Jim19
20-05-2020 om 16:22
Auto niet uitlenen zoon 21
Wij hebben met enige regelmaat een discussie over het gebruik van de auto.
Wij zijn daar echter heel stellig in dat dát niet mag. Wij moeten er hard voor werken, ons gezamenlijke inkomen is modaal.
Veel vrienden mogen de auto echter wel gebruiken van hun ouders en ons wordt min of meer verweten dan we maar moeilijk doen.
Vandaag dus weer.
Man en ik waren beide thuis. Ik zelf ziek en man had al verlof opgenomen i.v.m. de montage van een nieuw zonnescherm. Beide konden dus niet weg.
Het geval was dat mijn zoon van 21 zijn oplader van zijn laptop op kantoor had laten liggen in capelle ( wij wonen in Dordt ) Hij vroeg dus of hij de auto kon gebruiken. Ons antwoord was nee en daar werd hij nogal boos om omdat hij anders met het ov moest voor enkel een oplader.
Nu begrijp ik dat hij dat vervelend vind, maar wij willen onze enige gezinsauto niet uitlenen. Wij hebben 2 jaar terug meerdere keren aangeboden een klein goedkoop autootje met APK voor hem aan te schaffen, alleen moest hij dan zelf zorg dragen voor het toekomstige onderhoud/verzekering en wegenbelasting. Dit kon hij gezien zijn positie toen ook goed dragen. Dit wilde hij echter niet en nog niet, want dat vind hij zonde van zijn geld. ( Hij geeft het liever uit aan kleding, stappen, vakantie en andere zaken ).
Hij zit in zijn laatste jaar, heeft intussen een mooie baan en salaris op een kantoor ( die ook zijn HBO studie en vervolgstudie betaalt ). Thuis betaalt hij € 100,- kostgeld en verder zijn wij eigenlijk heel makkelijk. Alles en iedereen mag over de vloer komen, we brengen/halen hem of andere dingen, maar het gebruik van de auto is dus onze grens en mag niet.
Ik vind dat wij hee redelijk zijn en dit geval met slechts een oplader heel eeg zuur is, maar wel zijn verantwoordelijkheid en niet de onze. Nu zegt hij zelf jullie vertrouwen mij gewoon niet en ik heb al drie jaar mijn rijbewijs etc., echter die auto is van onze zuurverdiende geld gekocht en ons eigendom. Dat wij hier een grens trekken is ons goed recht. Als wij in de gelegenheid waren hadden we best met hem willen meerijden, maar helaas ging dat nu dus niet.
Hij geeft dus uiteindelijk zijn zus gebeld die ook boos werd op ons. Zij vond ons maar onredelijk dat wij verwachten dat hij dan maar met het ov moest gaan vanwege een oplader. Ik ben echter van mening dat hij degene is die de oplader vergeet, hij degene is die een aanbod voor een auto afslaat omdat hij andere zaken belangrijker vindt en dus nu niet zijn frustratie op ons moet projecteren net als zijn zus. Zijn zus had ook nee kunnen zeggen.
Wat vinden jullie hier nu van?
Hennaya
21-09-2021 om 18:17
Kinderen moeten hun eigen verantwoordelijkheid nemen en ouders hier niet mee opzadelen. Ik heb zelf ook een auto en ik val andere niet lastig en dat wil ik ook niet. Een huis / onderkomen delen tot iemand zelfstandig is prima , echter een auto delen is niet noodzakelijk. Niet iedereen kan zich eventuele schades en bijkomend leed permitteren. Is het inmiddels opgelost?
AnnaL87
22-09-2021 om 11:18
Ik zal ook even onze ervaringen delen over het gebruik van de auto.
Onze zoon heeft in 2019 zijn rijbewijs gehaald en mocht direct gebruik maken van zowel de auto van zijn moeder als vader. In de meeste gevallen pakt hij de auto van zijn vader, omdat dit een lease auto is en hij hier in principe kosteloos in kan rijden. Uiteraard geldt hier wel dat hij hem alleen mee kan nemen als wij hem niet nodig hebben.
De afgelopen maanden maakt onze zoon veruit de meeste kilometers, omdat wij de auto's nog vrijwel niet nodig hebben wegens het thuiswerken. Nu hij inmiddels meer dan 20.000 kilometer heeft gereden heeft hij wel redelijk wat rij-ervaring en kan hij zich flink ergeren aan het rijgedrag van anderen. De vraag is nu alleen of dat een goed tekenen is haha
Enige afspraak die we wel hebben gemaakt is dat hij de auto af en toe even door de wasstraat moet halen en van binnen even moet stofzuigen. Voor de rest kan die hem meenemen wanneer die wil.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.