Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op
zena

zena

11-10-2011 om 21:40

Boekentip gevraagd

Hallo. Ik wil een vriendin een kado geven over opvoeden, zij heeft een kindje van vier jaar en staat er grotendeels alleen voor. Heeft iemand misschien een tip over een echt leuk en nuttig boek? Iets waar jullie zelf erg enthousiast over zijn/waren? (behalve dit OO-forum natuurlijk..!)Alvast mijn hartelijke dank.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Oppasbon

Geef haar liever een oppasbon. Langzamerhand vind ik die opvoedverhalen maar beperkt houdbaar. Of iets dat de band tussen moeder en dochter verstevigt, spelletjes die ze leuke vinden, een setje cakejes maken en versieren of een gezamenlijk uitje of zo. Er gaat niets boven sensitiviteit in de relatie tussen ouder en kind. En misschien voelt ze zich nog wel beledigt als jij het nodig schijnt te vinden haar een opvoedboek te geven. Kan opgepakt worden als ongevraagd advies.

zena

zena

11-10-2011 om 22:03

tja. Ze heeft trouwens geen dochter maar een zoon. Misschien zijn de opvoedverhalen wel beperkt houdbaar maar ik zie haar ook niet oneindig cakejes bakken met haar zoon ofzo. En een oppasbon bevordert nou niet bepaald de sensibiliteit tussen moeder en zoon...

Een boek lijkt mij toch wel leuk maar het kan misschien ook wel een voorleesboek zijn..Of misschien een spelletje, is natuurlijk ook leuk.. tips voor een echt leuk gezelschapsspel die je met zn tweeen kan doen of voorleesboek (kind 4) zijn ook welkom! Maar geen uitjes of oppas want ik wil iets meer houdbaars geven!

Cadeau

Als ik het niet week zou ik iets geven dat ik zelf heel leuk heb gevonden. De verzamelde werken van Winnie de Poeh bijvoorbeeld of een bundel van Annie M.G. schmidt, of een gedichtenbundel van Annie M.G. Samen de spin Sebastiaan declameren gaf hier veel plezier. Een mooi Ganzebord of Monopoly.
En als je wel een indruk hebt ga je daar mee aan de gang. Misschien is het wel leuk om een cadeaubon voor de kinderboekenwinkel te geven.
Overigens vond mijn vierjarige zoon cakejes maken juist bijzonder leuk zo kwam ik erop. Gewoon uit de supermarkt.
Of een fles wijn voor moeder en een spoetnik voor zoon: prikkellimonade met koffiemelk en suiker, en een rietje. Dat gaat mooi bruisen.
Of een setje tijdschriften wat voor moeders en wat voor zoon, even inpakken.
Setje ijsvormpjes en cakevormpjes. Een groot bakblik voor poffertjes.
Een nepvogeltje in een kooitje dat gaat trillen en tjilpen als je er langs loopt. Een deurbel met een vogeltjesgeluid.
En een bosje bloemen.

Deurbelvogeltjes

Eigenlijk zou ik die wel zelf graag voor mijn verjaardag willen hebben....

Memory

Overigens was mijn dochter dol op memory. Ze was er ook stukken beter in dan moeders. En je hebt er hele leuke van.

Ely

Ely

11-10-2011 om 23:12

Misschien

Zo'n mooi boek waarin moeder mooie en leuke momenten vastlegt voor kind?

Verder hebben wij hier veel plezier van het blote billetjes spel maar dat is geloof ik vanaf 6 jaar....

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

+ Brunette +

+ Brunette +

12-10-2011 om 00:08

E n dan nu een antwoord op je vraag.

Ik geloof dat ik wel een leuk boek weet. Veel opvoedboeken gaan óf over hele kleine kinderen óf over probleemsituaties. Dat valt allemaal af.

Wat ik een leuk, helder boek vind is "Goed Opgevoed" van Marieke Henselmans. De ondertitel is "kijk wat je kind al kan" dus het komt als cadeau niet belerend over. Er staan leuke lijstjes in over van wat je kind zo ongeveer moet kunnen op een bepaalde leeftijd. Gaat over kinderen van 0 tot 18 jaar.

Snuggle's

Snuggle's

12-10-2011 om 00:18

Perfecte combi: knuffel kaartjes

Knuffelkaartjes is een mooie combinatie tussen een spel, een boek en iets samen doen.
Het zijn 52 kaartjes met allerlei emoties en gebeurtenissen erop. Je kind trekt een kaartje en in het bijbehorende boekje staan er dan vragen die je eventueel zou kunnen stellen om erover te praten. Het is echt ontzettend leuk om te horen wat je kind bij iets denkt, en een perfecte manier om over dingen te praten.

Bij de omschrijving staat dat het is voor kinderen vanaf zes jaar, maar hier had ik het al als peuter en dat ging prima.
http://www.levenswinkel.nl/catalog/knuffelkaarten-p-303.html

Snuggle's

Belle Époque

Belle Époque

12-10-2011 om 07:46

Niet helemaal duidelijk

Heeft je vriendin zelf gevraagd om zo'n boek? Ik zou het namelijk niet zo leuk vinden als ik als alleenstaande moeder met kleuter een opvoedboek zou krijgen. Vooral omdat ze zelden voor alleenstaande ouders zijn geschreven (of er moet een frisse wind door opvoedboekland zijn gewaaid). Goed bedoeld, maar ik denk dat ze blijer zou zijn met de eerder genoemde oppasbon of een kindvrij vriendinnenuitje (ervan uitgaand dat de kleuter ergens kan worden opgevangen).

Moederboek

Dat vind ik wel een heel mooi kado.
Een boek over de kracht van ouders/moeders.
Zoals het boek Met kinderen groeien van Kabat-Zinn.
Of een boek van die zweverd uit Zaltbommel, Ria huppeldepup, kan ff niet op de naam komen. Meld me later nog wel.

liora

liora

12-10-2011 om 09:46

Cadeau

Hoi,

Ik kreeg van een vrienin voor mijn verjaardag een tijdschriftenbon waarmee ik een kort abonnement mocht uitzoeken op een blad naar keuze. Dat is leuk! Dan kan je vriendin ook kiezen of ze een opvoedblad wil of iets anders.
Verder ben ik het voor het eerst eens met Belle: ik zou het allerblijst zijn met drie keer oppassen of zo.

Liora

Belle Époque

Belle Époque

12-10-2011 om 12:02

Liora

We zijn het echt wel vaker met elkaar eens dan alleen deze ene keer. Je moet het alleen willen zien zónder die anti-Belle-bril

Belle Époque

Belle Époque

12-10-2011 om 12:05

Joyeux

Ik durfde het niet zo te zeggen, maar inderdaad, als ik als single mom een goedbedoeld oppasboek zou krijgen zonder dat ik er om gevraagd had, zou ik dat niet prettig vinden.

Fiorucci

Fiorucci

12-10-2011 om 12:43

Mee eens

Ik denk dat ik er ook iets achter zou zoeken. Zou je dat ook gegeven hebben als ze niet alleenstaand zou zijn? Wat ik als moeder het allerfijnste vindt: iets voor MIJZELF. Opvoedboeken kun je ook lenen in de bieb...

zena

zena

12-10-2011 om 13:29

Waarom een opvoedboek

Ik ben zelf ook alleenstaande moeder en ik heb het juist als een steun ervaren om op momenten van onmacht een boek erop na te slaan met tips en/of ervaringen. Alleen in mijn geval was dat dr. spock en dat durf ik niet aan... bovendien ging dat meer over baby's. (Ik las altijd later OO-forum). De vriendin is collega van me met wie ik vaak praatte over probleempjes met kinderen waarin zij vroeg om tips of gewoon herkenning vooral. Omdat zij nu ergens anders gaat werken lijkt het mij leuk om een boek te geven! Maar het moet dus echt een LEUK boek zijn idd, (daarom vraag ik hier ook tips). Een beetje bemoedigend en geruststellend, herkennend, geestig maar ook gewoon echt goede tips(dus idd niet: het opvoeden van moeilijke kinderen oid), ook een beetje mooi vorm gegeven (dus leuk om kado te doen, beetje geestig..) en ook niet erg aan mode onderhevig (boedisme opvoeding ofzo). Maar ik zag al een tip staan geloof ik. Een soort naslagwerk wat toch wel meer ouders in huis hebben? Dacht ik, maar dat is misschien helemaal niet zo.

Ik gun jullie allemaal een oppasbon, maar zij krijgt er GEEN!! Dat vind ik gewoon echt niet leuk om nu te geven aan haar.

Wel bedankt ook voor de andere tips, staat wel wat leuks bij!waarschijnlijk wordt het toch maar een soort memoryspel...

Tango

Tango

12-10-2011 om 13:43

Annej (ot)

Sputnik, dat lijkt me echt heel vies wat jij omschrijft: prikkellimonade met koffiemelk. Zou ik niet echt blij van worden. Fles wijn overigens wel.

Tango

Tango

12-10-2011 om 13:47

Opvoedboek

In de situatie die jij omschrijft zou je inderdaad best een opvoedboek kunnen geven. De boeken van Daphne Deckers zijn inderdaad erg grappig. Verder hier eigenlijk geen opvoedboeken. Opvoedtips haal ik inderdaad ook van OO of uit tijdschriften. Misschien ook een leuk idee: een abonnement op een tijdschrift voor ouders met kinderen zoals bijv. J/M.

Tango (ot)

Sputnik is mijn "geheime zonde". Af en toe vind ik het méér dan heerlijk, een schepje suiker en een bodempje koffiemelk mengen in een hoog glas en dan cola of andere frisdrank die net open gaat, erop schenken. Het klinkt afgrijselijk, maar oew, het is lekker...

+ Brunette +

+ Brunette +

12-10-2011 om 18:03

Hoe het voelt om opvoedboeken cadeau te krijgen.

Waarom vinden veel mensen het niet leuk een opvoedboek cadeau te krijgen? Ik vind dat niet verdacht, tenzij het af zou komen van een familielid dat altijd kritiek heeft of die superconsequente vriendin met modelkinderen. Abonnement op een oudertijdschrift vind ik ook een leuk idee, is wel wat duurder.

zena

zena

12-10-2011 om 18:22

Daphne deckers

ik ga toch ook maar eens kijken naar die boeken van daphne d dan, ik moet eerlijk zeggen dat ik nog nooit een boek van haar heb opengeslagen omdat zij mij zo'n vervelend mens lijkt... echt een vooroordeel wat nergens op slaat, maar goed. Net als sputnik brrr... Leuk dus toch, die nieuwe tips.

Rieke

Rieke

12-10-2011 om 20:33

Zena

net even de boekenkast doorzocht maar ik kan het boek niet vinden. Ik heb heb boek ' als we nou weer eens gewoon gingen opvoeden ' of een dergelijke titel. Leuk boek, gekregen van schoonmama op mijn verzoek. Google er maar eens op, vast wel te vinden. Nuchter boek.

mijk

mijk

12-10-2011 om 21:08

Ik heb hier voor

een recensie voor een blad Kind van desmond Morris staan. De ontwikkeling van het kind van 2 tot 5 jaar. Is prachtig vormgegeven met mooie foto's. En de insteek van een zoöloog is ook net wat anders dan van de gemiddelde bioloog. Het gaat echt om hoe kinderen werken. Ik vond het heel leuk en herkenbaar om te lezen en mijn kinderen zijn al groter. helaas is er voor zo ver ik weet niet een over oudere kinderen...

MIjk

+ Brunette +

+ Brunette +

12-10-2011 om 23:20

Daphne deckers

Ik heb twee boeken van haar gelezen, eentje over moeder worden ("Geboorte van een moeder" heet het geloof ik, gelezen tijdens mijn zwangerschap) en eentje over een gezin vormen ("Geboorte van een gezin", gekocht toen mijn dochter een peuter was). Informatieve, vermakelijke boeken, ook al zou je dat niet denken als je kaften ziet, met weinig artistieke kleurenfoto's van een tuttig ogende Deckers erop.

"En als we nou eens gewoon zouden opvoeden?" ken ik ook maar als je bang bent betweterig over te komen is het misschien niet zo'n goede titel en verder vind ik dit nou echt zo'n boek waar erg veel voorbeelden van probleemgevallen in staan. Aardig om te lezen, dat dan weer wel.

liora

liora

13-10-2011 om 09:45

Joyeux

Ik heb echt nog nooit wakker gelegen van een was of een vieze deur of patat...

Ik krijg weer een sterk Polygoon-gevoel hierbij!

De magische wereld van het kind

Dat is de titel van het boek, geschreven door Selma H. Fraiberg, die ik hier heb liggen en in het algemeen zou aanbevelen. Maar of dat nu geschikt is om in dit geval als cadeau te geven, hmmm. Ik vind dit in elk geval een erg mooi boek.

Groet,
Olijvje

Belle Époque

Belle Époque

13-10-2011 om 12:35

Volgens mij...

...bestaan er ook leuke ouderschapsboeken die zijn geschreven door vaders, maar ik kan zo snel even niet op namen komen. Maar ik weet zeker dat ze bestaan!
Nigel Planer (Neil uit The Young Ones) heeft zeker weten ooit een verrukkelijk boek over zijn dreumes geschreven, maar hij is vast niet de enige!

Nigel planer

Toen ik zwanger was van eerste zag ik bij de Slegte "Hoera, ik ben pa!" van Nigel Planer staan en ik heb het voor mijn man gekocht omdat hij The Young Ones geweldig vindt. We vonden het allebei een leuk boek en ik houd niet eens van The Young Ones. Boeken van Daphne Deckers vind ik over het algemeen ook erg leuk.
Moet er wel bij zeggen dat ik als kind graag Sputnik dronk, dus misschien ben ik geen goede maatstaf

Ilva

Ilva

13-10-2011 om 18:32

Als kindje een jongetje is

Als haar kindje een jongetje is dan is het boek: Jongens, hoe voed je ze op? van Steve Biddulph een echte aanrader. Is het kindje een meisje, ja, dan heb je er niets aan. Maar ik vind het een geweldig boek. Je kan het gebruiken voor jongens van nul tot 18 (of ouder). Ik pak 'm nog regelmatig. Het maakt veel dingen duidelijk. En is gewoon leuk om te lezen.

Juliea

Juliea

13-10-2011 om 20:22

Ja dat is een mooi boek ilva

Dat boek heb ik ook gelezen, dat is inderdaad een leuk boek.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.