Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op
Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

03-09-2015 om 19:18

Because we carry...

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

@Lavel

Mijn familiesituatie gaat jou niks aan Lavell. Ik deel dat met wie ik wil, wanneer ik wil.

vlinder72

vlinder72

28-09-2015 om 11:52

Mark74

Het meisje in Almere zou ook wel eens niet waar kunnen zijn. De politie weet van niks.

Maar ik hoor nu wel graag een oplossing van je. Die vluchtelingen komen eraan. Ze stappen op een boot en varen naar Italie of Griekenland. Wat dan?

PVV protest in Haarlem - opkomst 20 man

http://www.ijmuidercourant.nl/regionaal/haarlemeo/article27515246.ece/Politie-bij-provinciehuis-Haarlem-om-oproep-PVV?lref=SL_1

Groots aangekondigd vanmorgen bij WNL. Oproep van de PVV om in Noord-Holland geen vluchtelingen op te nemen.

" Maar er zijn geen Purmerendse toestanden in de Statenzaal in Haarlem. Slechts vijftien tot twintig mensen hebben gereageerd op de oproep van de PVV."

Goed, de meeste mensen in Noord-Holland zijn heus niet juichend maar wel verantwoordelijk dat je vluchtelingen wel opvangt.

In kleine stukjes

Mark ik merk dat je zoveel door elkaar haalt, dat het toch zinnig is om het een voor een te behandelen.

Je zei "Praat je nog steeds zo als ze jou of je dochter verkrachten?"

Dat ging niet over Almere.

Nogmaals: heb je zelf een dochter?
Als je meent dat jouw dochter er niet toe doet, wat zeur je dan over de dochter van een ander?

Je dochter of de dochter van je broer

Het maakt toch niet uit of Mark wel of geen dochter heeft. Als hij een nichtje heeft van ca. 17-18, een kind van zijn broer of zus ofeen andere dierbare, dan nog kan een mens zo tegen de situatie aankijken zoals Mark dat doet.
Een beetje inleving, zeg maar. Mijn inziens geen reden om niet te mogen reageren.

Trouwens wat het meisje is overkomen, kan een bejaarde dame met een handtasje ook gebeuren.
Verkracht worden of beroofd worden is niet bij voorbaat de asielzoekers toe te schrijven.
Persoonlijk vind ik het in Nederland er ook minder veilig op worden. Dat verwijt ik niet zo zeer de vluchtelingen maar meer de neerwaartse economie waardoor er meer ontevreden mensen een gedrag vertonen en een ander iets aandoen dat tot slachtoffers leidt.

Niks aan de hand mensen

Gewoon doorlopen.

http://nl.gatestoneinstitute.org/6579/verkrachting-migranten

mirreke

mirreke

28-09-2015 om 13:03

Berichtgeving in Duitsland

Een goed artikel (gewoon verslaglegging zoals het hoort, zonder daar nou een bepaalde toon in te leggen): uit Die Welt. Met ook nog wat facts & figures, maar dan wel Duitse cijfers natuurlijk.

http://www.welt.de/politik/deutschland/article146926095/Polizei-will-Fluechtlinge-nach-Religion-trennen.html

En deze vind ik persoonlijk zeer interessant omdat het gaat over situaties waarbij gewone mensen vluchtelingen in huis hebben opgenomen. Misschien nog wel de beste manier om mensen snel te laten integreren, in ieder geval wegwijs te maken in deze nieuwe cultuur...

http://www.welt.de/politik/deutschland/article146640982/Was-Fluechtlinge-in-deutschen-Wohnzimmern-lernen.html

Mark, ik heb vroegah, (alweer 30 jaar geleden) toen het nog vrij ongewoon was, op kamers ingewoond bij een Turks gezin. Dat was zowel voor mij als voor hen een hele belevenis. Veel geleerd, aan beide kanten. Een eye-opener, voor hen en voor mij. Jaren later kwam ik er af en toe nog op bezoek.

Wat jij doet: jij schept een vijandsbeeld. Laat je angst (want dat is het) nou eens los, en denk oplossingsgericht. Het is een feit, deze mensen komen. Wat doen we dan, om het voor alle partijen op een menselijke en menswaardige manier te laten verlopen...

Angela67

Angela67

28-09-2015 om 13:04

Mark

sjonge jonge mark
ik dacht dat je zei dat je je eigen woorden koos.
maar kennelijk kan je alleen nog maar linkjes plakken.
Wat wil je nou?
Dat iedereen in opperste verbazing aan je voeten valt omdat jij zo ontzettend gelijk hebt?
en zulke fantastische nieuwtjes brengt?
gr Angela

@Flanagan

Het is gewoon de gebruikelijke Lavelltechniek.Andermans posts doorspitten totdat je iets gevonden hebt waar je die persoon op denkt te kunnen pakken.Ook al heeft het niks met het eigenlijke onderwerp te maken. Doet ze altijd als ze de discussie niet kan winnen.

Voor Lavell is dat nl. een egodingetje, de discussie winnen. Gelijk hebben doet er niet toe, gelijk krijgen of anderen de mond snoeren, daar wordt ze opgewonden van.

Ik ga er niet in mee. Of ik wel of niet een dochter heb is volkomen irrelevant. Dat ik niet zeg dat ik een dochter heb betekent ook niet dat ik er geen heb. Het betekent dat ik geen zin heb om op Lavells framing in te gaan.

Het zou heel goedkunnen dat ik er, in andere draadjes weleesn iets voer gezegd heb.

mirreke

mirreke

28-09-2015 om 13:30

Nee Mark, het is niet logisch

dat je alle vrouwen gaat aanranden. En dat wil ik natuurlijk ook helemaal niet.

Het klopt dat er mensen hierheen komen die uit een heel andere cultuur komen, die een heel ander beeld hebben van de verhouding tussen mannen en vrouwen. Daar moeten we iets mee.

In Amerika zweren de kinderen elke week trouw aan de Amerikaanse vlag. Misschien moeten wij ook zoiets invoeren, om aan te geven dat je nu hier hoort... Iets wat als symbool kan fungeren. Geen idee nog, maar alleen maar roepen en angst en haat zaaien is niet constructief, en werkt geweld in de hand.

En dan ben je net zo erg als die vluchteling die jij nu zo haat.

Mark's taktiek (ot)

Mark, jouw taktiek is vriendelijk zijn naar de mensen die mogelijk met je mee gaan in je reacties en anderen beledigen. Stop aub met beledigen als je wordt tegen gewerkt, dan word je zelf ook minder hard onderuit gehaald.

De Wandeling

http://www.npo.nl/de-wandeling-op-de-vlucht/21-09-2015/KN_1674436

Praten met de vluchtelingen, redders op de eilanden van Griekenland en de Grieken zelf die het nauwelijks meer aankunnen.
Van niet vluchten verliezen mensen de hoop. In de uitzichtloze kampen en Turkse steden blijven met kinderen is uitzichtloos en gevaarlijk. vluchten is ook gevaarlijk met kinderen. Maar dan is er tenminste hoop op een betere toekomst.

Amare

Amare

28-09-2015 om 16:48

moet je relatief zien

'En de reden dat Mark al die links kan plaatsen is omdat er zo veel negatieve incidenten te melden zijn.'

Het zijn er niet zo veel. Ik lees vijf incidenten uit twee landen waar de afgelopen negen maanden zo'n 500.000 asielzoekers zijn aangekomen. Een weekendje stappen in de Randstad levert al meer incidenten op. Zonder asielzoekers.

Amare

Precies. Het gaat immers om een ware tsunami van asielzoekers, toch? Dan zou je toch verwachten dat er aan de lopende band werd aangerand etc. Valt nogal mee kennelijk.

Maar dat komt vast omdat de meesten zich rustig houden terwijl ze bezig zijn in stilte de vestiging van de Islamitische Wereldheerschappij voor te bereiden.

Overigens wil ik wat betreft dat laatste even opmerken dat ik in een achterstandswijk in Amsterdam woon waar volgens mij de meerderheid van de bewoners een Islamitische achtergrond heeft en dat het voor zover ik kan zien met het vestigen van die Islamitische overheersing nog voor geen meter opschiet. Wel is er bij de dichtstbijzijnde AH ook Efes-bier verkrijgbaar, maar ik geloof niet dat Dyanet daarachter zit.

Groeten,

Temet

Stenna

Stenna

28-09-2015 om 20:34

ondertussen in Duitsland

waar ik deze week weer eens ben. Precies wat Mirreke aangeeft: de vechtpartij is natuurlijk ook hier in het nieuws maar de toon en reacties zijn echt heel anders dan in NL.

En verder: natuurlijk is een groot deel gelukszoeker. Dat zijn we allemaal.

mirreke

mirreke

29-09-2015 om 00:15

Oh, en dan hier een artikel wat misschien wel de wortel

blootlegt van veel(Nederlandse) reacties op de vluchtelingen:

Waar is de empathie gebleven? Van de schrijfster overigens van "Alles over Pesten" door Mieke van Stigt. Geschreven net voor de zomervakantie, toen het 'vluchtelingenvraagstuk' nog niet zo pregnant was als nu, maar het past natuurlijk ook wonderwel hierbij.

http://www.socialevraagstukken.nl/site/column/hoe-empathie-uit-onze-samenleving-verdwijnt/

Hoe empathie uit onze samenleving verdwijnt
Mieke van Stigt

Ik moet toegeven dat ik de laatste tijd niet altijd even vrolijk ben, maar als ik naar het nieuws kijk neemt mijn vertrouwen in de mensheid zienderogen af. Zo bereikte me het nieuws dat ruim veertig procent van de artsen de behandeling wil kunnen weigeren aan patiënten met een ongezonde leefstijl, zeker als die leefstijl bijdraagt aan de aandoening waarvoor behandeling gevraagd wordt.
Zonder empathie is de zorg mank

Blijkbaar zien, in navolging van politici, nu ook artsen de leefstijl als volstrekt vrije keuze. In deze visie zijn niet alleen het leven en het lichaam maakbaar, maar zijn de burger of de patiënt er ook persoonlijk verantwoordelijk voor en dus schuldig aan als het niet goed gaat.

Om te beginnen is dit wetenschappelijk aanvechtbaar: keuzes worden grotendeels onbewust gemaakt. Omgeving, marketing en persoonlijke omstandigheden zoals stress spelen een zeer grote rol in het keuzenproces. Keuzes worden altijd gemaakt in een context en de mate waarin mensen deze kunnen beïnvloeden is maar heel beperkt. Daarbij kan er weliswaar een statistisch verband zijn tussen leefstijl en aandoening, maar op individueel niveau is dit niet altijd bewijsbaar, laat staan dat er van een echte vrije keuze en dus schuld sprake is. Statistische gegevens mogen nooit naar individueel niveau worden vertaald. Maar los daarvan: een arts die zijn patiënt veroordeelt, kan niet meer helpen en kijkt niet meer naar de mens achter de ziekte.
Dobbernegers, labbekakken en lillende vleeshompen

Maar hier blijft het niet bij. Helaas. Want wat te denken van de term “dobbernegers” voor wanhopige vluchtelingen die omkomen op hun tocht naar een toekomst? En Hans de Boer met zijn labbekakken, die, niet gehinderd door enige kennis van cijfers en feiten, vond dat mensen met een bijstandsuitkering maar asperges moesten gaan steken in plaats van thuis zitten en geld vangen. Je zult maar wanhopig je honderdste sollicitatiebrief hebben weggestuurd.

En net toen ik dacht dat we alles gehad hadden, kwam Pro-Rail voorman Eringa met het verwijt dat zelfmoordplegers geen rekening houden met vertragingen van zijn schema. Hoe komen mensen zo kil, zo wreed, zo dom? Sinds wanneer is het treinenschema belangrijker dan het leed van de achterblijvende familie, of van de machinisten, treinpersoneel en inzittenden die zoiets gruwelijks meemaken?

Het lijkt wel steeds vaker voor te komen dat we volstrekt gevoelloos reageren op mensen die het moeilijk hebben. En dat geldt niet alleen voor de Grieken, de vluchtelingen en mensen in conflictgebieden. Want sinds wanneer is het oké om openlijk te spreken van de vreselijke aanblik van wit lillend vlees, waar het iemand betreft die net als ieder ander van het zonnetje wil genieten? En hoezo vindt 55% van de Nederlanders dat mensen met longkanker het aan zichzelf te danken hebben en is het nodig dat de Stichting Longkanker daar een campagne tegen moet opstarten? En gaat dat helpen?
Een nieuwe golf wreedheid en domheid

Het lijkt me goed om eerst eens te kijken wat er aan de hand is. De geschiedenis laat ons zien dat wreedheid, domheid en een gebrek aan empathie beslist niet alleen kenmerkend is voor onze tijd. Toch lijkt me dat er sprake is van een patroon. Een samenloop van krachten die alles te maken hebben met onze neoliberale, meritocratische samenleving: hierin staan de waarden eigen keus, eigen verantwoordelijkheid en eigen verdienste centraal. Dit betekent dat de invloed van sekse, kleur en klasse het liefst ontkend worden, want iedereen heeft immers gelijke kansen, toch?

Dat niet iedereen evenveel mazzel heeft gehad in het leven is dan een spelbreker van jewelste, dus dat zien we liever niet. Roken en overgewicht worden liever niet gezien als een gevolg van lagere sociale klasse, armoede en stress, of van een op totale verslaving uit zijnde voedings- en tabaksindustrie. Mensen hebben geen pech meer, omstandigheden zijn geen excuus en wie nog durft te mekkeren over een slechte jeugd neemt zijn eigen verantwoordelijkheid niet serieus. Nee: deze mensen zijn zelf schuldig en kosten de samenleving, óns, alleen maar geld.
Welk probleem lossen we hiermee op?

Want wat gebeurt hier? Als je goed kijkt, zie je dat elke keer dat een bepaalde groep mensen worden uitgesloten van onze empathie, ons medegevoel, door hun situatie te herdefiniëren als verwijtbaar, eigen schuld, een gebrek aan moraal. Die luie Grieken verdienen onze steun niet, ze moeten maar eens werken in plaats van in de schaduw hangen. Dat de werkloosheid daar oploopt tot vijftig procent, dat kinderen in armoede opgroeien, dat hypotheken onder water staan, ach, tja. Het lijkt heel prettig om je af te sluiten van anderman’s (vrouws) leed. We hoeven niet meer mee te lijden én we kunnen geloven dat ons geluk te danken is aan onze eigen superioriteit, je weet wel: meritocratie, eigen verdienste, eigen keus, eigen verantwoordelijkheid. Het leven is toch maakbaar? Een vriend van me heeft alvleesklierkanker en vertelde dat sommige mensen bijna teleurgesteld reageren als hij zegt dat hij nooit heeft gerookt. Dat zo’n ziekte je ook zomaar kan overkomen, past niet in hun maakbaarheidsdenken.

Als mens zijn we sociale dieren. We worden geboren met empathie, die nodig is om sociaal te kunnen leren en functioneren. Daarbij maken we voortdurend onderscheid: wie hoort bij ons en wie is de vijand, de ander? Sociale uitsluiting, via de definities van de situaties uit de voorbeelden hierboven, is een actief proces van ont-empatisering. Zo hoeven we de pijn van anderen niet te voelen: ze verdienen het, hebben er zelf om gevraagd. We kunnen opgelucht verder met leven.

Het ont-empatiseren lost wel degelijk een conflict op, namelijk de spanning tussen je eigen neiging tot empathie en een wereld waarin pech en geluk ongelijk verdeeld zijn. Met het uitbannen van dat gevoel is de orde hersteld: de pech is eigen schuld, daar hoeven we geen medelijden voor te voelen.

De definities zijn niet bedoeld om problemen op te lossen, maar als excuus om juist onze handen ervan af te trekken. Het gaat niet meer om helpen, maar om het legitimeren van onze eigen houding van uitsluiting. De afwijzende arts zal zijn handen van de patiënt willen aftrekken, mensen met overgewicht durven nauwelijks meer op het strand te zitten, zieken krijgen verwijten in plaats van compassie, en Hans de Boer hoeft zijn achterban, de werkgevers, niet tot de orde te roepen.
Een pleidooi voor empathie

Wie is gebaat bij dit gedrag? Je zou zeggen: wijzelf, maar dat is schijn. De keerzijde van deze houding is dat daarmee de druk in de samenleving toeneemt. De onveiligheid, de dreiging om zelf ook uitgesloten te worden, raakt ook jezelf. We moéten presteren, slank zijn, gezond leven, hard werken, succesvol zijn, want de afwijzing zit ons op de hielen. Steeds meer mensen bezwijken onder de hoge druk en zitten thuis met burn-out of psychische klachten. En denken vervolgens dat het aan hun eigen falen ligt.

We lossen dus niets op. Voor onszelf niet, en zeker niet voor de buitengesloten ander. Dus, mochten jullie iets over Griekenland willen zeggen (of in alle andere bovengenoemde voorbeelden): verplaats je eerst eens in de situatie van de ander en vraag je af of je zou willen ruilen. Als het antwoord nee is, dan weet je waar het fout gegaan is en wat je te doen staat. Mededogen is zoveel fijner voor de gever en de ontvanger. Probeer het, je kunt het!

Fijne vakantie!

Mieke van Stigt

Kaaskopje

Kaaskopje

29-09-2015 om 00:40

Haha Temet

Ik zat hier smakelijk te lachen. IS zit in ieder geval niet achter het bier, hoewel... als ze verfoeide kunst heel kunnen houden voor de verkoop, kunnen ze ook een kratje bier door de vingers zien misschien, je weet maar nooit natuurlijk. Ik ga eens nadenken over complotten en theorieën.

Kaaskopje

Kaaskopje

29-09-2015 om 09:58

"Een nieuwe golf wreedheid en domheid"

Ik denk dat dit geen nieuw fenomeen is. Maar onder aanvoering van 'je moet kunnen zeggen wat je wil' en door het zich gesteund voelen door Wilders en Co, zijn de remmen los. Men is niet bang meer om extremistische gedachten de vrije loop te laten, wánt er zijn genoeg medestanders blijkt. Men voelt zich vrij om de meest botte dingen op het net los te laten. Zet je de camera op de voordeur met de vraag waarom iemand zo gereageerd heeft, dan verschrompelt die stoere praat tot een muisje op de drempel, maar toch... men dénkt het allemaal wel.

Vanwege de vluchtelingen, het referendum over het associatieverdrag met Oekraïne, de zorg-zorgen, etc., klinkt er opeens 'Revolutie' uit de pennen van al die mensen. Ik zit al een uur te wachten op een reactie op mijn 'en wat dan?' aan een van die mensen. Men roept om opstand, op de barricaden. Ik heb al aan iemand gevraagd of ze met revolutie 'Vrijheid, gelijkheid en broederschap' bedoelt, want zelfs de guillotine wordt er weer bijgesleept die op het Binnenhof gezet moet worden. Ook daar blijft antwoord uit, want natuurlijk bedoelt zij geen gelijkheid en broederschap in tijden als vandaag. Stél dat 'het volk' nu echt de ruimte zou krijgen om te muiten, dan lijkt mij dat oprecht iets waar we ons zorgen over zouden moeten maken. Of zou het dan net zo gaan als bij confrontaties over uitspraken bij de voordeur? Gillen op internet en piepen bij de deur?

Niet voor Mark

Want da's paarlen voor de zwijnen.

https://www.facebook.com/humansofnewyork

Een fotograaf die normaal gesproken mensen in New York fotografeert en interviewt en nu in Europa is om vluchtelingen te portretteren. Deze fotograaf is vorig jaar en het jaar daarvoor ook in o.a. het Midden Oosten, India en Afrika geweest, zijn bijdragen leveren een andere kijk op die landen dan je in de meeste media aantreft.

skik

Mooi skik

En daarop verhalen van vluchtelingen.
" “After one month, I arrived in Austria. The first day I was there, I walked into a bakery and met a man named Fritz Hummel. He told me that forty years ago he had visited Syria and he’d been treated well. So he gave me clothes, food, everything. He became like a father to me. He took me to the Rotary Club and introduced me to the entire group. He told them my story and asked: ‘How can we help him?’ I found a church, and they gave me a place to live. Right away I committed myself to learning the language. I practiced German for 17 hours a day. I read children's stories all day long. I watched television. I tried to meet as many Austrians as possible. After seven months, it was time to meet with a judge to determine my status. I could speak so well at this point, that I asked the judge if we could conduct the interview in German. He couldn't believe it. He was so impressed that I’d already learned German, that he interviewed me for only ten minutes. Then he pointed at my Syrian ID card and said: ‘Muhammad, you will never need this again. You are now an Austrian!’” (Kos, Greece)"

Kaaskopje

Kaaskopje

29-09-2015 om 11:57

Prachtige foto's Skik

Prachtig wat 'techniek' betreft, maar dramatisch dat ze gemaakt kunnen worden. Maar helaas inderdaad paarlen voor de zwijnen in de persoon van de 'Eigen volk eerst' schreeuwers. (Elsevierlezers, Powned-volgers, Geen Stijl-fans, PVV-stemmers, nog extremer-rechtsen etc..)

Mijn man zegt wel eens 'ga toch niet overal op in!', maar a. ik heb vrees ik tijd teveel en b. Ik kan niet stilzwijgend lezen wat voor vreselijks mensen op internet slingeren.

vluchtelingen en migranten welkom heten en dan...

http://www.trouw.nl/tr/nl/4500/Politiek/article/detail/3655602/2014/05/06/Van-rolmodel-naar-land-in-verwarring.dhtml

Een Zweeds schrijversduo over de noodzaak verder te denken dan vluchtelingen en migranten binnen te halen. Wat daarna gebeurt is belangrijk.
Ook in Zweden komen populistische stromingen op. Die moet je de wind uit de zeilen nemen. Maar hoe?

" Roslund schetst zijn dilemma: "Ik ben eigenlijk wel trots op het systeem dat we hebben, we zijn nog steeds een heel open samenleving. Het idee is goed, ons hart zit op de goede plek, maar we denken niet goed na over de consequenties. We zijn erg beducht voor ons imago. Maar misschien moeten we eerst de problemen die we hebben op een goede, grondige manier oplossen. Anders geven we Zweden-Democraten alleen maar meer argumenten in handen, voeden we de zwarte krachten."

Maar hoe dat concreet zou moeten, ja, dat is heel lastig. Hellström zegt het zo: "Wij kunnen het ons veroorloven mensen uit andere culturen, uit andere landen te laten komen, dat is geen probleem. Maar wat doen we dan daarna? Het is moeilijk, ik voel me erg bedroefd als we over dit onderwerp praten.""

mirreke

mirreke

29-09-2015 om 15:27

Dat is het, daar moet over nagedacht worden!

Hoe gaan we al deze mensen in onze maatschappij inpassen, op een manier waarop zowel wij als zij gelukkig zijn met de situatie.

In plaats daarvan gaat de energie nu vrijwel alleen naar de mensen die hun angst omzetten in geweld en lawaai.

Eerlijk gezegd neem ik dit de politieke leiders ook kwalijk.

Als jullie het boek van Mieke van Stigt lezen, staat daarin dat pesten een gevolg is van slecht leiderschap, voor de klas, in de school of in een bedrijf.

Ik denk dat dat slechte leiderschap ook een oorzaak is van het gebrek aan empathie en de haat en discriminatie die tussen verschillende groepen bestaat. De bezuinigingen zijn er min of meer doorheen gedrukt, door verdeel en heers te gaan spelen, en verschillende groepen tegen elkaar uit te spelen. (mensen mét versus zonder kinderen, mensen mét versus zonder een ziekte, mensen mét versus zonder een baan, enz.). Dan krijg je ook een onveilige sfeer, want door slecht leiderschap voelen grote groepen mensen zich in onze maatschappij niet meer gewenst. Ik denk dat je dan vanzelf ook vreemdelingenhaat en angst krijgt.

En even voor de duidelijkheid, ik denk dat ook die mensen die het niet zien zitten, angst hebben, het al te vol vinden hier, het verdienen gehoord en serieus genomen te worden. Want iedereen moet zich goed voelen.

Dat kan echter niet zolang onze regering het stiekem wel best vindt dat onze maatschappij geen echte solidariteit vertoont, omdat het hen wel goed uitkomt zo....

Amare

Amare

29-09-2015 om 15:31

precies mirreke

'Dat kan echter niet zolang onze regering het stiekem wel best vindt dat onze maatschappij geen echte solidariteit vertoont, omdat het hen wel goed uitkomt zo'

Precies. In die zin heb ik SP-stemmers ook nooit begrepen. Die partij verdeelt de maatschappij net zo erg als bijvoorbeeld de PVV. Alleen dan met de gemene uitbuitende hoogopgeleide rijken tegenover de zielige kansarme uitgebuite arbeiders, in plaats van de beschaafde nobele Christenen tegenover ongeletterde barbaarse Moslims.

Kaaskopje

Kaaskopje

29-09-2015 om 22:55

Wie komt het goed uit? (n.a.v. Amare)

Ik weet niet of je nu zo algemeen kunt stellen dat het 'de regering' wel goed uitkomt. De regering bestaat uit twee tegenpolen, die door het stemgedrag van 'het volk' tot elkaar veroordeeld zijn.

Je zult alleen in dictaturen een systeem van 'alle neuzen één kant op' vinden, omdat een andere mening wordt neergeslagen of gevangen gezet. Ik heb de indruk dat een deel van 'het volk' dat in theorie wel fijn zou vinden. Nu de praktijk nog.

Bij de PVV is de tegenstelling nog ruimer: iedereen tegenover moslims. Elk persoon die helpt om moslims het land uit te krijgen, is meegenomen. Daarvoor speelt Wilders op het gemoed van de armere, oudere, zwakkere, homo, etc. op zo'n manier dat het wel ten koste móet gaan van moslims. De SP doet dat in zekere zin ook (niet ten koste van Moslims!), maar ik heb de indruk dat de SP écht de intentie heeft die groepen te steunen en maakt daarbij geen onderscheid in religie, maar inderdaad in tegenstelling tot steun aan de rijken onder ons.

Moslimextremisten

Kaaskopje beweert dat Wilders tegen moslims is. Ik lees alleen dat hij tegen moslimextremisten is. Dat is wel wat anders, vind ik. Ze willen het gevaar niet. Dat willen alle partijen niet maar die spreken zich niet zo uit.

Ik ga niet vertellen op welke partij ik ga stemmen. Eerlijk gezegd weet ik het nog niet. Maar mijn oude partij wordt het hoogstwaarschijnlijk niet meer. Ik denk dat als de economie in Nederland er sterker voor stond, er ook meer empathie was naar de vluchtelingen.

Jaren geleden stonden we voorop bij giro 999 acties om mensen te helpen. We hadden het zelf goed en konden wel wat missen. Nu is het minder gesteld met onze financiële zekerheden en moeten we langer doorwerken, komen we pas in geval van nood in een verzorgingstehuis of is het gedaan met het studiestelsel en kunnen ook nog eens mensen makkelijker ontslagen worden. Dergelijke onzekerheden spelen een rol in de empathie, van nature is de Nederlander heel tolerant, is mijn mening.

http://www.trouw.nl/tr/nl/4500/Politiek/article/detail/3619374/2014/03/20/Wilders-in-citaten-van-ik-heb-niets-tegen-de-islam-tot-minder-Marokkanen.dhtml

Kaaskopje

Kaaskopje

30-09-2015 om 10:14

Flanagan

Als je je wat meer in Wilders verdiept, móet je wel concluderen dat hij tegen Moslims in het algemeen is. Of laat ik het zo stellen, dan moet ík wel stellen, enz..

Wat betreft de empathie, ben ik het met je eens. Dat speelt uiteraard mee, maar dan nog heb ik er geen begrip voor dat men dan voor deze uitweg van hun ongenoegen kiest.

We hebben vaker grote groepen vluchtelingen binnengekregen. Denk aan de Vietnamezen, maar ook uit Afrika. Heel veel uit Eritrea, Rwanda volgens mij ook, Somalië natuurlijk. Misschien is het toen langs mij heen gegaan, dat kan, maar ik kan me geen halve volksopstanden herinneren in ieder geval. En ondanks dat ik dus begrijp hoe dat gebrek aan empathie mogelijk ontstaat, geneer ik mij voor die kant van ons land. Ik wil daar niet bijhoren.

Ik denk dat de meeste mensen wel in staat zijn tot empathie, ook uit de krochten van Den Haag, Deventer en waar dan ook. Alleen maken veel de keus om géén empathie te hebben met mensen die niet langer veilig zijn in hun eigen omgeving. En die keus is vaak op enorme misverstanden gebaseerd, maar ook simpelweg op 'wat de boer niet kent, dat vreet hij niet', of erger nog nationalisme en vreemdelingenhaat.

Zo zat gisteravond bij Pauw een vrouw, die zélf als vluchtelinge/asielzoekster bij ons is binnengekomen. Je zou denken... die begrijpt het wel. En dat doet ze ook wel, ze snapt het vluchten wel, maar ondertussen is ze het volledig eens met die roeptoeters die roepen dat de helft die binnenkomt terrorist is en tekeer gaan over dat hun dochters verkracht gaan worden e.d.. Ze kwam met cijfers die totaal niet op feiten waren gebaseerd. Het zijn vooral jonge mannen die binnenkomen, aldus deze dame dus gegarandeert dat 50 procent daarvan terrorist is. Aanvankelijk denk je nog 'nou, ze is zelf vluchtelinge uit een Islamitisch land, ze zal toch wel een beetje weten waar ze het over heeft...', maar aan het eind van de rit kun je niet anders dan concluderen dat al haar 'waarheden' zijn gebaseerd op onderbuikgevoelens, natte vinger-werk en dus lariekoek. Heel erg jammer.

Kaaskopje

Kaaskopje

30-09-2015 om 10:18

Ik lees het over

en ik bedenk me dat ik mij wel kan herinneren, dat er wel eens protesten zijn geweest tegen de komst van een AZC, omdat de verhouding bewoners/vluchtelingen zorgen baarde. En dat soort zorgen begrijp ik. Het is niet zomaar wat.

Krullevaar

Krullevaar

30-09-2015 om 11:00

protesten

Protesten tegen de komst van AZC's is bij mijn weten van alle tijden. Het gaat vaak niet alleen om de komst van een AZC in de buurt, maar om de aantallen mensen. Dat snap ik wel. Een AZC met 700 vluchtelingen in een dorp in Drenthe is niet niks. Ook vraag ik mij af of het verstandig is zulke grote groepen op 1 locatie te huisvesten. Verveling gaat toeslaan en dan is het vragen om problemen. En dat is dan weer koren op de molen van...

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.