen. Ik had altijd het gevoel dat ik wel goed kon inschatten dat hij echt geen trek meer had.

Kaaskopje

Kaaskopje

31-01-2016 om 15:42

Nimbo o.t.

Ik volg niet overal alles even goed, maar is het serieus dat je zoon weggelopen is? Zo ja, wat verdrietig voor iedereen.

Ja grappig

Wij hadden hier mazzel. Mijn vader at ook nooit zijn bord leeg dus hoefden wij dat ook niet. Zelf heb ik het ook bij gezond, prettig en smakelijk aanbod gehouden. En er, ook gerustgesteld door een lakonieke huisarts bij de eetdiversiteit van mijn kinderen met autisme, verder geen punt van gemaakt.
Maar of dit de komende 30 jaar gaat doordringen bij die Nederlanders die dit zien als Nederlandse Cultuur betwijfel ik zeer.
Ook het vetrandje aan het vlees is nog niet terug gekomen. Ondanks dat we al zo'n jaar of tien weten dat juist het advies voor magerte geleid heeft tot een toename van hart- en vaatproblemen en overgewicht.
Als het er eenmaal ingesleten is is het nogal lastig om het weer los te laten blijkbaar. We waren er net zo trots op.

Jamie

Jamie

31-01-2016 om 16:48

nooit begrepen

Ik heb dat eigenlijk nooit begrepen: hoe bepaal je hoeveel je op dat bord doet dan? Overigens is het wel heel erg lang geleden dat we in die fase zaten. Mijn jongste eet eigenlijk te weinig voor zijn lengte en groei, hij heeft teveel trek rond vier uur. Tegenwoordig neemt hij dan een tosti uit de vriezer en komt hij nog steeds niet aan voldoende avondeten helaas. Maar goed, ik doe een portie op zijn bord en dat gaat bijna altijd op, als het niet lukt dan maar niet. De rest van het gezin neemt altijd nog een tweede bord en dan nemen we gewoon nog 1/3 van wat er over is. Als het niet genoeg was nemen we wat meer toetje of een beker melk ofzo.

Maar dan ook later op de dag niet miepen

Eerst je bord wegschuiven of geen groente opscheppen en later op de avond brood of ontbijtkoek willen eten: dat mag van mij niet.

Pirata

Pirata

31-01-2016 om 16:56

geen zware dwang, maar...

Hier geen zware dwang om het eerste bord leeg te eten. Maar er ligt op dat bord wat je m.i. minimaal nodig hebt voor je gezondheid, dus ja, ik wil wel dat de groente en de proteïnen die erop liggen grotendeels worden opgegeten. En heu, overgewicht? Randje ondergewicht.

Nur

Nur

31-01-2016 om 17:12

Zelf weten

Dat mogen ze zelf weten. Ik schep ook niet voor ze op. De schalen of pannen staan op tafel en ze nemen zelf hoeveel ze zin hebben. Ik heb liever wel dat ze niet te veel op hun bord laten liggen omdat ik dat dan weg moet gooien terwijl wat in de pannen/schalen blijft zitten ik kan bewaren. Dus ik moedig ze aan om niet te veel op te scheppen in één keer maar gewoon wat bij scheppen als ze nog zin hebben. Ik vind het wel zonde als ze echt een half bord vol laten staan. Mijn jongste dochter heeft daar wel eens de neiging toe. Dus ik laat haar niet zo veel opscheppen en dan nog wat bijnemen als ze weer zin heeft. Als ze een hapje laten staan is het niet zo erg maar een half bord is echt zonde.

Tine Winkel

Tine Winkel

31-01-2016 om 17:23

@Jamie

idd, hoe weet ik nu hoeveel trek iemand anders heeft. Daarom hebben wij al jaren de regel: als je zelf opschept, eet je je bord leeg (want je kan het zelf vaak wel goed inschatten). Als iemand anders je opschept, mag je een deel van het eten laten liggen. Een soort compromis dus. Ging al heel jong goed. Zeker als er iets nieuws op tafel kwam moest pa of ma even opscheppen .
En liever je bord leeg en eventueel een tweede keer opscheppen dan een deel laten liggen.

maria

maria

31-01-2016 om 17:38

logisch

Hoe kun je nu een gezond eetpatroon ontwikkelen als je niet leert luisteren naar je eigen lichaam?
Wat mij betreft enorm open deur.

maria

maria

31-01-2016 om 17:40

en AnneJ

maar dat randje is zo vies!
Getver!

Vesper Lynd

Vesper Lynd

31-01-2016 om 17:43

Nee

De kinderen hier hebben dermate sterke willetjes (of ik ben een slappe opvoeder) dat ze altijd al zelf hebben uitgemaakt hoeveel ze eten. Wat ze niet lekker vinden eten ze gewoon niet, en zou ik er alleen met geweld in krijgen.
Overigens gaan de borden wel leeg, bedenk ik nu. Ze scheppen zelf op, dus als je dan geen groente of drie wortels opschept hoeft dat ook niet op.

neteret mut

neteret mut

31-01-2016 om 17:44

sluit me aan

bij tine. Zelf opscheppen betekend in principe bord leegeten, als ik (moeder) had opgeschept dan mocht er blijven liggen. En liever resten in de pan dan op een bord. Bij de kinderen gaat het normaliter prima, alleen mijn man heeft nog wel eens dat hij meer opschept dan hij bij nader inzien op kan en eet dan toch door want vroeger geleerd : bord moet leeg. Ook al roep ik steeds weer dat dat niet goed is, hij leert het niet af (gebeurt gelukkig maar zelden), kinderen stoppen wel als ze vol zitten.

Smaken verschillen Maria

Nou dan heb jij in elk geval keus genoeg Maria!

Gisteren weer zo'n droge varkensrollade zitten eten bij gebrek aan een smeuiiger exemplaar. Slagers willen er gewoon niet aan.

http://www.mijnslager.info/vlees/vleessoorten/varken/varkensproducten.html
Men wil er gewoon niet aan hoewel iedereen weet dat het de smaak en structuur ten goede komt. Afgezien nog de in vet oplosbare vitamines A,D,E en K. En we lopen al steeds meer tekorten op.

"Schnitzels zijn zacht, sappig, fijn van draad en absoluut zonder vet."

Zonder vet is niet alleen voor Maria blijkbaar een aanbeveling.
Zo zullen er nog generaties kinderen opgevoed worden met onnodige verplichtingen die hun zelfmanagement op het gebied van gebalanceerde voeding in de weg blijven zitten.

Moni

Moni

31-01-2016 om 17:57

AnneJ, je maakt te grote stappen

Het gaat over het wel/niet leeg eten van je bord. Niet dat er geen vet aan vlees mag zitten.

Als iemand het randje vet niet lekker vindt, dan snijd je het randje op je bord eraf. Heeft dat randje zijn werk gedaan namelijk de rest smeuïg maken.
Ik vind zo'n randje ook niet lekker. Ligt bij mij aan de structuur van dat randje. Niet omdat het vet is.

Schnitzels moeten inderdaad niet vet zijn. Het vlees moet snel gaar zijn en het korstje wordt vet tijdens het bakken.

Pirata

Pirata

31-01-2016 om 18:13

ha, rollade o.t.

Rollade moet vooral làngzzzzzaaaaammmmmm garen. Dan wordt ie zelden droog. Of maak er zelf een en dan rol je een plakje ontbijtspek mee.
De borden gaan hier àltijd leeg als er rollade op het menu staat. Ouderwets lekker (behalve die zg. luxe bremzoute kiprollade met kaas van AH die ze rond kerst verkochten).

Imogen

Imogen

31-01-2016 om 18:56

net als V@@s

'Bord leegeten hebben mijn kinderen trouwens nooit gehoeven, daar heb ik zelf namelijk trauma's van overgehouden.'

Ik had als kind al dat als ik te veel at (verplicht), ik moest overgeven. Dat wil ik mijn kinderen niet aandoen. Dus bord leegeten hoeft hier niet, toetje daarna mag gewoon. Maar dan niet om acht uur 's avonds de koekjestrommel leeg(vr)eten.

Jamie

Jamie

31-01-2016 om 19:06

tja

dat is ook de vraag die ik heb bij jongste. De rest van het gezin kan gewoon enorme hoeveelheden aan maar hij niet. Ik vraag me dan altijd af: heeft hij een kleinere maag dan wij, heeft hij sneller het vol gevoel of is het psychisch? Hij is dus iemand die vaak wat kan eten, als het aan hem ligt zit hij inderdaad al om half acht aan die koekjestrommel en dan heeft hij dus die tosti om half 4 en warm eten gehad om half 6.

Imogen

Imogen

31-01-2016 om 19:08

Jamie

Het kan natuurlijk dat je jongste een 'grazer' is. Sommige mensen eten drie keer per dag een flinke portie, anderen liever zes keer per dag een kleiner beetje.

Je zou, in plaats van de koekjestrommel, een boterham kunnen aanbieden om half acht. Of het avondeten verschuiven naar een iets later tijdstip.

Kaaskopje

Kaaskopje

31-01-2016 om 19:17

Hier nog steeds

Ook met volwassen mensen zit ik soms nog met borden die niet volledig leeg zijn. Ik kan er zelf op mijn bord niet zo goed tegen. Ik eindig graag met een leeg bord).

Ik had voorheen ook de semi-strenge regel dat zelfopgeschept eten wel op moest en door mij opgeschept eten niet, maar ook dat kun je niet eisen.

Soms kun je ook zomaar klaar zijn van de smaak van je eten. Als je stamppot eet bijvoorbeeld, of macaroni (ik noem maar wat). Het was lekker, maar opeens is het genoeg geweest. Ook kun je je gewoon wel eens vergissen in hoeveel trek je denkt te hebben. Maar dan kun je daarna, twee uur later bijvoorbeeld, wel weer trek hebben in een totaal ándere smaak. Van een koekje bijvoorbeeld. Ik kan me niet herinneren dat ik de kinderen ooit iets lekkers heb geweigerd omdat ze om wat voor reden dan ook hun bord niet leeg hadden gegeten.

Moni

Moni

31-01-2016 om 19:21

Er is nog een optie Jamie

De rest eet juist erg veel. Je schrijft hier wel eens hoeveel jullie eten. En dan vallen mij de hoeveelheden op.
Misschien past je jongste beter bij het gemiddelde.

Mijn jongste eet voor mijn gevoel veel maar haalt het niet bij jullie hoeveelheden. Wat hij wel graag doet is het toetje bewaren voor een later tijdstip.
Hij eet tegen 17 uur fruit, minimaal twee stuks, tegen 19 uur warm eten en dan later op de avond een toetje of iets anders.
Ik denk dat hij totaal op 7 eetmomenten komt. Ontbijt, pauzekoek op school, lunch, pauzekoek op school, fruit, warm eten, toetje of iets anders.
En dan snoept hij na school ook nog wat. Dus eigenlijk 8 momenten.

Kaaskopje

Kaaskopje

31-01-2016 om 19:21

Jamie

Mijn oudste dochter is ook een kleine portie eetster. In tegenstelling tot de jongste. Dat is net een bouwvakker. Ik verbaas me soms over de porties van andere mensen. Hoe kun je met zo'n klein hoopje toe?? Is je zoon een warmeten-eter? Of juist brood?

Jamie

Jamie

31-01-2016 om 19:21

Imogen

Een boterham aanbieden vind ik zelf gek dus dat doe ik niet. Hij kan ook fruit nemen of later een toetje. Maaltijd verschuiven gaat niet, we aten vroeger doordeweeks meestal om vijf uur, door ander werk van mijn man is het nu half zes en dan rammelen er dus al drie van de 'honger'. Jongste ook meestal wel want ik vind het nooit zo'n goed idee als hij om vier uur nog tosti eet. Dat is meer iets voor drie uur. Wel onhandig dit. Hij eet nooit meer dan één bordje vol en de groeispurt is net begonnen.

Nur

Nur

31-01-2016 om 19:34

Jamie

Een van mijn zoons is ook een kleine maar frequente eter. Die eet inderdaad een klein bordje avondeten maar heeft dan na een paar uur wel weer honger. Dan mag hij van best nog een boterham pakken. Soms pakt hij dan een restje eten van eerder en warmt dat op. Of hij bakt een ei. ik vind dat prima. Ik heb ook liever dat hij wat hartigs neem ipv zoet. Fruit neem hij ook wel 's avonds maar hij vindt fruit nooit zo goed tegen de honger. In elk geval heb ik er geen probleem mee dat hij meer grazend eten. Ik weet dat het niet gaat omdat hij het avondeten niet goed genoeg vindt en liever wat anders wil. Hij kan gewoon niet meer in één keer op. Mijn moeder is precies zo. Die eet sinds ze alleen woont zelden meer een volledige maaltijd. Die eet eigenlijk alleen maar kleine dingen gedurende de hele dag. Dus om 3 uur een kopje soep, om 4 uur een koffie met een koekje, om 6 uur een boterham, om 8 uur yoghurt en fruit.... en zo dus de hele dag door.
Ik ben zelf meer iemand van drie stevige maaltijden per dag en weinig tussendoor.

Noet

Noet

31-01-2016 om 19:35

Wakker

Ik kom dochter 's nachts nog wel eens tegen in de keuken. Dan haalt ze fruit of een boterham. Wakker geworden van de honger. Waarom kom ik haar tegen? Ik word ook wakker van de honger en dan hebben we om half 7 of later toch echt goed gegeten. Onze porties zijn vergelijkbaar met die bij Jamie.

Daarom wordt er hier bij "honger" wel nog wat geserveerd.

Elisabeth

Elisabeth

31-01-2016 om 20:01

hier

Bijna altijd lege borden, maar........als er spruiten,witlof,andyvie of bloemkool op ligt.....dan blijft de helft liggen en pakken ze om een uur of half 8 nog een boterham....

maria

maria

31-01-2016 om 20:22

haha AnneJ

Sorry, ik vind het gewoon smerig!
Mijn ouders niet, en daar heb ik wel wat traumaatjes aan opgelopen, aan al dat vet op mijn bord...
Gelukkig houdt hier niemand in huis van vet in vlees!
Wel weer van ontbijt spek, maar dan héél krap gebakken en dun gesneden..
Maar verder geen moeite met vet hoor, we zijn gewoon miezers met eten...

maria

maria

31-01-2016 om 20:27

Jamie

Hier ook verschillen hoor.
Mijn partner zou met 1 maaltijd toe kunnen pd.
Lastig soms, hij vergat altijd de kinderen aan het eten te zetten..
Bij jongste maakt dat niet uit, die gaat zelf wel eten. Eet ook zeker 6 x pd, idd, lang in de keuken staan voor haar bij avondmaaltijd loont amper.
Oudste eet weer lastiger. Het is dat ik hem stimuleer vaker te eten, als het aan hem lag at hij 2 x per dag.

het randje vet (ot)

Net zoals hele volksstammen vind ik randjes vet aan vlees vies. Niet vanwege het vet (ik hou wel van uitgebakken speklapjes oid), maar vanwege het glibberige.

En dat was ook al een bekend verschijnsel toen men nog niet alles mager wilde, getuige het gedichtje van Annie Schmidt over het zoetste kind dat zij ooit zag:

"Het zoetste kind dat ik ooit zag
Was Pieter-Hendrik Hagelslag.
Hij veegde altijd trouw zijn voeten,
hij zat nooit in de goot te vroeten,
ging ’s avonds - ongevraagd - naar bed,
en at zijn vlees met randjes vet.
Zelfs spruitjes at hij zonder brommen,
hij vroeg op school om nog meer sommen
en hij zei nimmer vieze woorden
- tenminste niet dat je het hoorde -."

Ook in die tijd hadden kinderen dus een hekel aan vlees met randjes vet. En aan spruitjes.

Wij hoefden thuis ook nooit de randjes vet te eten, omdat mijn moeder daar zelf ook altijd zo'n hekel aan had gehad.

Groeten,

Temet

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.