Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op
Bianca Schulingkamp

Bianca Schulingkamp

31-03-2009 om 23:19

Autostoeltjes

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Asa Torell

Asa Torell

01-04-2009 om 19:54

Of 1 april?

Daar moet ik eigenlijk aan denken bij deze draad!

Tinus_p

Tinus_p

01-04-2009 om 19:59

Juliza

Juliza:
"Neem even een kijkje naar de kreukelzone van deze suzuki.

http://district8.net/dodelijk-ongeval-a20.html"
De conclusie is duidelijk: verbied Hummers.

Minet

Minet

01-04-2009 om 20:02

Fout tinus_p

Jouw conclusie is echt jammerlijk fout, dit moet zijn:
Neem allemaal een Hummer!

Groetjes, Minet

Tihama

Tihama

01-04-2009 om 20:18

Hummers verbieden

Ja, daar moet sowieso mee begonnen worden. SUV's trouwens ook. Maar dat terzijde.

De kern is dat de testnormen met allerlei vormen van impact rekeninghouden, behalve met de achterimpact.
Auto's krijgen doodleuk 5 sterren, terwijl ze waardeloos scoren bij achterwaartse impact. Mensen denken dan een veilige auto gekocht te hebben, ze zetten zelfs hun kinderen op de 'veilige' achterbank, maar bij een aanrijding is hun kind deel geworden van de kreukelzone.

Saab en Volvo hebben overigens wel al jarenlang wel de rear impact als testonderdeel.

De Euro NCAP (de keuringscommissie voor auto's) heeft een aantal maanden geleden 25 auto's hierop getest. Eindelijk, na jaren praten over de rear impact. Slechts 5 van de 25 voldeden. De rest was waardeloos, ondanks hun 4 of 5 sterren.

Vanaf 2009 gaat de rear impact eindelijk vast onderdeel uitmaken. Ik verwacht dat je vanaf dat moment ook langzaam de gebakjes zult zien gaan verdwijnen.

Tihama

zon

zon

01-04-2009 om 21:09

Geprobeerd

Ik heb geprobeerd om een gewoon autostoeltje in onze avensis station (dus echt geen kleine auto) achterste voren te zetten (helemaal tegen rugleuning van voorstoel) met daarin onze 3,5 jarige dochter van slecht 14 kilo en nog geen meter. Dit om een idee te krijgen van hoe een kind dan zit.
Mijn conclusie is dat het voor een kind echt geen pretje is om op een dergelijke manier langer dan een minuut of 5 in de auto te moeten zitten.

amk

amk

01-04-2009 om 22:22

Zon

het zijn echt andere stoeltjes dus simpel een stoel omdraaien en dan proberen geeft geen goed beeld.

amk

amk

01-04-2009 om 22:25

En daarom weiger ik een autootje

ik wil een echte auto, type rijdende schuur, en dat hoeft geen hummer te zijn.

Doet me denken aan de discussie met de financieel adviseur een paar maanden geleden. Ik wil tzt wel een andere auto. O, zegt de beste man voor 10.000 heb je wel een nieuw wagentje. Ik zeg o een leuke 2 hands dan, want nieuw zijn ze wel wat duurder. Nee, zegt ie zo'n leuke Suzuki. Mijn reactie: ik wil een auto geen koekblikje. Ja zegt hij maar dat parkeert wel makkelijk.
Dus ik heel droog: kijk eens uit je raam en kijk wat er achter die bak van jou staat. Ja dat vond ik wel knap die stond er in 1x in. Ja, die is van mij. Toen was het stil.

Financiele plan werd wel aangepast. haha.

Katrien

Als je van achter wordt aangereden, wordt je lijf ook naar voren geforceerd. Blijft hetzelfde mechanisme als wanneer je zelf tegen een boom aanrijdt.
Caroro

En wagenziekte dan?

Ik verbaas me erover dat niemand dat heeft gezegd in de reacties. Maar het eerste wat ik dacht toen ik over het stoeltje van bianca las, was oooo, nóóit dan spugen mijn kinderen de hele auto onder. Heeft wel een voordeel....ik denk dat ze zelfs zó ziek worden van het achterstevoren rijden dat ze nergens meer mee naar toe willen....(en dus erg veilig!).
Nu hebben ze tot een jaartje of 6 áltijd wel last gehad van wagenziekte, dus we zijn 't gewend. Maar 'normaal' is het even in 't begin spugen en dan is het over (behalve dat ze zich lamlendig voelen), maar kijken ze niet vooruit...dan wordt het nog 10 keer erger. Eigenlijk houden ze dan niet op met spugen totdat we stil staan...of in ieder geval continue (als hun maag leeg is) kokhals neigingen.
En dat weten wij uit ervaring....mijn vader heeft een lange tijd toen onze kinderen jonger waren een bestel-auto gehad waar je stoeltje in kon zetten die overdwars waren (je keek dus door/naar) de zijkant. Die stoeltjes had ie erbij speciaal voor de kleinkinderen. Maar het was dus geen succes.....Al snel hebben we het opgegeven. Ze waren dan zó ziek dat ongeacht wat voor leuks ze gingen doen de pret al bij voorbaat voorbij was. Mijn vader ruilde dan dus maar met ons van auto.
In openbaar vervoer is het ook wel eens raak. Nu zijn ze ondertussen ouder, maar zelfs nu, nu ze eigenlijk zelden of nooit meer wagenziek zijn is een achterstevoren plek niet te doen voor ze. Net zo als dvd-kijken, lezen etc. in de auto. Het heeft meteen gevolgen.
Nu hoeft het natuurlijk helemaal niet zo te zijn dat bianca's kind ook wagenziek is/wordt. Maar wij hadden dit stoeltje nadat ze 1,5 waren geweest zo weg kunnen doen (of omdraaien). Dus veilig of niet.....voor ons had de spuugfactor de doorslag gegeven.
groeten albana

Albana

Ik had hem ook genoemd, hoor. Beter lezen, meisje

Onze kinderen zouden er ook echt niet blij van worden.

groetjes,
Jons

Minet

Minet

02-04-2009 om 10:06

Albana

Ook in mijn eerste reaktie verwijs ik al naar wagenziekte en achteruitrijden

Salie

Salie

02-04-2009 om 10:57

Antwoord van maxi cosi zelf

Op een ander forum was deze discussie een jaar geleden ofzo ook gaande. Daar waren mensen die contact hadden opgenomen met maxi cosi zelf.
Dit is het antwoord:

Bedankt voor uw bericht. Op dit moment biedt Max-Cosi in Nederland geen product aan voor het achterwaarts vervoeren van een kind vanaf 9 maanden. De Maxi-Cosi producten voldoen aan alle geldende normen en worden door international onafhankelijke instellingen beoordeeld als zeer veilig

Er is geen eenduidig standpunt van de experts (binnen en buiten onze eigen organisatie) wat nu wel of niet goed is als het gaat om achterwaarts vervoeren van een ouder kind. Over dit onderwerp zijn veel discussies over zowel het theoretische principe van achterwaarts vervoeren als de praktische uitvoerbaarheid in de meeste auto's. Bij grotere kinderen is het achterwaarts vervoeren vaak niet mogelijk omdat er gewoonweg geen ruimte is om (comfortabel) te zitten. In dergelijke situaties is veiligheid zeker niet gegarandeerd.

De Maxi-Cosi Mobi, die in Zweden verkrijgbaar is, is alleen te gebruiken wanneer de auto daarvoor aangepast is. In Zweden is de wetgeving anders en hebben auto's ankerpunten om het kinderzitje met extra gordels vast te zetten. Met de opkomst van Isofix zal het in de toekomst gemakkelijker worden om dergelijke autozitjes eenduidig te installeren in de auto. Maxi-Cosi is voorstander van universele toepassingen en dit zorgt voor dit moment voor complexe oplossingen en het niet aanbieden van dit product in Nederland.

Gr. Salie

O,sorry meisjes

ja, ja nu zie ik ze ook....maar dus overheen gelezen...ik dacht ook al, dat hebben toch heel veel kinderen??
groeten albana

Net in zweden geweest

In Zweden heb je net als in Australie een extra ankerpunt in je auto waar je een extra riem voor een autostoeltje aan vast maakt.
Nederlandse auto's hebben dat niet. Het zal je dus nooit lukken om een autostoeltje uit die landen veilig in een Nederlandse auto te bevestigen.

Overigens, in Australie moeten babies de eerste weken niet in een stoeltje, maar in een 'capsule', dat schijnt nog veiliger te zijn.

Ik doe er niet aan mee, de oudste is bijna 10 en zou qua gewicht nog in zo'n peperduur Zweeds ding kunnen. Maar ik ben blij dat ze gewoon op een stoelverhoger kunnen. Als je geen auto hebt wil je niet van die bulkachtige grote apparaten in je huis hebben. Laat staan dat je ze mee gaat slepen ergens heen.
Ik zie me al op de fiets naar het station (da's toch al gauw 15 km) met 2 kinderen en ook nog eens 2 autostoelen. Dan maar wat minder veilig, we zitten zo zelden in een auto dat de kans op een ongeluk toch al klein is.

Tinus_p

Tinus_p

03-04-2009 om 11:48

Que

Dirksmama:
"In Zweden heb je net als in Australie een extra ankerpunt in je auto waar je een extra riem voor een autostoeltje aan vast maakt. Nederlandse auto\'s hebben dat niet."
Que?? Dat zou niet mogen, ivm het vrije verkeer van goederen binnen de EU.

Waar?

Dirksmama:"In Zweden heb je net als in Australie een extra ankerpunt in je auto waar je een extra riem voor een autostoeltje aan vast maakt. Nederlandse auto\'s hebben dat niet."
Welk ankerpunt bedoel je? Mijn Fiat Panda van 20 jaar geleden had er wel een (twee gordels + ankerpunt voor kinderstoel). Ik heb niet gekeken, maar volgens mij heeft de twingo van mijn kinderen dat ook.
tinus:"Que?? Dat zou niet mogen, ivm het vrije verkeer van goederen binnen de EU."
Dat verband begrijp ik helemaal niet.
Groet,
Miriam Lavell

Tinus

Het stond ook al zo in het antwoord van Maxicosi zelf, dat iemand hier postte: "In Zweden is de wetgeving anders en hebben auto's ankerpunten om het kinderzitje met extra gordels vast te zetten. Met de opkomst van Isofix zal het in de toekomst gemakkelijker worden om dergelijke autozitjes eenduidig te installeren in de auto. "
Sja, isofix... Hoe lang zijn ze dat nu al aan het beloven?

Te diep

Ik heb maar eens gegoogeld op plaatjes en nu zie ik het. Het zijn haken... die natuurlijk vast zitten op de bodemplaat. Ik groef alweer te diep en zag bij wijze van ankerpunt die bodemplaat voor me. Daar zitten de gaten om de haken op te bevestigen (of extra gordels) al in.
Kennelijk moeten Zweedse auto's standaard voorzien worden van die haken op die gaten op die bodemplaat die er standaard in zitten. Ik dacht dat het over de gaten ging.
Snapt iemand het nog?
Groet,
Miriam Lavell

Carolien

Carolien

03-04-2009 om 14:09

Gezocht

Na een uitzending van 'Blik op de weg' (dacht ik) van een tijd geleden waar inderdaad ook gesproken werd over het feit dat achterstevoren vervoeren de kans op letsel bij kinderen drastisch verkleint, hebben we ook gezocht naar zo'n stoeltje. Maar in de goede merken zijn ze hier inderdaad niet te koop. Hadden bij een vriendin al eens zo'n ding gezien, maar dat was jaren geleden. Bij Hema hebben we ze niet gezien toen, maar dat kan aan ons liggen natuurlijk. Ook hebben we de Zweedse stoeltjes via het internet gevonden en over gedacht er een aan te schaffen. We hebben er uiteindelijk van af gezien omdat we het toch wel een risico vonden: wat als íe idd te veel ruimte inneemt, of je komt er achter dat het kind al gauw krap met de beentjes zit. We hebben een heel goed anders stoeltje gekocht en als compromis hebben we kind tot ruim over het jaar vooral in de maxi cosi vervoerd. Dat paste best nog.
Enigszins ot: het valt mij op dat heel veel mensen hun kind al heel gauw te groot vinden voor de cosi (of een gelijksoortig stoeltje van een ander merk). In mijn ogen gaat dat vooral om het idee dat kind er wat vol in lijkt met een jasje aan. Maar zo lang het hoofdje netjes tussen de oren van het stoeltje zit past het gewoon. En de meeste kinderen zijn echt niet zo groot dat ze er heel gauw met hun hoofdje bovenuit komen. In de winkel waar ik het stoelte voor na de cosi kocht toen kind een maand of 10 was, werd me trouwens ook dringend aangeraden voorlopig de maxi cosi te blijven gebruiken.
Groetjes,
Carolien

Rembrand

Rembrand

03-04-2009 om 14:17

Rembrand

Er zijn best veel kinderstoeltjes die geschikt zijn voor isofix. Maar toen wij een paar jaar geleden een auto uitzochten, bleek het in nog niet erg veel auto's aanwezig te zijn. Hoe de stand van zaken nu is, weet ik niet. Volgend jaar moeten we weer gaan zoeken.

Bianca

Bianca

03-04-2009 om 19:52

Extra "gordels

Stoeltjes uit Zweden kunnen in Nederland gewoon worden geplaatst omdat ook in Zweden niet iedereen van die bevestigingspunten heeft en er bij zo'n stoel extra "gordels" worden geleverd die aan bijv. de bijrijdersstoel worden bevestigt, verder zit aan zo'n stoeltje een extra steunpoot, net als bij het onderstel (easy base) van de Maxicosi.

Hoe veilig is het dan nog?

Hoe veilig is het nog als je het vastbindt aan een bijrijdersstoel?
En hoe kunnen de andere gezinsleden dan nog in de auto?

Carolien

Carolien: "Enigszins ot: het valt mij op dat heel veel mensen hun kind al heel gauw te groot vinden voor de cosi (of een gelijksoortig stoeltje van een ander merk)."

Ik heb ook het idee dat het vaak de andere kant op werkt: hij past nu in een groep 1 stoeltje (want zwaarder dan 9 kilo *dus* we gebruiken de maxi cosi niet meer. Of ze vinden het niet meer leuk om achterste voren te zitten, of ze willen zo graag naar buiten kijken.
Dat laatste was bij ons trouwens het argument om m'n dochtertje in een groter stoeltje te zetten, maar toen was ze wel 16 maanden (en klein) en gingen we naar Oostenrijk, dus lang in de auto.

evelien1

evelien1

07-04-2009 om 14:26

Hier kind van 6 1/2 die 21 kilo weegt

Hier een kind van 6 1/2 jaar die nu 21 kilo weegt. Qua lengte kan hij echt niet meer achteruit zitten. Ze zaten hier overigens alle drie tot een jaar in maxicosi want pas met een jaar wogen ze 9 kilo.

Ik ben dus erg benieuwd naar dit stoeltje.

Evelien

evelien1

evelien1

07-04-2009 om 14:30

Ik heb nu het draadje gelezen

Ik heb nu dus ook de foto gezien, het kindje zit nu al met opgetrokken beentjes, kan me niet voorstellen dat dit comfortabel is.
Ben benieuwd hoe dit stoeltje Bianca in de praktijk zal gaan bevallen.

Bianca

Bianca

08-04-2009 om 19:05

Dirksmama

veilig, de stoeltjes in Zweden worden volgens de zelfde regels getest als die in Nederland.http://www.flickr.com/photos/22689020@N05/2898673763/in/set-72157607579177999/
De bovenstaande link laat een stoeltje in de auto zien

groetjes Bianca

mirreke

mirreke

09-04-2009 om 15:09

Niet alleen dat

het lijkt ook alsof de voorstoel vrij ver naar voren moet staan om dit stoeltje plek te bieden. Dus voor lange mensen of kleine auto's is dit zeker niet ideaal.
Nogmaals, gewoon autostoelen zo maken dat ze ook omgekeerd in de auto geplaatst kunnen worden, dan kan een gewone kinderstoel toch achterstevoren worden geplaatst.

Nou dat ziet er niet zo overtuigend uit

Waar is die extra gordel aan vastgemaakt?
En hoe veilig is zo'n gordel als ie ingekort is met een elastiekje er om heen?

En verder: leuk voor een baby, maar hoe krijg je een groter kind er in? Dan maar liever met de bus en trein met een peuter!

mirreke

mirreke

10-04-2009 om 07:16

Pelle

Ik zeg toch niet dat ik mijn kinderen zo zou plaatsen Maar als onderzoek dat heeft uitgewezen (ahum) en achterstevoren zitten is idd zo veilig voor kinderen lijkt mij dat de auto-industrie de aangewezen partij is om ervoor te zorgen dat kinderen ook daadwerkelijk achterstevoren kunnen zitten. Meestal kunnen stoelen redelijk eenvoudig worden verwijderd. Het lijkt mij toch ook dat het mogelijk moet zijn om een stoelinzet zo te maken dat je de stoel twee kanten op kan plaatsen.
Ik zelf moet trouwens ook niet achterstevoren zitten, maar mijn kinderen hebben gelukkig nergens last van

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.