Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op
Jacoline29

Jacoline29

02-09-2009 om 10:55

Bloeddonor ja/nee nav donorcodicil draadje

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Asa Torell

Asa Torell

02-09-2009 om 20:42

Aanvulling

Het is natuurlijk vaak zo dat een transfusie een ver-van-je-bed-show is. Totdat je het zelf nodig hebt. En daarna zou je dan misschien best bloed willen geven, maar dan mag het niet meer. Ikzelf ging er dus ook pas over nadenken naar aanleiding van gevallen in mijn omgeving, en het feit dat mijzelf dit niet overkwam beschouw ik als pure mazzel. Waardoor ik nu dus wel bloed kan geven en degenen die toevallig een rotbevalling (bijvoorbeeld) hadden, niet. En dat zie ik dus echt totaal niet als een verdienste waar iets tegenover zou moeten staan qua rechten.

Geprobeerd

Ik wilde (wil?) graag bloed doneren en ik heb het zo'n 15 jaar geleden 3 keer geprobeerd, maar ik voelde me daarna zo slap en duizelig dat het gewoon gevaarlijk zou zijn om terug naar huis te fietsen. Jammer, maar ik had er na 3 keer geen zin meer in. Misschien moet ik nog eens een poging wagen...

Overigens vraag ik me af of er nou echt tekort is aan bloed uit relatief zeldzame bloedgroepen. Er zijn natuurlijk ook maar weinig mensen die dat nodig hebben! Als de donoren evenredig zijn verdeeld over de bloedgroepen (en waarom zou dit niet zo zijn) dan is er toch van elk soort bloed genoeg?

Ik zou in elk geval best bloeddonor willen zijn als ik me daarna niet zo beroerd zou voelen en iedereen (ongeacht leefwijze/karakter/uiterlijk/leeftijd/etc) die het nodig zou hebben mag het gebruiken.

Wat ik me wel afvraag is of het waar is dat bloedbanken het bloed ook voor meer commerciële doelen gebruiken. Ik heb zoiets wel eens gehoord. Dat van bloed allerlei commerciële producten worden gemaakt die voor veel geld worden verkocht. Voor mij niet direct een reden om geen donor te zijn, maar het voelt toch een stuk minder 'nobel'.

mirreke

mirreke

03-09-2009 om 01:50

Geen bloed geven? dan misschien wel plasma- of tromboferese

Mensen die wel graag bloed willen geven maar telkens een te laag Hb gehalte hebben, of duizelig worden na donatie, kunnen misschien ook plasma- of tromboferese overwegen.
In die gevallen wordt alleen plasma (of trombocieten) afgenomen, de rode bloedplaatjes worden weer in het lichaam teruggevoerd, zodat je niet duizelig wordt. Je Hb gehalte doet er dan niet toe.
Ik heb vanaf mijn 19e elke maand bloed gegeven, totdat ik steeds vaker onder de grens zat en dus onverichterzake weer naar huis kon. Iemand van de bloedbank heeft mij toen de tip gegeven om plasmaferese te doen. Dan mag je ook vaker (elke zes weken ging ik af en toe), en ik heb ook een poos lang tromboferese gedaan. Dat was heel specifiek voor iemand die qua typering dicht bij mij lag. Het duurt wel (veel) langer, je zit er zo anderhalf uur.
Enfin, dit zou mogelijk zijn. Het is overigens veel minder ingrijpend dan de donatiemogelijkheid die Maylise noemt.

mirreke

mirreke

03-09-2009 om 01:54

Overigens walgelijk!

Het idee om mensen die geen donor zijn dan ook maar geen bloed te geven. Wat een onmenselijke en walgelijke gedachte. Bah!

reina

reina

03-09-2009 om 07:03

Mirreke

Dat is wel een idee! Ik ben in het verleden zeker 10 x voor niks geweest omdat het hb te laag was, toen ben ik er mee gestopt. Kunnen deze 2 donaties ook gewoon bij de bloedbank?

Jacoline29

Jacoline29

03-09-2009 om 12:50

Mirreke

Wat jij omschrijft is precies wat ik ook vind betreft orgaandonor of niet,geen orgaandonor/ geen ontvanger van en orgaan dan ook,daar was men hier boven het eens,daarom heb ik me terug getrokken.
Jij hebt het goed verwoord,ik kon het niet goed verwoorden.
Ik wil geen orgaandonor zijn,mijn idee en meningen werden "aangevallen".Bloeddonor juist wel en ik ben geloof ik ook nog dat ruggenmerg donor,dat wat heel weinig voor komt.

Kaaskopje

Kaaskopje

03-09-2009 om 13:50

Eerlijk

Ik moet eerlijk bekennen dat ik op het gebied van bloed doneren lui ben en er ook nooit bij stil sta om het zelf te doen, terwijl ik besef dat het heel nuttig is. Dat is niet 'mooi' van mij. Ik voel me daar nu best een beetje schuldig over.
Net zoals ik van mening ben bij orgaandonatie reken ik er op dat men mij toch zal helpen als niet-bloeddonor. Je laat iemand niet doelbewust sterven omdat diegene egoïstisch of lui is en ook al heb je daar een duidelijke mening over.

mirreke

mirreke

03-09-2009 om 18:28

Reina, plasma/tromboferese

Dat kon destijds gewoon bij de Bloedbank, maar wel bij een grote, die in Utrecht, daar was er een aparte ruimte voor. Toen ik jaren later verhuisde naar een randgemeente kon het daar niet, en zou ik speciaal naar Utrecht hebben gemoeten, maar dat was voor mij niet meer haalbaar ivm de kleine kinderen die ik toen had en het rijbewijs dat ik toen nog niet had.
Zoals gezegd, het duurt langer (omdat je afgenomen bloed wordt afgescheiden en je de rode bloedcellen weer terug krijgt, in een zoutoplossing, maar ik had er veel minder last van. Tromboferese duurt ook lang, maar dat vond ik het wel waard omdat dat destijds specifiek voor 1 persoon was. Het verhaal van die persoon hadden ze me ook verteld, en ik vond (en vind nog steeds) het erg speciaal dat ik iemand met een ernstige ziekte kon helpen met trombocieten, iemand die qua typering ook erg op mij lijkt.
Ik heb hier een lange link van weliswaar een Belgische pagina, waar wordt uitgelegd op welke manieren je bloed kunt geven.
http://images.google.nl/imgres?imgurl=http://www.transfusion.be/images/graphisme/interface_fr/images/sang2.jpg&imgrefurl=http://www.transfusion.be/pages/nl/le_don.php&usg=__fAmiZaL9eDcxH5qypas9X3_a8gY=&h=140&w=186&sz=27&hl=nl&start=11&um=1&tbnid=6CVgrbeBqc-XxM:&tbnh=77&tbnw=102&prev=/images%3Fq%3Dtromboferese%26hl%3Dnl%26sa%3DN%26um%3D1

Maxx

Maxx

03-09-2009 om 19:29

Nee, vanwege de praktijken bij sanquin

Ben jaren donor geweest. Uit menslievendheid. Een sociale daad.
Toen mij uit artikelen in de pers duidelijk werd dat Sanquin een ordinaire graaiclub is, ben ik ermee gestopt. Bestuurders graaien een belachelijk hoog salaris bij elkaar. Bloedproducten worden voor grof geld aan Amerikaanse bedrijven verkocht.
http://www.zorgvisie.nl/nieuws/nieuwsoverzicht/nieuwsartikel/Donoren-weg-bij-Sanquin-door-hoge-salarissen.htm
http://www.lvbdonoren.nl/index.php?option=com_content&task=view&id=81&Itemid=42
Ik werk daar niet aan mee.
Zodra er een fatsoenlijke organisatie is die zonder winstoogmerk werkt en waar geen graaiende bestuurders rondlopen, doneer ik weer.
Maxx

Nely

Nely

03-09-2009 om 19:33

Mirreke

en ook ik ben blij met jouw idee, ik baalde er elke keer weer van als ik weer naar huis kon zonder gedoneerd te hebben. Ik zal het eens navragen bij iemand van de bloedbank die ik wel eens zie.

Yta Chalne

Yta Chalne

03-09-2009 om 19:46

Maxx

Sanquin is een stichting. Zonder winstoogmerk, dus. Over de hoogte van salarissen valt te twisten, zijn we gek op in NL., maar verder vind ik jouw stelling way out.

Overigens, 'dan maar niet doneren' lijkt me een typisch geval van het kind met het badwater weggooien. Producten verkopen aan het buitenland (wordt alleen gedaan met wat er teveel is) lijkt me trouwens prima, zo is er ruim geld voor onderzoek, testen, voorzieningen. Wat stel jij voor dan, weggooien? Of gratis weggeven en zo de buitenlandse markt volledig op z'n kop gooien?

Kaaskopje

Kaaskopje

03-09-2009 om 20:17

Ach wat een onzin

Ik heb vroeger gebeld voor goede doelen en dan hoorde je die verhalen ook altijd. "Nou, laat eerst die directeuren hun salaris maar eens inleveren. Toen ik hoorde wat die directeur had gedaan heb ik besloten dat ik nooit meer doneer. Allemaal tuig, zakkenvullers zijn het en het geld komt toch niet aan waar het aan hoort te komen. Neee ik doneer niet geef dat maar door aan die baas van je!" Vertaald: Ik heb de klok horen luiden, maar weet niet waar de klepel hangt en ik heb gewoon geen zin om geld weg te geven en dit excuus komt daar mooi bij van pas.

reina

reina

03-09-2009 om 21:04

Mirreke

Dank je wel, ik ga me eens verdiepen in de mogelijkheden (rijd zelf ook geen auto, dus ver reizen is geen optie)

Pelle / plasma

Bedankt voor je college, Pelle. Het klopt dus niet dat er speciaal van 'zeldzame' bloedgroepen tekort aan bloed zou zijn maar eigenlijk van de altijd van pas komende bloedgroepen.

Alleen plasma doneren lijkt me helemaal niks. Ik heb er geen enkel probleem mee als er bloed van mij naar een zakje vloeit (behalve dan dat ik er vreselijk duizelig van wordt), maar als het dan door een filter gaat en ik weer 'bewerkt' bloed uit dat apparaat terug in mijn arm krijg, vind ik het helemaal niks. Ik snap ook wel dat het gewoon mijn eigen ingedikte bloed is maar gevoelsmatig roept het aversie op.

mirreke

mirreke

04-09-2009 om 11:04

Ingedikt bloed is het niet

Bij plasmaferese of tromboferese krijg je geen ingedikt bloed terug. Je bloed wordt in een centrifuge gescheiden, het af te nemen deel wordt in een zakje gevoerd en het terug te geven deel wordt gemengd met een zoutoplossing en weer in je eigen lichaam terug gevoerd. Het is gewoon je eigen bloed minus iets, en dat iets wordt vervangen door een zoutoplossing, zodat je qua volume niets mist (en dus ook niet duizelig wordt bv., althans ik niet).
Ik vond dit daarom erg fijn, je komt niet voor niets, je Hb verandert er niet door, en je kunt indien nodig vaker doneren. Ik ben destijds regelmatig gebeld dat ze plasma van mijn typering nodig hadden en of ik wat eerder kon komen. Hoewel je natuurlijk onbaatzuchtig geeft, merkte ik dat ik graag kwam als ik wist dat het specifiek nodig is.
Laatst heb ik me op willen geven als beenmergdonor, maar daar was ik al te oud voor...

Maxx

Maxx

04-09-2009 om 11:43

Geld voor onderzoek (yta)

Hoezo is mijn stelling way out?
Als die directeuren minder verdienen, blijft er ook meer geld over voor onderzoek.
Ik vind het niet uit te leggen dat een directielid van Sanquin meer verdient dan een directeur van een ziekenhuis.
Overigens speelde bij de Hartstichting iets vergelijkbaars. Die organisatie heeft fors minder opgehaald bij de collectes. Er zijn blijkbaar meer mensen die moeite hebben met organisaties met graaiende directeuren.
Maxx

Puck2

Puck2

04-09-2009 om 15:47

Reina

In Stad heb je een bloedbank waar ze plasmaferese doen.

reina

reina

04-09-2009 om 16:53

Puck2

Dank!! Via googlen kan ik vast het adres vinden.

Puck2

Puck2

04-09-2009 om 17:33

Reina

Ja, dat kan, maar je kunt ook intypen www.sanquin.nl
Overigens is dat ook de dichstbijzijnde waar ik terecht zou kunnen, en dat vind ik te ver.

Pelle Pelikaan

Pelle Pelikaan

04-09-2009 om 20:16

Nee maxx

De salarissen bij Sanquin zijn te vergelijken met salarissen in de ziekenhuizen. Die directie salarissen zijn inderdaad hoog. Ik als gewone werknemer kan me er niets bij voorstellen. Maar het is wel "normaal". En wat betreft de verkoop van Nederlands bloed aan Amerika: Dat is complete lariekoek. Je moet niet alles geloven wat er in de krant staat. Zelfs niet als het de Volkskrant is.

Pelle Pelikaan.

Maxx

Maxx

04-09-2009 om 23:13

Pelle pelikaan

Je zegt dat ik niet alles moet geloven wat er in de krant staat. Maar kun je mij dan aan een *betrouwbare* link helpen?
Vast bedankt,
Maxx

Yta Chalne

Yta Chalne

05-09-2009 om 08:34

Maxx

Ja, over salarissen valt te twisten. Ja, ziekenhuisdirecteuren verdienen ook een berg geld. Maar nee, het is en blijft een stichting. Nee, ik denk niet dat kennis verkopen een probleem is, integendeel. En nee, jouw niet doneren levert niet meer op, wel minder. Dus daar heeft niemand wat aan. Behalve dat jij denkt dat je er een statement mee maakt.

Waarom moet Pelle nu met iets komen terwijl jij maar in het wilde weg een ouwe link aanvoert voor een stapel onzin?

Maxx

Maxx

05-09-2009 om 09:51

Yta

Omdat Pelle Pelikaan zegt dat je niet alles moet geloven wat er in de krant staat. Dat waren oa de links die ik gaf.
Dan ga ik ervan uit dat Pelle Pelikaan wel een betere link heeft, of kan aangeven welke bron dan volgens haar wél betrouwbare informatie geeft.
Als jij het trouwens over "een berg onzin" hebt, waar baseer je dat dan op?
Maxx

reina

reina

05-09-2009 om 09:59

Maar maxx

Zelfs als je gelijk hebt wil ik niet dat dat gevolgen heeft voor de mensen die bloed nodig hebben, bloed geven blijft belangrijk. Dat vond ik destijds met de Hartstichting ook, veel mensen grepen dat aan om niets meer te geven, maar het geld bleef wel hard nodig!

Maxx

Maxx

06-09-2009 om 22:33

Nou

Dit is er eentje in de categorie van "de slager die zijn eigen vlees keurt".
In Trouw (of is dat ook een onbetrouwbare krant?) stond een kritisch artikel over de Amerikaanse connecties van Sanquin. De Landelijke vereniging van Bloed -en Plasmadonoren (LV is in elk geval niet zo enthousiast over het Amerikaanse avontuur van Sanquin.
http://www.trouw.nl/nieuws/nederland/article1925251.ece/Sanquin_ontkent_profijt_van_banden_met_bedrijf_VS.html

Pelle Pelikaan

Pelle Pelikaan

07-09-2009 om 20:42

Heu?

Ik vind het artikel in Trouw helemaal niet kritisch. Dat geeft precies weer wat de woordvoerder van Sanquin heeft gezegd. En de LVB zijn zeikerds, die gemiddeld één keer per jaar (in de komkommertijd) even van zich laten horen.
Ik haal twee citaten uit het stuk: "De woordvoerder van Sanquin verklaart dat alleen kennis en de productielijn voor de ontwikkeling van Cinryze is gebruikt om Amerikaanse patiënten te helpen. Sanquin blijft Cinryze produceren, waarmee een jaaromzet van naar schatting vijftien miljoen euro wordt gehaald. De winst wordt volgens het bedrijf besteed aan research voor bloedvoorziening in Nederland." Gelukkig wel, anders zat ik zonder baan En buiten dat, het bloed geven de donors dan wel voor niets, maar er zijn natuurlijk heel veel kosten.
"Sanquin werkte mee aan de ontwikkeling van het medicijn voor de Amerikaanse markt, door eiwitten uit Amerikaans plasma in een fabriek van de bloedbank te verwerken. Het Amerikaanse plasma werd in Nederland verwerkt, omdat de fabriek van Sanquin een grotere capaciteit heeft. In Nederland is een vergelijkbaar medicijn op de markt met de naam Cetor." Plasma van Nederlandse donors is dus NIET gebruikt voor het Amerikaanse produkt.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.