Jutta
14-04-2015 om 13:08
boek uitgeven
Mijn zoon van 15 is al een tijdje bezig met boeken schrijven. Zijn laatste boek vindt hij echt goed. Hij heeft het aan verschillende vriend(inn)en laten lezen en die waren wel enthousiast.
Nu wil hij het boek uitgeven bij een echte uitgeverij. Dus niet het idee van "printing on command" maar het echte werk. Hij heeft het boek opgestuurd naar uitgeverij novum en kreeg meteen een reactie. Hetgeen wel leuk was natuurlijk, van de andere uitgeverijen heeft hij nu,na 4 weken, nog niets gehoord.
Vandaag kwam de post; Novum wil het boek uitgeven maar je betaalt zelf eerst een fors bedrag om risico's voor de uitgeverij te beperken. Pas na 750 verkochte boeken krijg je dit geld terug.
Zoon heeft er niet bij vermeld dat hij 15 is en hij kan dit bedrag niet betalen dus hij is teleurgesteld.
Nu mijn vraag: wat is de normale gang van zaken in de wereld van de uitgeverij (qua voorschot en betaling), en is het überhaupt zinvol om een manuscript aan te leveren of moet je al een gevestigde naam hebben?
Ooit was er iemand op dit forum die dit soort zaken heel goed wist, is die nog ergens...? Alle reacties welkom natuurlijk.
Wilgenkatje-
19-04-2015 om 17:07
Je hebt het snel gelezen stoepkrijt!
Dat belooft wat
Wij meelezers zijn benieuwd!
Petra Pakje
19-04-2015 om 22:48
ABC-yourslf
Onderdeel van Lemniscaat, waar jonge schrijvers gestimuleerd en begeleid worden door oa Edward van de Vendel. Een aantal boeken is ook echt uitgegeven. Wel zijn de schrijvers niet zó jong als jouw zoon, maar als hij kan schrijven, maakt dat misschien niks uit.
Succes!
Jutta
22-04-2015 om 22:34
dank
Lijkt me ook weer een supertip! Grappig is toch wel dat intussen zo'n zeven mensen het boek hebben gelezen en dat ze allemaal wel op een bepaalde manier enthousiast zijn en het boek rap uit lezen. Zoon heeft zich nu serieus gestort op de verwerking van de tips van stoepkrijt. Jullie horen nog hoe hij zijn weg vervolgt...
Lou
24-04-2015 om 21:49
En Yo? Of is hij daar al te oud voor? Ik ken het zelf niet maar werd erop gewezen omdat mijn dochter (13) ook een boek aan het schrijven is. Dit is de site: http://www.boekscout-yo.nl/
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.