albana
01-11-2010 om 15:31
Boete voor ouders bij diefstal bij puber
Onze puber is 3 weken geleden bestolen tijdens het uitgaan. I.d. weg, geld weg, nog wat zaakjes die in haar tasje zaten weg. Ze was trouwens niet de enige die avond. Er waren zo'n 100 aangiftes die avond hier ter plaatse en de disco is niet eens hier maar 30 km verderop, van jassen, tasjes, portemonee's etc.etc. Allemaal daar gebeurd, die avond.
Blijkbaar is de disco bezocht door een goed zakkerollers/dievengilde.
Nou ja oke. Kan gebeuren toch? Dus meteen aangifte gedaan, want je weet maar nooit....(weinig kans,maar toch)
Afijn, aangezien onze hoop op terugkomst nu wel vervlogen is togen wij vanmiddag naar het gemeentehuis om een nieuwe i.d. aan te vragen. Ja kost geld. Dat is balen. En het wordt ook nog niet gedekt door verzekering...alleen diefstal thuis..niet uit je zak.
Want 16+ers zijn verplicht i.d. bij zich te hebben, toch?
En volgens dochter kon ze nu zonder i.d niet bij de disco binnen en kon ze elk moment gecontroleerd worden en dan was het onze schuld als ze een boete kreeg....
Had wel een beetje gelijk. Want onze verantwoordelijkheid, dus wij betalen nieuwe i.d.
Met aangifte naar gemeentehuid, ik mee, want anders krijgt ze het al helemaal niet.Papperassen ingevuld, foto bij ons, vingerafdruk jawel....en wat bleek:
Buiten de kosten voor het i.d. (wat het dus normaal kost!)
Kregen wij ook nog een boete!!!! Jawel!! Voor 'onzorgvuldig omgaan met het idee!!'
Standaard krijg je dat als je i.d. weg/kwijt/gestolen of wat dan ook is.
En toen werd ik boos.
Maar er was niet aan te praten. Dit was standaard en boete niet betalen=geen i.d. en dan ben ik ook weer strafbaar want ik laat mijn minderjarige kind rondlopen zonder i.d.
En niet dat jullie nu denken dat wij grootverbruikers van i.d.'s zijn. Dit was de eerste keer dat het haar of ons overkwam. En ze heeft 'm toch al 2 jaar bij 'm.
waarom ben ik nu boos?
Overheid verplicht kinderen vanaf 14 jaar met i.d. rondtelopen. Ouders zijn daar verwantwoordelijkvoor en kunnen ervoor opdraaien als ze dat niet bij zich hebben.
De kans op verlies/diefstal of wat dan ook wordt dan natuurlijk wel 500% groter dan als ie thuis in de kluis ligt toch?
Dus eigenlijk is het de schuld van de overheid dat ie nu weg is en wij zowiezo al een nieuwe moeten betalen.
Overheid (in de vorm van politie) haalt trouwens ook zijn schouders op bij aangifte van zoiets...er werd ons meteen al gezegd dat we maar niet teveel moesten hopen dat ie ooit nog opdook. Oftewel ze doen er niks aan.
En dan krijgen de ouders (die verplicht ervoor moeten zorgen dat hun kind een i.d. heeft) ook nog een boete van diezelfde overheid (in de vorm van de gemeente) omdat dat ding gestolen is!!!
Nou ja,ik geloof het zelf nog steeds niet helemaal dat dit werkelijkheid is.
Maar ik heb ten bewijze het bonnetje nu in mijn handen.
En werkelijk er staat i.d. kosten:€....
boete:€....
Dit is toch van de zotte!
O,ja en die boete was bijna net zo hoog als zonder i.d. op straat lopen.
Ooit iemand van deze rare idioterie gehoord of is alleen onze gemeente zo belachelijk bezig?
groeten albana
albana
03-11-2010 om 10:00
Tjeeminee
Tjonge,jonge heel internet staat vól met topics en artikelen over die boetes bij vermissingen van documenten. Vooral op 25 jan. 2010. Ook interessant was deze :
http://www.tctubantia.nl/regio/twente/7136164/Bejaarde-vrouw-moet-na-beroving-extra-betalen-voor-identiteitskaart.ece
En verwoord precies wat ik bedoelde.
Het is trouwens lariekoek dat de verzekering tassendiefstal dekt zoals in het artikel staat. De inboedel dekt alleen diefstal in huis. En een doorlopende reisverzekering dekt alleen als je daadwerkelijk op reis bent. Een roof van je spullen op straat gewoon in je eigen woonplaats wordt door geen enkele verzekering gedekt. Mijn verzekering zei dat ook al, heb voor de zekerheid buurman nog gevraagd (handelt in verzekeringen maar wij hebben er bij hem niet 1 lopen) en die bevestigde het.Zelfs niet uit coulantie zei buurman. Gewoon net als gestolen fietsen op straat, die moet je apart verzekeren wil je ze vergoed krijgen..(wel eens van een tasjesverzekering gehoord?) Tegen mij beweerde de gemeente dat ook al, maar het is dus lariekoek.
groeten albana
Mover
03-11-2010 om 16:39
Geen id op zak
***straffen als ze die dan 3 keer kwijt zijn***
En daarom heeft puber geen ID op zak. Puber is zo'n verstrooide professor dat puber dat ding makkelijk 3x in een jaar kwijt zou raken. Kans dat puber in een situatie komt waarin ID getoond moet worden is vele male kleiner dan kans dat puber ID kwijtraakt.
Heeft altijd wel schoolpas en nu collegekaart bij de hand.
Gemeente ambtenaar
03-11-2010 om 19:49
Drie maal paspoort of id-kaart verliezen.
Albana schreef: Volgens mij moet die lijst wel compleet vol staan met zulke mensen....en daar wordt werkelijk in volle echtheid een onderzoek naar ingesteld???? Of ze niet in i.d. kaarten handelen? En wie voert dat onderzoek dan uit? De AIVD ofzo? Vind je het niet raar dat er geen tijd/geld is om je gestolen i.d. terug te vinden, maar schijnbaar wel geld en tijd om je als je dat 3 keer gebeurd te onderzoeken op illigale handel in i.d. kaarten?????
Het is jouw interpretatie dat er een onderzoek wordt ingesteld of mensen niet in ID-kaarten handelen. Als iemand drie keer binnen vijf jaar een ID-kaart kwijtraakt, mag een gemeente daar natuurlijk vraagtekens bijzetten. Als dit alle keren is gebeurd d.m.v. inbraak, beroving of iets dergelijks is het iets anders dan dat mensen hun ID-kaart kwijtraken en hiervoor geen duidelijke reden kunnen opgeven. Door de vorige vermissingsverklaringen erbij te halen, wordt duidelijk hoe iemand een ID-kaart of paspoort is kwijtgeraakt. Dit onderzoek gebeurd gewoon door de gemeente, geen zorgen.
albana
04-11-2010 om 08:36
Mover
Even verder doorbordurend zou je mocht je zoon ooit een boete krijgen voor het niet in bezit hebben van een id bij de rechter kunnen aanvoeren dat de kosten voor vermissing (de verkapte boete dus) en de dreiging voor een onderzoek bij meerdere vermissingen en dat je dan op de 'signaleringslijst' word geplaatst de reden daarvoor zijn.
Lijkt me een prima reden voor een bezwaarschrift.
Als we nu gewoon állemaal de hele tijd als het onze pubers of ons overkomst bij zowel een boete bij het niet dragen alsook de boete bij vermissing continu bezwaarschriften gaan indienen zou dat niet een beetje helpen om van die belachelijke wet af te komen?
groeten albana
albana
04-11-2010 om 08:38
Bezwaar
Ondertussen heb ik mijn bezwaar bijna af. Ik maak bezwaar tegen zowel de z.g. boete als ook tegen de kosten.
Ergens vandaag (als ik zin heb) maak ik 'm af.
groeten albana
albana
04-11-2010 om 08:51
Gemeenteambtenaar
Nou gemeenteambtenaar ik maak me niet zo direct zorgen(over ons, of onzelf), het is meer dat het mij ernstig tegen de borst stuit dat een gemeenteambtenaar zomaar zelf zijn vraagtekens kan zetten bij 3 keer vermiste documenten. Dat hij op grond van die twijfels je tijdelijke je i.d. kan ontzeggen of het kan uitstellen en je op een signaleringslijst kan zetten en een zij het simpel, maar toch een onderzoek kunnen instellen.
Ik bedoel, niks tegen gemeenteambtenaren op zich (mijn schoonzusje is ook gemeenteambtenaar) maar ze zijn geen politie en geen rechter. Hebben geen enkele opleiding gehad om inzicht te hebben in 'verzachtende omstandigheden' , weten misschien niet eens wat PDD-Nos is als het je als reden zou aanvoeren...
Dat ze hun vraagtekens zetten lijkt me nog wel redelijk...maar laat ze het dan 'melden' ergens bij iets of iemand die er dan ook verstand van heeft en laat die er een onderzoek naar instellen voor mij part.
En buiten dat weet ik ook dat niet alle gemeenteambtenaren zo onafhankelijk zijn in hun rechtlijnige regelstjesdenken als ze soms lijken. Als gemeenteambtenaren doorhebben dat ik het 'schoonzusje van' ben blijken ze vaak heel flexibel met die regels te kunnen omgaan. Terwijl ze een seconde ervoor nog erg strikt in die regels waren
Dus wat als de moeder van gemeenteambtenaar zelf nou de grootste chaoot in hun woonplaats is???? Of zijn zoon???? En die vermist voor de 10de keer zijn paspoort door onbekende reden?
Ik bedoel maar....
groeten albana
Gemeente ambtenaar
04-11-2010 om 14:23
@ albana
'Nou gemeenteambtenaar ik maak me niet zo direct zorgen(over ons, of onzelf), het is meer dat het mij ernstig tegen de borst stuit dat een gemeenteambtenaar zomaar zelf zijn vraagtekens kan zetten bij 3 keer vermiste documenten. Dat hij op grond van die twijfels je tijdelijke je i.d. kan ontzeggen of het kan uitstellen en je op een signaleringslijst kan zetten en een zij het simpel, maar toch een onderzoek kunnen instellen'.
Er bestaat zoiets als een Paspoortwet, waarin deze procedure staat beschreven. De gemeente ambtenaar handelt dus naar de wet.
Als ouder van een ADD-er heb ik uitstekend inzicht in de handel en wandel van kinderen met een diagnose. En als ik de statistieken van onze gemeente mag geloven, zijn de burgers heel tevreden over onze service en behandeling aan de balie.
Waarom melden bij een instantie als dit onderzoek de taak is van de gemeente? Ingeval van vermoedelijke fraude wordt de politie pas erbij betrokken.
Dat gemeente ambtenaren blijkbaar flexibel kunnen zijn als het een familielid of bekende betreft, vind ik ongepast. Ik heb mijn werkgever beloofd integer te zijn en dus ben ik dat ook.
En om op je laatste vraag terug te komen: Mijn zoon IS de grootste chaoot van het dorp waarin ik woon. Toch is hij nog nooit zijn ID-kaart kwijtgeraakt. Mocht dit toch gebeuren, dan gelden voor hem dus dezelfde regels als voor alle anderen. Familie of geen familie.
albana
05-11-2010 om 07:59
Maar gemeenteambtenaar
Ik bedoel niet jouw persoonlijk, ik bedoel 'een gemeenteambtenaar' een mogelijke in elke gemeente dus, een algemene....
En verder denk ik persoonlijk dat jij integerder bent dan alle gemeenteambtenaren hier ter plaatse bij elkaar.
groeten albana
Rosase
06-11-2010 om 00:27
Albana
Dat mag dus niet. In onze gedragsregels staat dat je altijd in het belang van de gemeente moet handelen. En dat doe je dus niet als je afwijkt van de regels bij familie, vrienden en bekenden. Fout dus!
Andere kant van de medaille is dan wel weer dat je daardoor soms een beetje star kunt overkomen als ambtenaar. Je weet wel van de regels zijn regels... Het eigenlijk gewoon zo dat je het als ambtenaar nooit goed kunt doen.
Massi Nissa
06-11-2010 om 19:09
Rosase
"Het eigenlijk gewoon zo dat je het als ambtenaar nooit goed kunt doen."
Jawel hoor. Door precies dat te doen wat jij beschrijft: niemand 'voortrekken', gewoon iedereen gelijk behandelen, geheel in de geest van artikel 1 der grondwet.
Sinds ik regelmatig in (zeer) corrupte streken kom, ben ik de Nederlandse rechtlijnigheid enorm gaan waarderen. De willekeur waar je in andere landen soms aan overgeleverd bent, is afschuwelijk. Je wordt er vreselijk opstandig van.
Groetjes
Massi