Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op
Bianca Schulingkamp

Bianca Schulingkamp

31-03-2009 om 23:19

Autostoeltjes

Hallo.

Nu ik sinds een half jaartje de trotse moeder ben van een dochter, heb ik me sinds kort verdiept in de wereld van de auto stoeltjes na de baby autostoel.
Het valt mij op dat er op de diverse site's wel word vermeld dat je een baby zo lang mogelijk tegen de rijrichting in moet plaatsen maar dat er vervolgens nauwelijks stoeltjes verkrijgbaar zijn die langer dan de 13kg grens gebruikt mogen worden.
Na lang zoeken heb ik besloten een stoeltje uit Zweden over te laten komen waarin mijn dochter tot maximaal 25kg tegen de rijrichting kan worden vervoerd.
Nu is mijn grootste ergenis dat ik dit dus uit Zweden moet halen, terwijl een merk als Maxicosi (uit Nederland) in Zweden een stoeltje aanbied tot 4 jaar tegen de rijrichting en vervolgens deze niet in Nederland verkoopt omdat ze hier al genoeg aanbod hebben. grr.
Graag wil ik wat meer bekendheid aan deze stoeltjes geven (het is gewoon heel veilig, kijk maar eens op youtube naar het filmpje: Crash Test-Forward vs. Rear Facing). Nu weet ik ook wel dat niet iedereen in staat is om een relatief duur stoeltje te kopen (die van mij kost incl. verzendkosten 260 euro) en daar gaat het mij ook helemaal niet om. Ik zou het gewoon fijn vinden als desbetreffende stoeltjes gewoon in de winkel verkrijgbaar zijn en dat iedereen zijn eigen keuze hier in kan maken en voor de mensen die toch nu alvast zo'n stoeltje willen aanschaffen, er is een site in Zweden die ze gewoon aan de deur in Nederland leveren (ja die site is in het Zweeds maar daar heb je dan weer de taal hulpmiddel van Google voor).

Sorry voor dit lange verhaal maar het moest me van m'n hart en mijn heeft er nu al wel genoeg over gehoord.
Dus graag jullie meningen, idëen en hersenspinsels hierover.

Bianca


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
dc

dc

01-04-2009 om 07:04

25 kg?

Mijn 3-jarige zoon is nog niet eens 25 kg en die zie ik echt niet rustig met de rug naar ons toezitten, waar zou hij z'n benen moeten laten?

mirreke

mirreke

01-04-2009 om 09:07

Beetje overdreven bianca

Ik denk dat je je niet hebt gerealiseerd dat kinderen van 25 kilo al echt heel groot zijn. Mijn zoon van nu bijna 5 is nu bijna 110 cm en weegt iets van 16 kilo. Gemiddeld zijn kinderen van zes 22 kilo, dus nog niet eens 25 kilo, en bijna 120 cm. No way dat jij die nog achterstevoren in een stoeltje krijgt. En de vorige schrijfsters vroegen het zich ook al af, waar laat je de benen?
Die achterstevoren stoeltjes, eigenlijk een soort schelpen waar ze in liggen, die maxicosi's, zijn echt alleen bedoeld voor kinderen die nog niet goed of lang kunnen zitten, voor babies dus. Daarna, vanaf een jaar of zo, kun je prima een goede stoel kopen die ook in een ligstand kan, daar zijn de kinderen ook echt goed in beschermd, met een vijf of zevenpuntsgordel.
Dus je kunt je de kosten van een stoel die uit Zweden moet komen echt besparen hoor.
Succes met het jonge ouderschap

Minet

Minet

01-04-2009 om 09:19

Arm kind

Mijn kinderen waren 25 kilo toen ze 7,5 jaar waren! Ze waren toen ook 125 lang.
Bianca, ik hoop echt dat je deze miskoop nog niet gedaan hebt. Er zijn veel heel goede autostoelen te koop waar jouw kind gewoon in de rijrichting kijkt. Dan mag je nog hopen dat jouw kind geen last krijgt van wagenziekte, want dan ga je kindlief echt heel snel uit zijn achteruitrijstoel vissen!
Bianca, ik snap dat jouw kind alles is voor je, dat zijn ze ook voor mij en voor alle andere moeders, maar schiet niet tever door in je bezorgdheid. Veiligheid boven alles, maar 100% beschermen tegen onheil is onmogelijk, ook in jouw achteruitrijstoel.

Groetjes, Minet

Jolijt

Jolijt

01-04-2009 om 09:19

Hier eentje van bijna

1m40 die net de 25 kg pakt (en na een keer spugen weer niet). Die mag dan van achteruit, meteen op de voorstoel zonder stoeltje

Bijna 10 jaar oud

haha, mijn oudste wordt in juni 10 jaar en die weegt nog steeds geen 25 kg... Nou is het wel een errug mager ding, maar het zal je kind maar gebeuren dat hij 10 jaar is, mager en dan niet mag meekijken met het autorijden. Overigens, er zijn ook mensen (dus ook kinderen) die wagenziek worden van achteruit rijden, zegt ze uit ervaring...

Nee, ik vind het ook overdreven.

Jons

Lengte/gewicht

Hoi Bianca,

Onze "achterstevoren" Maxicosi (0+) hebben we tot na 1 jaar kunnen gebruiken. We moesten naar het volgende model overstappen niet vanwege het gewicht maar vanwege de lengte (hoofd mag niet boven de stoel uitkomen). Gewicht is dus niet de enige "maat", dat staat duidelijk zo in de gebruiksaanwijzing. Helaas zijn die autostoeltjes een dure aangelegenheid...
Ik kan me er weinig bij voorstellen dat een stoel veilig zou zijn van 6 maanden tot 25 kg. Dat zijn zulke uiteenlopende maten... En bij 6 maanden kan je kind toch nog niet goed genoeg rechtop zitten?
"Tips for buying a safe car seat. Proper weight. Never buy a car seat that is too big, make sure it is appropriate for your child’s weight from the first day of use"
Wij hebben helaas net onze volgende stoel gekocht, in NL. Wel merk ik dat onze zoon het nu heel leuk vindt om naar buiten en naar ons te kijken, en dat gaat vooruit waarschijnlijk makkelijker dan achteruit.
Dat filmpje is inderdaad indrukwekkend. Zijn er tests van de verschillende modellen stoeltjes?
Ik vind dat de andere posters wel erg negatief reageren. Als deze stoeltjes in Zweden verkocht worden, dan zullen die toch wel goed zijn? Dan zal er toch wel beenruimte zijn? De Zweden zijn toch niet gek?
Interessant hoor, dank voor de tip.

Tinus_p

Tinus_p

01-04-2009 om 09:29

Hersenspinsel

Bianca:
"Dus graag jullie meningen, idëen en hersenspinsels hierover."
Mijn hersnespinsel is, dat je verkapte reclame zit te maken.

Negatief

In een ander draadje kwam het gesprek op de al dan niet negatieve/argwanende ontvangst ten opzichte van nieuwkomers op dit forum. Ik vind deze draad een voorbeeld van zulke negativiteit.

Minet

Minet

01-04-2009 om 09:49

Hennah, dat heet de realiteit

En dat heeft niets te maken met negatieve reakties op nieuwe forummers.
Groeten, Minet

De realiteit

De realiteit is dat Zweden geen achterlijk land is.

ff googelen, er zal vast meer over geschreven zijn:

http://www.jmouders.nl/Nieuwsartikelpagina/AutostoeltjesVeiligheid.htm

Kinderzitje andersom

Bij het Zweedse autobedrijf Volvo wordt van oudsher veel onderzoek gedaan naar de veiligheid van zowel bestuurders als kinderen. Zo introduceerden zij in 1972 als eerste het omgekeerde kinderzitje. Waarom? 'Omdat bij een frontale aanrijding het lichaam op deze manier veel meer wordt ondersteund, waardoor bewegingen van het hoofd ten opzichte van het lichaam tot een minimum beperkt blijven,' aldus Volvo. Met andere woorden, het hoofd maakt een minder harde klap naar voren. En dat kan bij jonge kinderen, wier hoofden relatief een stuk zwaarder zijn dan die van volwassenen (zie afbeelding op pagina 58) levensreddend zijn. Want niet alleen is hun hoofd veel zwaarder, hun nekwervels zijn ook nog niet volgroeid. Ze gaan minder snel 'op slot' dan bij een volwassene en kunnen daardoor verder doorschieten. Met als gevolg dat het kind zijn nek breekt en overlijdt. Om die reden krijgen Zweedse ouders het advies om hun kinderen zo lang mogelijk - minimaal tot 3 jaar - omgekeerd te vervoeren. Daarna wordt het gezien hun lengte vrij lastig, ook al zou het wel beter zijn. Want pas in de puberteit is de verhouding tussen hoofd en lichaam even groot als bij een volwassene, zijn de nekwervels volgroeid en is het tussenliggende kraakbeen uitgehard.

Minder dodelijke ongelukken

Hoewel de voordelen van het achteruit rijden heel duidelijk zijn, wordt deze manier van rijden in Nederland en veel andere Europese landen amper gepromoot. Veel ouders stappen na ongeveer één jaar Maxi Cosi - die inderdaad omgekeerd wordt vastgemaakt - over op een peuterstoeltje waarin kinderen met hun gezicht naar voren zitten. Grafieken laten zien dat het aantal ongelukken met dodelijke afloop in Zweden - waar kinderen tot 4 jaar wel achteruit rijden - beduidend lager is dan in Duitsland en Frankrijk - waar kinderen net als in Nederland met het gezicht naar voren in hun stoel zitten. Dat geldt met name voor de categorie nul- tot vierjarigen. Desondanks wijdt het Nederlandse Ministerie van Verkeer en Waterstaat maar één regel aan dit onderwerp in hun folder over kinderzitjes. Daarin staat: 'Vervoer uw kind zo lang mogelijk achterstevoren.'

Stoeltje bijna niet te krijgen

Waarom is er in ons land zo weinig aandacht voor het belang van achteruit rijden? En waarom zijn stoeltjes waarin ook grotere kinderen achteruit vervoerd kunnen worden, bijna niet te krijgen? Charlotte Menten, woordvoerder van het Ministerie van Verkeer en Waterstaat: 'Ik denk dat veel kinderen het helemaal niet leuk vinden om achterstevoren te zitten.'

Misschien is dat zo. Maar oudere kinderen die geen riem willen dragen en niet op een stoelverhoger willen zitten, moeten ook gewoon doen wat hun gezegd wordt. Volgens onderzoekers bij Volvo is het bovendien onzin dat kinderen altijd vooruit willen rijden. Vaak gaat het om een gevoel dat ouders projecteren op hun kinderen. En wie het gezicht van zijn kind graag wil zien, kan makkelijk een spiegel plaatsen.

Wel is het waar dat kinderen soms iets minder comfortabel zitten omdat ze minder beenruimte hebben. Bij gebrek aan ruimte achterin kan een omgekeerd autostoeltje beter op de voorstoel worden geplaatst (maar dan moet wel de airbag worden uitgezet!).

amk

amk

01-04-2009 om 10:04

Helaas, bianca heeft wel helemaal gelijk

de meest veilige richting ook voor volwassenen is achteruit. Alleen wij willen er nog niet aan. Wij willen dat kinderen naar voren kijken.

Die stoeltjes voor grotere kinderen zijn geen maxicosi achtige dingen, maar echte grote stoelen waar de benen voldoende ruimte hebben.

Er is een aantal maanden geleden ook bij zo'n wegprogramma al aandacht aanbesteed. Ik heb destijds ook gezocht naar een dergelijk stoeltje maar helaas geen type gevonden dat in mijn auto past.

Google maar eens op maxi cosi mobi.

groet,
Angela

Minet

Minet

01-04-2009 om 10:21

Natuurlijk

is het veilig om achteruit in de auto te zitten. Maar dat neemt niet weg dat de in Ned. verkrijgbare autostoelen voor deze gewichtsklasse niet veilig zijn.
En als ik de foto's zie bij de maxi Cosi Mobi zijn deze stoelen gemaakt voor (ook de wat forsere)kinderen tot een jaar of 3 die echt niet langer kunnen zijn dan 1 meter.
Het is dus onzin om aan te nemen dat kinderen daar tot een jaar of 8 ingezet worden 'omdat het veiliger is om ze achteruit te vervoeren' Daar heeft Maxi Cosi nl. een veel beter model voor, nl. de Mobi Rodi
Groetjes, Minet

Maar amk en hennah

Mijn oudste van ruim 9 haalt ook nog lang de 25 kg niet. Hoe lang wil je kinderen achteruit laten kijken?

Overigens

Hadden wij ook lang een Bébé Confort, gewoon in Nederland gekochte stoel waarin kinderen theoretisch gezien tot 18 kg tegen de rijrichting in konden worden vervoerd. Als ze wat groter worden, is dat ronduit onpraktisch. Deze kan ook vooruit geplaatst worden en als zodanig heeft hij dan ook lang dienstgedaan.

Jakiro

Jakiro

01-04-2009 om 10:32

De hema

Zelfs de Hema verkoopt autostoeltjes die tot 15 kilo tegen de rijrichting in te plaatsen zijn.
Mijn kinderen zijn nu 3, nog geen 15 kilo en zouden dus zo geplaatst kunnen worden. Maar ik zou inderdaad niet weten waar dan die benen heen moeten.
Achter in hun nek ofzo ? Dat lijkt me écht optimaal veilig...
Jakiro

Bianca Schulingkamp

Bianca Schulingkamp

01-04-2009 om 10:37

Vervolg

Prachtig al die reacties.
Even voor de duidelijkheid: nee ik ben niet van plan om mijn dochter zolang achterstevoren te vervoeren. Dit is het gewichts limiet van dit stoeltje.
In Zweden is het normaal je kind tot de leeftijd van 4 jaar zo te vervoeren en daarna gaan ze gewoon andersom.
Voor de geïnteresseerden in de beentjes: http://community.babycentre.co.uk/photos/lenats31/386545
O ja het is mijn bedoeling ook niet om iedereen zo'n stoel aan te praten ik probeer alleen het onder de aandacht te brengen zodat het wat meer bekendheid krijgt en in de toekomst in de winkel wel de keuze kunnen maken.
groetjes Bianca

Bianca Schulingkamp

Bianca Schulingkamp

01-04-2009 om 10:38

Reactie

dank je

Bianca

Bianca

01-04-2009 om 10:54

Nog 1 ding

Ik vind het wel grappig dat lezers er vanuit gaan dat als je iets koopt dat je het ook direct gaat gebruiken.
Maar zoals er ook gezegd word zo'n stoeltje is pas geschikt als de kleine zelfstandig kan zitten.
Voor deze lezers die dat trouwens denken volgt een vraagje: Als iemand zo veel moeite doet voor een stoeltje zou zo iemand dan niet de moeite nemen om de gebruiksaanwijzing te lezen?

Groetjes

Tinus_p

Tinus_p

01-04-2009 om 11:14

Wat dingen

Bianca:
"Ik vind het wel grappig dat lezers er vanuit gaan dat als je iets koopt dat je het ook direct gaat gebruiken."
Daar ga ik niet alleen van uit, dat lijkt me zlefs tamelijk vanzelfsprekend. Koop jij dan dingen die je niet nodig hebt??

Bianca:
"Voor deze lezers die dat trouwens denken volgt een vraagje: Als iemand zo veel moeite doet voor een stoeltje zou zo iemand dan niet de moeite nemen om de gebruiksaanwijzing te lezen?"
Ik kijk in dit opzicht nergens meer van op.

Bianca:
"Voor de geïnteresseerden in de beentjes: http://community.babycentre.co.uk/photos/lenats31/386545"
Ziet er krap uit. Hoe gaat dat in een kleine auto?

amk

amk

01-04-2009 om 11:34

Genista

het liefst zou ik iedereen, dus ook de volwassenen achteruit vervoeren omdat dat gewoon het veiligst is.

Maar dan moeten auto's dus wel aangepast worden.

De stoeltjes die kinderen achteruit vervoeren hebben vaak een draai mechanisme. Je draait de stoel naar je toe, zet het kind er in en draait het dan in de goede richting. Dit systeem komt tegenwoordig ook voor op voorwaarts geplaatste stoeltjes.

In een kleine auto is het lastig. Ik heb een redelijk grote auto en bij mij kon het ook niet. Ik vond dat erg vervelend want ik vervoer mijn kind graag zo veilig mogelijk.

Bianca

Bianca

01-04-2009 om 11:50

Tinus_p

Ik mag graag wat rondkijken voor dat ik tot kopen overga en begin daar meestal ook op tijd mee zodat ik eventueel een model met een stofje van afgelopen jaar kan vinden (lukt dit niet jammer dan maar proberen kan altijd toch?).Deze keer dus wel gelukt en daarom wat eerder aangeschaft. Het kan aan mij liggen maar dat tijd vliegt en we zijn zo weer die paar maandjes verder.

Er gebeuren nog te vaak ongelukken met autostoeltjes omdat deze niet correct zijn geplaatst. Dit zou dus kunnen worden voorkomen door even de tijd te nemen om de gebruiksaanwijzing door te lezen.

Wat ruimte gebrek betreft, onze Maxicosi paste niet eens in de autogordels op de achterbank van een Seat cordoba (5 deurs) plus dat de bijrijder wel erg dicht op het dashbord kwam te zitten. Lijkt mij meer een universeel autostoeltjes probleem dan specifiek voor dit soort stoeltjes. (de auto op de foto is volgens ij een Peugeot 307)

mirreke

mirreke

01-04-2009 om 12:03

Keuze en onderzoeken

Tja, ik kan me voorstellen dat het prettig is om een dergelijke stoel in het assortiment te hebben, zodat iedereen nog meer keuze heeft.
Maar ik vind het toch niet praktisch, en ook zeer krap. Als ik het goed zie is dit een behoorlijk ruime auto zo op die foto. Maar de voorstoel moet behoorlijk naar voren, zodat je die al minder goed kan gebruiken. De middelste plek is ook niet goed bereikbaar, of je moet over deze stoel heenklimmen. Het meisje heeft nog steeds weinig beenruimte, je moet met opgetrokken benen zitten.
Eigenlijk is het hele probleem dat auto's in wezen gevaarlijke dingen zijn, of eigenlijk dat je (meestal anderen natuurlijk) er gevaarlijke dingen mee kunt doen.
Ik zie mijn kinderen daar niet prettig in zitten.
Ik ben iemand van de (vergelijkende) onderzoeken. Kun jij onderzoeken vinden die vergelijken tussen landen die de kinderen zo lang mogelijk achterstevoren vervoeren en bv. Nederland waar dat niet gebeurt of alleen maar bij jonge en niet te lange kinderen?
Iets vergelijkbaars maar wel off topic is de kinderfietshelm. Uit onderzoek is gebleken (ja ja, echt waar!) dat in Australië waar de fietshelm verplicht is deze verplichting een averechts effect heeft. Ten eerste gaan er minder mensen/kinderen op de fiets, en ten tweede resulteert het in een vals gevoel van veiligheid zodat er absoluut gezien weliswaar minder ongelukken gebeuren (want er fietsen minder mensen) maar weer meer fietsongelukken en ergere fietsongelukken in verhouding tot het aantal mensen dat nog fietst.
Ik vroeg me dus af of het bijvoorbeeld zo is dat Zweden meer ongelukken hebben, of misschien juist minder, of dat de kinderen er beter af komen of juist minder goed. Want stel dat nu bv. in Nederland het rijgedrag veel beter is en men zich beter aan de snelheden houdt, zijn er überhaupt minder kinderen bij ongelukken betrokken en zullen die ongelukken minder ernstig zijn.

mirreke

mirreke

01-04-2009 om 12:06

Oh, en simpele oplossing

Als de autofabrikanten hun stoelen nou zwenkbaar maken, of in ieder geval ook achterstevoren plaatsbaar, is het probleem min of meer opgelost. Dan zit alleen de bestuurder of de hele voorste rij nog naar voren en kan de rest zelf kiezen.
Bij veel grotere auto's kun je stoelen bv. verwijderen of iets verschuiven als je de middelste weghaalt zodat er meer ruimte per plaats komt. Lijkt mij eenvoudig om het dan ook mogelijk te maken stoelen omgekeerd te plaatsen.
Bestaat dit al behalve bij grote bussen, weet iemand dit?

Praktisch

Wij hebben 3 kinderen, tussen de oudste en jongste zit 4 jaar verschil. Wij zouden dus drie van die dingen nodig hebben - dat zie ik niet lukken.
En wat me bovendien opviel, was de stelling van Bianca dat zulke stoelen in NL niet te koop waren. Zo'n negen jaar geleden kochten wij dus zo'n stoel die tot 18 kg ging. Voor de meeste vierjarigen red je het dan wel.

Anneja

Anneja

01-04-2009 om 13:55

Wauw! ze bestaan!

Ik heb me ook ooit tamelijk gestoord aan dat je kinderen maar tot een jaar of anderhalf achteruit kan vervoeren in de Nlse stoelen. En ga zeker zo'n stoel kopen voor de jongste als we ooit een auto kopen.

Was trouwens vorig jaar in Noorwegen, waar ze in de bus gewoon een paar geintegreerde kinderstoelen bleken te hebben (je duwt een rugleuning naar voren en in de achterkant zit dan een kinderzitje gebouwd zodat ze tot een jaar of 2 in de gordels achteruit kunnen rijden)

Wou dat ze dat hier ook hadden.

anne

Katrien

Katrien

01-04-2009 om 16:59

Ik begrijp iets niet

Ik heb dus inderdaad al vaker gehoord dat het veiliger is om tegen te rijrichting in te zitten voor kinderen want bij een botsing zijn ze dan beter beschermd.

Maar geldt dat dan voor àlle botsingen, dus ook als je langs achter wordt aangereden of zijdelings wordt aangereden? Bij een botsing waarbij je tegen een voorligger botst begrijp ik inderdaad dat het veiliger is, maar in de andere gevallen?

Kan iemand mij dat uitleggen?

Katrien

Botsen

Katrien, de meeste botsingen gebeuren met een beweging naar voren, of van opzij. Als je zelf tegen iets aanrijdt, stopt de auto, maar wil je lichaam nog naar voren: je wordt tegengehouden door je riem. Als je achterstevoren zit, wordt je lichaam in dat geval tegengehouden door de rugleuning: die verdeelt de krachten beter en je hoofd wordt tegengehouden. Dat laatste gebeurt niet als je met je neus in de rijrichting zit: je hoofd gaat naar voren terwijl je bovenlijf tegengehouden wordt door de riemen. Dit kan een whiplash veroorzaken.
Zeker bij kinderen waarbij het hoofd relatief groot is tov hun lichaam, is het dus veiliger om achteruit te rijden.

groeten,
Caroro

Katrien

Katrien

01-04-2009 om 18:41

Caroro

Dat snap ik wel. Maar hoe zit het als je langs achter aangereden wordt. Want bij iedere kop-staart botsing is er toch één wagen die botst tegen een voorligger waarbij in de tweede wagen inderdaad die beweging gebeurt, zoals jij beschrijft, maar toch niet in de eerste wagen. Dus, hoe beschermt de achterstevoren geplaatste stoel in dat geval het kind? En hoe in geval van een zijdelingse botsing? Wat is dan het verschil?

Ik kan het mij moeilijk voorstellen hoe het dan precies werkt, vandaar mijn vraag.

Katrien

Bianca

Bianca

01-04-2009 om 18:59

Extra info

Even als antwoord op 1 van de reacties,
in mijn eerste bericht schreef ik dat deze stoeltjes nauwelijks te verkrijgen zijn en niet dat ze niet te verkrijgen zijn. dus.

De meest informatie die er te vinden valt is in het Engels.
Hier volgen een paar links die ik handig of informatief heb gevonden:Niet zo'n leuk filmpje maar wel informatief


http://www.youtube.com/watch?v=Q8gU9zzCGA8
http://kidsincars.blogspot.com/
http://www.kinderveiligheid.nl/produkten.php?produkt_id=91&merk_id=14&cat=1

Verder heb ik net het stoeltje in de auto gehad en hij steekt misschien 1 a 2 cm verder uit dan de maxicosi.

Het stoeltje wat ik heb uitgezocht is geschikt voor kinderen van 9 tot 25 kg en kan zowel vooruit als achteruit worden geplaatst vanaf 9 kg. (Mocht het dus niet bevallen dan is er nog geen man overboord)
Dit zitje heeft aan de zijkant knoppen om de breedte aan te passen.

Dat was het geloof ik eerst weer

Bianca

Bianca

Bianca

01-04-2009 om 19:01

Juliza

Ik ben het helemaal met je eens.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.