albana
01-11-2010 om 15:31
Boete voor ouders bij diefstal bij puber
Onze puber is 3 weken geleden bestolen tijdens het uitgaan. I.d. weg, geld weg, nog wat zaakjes die in haar tasje zaten weg. Ze was trouwens niet de enige die avond. Er waren zo'n 100 aangiftes die avond hier ter plaatse en de disco is niet eens hier maar 30 km verderop, van jassen, tasjes, portemonee's etc.etc. Allemaal daar gebeurd, die avond.
Blijkbaar is de disco bezocht door een goed zakkerollers/dievengilde.
Nou ja oke. Kan gebeuren toch? Dus meteen aangifte gedaan, want je weet maar nooit....(weinig kans,maar toch)
Afijn, aangezien onze hoop op terugkomst nu wel vervlogen is togen wij vanmiddag naar het gemeentehuis om een nieuwe i.d. aan te vragen. Ja kost geld. Dat is balen. En het wordt ook nog niet gedekt door verzekering...alleen diefstal thuis..niet uit je zak.
Want 16+ers zijn verplicht i.d. bij zich te hebben, toch?
En volgens dochter kon ze nu zonder i.d niet bij de disco binnen en kon ze elk moment gecontroleerd worden en dan was het onze schuld als ze een boete kreeg....
Had wel een beetje gelijk. Want onze verantwoordelijkheid, dus wij betalen nieuwe i.d.
Met aangifte naar gemeentehuid, ik mee, want anders krijgt ze het al helemaal niet.Papperassen ingevuld, foto bij ons, vingerafdruk jawel....en wat bleek:
Buiten de kosten voor het i.d. (wat het dus normaal kost!)
Kregen wij ook nog een boete!!!! Jawel!! Voor 'onzorgvuldig omgaan met het idee!!'
Standaard krijg je dat als je i.d. weg/kwijt/gestolen of wat dan ook is.
En toen werd ik boos.
Maar er was niet aan te praten. Dit was standaard en boete niet betalen=geen i.d. en dan ben ik ook weer strafbaar want ik laat mijn minderjarige kind rondlopen zonder i.d.
En niet dat jullie nu denken dat wij grootverbruikers van i.d.'s zijn. Dit was de eerste keer dat het haar of ons overkwam. En ze heeft 'm toch al 2 jaar bij 'm.
waarom ben ik nu boos?
Overheid verplicht kinderen vanaf 14 jaar met i.d. rondtelopen. Ouders zijn daar verwantwoordelijkvoor en kunnen ervoor opdraaien als ze dat niet bij zich hebben.
De kans op verlies/diefstal of wat dan ook wordt dan natuurlijk wel 500% groter dan als ie thuis in de kluis ligt toch?
Dus eigenlijk is het de schuld van de overheid dat ie nu weg is en wij zowiezo al een nieuwe moeten betalen.
Overheid (in de vorm van politie) haalt trouwens ook zijn schouders op bij aangifte van zoiets...er werd ons meteen al gezegd dat we maar niet teveel moesten hopen dat ie ooit nog opdook. Oftewel ze doen er niks aan.
En dan krijgen de ouders (die verplicht ervoor moeten zorgen dat hun kind een i.d. heeft) ook nog een boete van diezelfde overheid (in de vorm van de gemeente) omdat dat ding gestolen is!!!
Nou ja,ik geloof het zelf nog steeds niet helemaal dat dit werkelijkheid is.
Maar ik heb ten bewijze het bonnetje nu in mijn handen.
En werkelijk er staat i.d. kosten:€....
boete:€....
Dit is toch van de zotte!
O,ja en die boete was bijna net zo hoog als zonder i.d. op straat lopen.
Ooit iemand van deze rare idioterie gehoord of is alleen onze gemeente zo belachelijk bezig?
groeten albana
albana
01-11-2010 om 15:34
Sorry voor de foutjes
Maar ik ben echt nog steeds erg boos!
ga nu eerst maar afkoelen of tegen tafelpoot trappen ofzo.
groeten albana
M Lavell
01-11-2010 om 15:41
Welke gemeente?
"Kregen wij ook nog een boete!!!! Jawel!! Voor \'onzorgvuldig omgaan met het idee!!\' "
Ik kan me niet voorstellen dat het een boete kan zijn. Om welke gemeente gaat het precies?
Als het al een soort van boete is, dan houdt ie geen stand natuurlijk. Bestolen worden is niet gelijk aan onzorgvuldig omgaan met ID. Overal je ID mee naar toe nemen vind ik wel onzorgvuldig trouwens, maar ja, dat moet nu eenmaal.
Hoe dan ook: dit moet gebaseerd zijn op een of ander gemeentelijk besluit of een apv. Probeer die eens te achterhalen. Daar moet dan namelijk ook in staan onder welke omstandigheden die 'boete' wordt berekend.
Ik denk niet dat jullie situatie aan die voorwaarden kan voldoen. Bonnetje goed bewaren. Misschien kun je nog in bezwaar.
Groet,
Miriam Lavell
Sawo
01-11-2010 om 15:55
Algemene discussie kosten id
Hoi albana
Hier een link naar een artikel over kosten ID.
http://www.nu.nl/algemeen/2350812/identiteitskaart-voortaan-gratis.html
Dus de handelswijze van jouw gemeente is erg flauw. Bij elke gemeente kan je een klacht indienen.
groet
Saar
M Lavell
01-11-2010 om 16:07
Gerechtigheid!
Ha! Saar! Zo is dat! Gratis moet ie zijn. Zijn ze nou van de pot gerukt!
Maar goed, voordat dit gemeentelijk gerijkreken stopt, zal men wel eerst de uitspraak van de Hoge Raad afwachten.
Voor albana http://www.paspoortinformatie.nl/content.jsp?objectid=4237
"Het document moet dan zo snel mogelijk worden ingeleverd bij een uitgevende instantie. Bij vermissing of diefstal moet u rekening houden met administratiekosten en een langere aanvraagprocedure."
Het is dus geen boete, maar administratiekosten.
Groet,
Miriam Lavell
M Lavell
01-11-2010 om 16:17
Ah ja
En dan nog: als je de door Saar aangehaalde uitspraak volgt, dan is ook het heffen van administratiekosten bij vermissing van een identiteitsbewijs, niet juist.
http://zoeken.rechtspraak.nl/resultpage.aspx?snelzoeken=true&searchtype=ljn&ljn=BN9659&u_ljn=BN9659
Maak bezwaar tegen het hele bedrag, die voor de ID kaart én de administratiekosten en voeg het vonnis bij.
Groet,
Miriam Lavell
albana
01-11-2010 om 17:23
Apv
Hierbij de tarieven en wij kregen dus:3.5.1.5 + die onderste: "3.5 .1 .1, 3 .5 .1 .2 en 3 .5 .1 .5 in verband met het kwijtraken van het
bestaande:
per document: het onder 3 .5 .1 .1 of 3 .5 .1 .2 genoemd bedrag verhoog d
met een bedrag van 23,00
per document het in artikel 3 .5 .1 .5 genoemde bedrag verhoogd met 14,00.
Dus die 14 euro erbij op.
Hierbij het hele stuk uit de apv wat er betrekking op heeft.
3.5. Reisdocumente n
3.5 .1 . Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag :
3.5 .1 .1 tot het afgeven van een nationaal paspoort, een reisdocument voor
vluchtelingen en een reisdocument voor vreemdelingen alsmede een
faciliteitenpaspoort 49,00
3.5 .1 .2 tot het afgeven van een paspoort dat een groter aantal bladzijde n
bevat dan een paspoort als bedoeld onder 3 .5 .1.1 55,00
3.5 .1 .3 tot het vermelden van de personalia van een kind in een reisdocumen t
direct bij aanvraag nieuw document 8,70
3.5 .1 .4. tot het vermelden van de personalia van een kind in een bestaan d
document met bijschrijvingssticker 19,50
3.5 .1 .5 tot het afgeven van een Nederlandse Identiteitskaart 41,00
3.5 .1 .6. tot het éénmalig afgeven van een Nederlandse Identiteitskaart aa n
personen van 14 jaar gratis
3.5 .1 .7 tot het met spoed afgeven van een document als genoemd in d e
artikelen 3 .5 .1 .1, 3 .5 .1 .2 en 3 .5 .1 .5 :
per document: het onder 3 .5 .1 .1, 3 .5 .1 .2 of 3 .5.1 .5 genoemde bedra g
verhoogd met een bedrag van 41,00
3.5 .1 .8. tot het met spoed afgeven van een bijschrijving per kind als genoem d
in artikel 3 .5 .1 .4 :
per document: het onder 3 .5 .1 .4 genoemde bedrag verhoogd met ee n
bedrag van 20,35
3.5 .1 .9 tot het afgeven van een document als genoemd in de artikele n
3.5 .1 .1, 3 .5 .1 .2 en 3 .5 .1 .5 in verband met het kwijtraken van het
bestaande:
per document: het onder 3 .5 .1 .1 of 3 .5 .1 .2 genoemd bedrag verhoog d
met een bedrag van 23,00
per document het in artikel 3 .5 .1 .5 genoemde bedrag verhoogd met 14,00
Die uitspraak van de hoge raad kende ik al. Ik beweerde eerst ook nog tegen puber dat het dus niks of weinig zou kosten...maar beetje te vroeg gejuigd. Op het bonnetje staat ook een andere benaming...die punten worden genoemd (5.1.3.1) om het te onschrijven. Maar die man bij burgerzaken noemde het werkelijk 'boete'....alleen dat woord al!!! Mij beboeten voor iets dat we moéten doen! Na een hevige discussie (o.a. over die uitspraak van de hoge raad) zei die man ook nog, dat het ging om het principe!! Nou toen werd ik pas écht boos...(hij bedoelde het principe dat je goed op je spullen moet passen). Ik heb gekeken in de aangifte bij de politie (waarbij dochter alleen was) en er staat echt zeer sumier omschreven (eigenlijk niet) waardoor dat ding vermist is. Wel moest de gemeente het weten. Toen heb ik aangedrongen op diefstal...ik was zelfs even bang dat we terug moesten naar de politie voor een duidelijkere omschrijving (was al dicht dus weer uitstel en wanneer kan puber+ ik of haar vader?) want zo had dat nooit gemogen zei de man. Die ondertussen ook behoorlijk in z'n wiek was geschoten. Toen heb ik m'n mond maar gehouden en betaald en ja en amen gezegd.
Goed de bonnetjes heb ik.
Hoe maak ik nu bezwaar?? Briefje schrijven geachte heer mevrouw en dan???
En dan wijzen ze het af en af en af...en dan naar de rechtbank???
groeten albana
M Lavell
01-11-2010 om 17:31
Even bellen
Even bellen met de gemeente en vragen aan wie je het bezwaar precies moet richten.
Hier http://www.xs4all.nl/~advocare/folder31.htm#Deel%20A.%20Bezwaar vind je een schematische voorstelling van een bezwaarschrift.
Volgens mij kan je het. Je primaire boosheid is een beetje anders geformuleerd dan de rechter het in die uitspraak doet, maar het komt op hetzelfde neer.
Groet,
Miriam Lavell
fladder
01-11-2010 om 20:19
Amsterdam
Ik heb vorig jaar tijdelijk gewerkt op een paar Amsterdamse stadsdeelraadkantoren en daar hingen posters met de prijzen van de diverse diensten. En inderdaad, bij verlies van identificatiepapieren stond een boeten. Een forse, kan ik me nog vaag herinneren. Dit schijnt te maken te hebben met teveel valse aangiftes en ook met de intense slordigheid van vele volksstammen.
Ik vind dat ze best een uitzondering mogen maken voor gevallen als diefstal, zeker als het zo'n massale diefstal is...
sus-anne
01-11-2010 om 21:28
Hier ook
mijn tante van 79 jaar is op straat overvallen en haar handtas met portemonnee en ID was gestolen.
toen het arme mens van de schrik was bekomen en naar het stadskantoor ging voor een nieuwe ID( met aangifte bewijs van de politie)moest zij €32 euro boete betalen ,bovendop de prijs van haar ID.
in 1 woord schandalig!
Gemeente ambtenaar
01-11-2010 om 22:23
Geen boete.
In mijn gemeente is de boete verleden tijd. Voorheen moest iedereen, ongeacht hoe het paspoort, de identiteitskaart of het rijbewijs kwijtgeraakt was deze 'administratiekosten' betalen. Dus ja, ook een oud vrouwtje van 90 dat op straat bruut was beroofd.
Sinds een jaar of twee zijn deze extra kosten in onze gemeente afgeschaft.
albana
02-11-2010 om 08:42
Diefstal is ook kwijtraken toch?
Dat hele volksstammen hun i.d. kwijtraken of ermee frauderen daar heb ik geen boodschap aan....Als hele volksstammen diestallen en overvallen plegen wordt ik toch ook niet in de bajes gezet???
Als dat al zo is....(ze moeten tenslotte toch zelf een nieuwe betalen en ze zijn niet gratis, dus ze zijn al best behoorlijk wat geld kwijt) dan moeten ze die mensen die er 10 kwijtraken persoonlijk vervolgen of aanklagen of wat dan ook....
Wat mij ook verbaasde...meneer de gemeenteambtenaar beweerde in die heftige discussie ook nog tussen neus en lippen door dat als je 3 keer je i.d. kwijtraakte in korte tijd dat je geen nieuwe kreeg. Dan stelde de gemeente eerst een 'onderzoek' in....Wat dat inhield heb ik niet gevraagd...maar ik was perplex. Want dan ben je strafbaar ondertussen! (dat zei ik dus ook) Jaha dat wist meneer de gemeenteambtenaar ook....maar zó waren de regels en dan moest je in tussentijd maar 'thuis' blijven wilde je niet strafbaar zijn....Waarop ik zei dat ook dat niet kon want dochter is leerplichtig...maar dat was 'ons' probleem en niet van de gemeente zei de meneer. Meneer bedoelde dat ik eigenlijk nog in mijn handjes mocht knijpen van geluk dat ik er met een boete af kwam nu mijn dochter zich had 'laten bestelen' ....Vandaar dat de gemeente de reden van die vermissing dus wil weten. Want dat registreren ze i.v.m.dat mogelijke onderzoek in de toekomst (mocht ze het nog 2 keer kwijtraken). Ik vraag me ook af of dat uberhaupt wel mag? Een i.d. weigeren en een onderzoek instellen eerst en je tot die tijd huisarrest dus eigenlijk geven of ervoor zorgen dat je dan strafbaar bent? Dit onderdeel kon ik in de apv trouwens niet vinden.
Ik zal me morgen buigen over het bewaarschrift, de gemeente bellen etc. Vandaag heb ik geen tijd....Moet zo werken en ben pas laat thuis (ja 30 minuten om even snel te eten
Jullie horen nog.
Miriam bedankt voor de voorbeeldbrief. En wat te doen aan die dreigementen?
groeten albana
Poezie
02-11-2010 om 08:58
Hier ook boete gehad
Zo'n 10 jaar geleden was mijn portemonnaie met rijbewijs daarin gestolen. Dat heb ik keurig aangegeven bij de politie, en kreeg een bewijsje daarvan mee. Bij de gemeente heb ik daarmee een nieuwe aan kunnen vragen, en moest ook een boete betalen. Op mijn vraag waarom dat was kreeg ik als antwoord: "omdat ik mijn oude niet kon inleveren". Een paar dagen voordat ik de nieuwe op kon halen kreeg ik een berichtje van de politie dat mijn rijbewijs weer terug was gevonden. Dus ik helemaal blij met mijn oude paspoort de nieuwe ophalen, ik kreeg tenslotte het geld van de boete weer terug omdat ik de oude kon inleveren.
Nou, mooi niet dus! Waarop ik zei dat ik dan de oude wel zou houden. Maar dat mocht niet; dan zou ik strafbaar zijn..... ZUCHT!!! Ik heb 'm dus toch maar afgegeven.
Gr. Poezie.
Tinus_p
02-11-2010 om 11:37
Geen boete
Het extra bedrag dat je betaalt als je je pasoort kwijt bent geraakt is geen boete. Het zijn administratiekosten.
fladder
02-11-2010 om 12:36
Administratiekosten...
...van vele tientjes... Túúrlijk...! Hoeveel ontzéttend hard administratief werken méér is er dan nodig als er een ID kwijt is?
sus-anne
02-11-2010 om 13:10
Administratiekosten?
ehm,je vraagt een nieuwe ID aan(omdat je oude gestolen is) en moet €32 administratie kosten betalen?
waarom betaal je die kosten niet als je *gewoon*een nieuwe ID aanvraagt omdat de oude verlopen is?
Gemeente ambtenaar
02-11-2010 om 14:21
Administratiekosten.
'Hoeveel ontzéttend hard administratief werken méér is er dan nodig als er een ID kwijt is?'
Dat kan ik je vertellen. Bar weinig. De aanvraag is net als alle anderen. Als iemand zich helemaal niet kan legitimeren, moet het aanvraagformulier van het vorige document erbij worden gehaald. Als de vorige aanvraag in een andere gemeente heeft plaatsgevonden, moet dit eerst worden opgevraagd. Dat is alles.
Het klopt overigens wel dat drie keer een ID verliezen binnen vijf jaar problemen kan opleveren. Er wordt inderdaad een onderzoek ingesteld en je kan op een zgn signaleringslijst worden geplaatst, waardoor het moeilijk wordt een nieuwe ID-kaart of paspoort aan te vragen. Volgens mij moet de gemeente je ten alle tijde in ieder geval een nieuwe identiteitskaart verstrekken, omdat je anders niet kan voldoen aan de legitimatieplicht.
Nog even over de boete: Er zijn gemeentes die altijd een boete berekenen, ongeacht hoe het document is kwijt geraakt. Er zijn ook gemeentes die geen boete berekenen als er sprake is van 'overmacht'. Denk aan inbraak in huis, beroving, en dergelijke.
Ik ben blij dat mijn gemeente geen extra kosten meer in rekening brengt. Het scheelt een hoop ergernis en onbegrip van de klant aan de balie.
M Lavell
02-11-2010 om 14:30
Lege
Nog een keer: het is geen boete. Zo mag het ook niet heten. Dat sommige ambtenaren het zo noemen, is een schande.
Gemeentes mogen leges rekenen voor werkelijk gemaakte kosten bij dienstverlening aan de individuele burger.
Die rechtelijke uitspraak laat zien dat er geen sprake is van een dienst aan een individuele burger bij het verstrekken van een ID. Het belang van een ID is vooral maatschappelijk (veiligheid, legitimatieplicht).
Dus, zo vindt de rechter, mag er helemaal geen lege berekend worden terwijl er natuurlijk wel feitelijke handelingen worden verricht die geld kosten.
De individuele burger mag daarvan niet de rekening krijgen vindt de rechter.
Dan nu die administratiekosten. Die zijn er wel degelijk. Bij vermissing moet een ID kaart gesignaleerd worden om misbruik van die kaart te voorkomen. Hoe dat precies werkt, weet ik niet. Toch kun je ervan uit gaan dat het een extra handeling is tov een gewone vervanging. Die administratiekosten (of boete) zijn dus een lege volgens hetzelfde principe als de lege voor de ID kaart zelf.
Maar ook hier geldt dat het niet om een individuele dienst aan een burger gaat, maar om een maatschappelijk noodzakelijk klusje in het belang van de betrouwbaarheid van ID kaarten in het algemeen.
Groet,
Miriam Lavell
Gemeente ambtenaar
02-11-2010 om 15:00
@ miriam
Je schrijft: 'Dan nu die administratiekosten. Die zijn er wel degelijk. Bij vermissing moet een ID kaart gesignaleerd worden om misbruik van die kaart te voorkomen. Hoe dat precies werkt, weet ik niet. Toch kun je ervan uit gaan dat het een extra handeling is tov een gewone vervanging.'
Ok Miriam, ik zal je het je uitleggen: Als er een nieuwe aanvraag voor een ID-kaart wordt gedaan, heb ik een keuze: de oude wordt ingenomen of de oude is vermist. De enige extra handeling bij vermissing is het invoeren van het nummer van het proces verbaal. Een 'klus' van wel 10 seconden!
Wij als gemeente ambtenaren moeten het ook 'administratiekosten' noemen, maar hoe je het ook wendt of keert, het blijft een verkapte boete! Als straf, dat je nalatig bent geweest, om te voorkomen dat er gehandeld wordt in paspoorten en ID-kaarten. Niks administratiekosten!
M Lavell
02-11-2010 om 15:12
Dure ambtenaar
"Een \'klus\' van wel 10 seconden! "
Tja, maar dat doet er niet toe. Het is een extra handeling en volgens het principe van de legeheffing mag een gemeente de reële kosten daarvan doorberekenen aan de burger.
"Als straf, dat je nalatig bent geweest, om te voorkomen dat er gehandeld wordt in paspoorten en ID-kaarten. Niks administratiekosten!"
Maar is dat nu je eigen rationalisatie omdat je voor zo weinig extra werk zoveel extra moet (moest begrijp ik) rekenen, of staat dat ook ergens?
Groet,
Miriam Lavell
M Lavell
02-11-2010 om 15:14
Overigens
Uit het feit dat ambtenaren het soms een boete noemen, blijkt volgens mij vooral dat ze het zelf ook niet eerlijk vinden.
Nou ja, tenzij er een werkinstructie is geweest waarin een leidinggevende iets in die richting heeft gezegd. Maar zo dom zullen ze toch niet zijn?
Groet,
Miriam Lavell
sus-anne
02-11-2010 om 16:18
Het mag dus alleen..........
*volgens het principe van de legeheffing mag een gemeente de reële kosten daarvan doorberekenen aan de burger. *
10 seconden extra werk,€32 betalen?
dat noem ik geen reële kosten.
(mijn advocaat verdient een stuk minder,om maar eens een zijstraat te noemen)
Gemeente ambtenaar
02-11-2010 om 16:30
Reeele kosten.
Nee, dit zijn inderdaad geen reeele kosten. Ik verdien nog steeds geen € 11.520,= per uur.
fladder
02-11-2010 om 16:46
Miriam!
Dus jij noemt kosten van enkele tientjes voor een handeling van 10 seconden reële kosten?
Sorry, maar ik ben bang dat ik je niet meer kan volgen...
mirreke
02-11-2010 om 20:02
Geluk gehad
Dochter is onlangs haar hele tas met inhoud verloren, die is van de fiets gevallen, en daaronder natuurlijk ook de id.
Vreselijk lastig, want wij wonen niet in Nld en moesten gezellig naar Düsseldorf. Voordeel daar is blijkbaar dat er geen administratiekosten worden gerekend. En hij wordt nog opgestuurd ook, hoeven we tenminste niet twee ritten te rijden.
Een jaar geleden is dochter ook al id kwijtgeraakt, portemonnee gestolen met natuurlijk die id. Heel gedoe gehad met de aangifte, maar uiteindelijk gelukt. Voordat wij gelegenheid hadden om een nieuwe aan te vragen (want als je in het buitenland woont kan het maanden duren voordat een gemeente plek heeft. Want eerst gingen we daarvoor naar Enschede, maar dan moeten we tweemaal rijden want dochter moet in Enschede persoonlijk dat ding weer afhalen. Gebeld door de politie, het ding was gevonden. Wij blij, scheelde tijd en geld.
Waar ik nu dus achterkwam, bij deze tweede keer, is dat het verboden is om een id die als verloren/gestolen is aangegeven weer te gaan gebruiken als die door nota bene de politie zelf weer wordt teruggevonden. Je riskeert ook dan een boete. En je kunt een reeds verloren id niet nogmaals als verloren/gestolen aangeven.
Dus wij naar Dusseldorf met een aangifte van ruim een jaar oud. In Dusseldorf was men allervriendelijkst. Het zal zo'n vaart niet lopen, geen boete, geen donderdpreek.
Het ding is nog niet gearriveerd, dus nu reist dochter zonder id telkens heen en weer over de grens. Af en toe wordt gecontroleerd, en dan legt ze uit dat ze op haar nieuwe id wacht. Nog geen boete gehad...
Ik zal blij zijn als ze gratis worden.
Overigens, Albana, mag een kind dat ouder is dan 12 zelf haar id aanvragen, daar hoef jij als ouder niet bij te zijn.
Temet
02-11-2010 om 21:12
Reele kosten
Ik weet niet precies wat reele kosten zijn, maar ik weet wel dat onder het beginsel ""reele kosten" ook de kosten van een verblijfsvergunning naar woekerhoogte zijn opgetrokken.
Buitenlandertje pesten, denk ik. Reele kosten, zei de rijksoverheid.
Groeten,
Temet
albana
03-11-2010 om 09:17
Bezwaar
Vandaag moet ik toch naar het centrum en wip dan meteen even bij burgerzaken langs om te vragen aan wie/welke afdeling ik mijn bezwaar tegen de kosten moet richten.
Maar dan...
Teken ik bezwaar aan alleen tegen de leges van de vermissing? Of ook tegen de leges van het i.d.? Bezwaar tegen de leges van het i.d. kan ik maken op grond van de uitspraak van de hoge raad....maar tegen die vermissing??? Op grond waarvan? Onmacht? (bestolen tenslotte...?) Kortom wat voer ik aan als reden?
En dan nog....deze gemeente staat bekend om zijn onzinnige eeuwigdurende eigenwijsheid. Ze zullen 100% zeker mijn bezwaar niet ontvankelijk verklaren...en w.s. mijn bezwaar daarop ook niet en daarop ook niet. Kortom, ik krijg zeker geen gelijk tot ik zelf ook voor de hoge raad sta. Is het dat waard? Kan ik dat uberhaupt wel zelf volhouden,zonder dat ik er iemand bij haal (de ombudman ofzoiets?) Afgelopen weekend stond de regionale krant nog vol van 2 zaken waarbij burgers geen vergunning krijgen voor iets waar ze wel 'recht' op hebben volgens alle procedures etc. Maar deze eigenwijze gemeenteraad stemt wederom tegen, ook al weten ze dat ze bij de rechter in het ongelijk gesteld worden betreffende deze 2 zaken. Motivatie daarbij is dat ze hun principes niet willen verloochenen voor procedures...Dat het zowiezo nu een bult geld gaat kosten aan advocaten etc. intersseert ze geen hout...En zelfs niet als ze bij voorbaat weten dat ze het toch gaan verliezen. Welnee...gewoon eigenwijs zijn tot er geen enkele mogelijkheid meer is. En voor deze burgers staat zoveel op het spel dat ze dat hele langslepende traject zeker weten gaan doen.
Ik vraag me ook af of het me dat waard is....gelijk krijgen is leuk...maar niet als ik er voor dat beetje geld zo ontiegelijk veel energie in moet gaan stoppen.
groeten albana
albana
03-11-2010 om 09:32
3 keer i.d. verliezen
gemeenteambtenaar zegt:
Het klopt overigens wel dat drie keer een ID verliezen binnen vijf jaar problemen kan opleveren. Er wordt inderdaad een onderzoek ingesteld en je kan op een zgn signaleringslijst worden geplaatst, waardoor het moeilijk wordt een nieuwe ID-kaart of paspoort aan te vragen. Volgens mij moet de gemeente je ten alle tijde in ieder geval een nieuwe identiteitskaart verstrekken, omdat je anders niet kan voldoen aan de legitimatieplicht.
Krijg alleen ik alle stekels overeind bij deze belachelijke regeling??? Welke zieke geest heeft dit in hemelsnaam bedacht? Eerst verplicht je alle burgers vanaf 14 jaar ongeacht hun geestelijke vermogens om zo'n i.d. continu bij zich te hebben en daarna ga je ze erop afstraffen als ze die dan 3 keer kwijt zijn? Niet alleen met boetes,maar ook nog met treiterijën en ontzeggingen van hun 'rechten' (je krijgt moeilijker een i.d. of paspoort als ik het goed begrijp), waarbij ze nog tijdelijk strafbaar kunnen zijn ook?
Bij mij in het woonzorgcentrum zijn i.d. kaarten die foetsie zijn heel zeer veelvoorkomend. Zeker bij de dementerenden. En elk jaar opnieuw moeten ze zich in het begin van het jaar bij hun eerste bezoek hier aan het ziekenhuis dat jaar toch echt legitimeren (i.v.m. fraude met zorgverekeringen volgens mij). Zonder i.d. dus geen doktersbezoek. En die zouden dan na 3 keer i.d. kwijt op de signaleringlijst komen van de gemeente????
En dan praat ik nog niet eens over tieners die toch bekend staan om hun chaotische gedrag en onverantwoordelijkheid en wat dacht je van kinderen met een handicap, ADHD, PDD-Nos etc.etc. Verstandelijk gehandicapten etc. etc.
Volgens mij moet die lijst wel compleet vol staan met zulke mensen....en daar wordt werkelijk in volle echtheid een onderzoek naar ingesteld???? Of ze niet in i.d. kaarten handelen? En wie voert dat onderzoek dan uit? De AIVD ofzo? Vind je het niet raar dat er geen tijd/geld is om je gestolen i.d. terug te vinden, maar schijnbaar wel geld en tijd om je als je dat 3 keer gebeurd te onderzoeken op illigale handel in i.d. kaarten?????
Sorry hoor, maar ik wordt verbaasder en verbaasder! En eigenlijk ook bozer en bozer over deze achtelijke gang van zaken.
Ik vraag me ook af of de gemeente dit wel mag wettelijk gezien...volgens mij gaan ze hun boekje ver te buiten.
groeten albana
albana
03-11-2010 om 09:40
Nog iets gevonden over vermissingen van i.d
Hier nog een interessant artikel van tros radar, waarbij de staatsecretaris belooft dat vanaf half 2010 er geen kosten voor vermissingen mogen worden berekend als het buiten jouw schuld is: zie
http://msn.trosradar.nl/nieuws_detail/bericht/extra-kosten-gestolen-paspoort-afgeschaft//36deda1ada/
is dit een goede motivatie om bezwaar te maken?
groeten albana
Tinus_p
03-11-2010 om 09:56
Reële kosten
Temet:
'Ik weet niet precies wat reele kosten zijn, maar ik weet wel dat onder het beginsel ""reele kosten" ook de kosten van een verblijfsvergunning naar woekerhoogte zijn opgetrokken."
Wat kost jijzelf?
Vergis je niet, uurtarieven van 100+ euro zijn ook bij de overheid normaal.
Tinus_p
03-11-2010 om 09:57
3 keer kwijt
albana:
"Krijg alleen ik alle stekels overeind bij deze belachelijke regeling??? Welke zieke geest heeft dit in hemelsnaam bedacht? Eerst verplicht je alle burgers vanaf 14 jaar ongeacht hun geestelijke vermogens om zo'n i.d. continu bij zich te hebben en daarna ga je ze erop afstraffen als ze die dan 3 keer kwijt zijn?"
*Wijst naar GW-aanhangers*