Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

boek uitgeven

Mijn zoon van 15 is al een tijdje bezig met boeken schrijven. Zijn laatste boek vindt hij echt goed. Hij heeft het aan verschillende vriend(inn)en laten lezen en die waren wel enthousiast.
Nu wil hij het boek uitgeven bij een echte uitgeverij. Dus niet het idee van "printing on command" maar het echte werk. Hij heeft het boek opgestuurd naar uitgeverij novum en kreeg meteen een reactie. Hetgeen wel leuk was natuurlijk, van de andere uitgeverijen heeft hij nu,na 4 weken, nog niets gehoord.
Vandaag kwam de post; Novum wil het boek uitgeven maar je betaalt zelf eerst een fors bedrag om risico's voor de uitgeverij te beperken. Pas na 750 verkochte boeken krijg je dit geld terug.
Zoon heeft er niet bij vermeld dat hij 15 is en hij kan dit bedrag niet betalen dus hij is teleurgesteld.
Nu mijn vraag: wat is de normale gang van zaken in de wereld van de uitgeverij (qua voorschot en betaling), en is het überhaupt zinvol om een manuscript aan te leveren of moet je al een gevestigde naam hebben?
Ooit was er iemand op dit forum die dit soort zaken heel goed wist, is die nog ergens...? Alle reacties welkom natuurlijk.


Tja....

...je moet ergens beginnen natuurlijk. Afhankelijk van wat voor bedrag het om gaat, zou ik als ouder wel eenmalig willen helpen. Wat voor bedragen praten we?

Jutta

Jutta

14-04-2015 om 15:05 Topicstarter

nou..eh

meer dan 2000 euro dus.

Zelfde ervaring

Een kennis van me heeft niet zolang geleden een boek laten uitgeven. Inderdaad heeft ze er zelf in moeten investeren. Ze was verplicht een x aantal exemplaren van het boek te kopen bijvoorbeeld. Ook de boekpresentatie was voor haar eigen rekening. Ze is nog steeds niet uit de kosten en het bedrag oversteeg de 2000 euro aanmerkelijk...

Volgens mij is het inderdaad vrij normaal om eerst zelf te investeren als je als onbekend auteur een boek wil uitgeven. Kan hij niet zijn kennissenkring opporren om alvast voor het boek in te tekenen? Of iets van crowdfunding opzetten??

mijk

mijk

14-04-2015 om 16:46

Ik zou hem denk ik

voor zijn verjaardag een paar sessies bij een manuscriptbegeleider cadeau doen. Krijgt hij feedback kan hij zelf met boek aan de slag en wie weet lukt het zo wel om het gewoon te publiceren.. In ieder geval leert hij ervan!

Mijk

Tja

Ik weet niet hoor. De kans dat een uiitgeverij iets van een totaal onbekende schrijver uit wil geven is vrijwel nihil. Dat wil zeggen met uitzondering van novum.
Die brengen wel relatief makkelijk boeken uit van onbekende schrijvers onder voorwaarde dat die een flink deel van de kosten dragen. Waar bij iedere andere uitgever het feit dat ze je boek willen uitbrenngen een enorme "vote of confidence" is is het dat bij novum dus niet. Hooguit dat het aan bepaalde minimumvoorwaarden voldoet.

Een voorschot krijgen is meer iets voor de gevestigde auteurs. Niet voor een jochie van 15 dat zijn eerste werk aflevert.

Ik vrees dat je een overromantisch beeld van het schrijverschap hebt. Slechts weinigen kunnen er van leven.

als jullie (of grootouders) het geld kunnen missen

... dan zou ik het doen.
Het zal een heel speciale ervaring voor hem zijn. Wie weet later verder succes??

'Ik vrees dat je een overromantisch beeld van het schrijverschap hebt. Slechts weinigen kunnen er van leven' Denk ik ook.

Maar ik weet nog hoe goed het me deed toen mijn boek - toen ik zestien was- gewaardeerd werd door mijn docent Nederlands, die er heel wat tijd in stak om tips te geven.
Later heb ik twee boekjes in eigen beheer uitgegeven, Die romantische buien zijn nu allang voorbij, maar ik vind het fijn dat mijn naaste familie er toen dat geld (dat ik zelf niet had) voor over had.

Theekopje

Theekopje

14-04-2015 om 19:02

Hoe serieus?

Afgezien van de kosten, maakt Mark nog een opmerking die de aandacht waard is.
Als een uitgeverij geld steekt in een boek is dat een teken naar de buitenwereld dat de uitgever het de moeite waard vindt. Als je de kosten zelf moet dragen kan iedereen de grootste rommel publiceren.

Tv-programma's, recensenten, tijdschriften en dergelijke besteden dan ook veel eerder aandacht aan een boek van een uitgever die er zelf in investeert. Zelden aan Printing on demand en aanverwante verschijnselen.

Als je zoon hoopt op media aandacht en serieuze belangstelling van de pers kan dat dus tegenvallen.

Barvaux

Barvaux

14-04-2015 om 19:09

inderdaad

Dit is dan eigenlijk toch stiekem een soort printing on demand maar dan met de naam van een uitgeverij er op en pas als ze genoeg aan je verdiend hebben krijg je je 2000 euro terug. Inderdaad voldoet het dan aan bepaalde minimumeisen, niet meer, niet minder. Niet doen dus of je moet zeker weten dat de hele school het boek gaat kopen.

Moni

Moni

14-04-2015 om 19:45

Als het om ruim 2000 euro gaat

denk ik niet dat alle kosten van de uitgever gedekt zijn. Het wordt een soort gezamenlijk risico.
Ik zou beginnen met melden dat hij pas 15 jaar is. Dat zou ook zomaar kunnen betekenen dat ze extra promotiekansen zien.
Het zou ook kunnen dat ze het dan niet meer zien zitten. Ook dat kun je maar beter snel weten.
Op elke overeenkomst zou zijn geboortedatum komen, wat automatisch betekent dat hij de overeenkomst niet kan sluiten. Dat zouden jullie dan moeten doen als ouder, zolang hij geen zaakwaarnemer heeft

Jutta

Jutta

14-04-2015 om 19:48 Topicstarter

romantisch

Nee, ik ben zeker niet romantisch, ik heb alleen een kind dat toevallig de hele dag van alles zit te creëren. Waar anderen veel gamen zit hij te schrijven en te componeren. Schrijven doet hij nu drie jaar en hij heeft een soort achterban van vriendinnen die zijn boeken lezen en van commentaar voirzien. Heel lief! Nu wil hij toch een keer iets met zijn product doen dus vandaar. Maar ik ben niet bekend in het wereldje dus ik ben juist voorzichtig. Ik weet ook niet of het goed of slecht is, of nog moeilijker: iets ertussenin. Wat is wijsheid? Bedankt voor de tips zover!

mijk

mijk

14-04-2015 om 20:08

kijk hier eens

http://www.schrijvenonline.org/ veel tips te vinden!

Oke, dat is toch wel veel

Dacht dat het om 750 euro zou gaan. Toch begrijp ik het van de uitgeverij wel. Ik denk dat de kosten nog veel hoger zijn. Wat vind je zelf als je heel eerlijk bent van het boek en hoe schat je de kansen in?

Boek uitgeven.

De kosten van het uitgeven van een boek in eigen beheer zijn niet schrikbarend hoog. Voor 2000 euro kun je er zo 250 of zelfs meer laten drukken. Voor een oplage van 1000 ga je richting 6/7 duizend.

Ik weet niet wat precies de bijdrage was die je geacht wordt te leveren, maar als dat flink die kant op gaat dan loopt de uitgeverij feitelijk weinig risico. Wordt het zelfs bijna een verdienmodel op zichzelf. Schrijver legt 5000 euro in, een paar honderd boeken verkoop je al snel (familie, vrienden, collegae plus wat verdwaalde kopers). Uitgeverij heeft 5000 euro plus stel 200 maal 15 euro is totaal 8000 euro en dus al alle kosten eruit.

Ik vind het twijfelachtig.

Ano

Ano

14-04-2015 om 23:16

Klopt

2000 euro zou de kosten echt wel moeten dekken. Kan hij zijn boek niet gewoon online zetten op een blog of zo? Wie weet wordt het dan veel eerder opgepikt door anderen.

joo

joo

15-04-2015 om 02:45

Kluitman

Heb je het al naar Kluitman gestuurd, zij richten zich ook speciaal op schrijvende kinderen? Als zijn maar enigzins denken dat het kans van slagen heeft dan zeggen ze dat. Verder worden alle verhalen op hun site gezet zodat iedereen commentaar kan geven. Mijn dochter heeft veel aan tips van anderen gehad. Als het daar staat kun je de link robdaturen om een breder publiek te peilen

http://www.kluitman.nl/kinderen/boek-schrijven/

Jutta

Jutta

15-04-2015 om 08:35 Topicstarter

dank dank

Hallo allemaal,
Bedankt voor de reacties, ik vind er heel bruikbare tips tussen zitten. Enthousiast liep ik gisteren naar boven om het e.e.a. te laten zien. Maar kind is ook nog eens vreselijk eigenwijs. Alles wat ik noemde wist hij al (o ja??) en hij blijft bij zijn eigen idee van hoe het moet gaan. Als hij geen reacties van een echte uitgeverij krijgt dan is het boek niet goed volgens hem. Beetje jammer, want dat hoeft natuurlijk niet perse. Bovendien kun je best iets bijleren. Maar ook dat gelooft hij niet. Ppff, nou dat zal dan de puberteit wel zijn, hopelijk komt hij over een tijdje tot andere inzichten.

Andernikkie

Andernikkie

15-04-2015 om 08:43

tja

Ik werk zelf al tientallen jaren in de uitgeverijbranche. Uitgeverijen als Novum willen zoveel mogelijk boeken uitgeven - ze adverteren zelfs met 'schrijvers gezocht'- maar zo weinig mogelijk risico lopen. Als die boeken eenmaal zijn gedrukt, dan moeten ze nog gepromoot worden en dat kost ook veel geld.
Mijk geeft heel goede tips: geef je zoon een sessie met een manuscriptbegeleider cadeau. Ik weet niet waar je woont, maar er zijn ook overal cursussen die je zoon verder kunnen helpen. Docenten van dat soort cursussen zijn vaak schrijvers die publiceren en die kunnen hun uitgever tippen om eens naar het werk van je zoon te kijken. Laat hem ook meedoen aan schrijfwedstrijden, dat leert hem binnen bepaalde kaders te schrijven.
Het is sinds de crisis wel moeilijker om als onbekend auteur te worden opgepikt door een uitgeverij, er worden simpelweg minder boeken uitgegeven. Als het echt een goed boek is, dan zou een uitgeverij het kunnen vermarkten als 'het debuut van een veelbelovende jonge schrijver'. Of: 'een nieuwe J.K. Rowling is opgestaan!'
Overigens is het heel gewoon als je pas na twee of drie maanden antwoord krijgt van een uitgever. Er komen dagelijks stapels manuscripten binnen en het lezen daarvan moet tussendoor of thuis gebeuren. Er zit maar zelden een pareltje tussen, dus het lezen heeft niet de hoogste prioriteit.
Ik weet niet wat voor genre je zoon schrijft, maar heeft hij wel de juiste uitgevers aangeschreven? Laat hem eens naar de bibliotheek gaan en kijken welke uitgevers zijn genre uitgeven.
Veel tips over schrijven en uitgeven zijn te vinden in het blad Schrijven Magazine, ook een leuke cadeautip.
Dan nog als laatste: ik heb zelf een tijd groepen jonge schrijvers begeleid. Het viel me op dat de jongens vaak schrijven over wilde achtervolgingen, schieten en blote dames. Bij de meiden ging het vaak over volwassen relaties en liefde. Beide geen goed idee, omdat de schrijvers op die leeftijd gewoon nog niet genoeg ervaring hebben om het geloofwaardig op te schrijven. Meisjes van 19 die vol vuur opschrijven 'leer mij de mannen kennen' neem ik niet zo serieus. Weten ze daarentegen de gevoelens van een 19jarige te beschrijven, dan kan er iets heel moois uitkomen. Manuscripten worden bij uitgeverijen gelezen door volwassenen, niet door leeftijdsgenoten van je zoon. Wat zijn vrienden gaaf vinden doet er dan helaas niet zo toe.

Anno

Anno

15-04-2015 om 10:07

Mijn ervaring

is dat je altijd wel antwoord krijgt mét reden, alleen kan dat inderdaad zoals Andernikkie zegt, wel een paar maanden duren.

Jutta

Jutta

15-04-2015 om 10:30 Topicstarter

geen blote dames hoor

Hoi andernikkie!

Nee, geen blote dames bij zoon! hihi. Hij schrijft young adult, a la de Hungergames. Beetje onwaarschijnlijk maar wel met originele beeldspraak en echte gevoelens van pubers.

Andernikkie

Andernikkie

15-04-2015 om 17:03

meelezen

Ik heb niet veel verstand van young adult (anders dan dat mijn dochter er verslaafd aan is), maar ik wil best een paar hoofdstukken lezen om het op andere aspecten te beoordelen: schrijfstijl, plot, verhaallijn, taalgebruik, enzovoort. Ik ben wel heel erg eerlijk hoor, dus daar moet je zoon wel tegen kunnen.
Trouwens, de meeste boeken worden flink geredigeerd voordat ze worden uitgegeven, ook daar moet je zoon tegen kunnen. Vervolgens heeft hij zelf nauwelijks iets te vertellen over de titel en de achterplattekst. Het is een harde wereld!
Ik kan hem ook het boek 'Bestseller' van Paul Sebes aanraden. Sebes is een literair agent die veel tips geeft over het hele traject van schrijven tot uitgever. Nuttig!

Brianna F

Brianna F

15-04-2015 om 17:21

Dit kan ook

Sommige beginnende schrijvers die een boek willen uitgeven laten mensen intekenen op hun boek, en bij voldoende belangstelling (kostendekkend) laten ze het boek pas uitgeven.

Jutta

Jutta

15-04-2015 om 21:33 Topicstarter

contact?

Ha andernikkie, dat is wel een heel aardig aanbod. Ik ga het aan zoon voorleggen. Ik denk dat ie het wel moeilijk vindt om kritiek te krijgen maar ik hoop eigenlijk dat hij ook de kansen ziet. Je hoort van ons!

Jutta

Jutta

15-04-2015 om 22:25 Topicstarter

yes

Hoe komen we in contact?

forumbeheer

Je mag aan forumbeheer mijn emailadres vragen. Of misschien heb jij een nietszeggend gmail of hotmailadres, dan kun je dat hier neerzetten en dan mail ik jou.

Jutta

Jutta

16-04-2015 om 19:05 Topicstarter

hee stoepkrijt

Jou bedoelde ik in mijn eerste post. Je kunt mailen naar :
wienerwolf3[at]gmail.com.
Wees maar kritisch, we kunnen ertegen!

binnengekomen

Hoi,
Ik heb gisteren gemaild. Mocht ie niet zijn binnengekomen, dan kun je mailen naar [email protected]

Jutta

Je zoon heeft mail!
Ik was aangenaam verrast. Nu wat schrijfmeters maken om de laatste valkuiltjes te leren omzeilen. Ik hoop dat hij wat aan mijn tips heeft!

Jutta

Jutta

17-04-2015 om 23:24 Topicstarter

ik ben enorm verrast!

Geweldig stoepkrijt, ik weet niet wat ik zie. Enorm bedankt! Ik hoop dat zoon zich aan het "zweetwerk" wil gaan zetten. Hij vindt het creatieve proces natuurlijk het leukst. Nu zien of hij nog meer wil bijschaven. Hij heeft dit trouwens ook al veel gedaan met de tips van zijn leesvrienden.
Nogmaals veel dank. Een virtueel bloemetje van ons!

schrijven is schrappen...

Ja, nu begint het saaie schaven en schrappen! Het feit dat je zoon genoeg doorzettingsvermogen heeft om een heel boek te schrijven is veelbelovend, ook in dat proces. Zet ḿ op zou ik zeggen.
Ik vond het in ieder geval leuk om te doen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.