Justine Pardoen (Ouders Online)
20-03-2012 om 15:38
Bang om kinderen nu met een bus mee te sturen op reis?
Zijn er nu ouders die huiverig geworden zijn om kinderen met een bus mee te sturen op een reis zonder jou als ouders erbij?
Deze vraag kreeg ik van een journalist. Ik hoor graag jullie reactie. Zelf zou ik die relatie helemaal niet gelegd hebben. Ben ik achteloos?
Justine Pardoen (Ouders Online)
Kraai
21-03-2012 om 22:08
Kaaskopje
Ja joh, dat is natuurlijk een term van eeuwen geleden. Mijn oma gebruikte die altijd. Maar je hebt gelijk, prima als er tijdens schoolreisje spelletjes in de natuur worden gedaan maar mijn kinderen gingen/ gaan altijd naar duinrell en Walibi en dat soort oorden. En volgens mij is dat niet zo nodig. En het is vaak ook ver weg.
Wat jij schetst over het schoolreisje van de psz, zoiets hoeft van mij ook niet. Die bus zien ze vast nog wel eens van binnen. Maar zoals ik al aangaf, ik ben niet zo streng in de leer hoor. Ik vind het alleen wat overbodig en overbodige risico's. Maar ik realiseer me ook wel dat ongelukken overal kunnen gebeuren.
Kaaskopje
22-03-2012 om 00:44
Kraai
Hoe groter hoe beter vind ik ook niet nodig. Je kunt het niet meer terugdraaien naar vroeger en dat is in zekere zin jammer. Een dagje spoorzoeken in het bos met een lekkere pannenkoek in een restaurant is inmiddels te kneuterig voor woorden. De school van mijn dochter wilde een jaar zuinig aandoen, omdat het jaar erna een jubileumjaar was. Ze zijn simpelweg naar het strand geweest voor spelletjes. Nou, die kin kon niet lager hangen toen ze het hoorde Toch zou ik het wel 'netjes' vinden als scholen ook in dit verband laten zien dat het niet gaat om duur is beter. Beetje pas op de plaats. Een eenvoudiger pretpark dan Walibi of de Efteling voldoet ook.
Het peuterzaaltochtje vonden de meeste ouders nogal ludiek. Vooral omdat de kinderen zo makkelijk te foppen waren over de afstand die ze afgelegd hadden. Of ze snel genoeg toch wel in een bus zullen komen, is nog maar de vraag, tenminste als je schoolreisjes even terzijde schuift. Er groeien volkstammen aan kinderen op die nooit met het openbaar vervoer reizen. Je maakt zulke kinderen heel blij als je dat bij een speciale gelegenheid dus wél doet.
sinas
22-03-2012 om 07:52
Efteling
is helemaal niet zo duur voor schoolreizen. De groepstoegangsprijs ligt behoorlijk laag. Wat het vaak duur maakt is de reis, de bus.
En nee, ik ga niet mijn kinderen niet meer met een bus meesturen, maar ik sta wel even stil bij dit soort berichten. Voor die ouders, voor de overlevenden die hun klasgenoten gaan missen. En heel even denk ik dan ook, jeetje, het zal je gebeuren. Maar als je er te lang bij stil staat kun je niets meer doen, en heb je geen leven meer. Je kan alleen maar hopen dat het jou nooit zal overkomen.
Silone
22-03-2012 om 08:39
Liora en justine
Ik had zelf ook niet begrepen dat je onze antwoorden als OO-representante terug zou koppelen naar de journalist. Ik dacht Justine, dat je gewoon voor je eigen beeld reacties wilde.
Tango
22-03-2012 om 10:51
Beetje wel
Ik vind het eigenlijk altijd al een beetje spannend als de kinderen met de bus weg gaan, maar zal ze daardoor zeker niet weerhouden om mee te gaan op schoolreisje. Ik ben echt zo'n emotioneel geval die met tranen in de ogen mijn kind uitzwaai en erg blij is als kind weer heelhuids uit de bus stapt. Het liefst zou ik meegaan, maar dat lukt niet altijd en wil ik de kinderen ook niet altijd aandoen.
Vorig jaar ging mijn dochter op schoolreis, een week na de schietpartij in de nabij ons huis gelegen Ridderhof (Alphen aan den Rijn). Heeft natuurlijk totaal geen verband met elkaar, maar ik heb nog nooit zo'n moeite gehad haar te laten gaan. Gelukkig gaan ze nu pas over een maand, dus dan zal deze gebeurtenis al weer iets op de achtergrond zijn verdwenen.
Een busreis naar het buitenland zie ik voorlopig nog niet zitten, dat is prima als ze 15 zijn, al zal ik dan niet minder emotioneel zijn vrees ik. Ik begrijp eerlijk gezegd niet wat 12-jarige basisschoolleerlingen in een bus in Zwitserland doen. Maar tragisch is het, echt een vreselijk ongeluk.
Kaaskopje
22-03-2012 om 11:46
Sinas
Ik heb even op de site van de Efteling gekeken en inderdaad valt het me meer mee dan ik dacht. 13,zoveel. Maar toch... Drievliet kan 4 euro goedkoper, Koningin Julianatoren 6 euro goedkoper en dat kan op de totaalprijs toch net even leuker overkomen.
Kaaskopje
22-03-2012 om 12:30
Journalist o.t.
Moet Justine nou ook al verantwoorden waarom ze hier een vraag namens een journalist stelt? Tsss...
Silone
22-03-2012 om 12:39
Goed lezen
is ook een kunst. Justine hoeft zich helemaal niet te verantwoorden. Ik had gewoon niet begrepen dat die vraag er namens de journalist stond. Ik dacht namens Justine zelf. Ik begrijp niet waarover je je opwindt Kaaskopje.
Henk 82
22-03-2012 om 15:41
Ik vond altijd al..
Ik vond de busreis altijd al het engste deel van de vakantie, eigenlijk.
Verkeer over de weg is relatief gevaarlijker dan door water, lucht of spoor. En dan ook nog zo'n lange reis..
Maar al met al is de kans dat er iets fout gaat nog steeds nihil..
Henk 82
22-03-2012 om 15:47
Bleekneusjes
"ik snap dat zulke uitstapjes vroeger werden georganiseeerd omdat die arme bleekneusjes nog nooit de zee in het echt hadden gezien maar waarom het tegenwoordig moet?!"
Mijn tante is klasse asststent op een mytylschool en zijn heeft wel eens meegemaakt dat een kind nog nooit de zee had gezien.
Nu is dat wel een extreem geval, maar het is zeker niet zo dat heel Nederland wereldwijs is en alles al gezien heeft.
Vooral armoe maakt je wereldje klein, denk ik.
Kaaskopje
22-03-2012 om 22:29
De zee
Is het echt extreem te noemen als een kind de zee nog nooit gezien heeft? Je zou er bijna een onderzoekje aan wagen
Henk 82
22-03-2012 om 23:44
Extreem als in
Extreem als in: Niet veel voorkomend. Ik denk dat de overgrote meerderheid al wel eens de zee heeft gezien.
Al zul je er ook kinderen bij hebben die wel de Middellandse zee gezien hebben, in het Turkse all-in-resort, maar nog nooit de Noordzee ; )
Van de (Forum)redactie
23-03-2012 om 03:04
Samengevat
Voor een reactie in Margriet was mij gevraagd of ik nog advies voor ouders had. Journaliste ging er voetstoots vanuit dat ouders nu wel bang zouden zijn, maar omdat ik daaraan twijfelde heb ik de vraag hier gesteld. Mijn gevoel klopte. En ik heb jullie reacties dus samengevat in vier zinnen.
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.