Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
fladder

fladder

25-03-2011 om 23:40

Lara

"Daar ben ik het helemaal mee eens, ik heb ook nergens beweerd dat het een excuus om te pesten is, alleen valt het mij op dat het door sommigen als excuus om te pesten gebruikt wordt. Ik keur het in ieder geval nooit goed."

We zijn het helemaal eens!

Zwakste opzoeken

Kinderen die pesten doen dat om zichzelf beter te voelen, en ze zoeken iemand die daar gevoelig voor is. Mijn ex heeft rood haar een bril en flaporen. Reden genoeg om gepest te worden zou je zeggen. Hij lachte iedereen die hem vuurtoren noemde recht in het gezicht uit en werd ook nagenoeg niet gepest.
Ik was gewoon gemiddeld, maar wel wat verlegen. Ikk ben oeverloos gepest, anderen mochten niet met mij spelen, ik werd stelsematig buitengesloten en waarom?????????? Ik weet het niet.
Muizemeis

Jo Hanna

Jo Hanna

26-03-2011 om 21:54

Bizarre herinnering

Ik zit dit draadje te lezen en ineens komt er een herinnering in mij op. Een heel bizarre ervaring.
Ik kwam als dorpeling op mijn vijftiende op een kleine middelbare school in de stad. Ik was een wat afwijkend type, wat ze toen new wave noemden, haar omhoog enzo. Op die school had je nauwelijks subculturen. De enige die een beetje opvielen waren twee zusjes, eentje was iets ouder dan ik maar zat bij mij in de klas, de andere was jonger. Dat waren verlegen meisjes en die werden ook stelselmatig gepest. Dat had ik eerst helemaal niet in de gaten maar omdat wij buitenbeentjes waren trokken we naar elkaar toe. Omdat ik met hun omging probeerden ze mij ook uit maar dat nam (nog) geen extreme vormen aan. Op een dag hoorde ik van jongste zusje dat ze de remkabels van haar fiets kapot hadden gemaakt en dat ze daardoor bijna een ongeluk had gehad. Ik was werkelijk witheet! Ik vertelde dat verhaal tegen een vriend van mij en die stelde voor eens naar school te komen om het met die pesters op te nemen. Ik heb dat aanbod aangenomen.
De volgende dag verschijnt die vriend samen met een vriendin op het schoolplein. Hij vraagt mij wie hij moet hebben. Ik wijs de grootste ellendeling aan. Mijn vriend stapt op die jongen af en haalt uit een tas een honkbalknuppel. Oeps, daar had ik geen rekening mee gehouden. Dan stapt een andere jongen ertussen en zegt dat hij het prima vindt als er gevochten wordt maar zonder die knuppel. Geen probleem, zegt mijn vriend, geeft de knuppel aan de vriendin en gaat in vechthouding staan. Maar de pester heeft daar helemaal geen trek in en rent met zijn staart tussen de benen weg. Het schoolplein in grote hilarteit achterlatend.
Mijn medeleerlingen bleken deze jongen ook een enorme etter te vinden. Maar ja, wat doe je d'r aan? Ze vonden wel dat hij zijn verdiende loon had gehad. Hij was natuurlijk voor de hele school zwaar vernederd. Ik was in een enorme roes, dat weet ik nog wel Ik was ineens ook een soort held!
Door de rector werd ik op het matje geroepen. Ik was nog steeds pislink en ik zei dat hij er maar iets aan had moeten doen (het pesten was eerder gemeld) en dat als hij dat niet deed, dat we dan niet anders konden dan het zelf op te lossen. Ik weet niet eens meer of ik ervoor geschorst ben. Van twee leerkrachten kreeg ik te horen dat het natuurlijk niet kon maar dat ze het heel goed begrepen.
Ik weet nog dat ik het contrast tussen dat agressieve getreiter enerzijds en die lafheid anderzijds totaal niet begreep. En over de reactie van mijn medeleerlingen stond ik paf. Het is een hele rare dynamiek, pesten, zo veel werd me wel duidelijk.
Groet, Jo Hanna

Merel

Merel

26-03-2011 om 23:22

Jo hanna

Wat een verhaal, maar toch een vorm van gerechtigheid, iemand die voor de gepesten opkwam. En daarna? Is het pesten toen werkelijk opgehouden? Hoe deed die etter de dag erop toen het weer 'veilig" was?

Gerechtigheid helpt niet

Mijn ervaring is dat ook al komt er gerechtigheid het toch niet echt helpt. Ik ben stelselmatig gepest zoals ik eerder schreef. Toen we naar de middelbare school gingen ging zij naar een andere school en daaar is zij in elkaar gemept en was ze het buitenbeentje. Ik moet zeggen dat mij dat niet geholpen heeft.
Muizemeis

Yura

Yura

28-03-2011 om 14:06

Er vreemd uitzien

Het blijft een feit dat als je anders bent op wat voor manier dan ook, er anders uitziet, een ander dialect spreken of (zoals in mijn geval) betere cijfers halen en vast nog een hoop zaken kunnen koren zijn op de molen van pesters. Fladder geeft dit ook aan in haar posting, dat ze een "sitting duck" was voor pesters. Blijkbaar zijn dit soort zaken dan "de oorzaak" van het gepest worden. Nu kunnen we allemaal gaan roepen dat dat geen reden mag zijn om iemand te pesten, maar de ervaring leert dat die pesters daar geen boodschap aan hebben. Ik ben zelf vroeger gepest en zal alles doen dat in mijn macht ligt om te voorkomen dat dat mijn kinderen ook gebeurt. Ik zorg dus dat ze er leuk uitzien, dat hun kleding klopt. Ik let op dat ze gezond eten en ze zijn al jong begonnen te sporten, zodat ze niet zo motorisch onhandig zijn als hun moeder en altijd als laatste met gym gekozen worden. Verder moeten ze zich op de vlakte houden over hun leerprestaties en nooit naar waarheid antwoorden hoe lang ze voor een proefwerk geleerd hebben (een half uurtje leren en een 9 halen zet veel kwaad bloed weet ik uit ervaring). Verder ben ik heel alert op pesten en houd ik ook in de gaten dat ze zelf niemand pesten. Als ze zeggen dat iemand "raar" is ofzo ben ik gelijk wakker en vraag door en waarschuw ze dat ze niet met iedereen vriendjes hoeven te zijn, maar dat pestgedrag niet wordt getolereerd. Vorige week leek jongste opeens slachtoffer van cyberpesten of eigenlijk haar vriendin, maar zij daardoor indirect ook. Heb gelijk alles uitgeprint en de juf ingelicht, die heeft gezegd dat ze bij een volgende keer meteen naar de politie stapt.
Men mag ook niet inbreken als je je deur niet open laat staan, maar helaas hebben inbrekers daar ook geen boodschap aan, dus raad je toch iedereen maar aan om de deur goed af te sluiten. Overigens loopt nu bij pubertijd een verwant draadje waar een jongen altijd in joggingbroek loopt en daarom gepest werd. Het pesten is op school aangepakt, maar de docent raadt de ouders toch ook aan om hem wat anders te laten dragen naar school.

Sloddervos

Sloddervos

28-03-2011 om 14:38

Yura

'Ik ben zelf vroeger gepest en zal alles doen dat in mijn macht ligt om te voorkomen dat dat mijn kinderen ook gebeurt. Ik zorg dus dat ze er leuk uitzien, dat hun kleding klopt. Ik let op dat ze gezond eten en ze zijn al jong begonnen te sporten, zodat ze niet zo motorisch onhandig zijn als hun moeder en altijd als laatste met gym gekozen worden. Verder moeten ze zich op de vlakte houden over hun leerprestaties en nooit naar waarheid antwoorden hoe lang ze voor een proefwerk geleerd hebben (een half uurtje leren en een 9 halen zet veel kwaad bloed weet ik uit ervaring).'
Pff, ik vind het nogal heftig hoor, Yura, wat je nu schrijft. Jouw beschrijving past een-op-een op mezelf als puber. 'Rare' kleren (altijd te klein en goedkoop, mijn ouders hadden erg weinig geld), zeer onhandig (werd altijd als laatste gekozen met gym), lang en lomp was ik. Ik ben nogal afgelegen opgegroeid, dus mijn sociale vaardigheden zijn ook niet optimaal. Ik at ongezond (veel drop) en had een bleke huid met veel puistjes. Ook haalde ik negens na een half uur geleerd te hebben en zei ik dat over het algemeen ook eerlijk (zonder opscheppen, maar wel als iemand er naar vroeg). Toch ben ik nooit gepest.
Volgens mij was het jouw schuld niet, dat je gepest werd. Het kwam niet door wat jij deed of niet deed. Het kwam niet door wat je droeg. Het kwam doordat die kinderen een zondebok nodig hadden, om zichzelf beter te voelen. En jij was dat toevallig. Tenminste, zo zie ik het.
Ik vind het verdrietig om te lezen dat jij de noodzaak voelt om je kinderen zich zo aan te laten passen aan de heersende norm. Dat is voor mij weer een teken dat gepest diep in iemand zijn zelfbeeld schade aanricht.
Ik ben heel benieuwd naar die uitzendingen van de tv-programma.

Merel

Merel

28-03-2011 om 15:14

De meeste kinderen

Gelukkig vinden de meeste kinderen het juist fijn om er hetzelfde uit te zien als hun klasgenootjes (de heersende norm) tenminste mijn kinderen wel, en ik zelf vroeger ook. Niet omdat ik bang was gepest te worden, maar omdat ik dat leuk vond, dat wilde ik ook zo'n jas, die broek, dat haar, die gympen. Had beslist niet de behoefte een buitenbeentje te zijn, en volgens mij zijn de meeste kinderen zo, uitzonderingen daargelaten. Dat wil niet eens zeggen dat je dan veel geld nodig hebt, wij hadden dat ook niet echt hoor, maar bij H&M en zeeman kan je echt voor weinig hele leuke kleding kopen waar de halve school trouwens ook in loopt.
Ik denk zelf dat kleding een aanleiding KAN zijn om gepest te worden, maar vaak is het een combinatie van dingen. Afwijkend eruit zien is een, afwijkend gedragen/reageren is ook een hele belangrijke. Je kan nog zulke leuke kleding hebben, maar als je bijvoorbeeld om ieder grapje boos wordt, ben je ook de pineut en een mikpunt en zie daar dan maar weer eens vanaf te komen. 't is een heel ondoorzichtige materie.

Fiorucci

Fiorucci

28-03-2011 om 16:40

Merel

Kinderen die er anders uitzien dan de heersende norm, doen dat niet omdat ze een buitenbeentje willen zijn, maar omdat ze een andere smaak hebben. Overigens zul je zien dat er op een gemiddelde middelbare school meer 'smaken' rondlopen, daar is niet slechts een heersende norm.

Merel

Merel

28-03-2011 om 17:04

Klopt

Ik had eigenlijk lagere school kinderen in mijn hoofd. Op de middelbare school komt meer hun persoonlijkheid bovendrijven en ook vaak meer het lef om je te onderscheiden van anderen. Sommige kinderen hebben dat al op de lagere school, en inderdaad doen ze dat niet bewust, maar gewoon omdat dat hun smaak is.

Polly Shearman

Polly Shearman

29-03-2011 om 10:36

Anders zijn

Ik was als kind ( en nog) buitengewoon anders dan de meeste kinderen, ik kan me wel vaag herrineren dat andere pogingen deden om mij te pesten maar ik heb er nooit last van gehad.
Ik droeg foute kleding ( moeder naaide zelf, want ollily konden we niet betalen) en ik had toen al behoorlijk overgewicht.
Toen zoon in groep 7 zat werd ik door leerkracht gewezen op het feit dat de vriendschap die hij had met een jongen uit zijn klas niet zo goed was voor zijn eigen polulariteit, misschien moest ik die vriendschap maar ontmoedingen!?!?! Ik viel van mijn stoel! Ik stimuleer juist vriendschappen! Echte vrienden zijn zeldzaam en zoon had een echte vriend gevonden, eentje waarvan ik denk dat over 10 jaar nog steeds zijn vriend kan zijn.
En dan moet hij die maar laten vallen om vervolgens populair in de klas te zijn??? Ik dacht het niet!!
Dit jaar kreeg zoon van zijn juffen een compliment ( in het kanjerproject) : jij kiest je eigen vrienden!
Trots ben ik op mijn zoon.
Hij draagt ook niet de juiste kleding, heeft geen modern kapsel, hij gaat volledig zijn eigen gang!
Ik stimuleer hem juist om zichzelf te zijn, niet met de massa mee te gaan. Hij ervaart geen nagatief pest gedrag om hem heen, hij zit lekker in zijn vel. De klas vind hem OK en hij heeft naast zijn beste vriend, nog wel meer leuke contacten in de klas.
Afgelopen weekend was hier thuis een discofeest van heel groep 8 en heb ik met mijn eigen ogen kunnen zien, dat hij er gewoon bijhoort, terwijl hij daar geen moeite voor heeft gedaan.

Wat ik wil zeggen: gepest worden is vreselijk, maar je eigen indentiteit moeten opgeven,, en je vreselijk aanpassen de hele tijd om niet gepest te worden lijkt me ook vreselijk!!!

Guinevere

Guinevere

29-03-2011 om 10:44

Polly

Wat mooi gezegd! Helemaal mee eens, met je aanpak en gedachtengang.
Onze oudste is ook wel wat eh... anders natuurlijk. Onlangs heb ik nog bij de meester benadrukt hoe blij ik ermee ben dat hij zichzelf is en zich niets aantrekt van de heersende rages op school. Juist doordat hij zichzelf durft te zijn en mag zijn, staat hij sterk in zijn schoenen en krijgen pesters geen vat op 'm, schat ik zo in.

Merel

Merel

29-03-2011 om 12:19

Polly

Jee Polly, zo'n meester zou echt meteen terug naar zijn opleiding mogen, hoe komt ie erbij om dat te zeggen. Afschuwelijk, je zal het kind maar zijn wat niet zo meeloopt met de rest.

Polly Shearman

Polly Shearman

29-03-2011 om 20:15

Ach die leerkracht.

Ik weet wel waar het vandaan komt. Ze heeft zelf ook een zorgenkind, en wilde me behoeden denk ik. Maar wij zoon en ik gaan onze eigen weg hier in. Hij leeft zijn eigen leven maakt zijn eigen keuzes en wij zijn trots op hem.

Jo Hanna

Jo Hanna

29-03-2011 om 21:40

Opgehouden

Het pesten is toen wel opgehouden. Die ene jongen was compleet afgebrand en ik denk dat ze toch ook wel een beetje bang voor me waren geworden. Die vriend van mij had ook een nogal indrukwekkend uiterlijk: 2 meter, gemilimeterd haar, een kwaaie kop en de bereidheid een honkbalknuppel te hanteren. Ik was hem dankbaar dat hij de boel eens even flink had opgeschud. De dingen bleken ook heel anders te (kunnen) liggen dan ik dacht. De zwijgende meute amuseerde zich ineens om de andere partij. Daar kwamen die klieren niet meer overheen. Het is wel zo dat ik na ongeveer een jaar op die school ben weggegaan en dat ik niet weet hoe het daarna verder is gegaan. Daar durf ik mijn handen niet voor in het vuur te steken. Die zusjes waren wel echt kwetsbaar. Die hadden voor zover ik kon overzien niet van die linke vrienden die zich als hun beschermers opwierpen.
Groet, Jo Hanna

Volgens mijn collega...

moet de pester zelf geholpen worden om te leren hoe het pesten moet stoppen. Volgens hem kan ik die autistische jongen niet echt helpen: hij kan de sociale vaardigheden niet aanleren om voor zichzelf op te komen. Toch ga ik die pesters wel toespreken. Morgen ga werk ik weer...

Inclusief

Een autistische jongen kan de sociale vaardigheden niet aanleren? Dat is jammer. Dat lijkt me nou typisch zo'n vooroordeel dat je meekrijgt als je zo'n etiketje hebt.
Ik zeg mijn zoon altijd dat hij een goed verstand heeft en alles kan leren. Alleen op zijn manier.
Het aanleren is dan niet wezenlijk anders. Helpen dat ze meer zelfvertrouwen krijgen en goed in hun vel zitten. Judo, zelfverdediging. Het doornemen met alle betrokkenen van het pestincident en zelf laten nadenken wat hier de mogelijke opties zijn. Dieper in zo'n incident duiken dan je mogelijk normaal zou doen en daar de details van doornemen met kind.
Ik sluit niet uit dat zoon mogelijk nog weleens gepest wordt of buitengesloten maar dankzij zijn school weet ik dat hij er adekwaat mee omgaat.

T&T

T&T

03-04-2011 om 21:00

Oh ja...

Je zult verbaasd zijn wat een autist allemaal WEL kan leren, waaronder ook sociale regels. Dan spreek ik wel over autisten met een normale intelligentie, die kunnen veel meer dan je denkt, ze verdienen het niet om op hun "stempel" al als niet sociaal te worden "afgeschreven".
Tess

Effe zonder naam

Effe zonder naam

04-04-2011 om 10:55

Politiek correct

Natuurlijk is het niet politiek correct om zo'n pestkop een koekje van z'n eigen deeg te geven, maar waarom moet je politiek niet correct gedrag (pesten) dan met politiek correct gedrag tegengaan?

Het ergste aan dit hele politiek correcte gedoe vind ik dan, dat de boeven hierbij altijd beter af blijken te zijn dan de slachtoffers en dat politiek correct handelen sommige conflicten juist rekkt inplaats van snel op te lossen. Da's maar mijn ervaring, hoor.

Ik vind zeker bij pesten belangrijk dat het snel opgelost wordt. En dan heb ik ook echt alleen het welzijn van het slachtoffer in gedachte, niet van de dader.

Sorry, maar dit is mijn - politiek helemaal niet correcte - mening. En ja, ik ben als kind zelfst ook gepest, dit zal mijn mening zonder twijfel beinvloeden.

norma

norma

04-04-2011 om 12:29

Superfilmpje

Ik heb er vreselijk van genoten,ik kan er niets aan doen.Had ik vroeger maar zoveel lef gehad.
Jammer dat dit blijbaar DE manier is om van het pesten af te komen.Mijn dochter is het ook overkomen,ze ineens van de zwakste van de klas,de sterkste......waar ze niet blij mee was overigens en het vervelende van het gebeuren is ook dat ze geschrokken was van zichzelf.

Rade

Rade

04-04-2011 om 12:49

Welnee

Ik sloeg vroeger wel van me af en hard ook. Maar dan wachtten ze me gewoon daarna met een groep(je) op. Ik moest echt routes door het dorp verzinnen om niet in elkaar geslagen te worden. En als ze mij niet in elkaar sloegen, dan werd mijn tas wel gegapt of mijn fiets kapot gemaakt. Daders helemaal onvindbaar. En dan waren er nog alle niet-lichamelijke pesterijen.

Ik hoop voor deze jongen dat het hem echt helpt, maar het is niet de oplossing voor de meerderheid van de slachtoffers. Helaas.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.