Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Yura

Yura

24-03-2011 om 11:38

Terugslaan

Ik ben ook nooit het type geweest voor terug slaan. Wat ik heel goed vind aan al deze aandacht is dat mensen en kinderen zien wat pesten met iemand dat en dat de gepeste nu opeens een held is geworden. Zelf ben ik in de brugklas gepest, maar dat was niet met slaan, dus dan is terugslaan ook geen optie. Dat was op een meidenmanier, giechelen als je wat zei of napraten dat soort dingen. Eigenlijk weet ik niet eens meer wat er echt gebeurde, maar nog wel hoe ik me voelde.
Overigens komt Peter van der Vorst met een programma, zag gister een oproep. Ze zoeken volwassenen die vroeger gepest zijn en gaan geloof ik ook de pesters opzoeken en kijken wat het pesten voor de rest van het leven van het slachtoffer betekend heeft. Zie www.rtl.nl/gepest. Kan het alleen maar toejuichen zoveel aandacht voor pesten.

lara

lara

24-03-2011 om 12:11

Kan ook vervelend uitpakken

Ik ben een keer op een reunie geweest van mijn middelbare school. Daar sprak ik met een oud klasgenoot waar ik het goed mee kon vinden. Vervolgens kwam een ander oud klasgenootje naar ons toe, ik kende haar wel, zij werd vroeger veel gepest. (ik zal daar passief ook aan meegedaan hebben, door er niets tegen te doen, en al zeker niet voor haar op te komen) het was nog steeds een vreemd type, vreemde haren, en qua kleding leek het of ze een soort "pij" aan had, maar goed, dat even terzijde. Ze vroeg mijn klasgenoot apart maar ze sprak hem wel in de ruimte waar ik ook stond, dus ik kon horen wat ze zei. Ze sprak hem aan over het feit dat hij haar zo gepest had vroeger en dat ze daarom speciaal nu naar de reunie gekomen was om hem dat te zeggen... hij reageerde alleen met ... "oh...maar ik kan me jou helemaal niet herinneren"... maar sorry natuurlijk.
Aiaiai.. ik sprak de klasgenoot later weer toen zij (de gepeste) weg was en hij kon zich haar écht niet herinneren... en zij die hem waarschijnlijk nooit heeft kunnen vergeten wel. Ik vond dat pijnlijk, hij ook voor haar, maar volgens mij is dit voor haar nou ook weer geen genoegdoening geweest zo. Echt indruk maakte het namelijk niet op die klasgenoot, die was meer aan het peinzen van "wie ben jij dan ook alweer?"

Yura

Yura

24-03-2011 om 13:22

Vaker gehoord

Ik heb dat wel vaker gehoord inderdaad dat bij confrontaties 20 jaar later ofzo de pester er zich helemaal niks van herinnerde of zich zelfs de persoon niet meer kon herinneren. Misschien is het voor de pester gewoon een leuk tijdverdrijf, terwijl het voor de gepeste van invloed op zijn hele leven is. Ben ook wel benieuwd naar dat programma daarom.
Van dat nog steeds een vreemd type vond ik ook niet erg sympathiek overkomen. Dat is ook vaak het eerste wat ouders van een pestkop zeggen als je ze aanspreekt op het pestgedrag van hun kind: "ja maar Pietje...". Niks "jamaarpietje" als je iemand niet mag (wat toegestaan is) laat je diegenen links liggen, dan ga je niet lopen pesten.

doornroosje

doornroosje

24-03-2011 om 13:36

Haat

Ik heb het filmpje gezien gisteren bij het jeugdjournaal, samen met mijn jongsten. Ik vond het erg schokkend, zo hard al het ging, vroeg me af wie het had gefilmd en wie het op het net had gezet.
Maar het is een goed voorbeeld. Het roept bij mij veel op, maar bij mijn kinderen ook: dochter is in groep 8 echt buiten de klas gezet door de andere meiden, hier is ze nog lang niet mee klaar (nu middelbare school klas 2) zoon is ook gepest maar nu zo'n grote vent geworden dat hij de sterkste van de school is zo ongeveer, dus die maak je de kachel niet meer aan (wat scheelt dat veel, hij is nl wel heel gevoelig) en ik ben ook gepest vroeger.
Een van mijn peststers is een tijd geleden veel te vroeg overleden. Het haatgevoel naar haar toe zit zo diep dat ik er niet rouwig om kan zijn. het spijt me, maar zo diep kan het zitten.
Je kunt het je niet voorstellen als het je niet is overkomen.

Lara

Lara

24-03-2011 om 14:41

Pelle

Ja is eigenlijk helemáál niet ter zake doende, maar dat viel me gewoon op, dat ze er nog steeds als een buitenbeentje bijliep.

koentje

koentje

24-03-2011 om 15:02

Ik denk eigenlijk

dat pesters wel degelijk beseffen wat ze doen, ergens, maar dat ze het niet kunnen laten omdat ze toch op een of andere manier het gevoel moeten hebben indruk te maken op hun klasgenoten. Ergens willen ze het niet en weten ze heel goed dat ze niet goed bezig zijn. Daarom hebben ook de pesters psychische hulp nodig; kanjertraining of iets dergelijks.
En mensen, die het helemaal niet hebben kunnen verwerken dat ze gemeen zijn geweest omzichzelf sterker te kunnen voelen: dat zijn de zwakkelingen die het zo sterk verdrongen hebben dat ze het ECHT niet meer weten.
Zo zit het denk ik.

*bella*

*bella*

24-03-2011 om 22:42

Niet meer weten

Oeps Pelle, ik geloof dat ik zeker 75 procent niet meer zou herkennen van middelbare school! (maar ben wellicht een beeje raar, en trouwens een gepeste, heb nooit gepest..)

Fiorucci

Fiorucci

25-03-2011 om 07:00

Lara

En daar heb je nu in een zin het hele probleem, dat iemand die niet meestroomt met de middenmoot, gezien wordt als buitenbeentje. Met alle ellende van dien!

Lara

Lara

25-03-2011 om 09:13

Verbaasd

Tja, ik kan hier natuurlijk alleen maar politiek correcte dingen neerzetten, maar ik schrijf nu even wat mij opviel.
Ik zie vaker mensen die niet meestromen in de middenmoot, types die benoemd worden al 'emo', punker weet ik veel. Die hadden wij ook op school en die werden niet gepest. Ik kan het niet goed duiden....zij was toen een type die zich op een bepaalde manier opstelde dat het anderen blijkbaar irriteerde. Ikzelf hoorde vroeger nergens bij, niet bij de populairen, niet bij degene die ze als suf beschouwden... ik hing overal een beetje tussen en ging met iedereen om. Verder was ik toen meer een kijker dan een meedoener, met alles, dus ik observeerde voornamelijk wat er allemaal gebeurde in de klas. En als ik zo terugdenk aan toen, was diegene die gepest werd, niet eens degene die er het aller raarst uitzag. Dus hoe dat nu werkt, waarom de een wel gepest werd en de ander niet heeft volgens mij meer te maken met hoe je houding is, hoe je doet en reageert.
Ik heb trouwens heel normaal en gezellig gedaan tegen de klasgenoot van vroeger hoor, maar ik vond inderdaad wel dat ze er wat zonderling uitzag... of mag ik dat niet vinden? Dat vinden jullie ook nooit van iemand?

Ook

Ik ben bij tijd en wijle ook gepest. Ik ben bij tijd en wijle ook erg populair geweest. Gepest worden is echt niet leuk en liep van een klein beetje tot toch wel heftiger. Ik heb ook gevochten (en dat helpt wel om je rust te krijgen, maar of dan alles goed komt...). Ik koester geen wrok tegen de pesters. Heb ik wel af en toe gedaan, maar op een gegeven moment was ik weer een heel stuk verder in het 'volwassen' worden, dat ik dacht, dat geldt voor die pesters ook. Die zijn misschien wel heel leuke mensen geworden. Zo lang ik niet zeker ben van het tegendeel, kan ik geen wrok koesteren. Alhoewel... het kunnen ook heel vervelende mensen geworden zijn, maar dat is dan vooral toch hun probleem . Ik heb er ook geen last meer van in het dagelijkse leven, nooit. Ik vond het trouwens niet erg om een buitenbeentje te zijn, maar ik wilde wel aardig gevonden worden, haha.
Maar goed, dat geldt niet voor iedereen. Pesten kan vreselijke schade aanrichten. En op het moment dat je er in zit is het gewoon absoluut vreselijk. Zo'n filmpje maakt wel het gesprek lekker los!

fladder

fladder

25-03-2011 om 09:58

Er vreemd uit zien...

Mijn moeder maakte mijn kleding zelf, en het was het altijd net niet... Ook was ik groot en dik. Mijn gebrek aan zelfvertrouwen daar overheen, en zie hier, sitting duck voor pestpartijen (en de leerkracht deed vrolijk mee).

Tegenwoordig vind ik mezelf op een positieve manier uniek. Maar mijn kinderen zijn nog erger gepest omdat ook zij "een beetje vreemd" zijn...

Toen ik las over die reünie, het gepeste kind en dat ze nog steeds "een beetje vreemd was", wist ik genoeg. Natuurlijk weten de pesters niet meer dat ze zulk narrowminded gedrag hebben vertoond, en als ze het zich nog herinneren vergoeilijken ze het meteen met mooipraat als "ze was ráár...".

Anderen reageren met het feit dat zij ook buitenbeentjes kennen die niet gepest werden. Tja, die hebben dan blijkbaar een aura van "...heb het hart eens...!" maar daar is niet elk buitenbeentje gegeven.

En nog steeds worden er excuses gezocht voor de pesters en tegen de gepesten. Immers, die zijn maar vreemd en moeten maar veranderen, terwijl ze met hun anders-zijn geen schade aanrichten. Pesters wel...

Ik heb het filmpje gezien. En het is politiek zwaar niet correct, maar ik zat nog net niet te juichen. Het voelde alsof de gepeste wraak nam namens iedereen die gepest is.
Fout? Ja. Maar pesten, of mensen afwijzen omdat ze niet in je standaardplaatje passen, is nog veel fouter.Mijn moeder maakte mijn kleding zelf, en het was het altijd net niet... Ook was ik groot en dik. Mijn gebrek aan zelfvertrouwen daar overheen, en zie hier, sitting duck voor pestpartijen (en de leerkracht deed vrolijk mee).

Tegenwoordig vind ik mezelf op een positieve manier uniek. Maar mijn kinderen zijn nog erger gepest omdat ook zij "een beetje vreemd" zijn...

Toen ik las over die reünie, het gepeste kind en dat ze nog steeds "een beetje vreemd was", wist ik genoeg. Natuurlijk weten de pesters niet meer dat ze zulk narrowminded gedrag hebben vertoond, en als ze het zich nog herinneren vergoeilijken ze het meteen met mooipraat als "ze was ráár...".

Anderen reageren met het feit dat zij ook buitenbeentjes kennen die niet gepest werden. Tja, die hebben dan blijkbaar een aura van "...heb het hart eens...!" maar daar is niet elk buitenbeentje gegeven.

En nog steeds worden er excuses gezocht voor de pesters en tegen de gepesten. Immers, die zijn maar vreemd en moeten maar veranderen, terwijl ze met hun anders-zijn geen schade aanrichten. Pesters wel...

Ik heb het filmpje gezien. En het is politiek zwaar niet correct, maar ik zat nog net niet te juichen. Het voelde alsof de gepeste wraak nam namens iedereen die gepest is.
Fout? Ja. Maar pesten, of mensen afwijzen omdat ze niet in je standaardplaatje passen, is nog veel fouter.

Fransien

Fransien

25-03-2011 om 10:01

Tsja

Als ik dit filmpje gezien had toen ik nog volop gepest werd, had het mij niet geholpen. Ik durfde niets terug te doen, gewoon uit angst dat het nog erger zou worden. Dat was het namelijk al geworden toen ik een halfslachtige poging gedaan had. Ik zou natuurlijk kunnen zeggen dat ik door het gepest worden een enorm goede conditie heb gekregen, het is eerlijker om te zeggen dat ik door het gepest een enorm minderwaardigheidsgevoel heb gehouden. Ik ben ook niet naar reunies geweest, ik had geen behoefte aan het ophalen van herinneringen aan die 'goeie ouwe schooltijd'. Wat er van de rest van de klas geworden is, interesseert me om eerlijk te zijn eigenlijk maar weinig.
Wat ook gezegd is, terugslaan kan heel vervelend uitpakken voor de pestkop, klopt helemaal. Maar ik ben iedere dag in elkaar geslagen, tot op een gegeven moment ik naar het ziekenhuis afgevoerd kon worden, een trap was een beetje te hard uitgevallen, spoedoperatie, ernstig inwendig letsel, gescheurde milt, lever beschadigd, het was kantje boord. De vader van de pestkop vond het overdreven dat zijn zoon er zo op aangekeken werd, was het niet een betere oplossing dat mijn ouders gewoon gingen verhuizen en mij naar een andere school deden, dan was de school tenminste weer rustig. De leerkrachten waren het helemaal met hem eens. Wat was ik blij dat ik een hele tijd thuis mocht blijven.

fladder

fladder

25-03-2011 om 10:27

Francien

Van die dingen dus....

Kan jij begrijpen dat ik zeg: "die jongen maakt een statement namens alle gepesten"? Wij zouden er inderdaad niet mee wegkomen (die ene keer dat mijn kind halfbakken voor zichzelf opkwam hadden we meteen ook ma en haar achterban tegen ons). Vandaar mijn lekker puh-reactie. Misschien hartstikke fout. Maar pesten is nog fouter. Een gebroken armpje heelt wel weer. Pestgevolgen niet.

Fransien

Fransien

25-03-2011 om 10:48

Fladder

Ja, ik begrijp je. Ik wil ook wel eens dat de wereld anders in elkaar zat, dat pesters als volwassenen zouden inzien wat ze gedaan hebben, dat ze het gedrag van pestkop-kinderen niet zouden vergoeilijken. Ik vond het interview met de pestkop daarom ook interessant, hij vond zichzelf veel meer slachtoffer want hij was ook gepest, en het slachtoffer was ook onaardig tegen hem geweest. Helaas bleek uit de lichaamshouding van beide op het filmpje dat het slachtoffer gewend was aan pesten en niets terugdoen, en het bleek bepaald niet dat de pestkop niet gewend was aan uithalen.
Fladder, ik weet precies wat je kinderen doorgemaakt hebben en wat jij doorgemaakt hebt als moeder. Pesten is niet te vergoeilijken. Jij bent ondanks dat nog een leuk mens geworden. Ik ben ondanks dit nog een leuk mens geworden, maar dat is niet iedereen gegeven. En ik heb in ieder geval een basis wantrouwen, en ik kan al van mijlen ver aan zien komen wie er pester of queen bee is, zal worden en wie ook niet. Ik ben nog steeds bang voor sommige moeders (en vaders) op het schoolplein, instinctief, zal ook nooit meer overgaan. Ik durf er mijn hand voor in het vuur te steken dat zij vroeger pesters waren.

fladder

fladder

25-03-2011 om 10:59

Fransien

Ja, je ontwikkelt er een antenne voor.
Op dit moment zit ik drie maanden in een herstellingsoord (bijna klaar!), en daar zitten er ook een paar. Mensen die zichzelf beter voelen als ze kunnen trappen. Die vooral nieuwelingen, die volkomen van slag hier komen, graag een trap nageven.
En het ergste is: ik observeer hoe die pesters werken. Zich aan de sterkeren vastklampen om erbij te horen en de zwakkeren nog dieper trappen.
Het ergste is daar slechts weinigen het doorhebben, want het gebeurt zo geniepig!
Mij raken ze gelukkig niet meer. Ik kan nu door ze heenkijken en zie hoe triest het is als je zelfbeeld alleen maar opgekrikt kan worden door dat gedrag. En hoe triest het is dat ze er mee wegkomen...
Het is hier net het echte leven

Fransien

Fransien

25-03-2011 om 11:04

Fladder

Ellendig lijkt me dat, nou maar hopen dat er tussen de verpleegsters en artsen ook een paar met zo'n antenne zitten. Ik heb op het moment zo'n leidinggevende, niet handig.
Ik ben blij voor je dat je daar bijna klaar bent, ik zou niet graag zo diep gegaan zijn als jij bent. En nou hopen dat je voldoende kracht hebt kunnen opdoen om het leven weer aan te kunnen.

Dubbel

Mijn gevoelens over het filpmje zijn ook dubbel. Als eerste zoiets laten zien op het jeugdjournaal vind ik al niet helemaal goed.
Ik ben veel gepest vroeger, en dat heeft een diepe impact gehad. Ik deed weleens wat terug, maar dan waren de klappen nog harder, dus meestal liet ik het gelaten overm ij komen.
Dat de jongen in het filpmje wraak neemt vind ik niet ze erg, wel de manier waarop, dat vond ik wel erg pittig.
Muizemeis

Lara

Lara

25-03-2011 om 11:40

Die jongen knapte gewoon

Inderdaad, die jongen knapte gewoon en de kracht die hij gebruikte is wel excessief. Maar als hij een gewone klap had gegeven of een duw, dan hadden we dit filmpje ook nooit gezien, denk ik.
Ik vind dat er op school maar ook door de ouders nog altijd veel aandacht moet worden gegeven betreffende pesten. Maar er zijn zoveel verschillende ouders, en die geven hun meningen door op hun kinderen. Zo maken denk ik kinderen van ouders die vroeger pestkoppen waren, nu grote kans om ook een pestkop te worden. Omdat ouders het niet eens van zichzelf doorhebben.
Ikzelf ben nooit echt gepest, heb nooit gepest (maar ik geef toe, ik ben ook nooit voor een ander in de bres gesprongen, dat durfde ik niet) en heb mijn kinderen altijd geleerd dat niet te doen.
Zij kwamen natuurlijk ook wel eens met een verhaal thuis dat die en die er raar uit zag. Ik gaf dan aan dat dat kan, maar dat je daar niets van hoeft te zeggen, iedereen mag zijn zoals hij/zij is.

Fiorucci

Fiorucci

25-03-2011 om 12:10

Lara

Er zien zo vaak mensen 'raar' uit. Maar dan hoef je ze nog niet te pesten!

Lara

Lara

25-03-2011 om 12:21

Fiorucci

Fiorucci, zeg ik dat dan?

fladder

fladder

25-03-2011 om 13:13

Lara

Het feit dat werd genoemd daar de persoon er nog steeds vreemd uitzag zegt genoeg. Als dat totaal geen rol had gespeeld in het pesten was het nu waarschijnlijk niet eens genoemd, vermoed ik.

Fiorucci

Fiorucci

25-03-2011 om 14:55

Lara

Je wekt de indruk dat het er mee te maken had, door te stellen dat het nog steeds een vreemd type is.

Wat kan een docent eigenlijk doen

ik geef momenteel les op een mbo en er wordt een autistische jongen gepest. Vorige les sprongen twee jongens op toen die jongen naast hen wou zitten. Ik heb gezegd dat ik een gesprek met ze wil over dit gedrag. Hoe kan ik ze ervan overtuigen dat ze gemeen zijn? Volgens hen mogen ze gaan zitten waar ze willen. Misschien dat ik de documentaire laat zien op deze page.

Lara

Lara

25-03-2011 om 15:40

Klopt

Ik noem het omdat ik denk dat het deels ook een reden moet zijn geweest tot pesten. Maar het kan niet alleen dat geweest zijn, want er waren er meerdere op school die er 'anders' bijliepen dan de rest. Ik heb er vandaag nog eens over nagedacht, maar ik heb haar nog nooit echt gepest zien worden, ook niet door die persoon die door haar aangesproken werd. Dat werd blijkbaar in het geniep gedaan. Wat ik wel weet is dat ze in het algemeen gewoon niet aardig werd gevonden, ze had trouwens wel een groepje vriendinnen in de klas, die anderen werden wel aardig gevonden.
Nogmaals ik heb zelf nooit gepest, haar niet, en anderen ook niet, maar voel me nu wel een beetje terecht gewezen omdat ik iemand er vreemd uit vond zien. (ik vind wel vaker mensen er vreemd uitzien hoor, niet dat ik daar wat van zeg of mee doe)

En verder schreef ik dit: Zij (mijn kinderen) kwamen natuurlijk ook wel eens met een verhaal thuis dat die en die er raar uit zag. Ik gaf dan aan dat dat kan, maar dat je daar niets van hoeft te zeggen, iedereen mag zijn zoals hij/zij is.

En daar krijg ik dan dit commentaar op: Er zien zo vaak mensen 'raar' uit. Maar dan hoef je ze nog niet te pesten!

Maar dat schrijf ik toch ook nergens! Ik ben zelf erg tegen pesten en heb dit vroeger vaak met mijn kinderen besproken, pesten doe je gewoon niet!

Fiorucci

Fiorucci

25-03-2011 om 18:20

Lara

Ik bedoel dit: door haar uiterlijk erbij te halen en te stellen dat ze er nog steeds raar uitziet, suggereer je toch een beetje dat het dan niet raar is dat ze gepest is. Dat is het nadeel met schrijven, soms komen dingen anders over dan je bedoelde.

Appel

Appel

25-03-2011 om 20:04

Lara heeft gelijk

ik vind het een beetje vreemd dat jullie Lara blijven aanspreken op haar gezegde van het vreemde uiterlijk van het kind.

We kunnen wel allemaal heel politiek correct willen zijn maar het blijft een feit dat kinderen die er anders uitzien of anders doen, sneller de kinderen zijn die gepest worden, hoe erg dit ook is.Legio voorbeelden, bril, rood haar(vroeger meer), andere kleding, niet mee willen doen met de grote hoop, noem maar op.
Verschrikkelijk is dat, ik vind dat vreemde aan iemand net het leuke van een persoon, kind, volwassene.

Kinderen pikken een slachtoffer of basis van wat zie zien.

Helaas ben ik ook de moeder van een gepest kind, ook omdat zij wat andere gedachten heeft dan de middenmoot, waarom ik dan weer heel trots ben. Hoe dubbel kan het zijn.

ook gepest

ook gepest

25-03-2011 om 20:13

Klopt niet

Kinderen die gepest worden zien er niet altijd raar uit. Ik was vroeger heel middle of the road. Op de lagere school kon ik goed meekomen, plenty vriendinnen. Maar op de middelbare school, kwam er in het tweede jaar een meisje die een erg treurige achtergrond had. Die ging als reactie andere pesten, een aantal die er wat anders uitzagen maar ook kinderen zoals ik die gewoon waren. En de rest ging daar in mee. Ik werd af en toe gepest, ze had een scheldwoord bedacht wat nergens op sloeg. Ik was achteraf niet boos op haar maar op de rest die stompzinnig meelachten. Gelukkig heb ik het achter me kunnen laten toen ik van school ging en was het tijdelijk, maar nog lange tijd was ik bang om buitengesloten te worden terwijl daar eigenlijk nooit een reden voor is geweest. Maar je ziet er dus niet altijd raar uit, ik had een vriendinnengroep maar was iets onzekerder (niet heel opvallend ofzo, maar goed misschien werd ik onzeker van het gepest, oorzaak gevolg is niet altijd duidelijk).
Nu ik zelf kinderen heb ben ik er enorm op gefocust dat mijn kinderen niet buitengesloten worden (gebeurd gelukkig niet). Dus je draagt het altijd mee. Ik zou dus nooit naar reunies toegaan van die school. Confronteren lijkt me zo zinloos.

Lara

Lara

25-03-2011 om 20:49

Pelle

Joh, Pelle, je wilt volgens mij alleen lezen wat jij wilt lezen, ik schrijf veel meer dan alleen dat die persoon nu rare kleding aan had. Alleen de rest, dat ik pesten ook heel erg vind, en dat ook zeker vertel aan mijn kinderen, dat lees je niet. Je blijft maar over dat ene woordje vallen. En ik was toen een kijker, zeker geen meeloper en 12 jaar.... je kan me daarvoor nu veroordelen maar als 12 jarige wist ik ook niet wat ik mijn uppie moest doen, tevens was ik toen heel erg verlegen. Makkelijker gezegd dan gedaan dus.
Nogmaals, ik zit er bovenop bij mijn kinderen en tot nu toe zijn ze gewoon lief voor anderen. Notabene is mijn eigen kind in groep 6 een half jaar buitengesloten geweest na een partijtje met andere meisjes waar zij als enige niet voor was uitgenodigd. Bij dat logeerpartijtje is er over haar geroddeld en hadden de meiden besloten om allemaal niet meer met mijn dochter te spelen. Uiteraard ben ik naar de juf gegaan maar het heeft zeker een half jaar geduurd voordat er verandering in kwam. Pesten is gewoon erg, en volwassenen moeten daar de kinderen op aanspreken. Natuurlijk zou het knap zijn als kinderen onderling dat durven, maar dat is heel erg vaak niet het geval.
En redenen tot pesten zijn 9 van de 10 keer toch een ander uiterlijk, hobbie of gedraging, helaas maar waar, dat is niet wat ik alleen verzin, maar wat ik meestal zie om me heen. Natuurlijk , ik zeg dit maar duidelijk voordat me dit weer een hele draad word nagedragen, vind ik dat ook niet goed, maar mensen lijken toch over afwijkend gedrag te vallen.

fladder

fladder

25-03-2011 om 21:51

Lara en liat

Lara, ik wil je niet aanvallen of zeggen dat jij het kind ook gepest hebt. Ik wilde er wel specifiek uitlichten dat je haar "vreemdheid" aanhaalt. Ik vraag me toch af waarom je dat in dit verband noemt. En nee, niet elk "vreemd kind" wordt gepest, ook "normale kinderen" kunnen de pineut zijn. Maar het valt me gewoon op in jouw posting, zonder jou persoonlijk van pesten te beschuldigen. Algemeen gesproken: vreemd-zijn is nooit een excuus om te pesten. Eigenlijk is niets een excuus om te pesten. Dat het toch wordt gedaan, al generaties lang, is eigenlijk te gek voor woorden.
Liat, als deze jongens nou eens geen autistisch kind pestten, maar, bijvoorbeeld, regelmatig vernielingen aanrichtten op school. Wat zou er dan gebeuren? En als de vernielingen aan bleven houden?
Als je "vernielingen" nou eens vervangt door "autist pesten"... In feite wordt er nu ook herhaaldelijk iets vernield: een kind dat al niet zo stevig staat, sociaal gezien. Misschien helpt het als je bedenkt dat mijn kinderen al zo'n 5 jaar niet meer buiten hebben gespeeld omdat ze dan geheid te maken kregen met pesters?
Een ruit die telkens wordt ingegooid kan worden vervangen. Een kind dat continu vernield wordt brokkelt alleen maar verder af. En vooral kwetsbare kinderen als autisten zullen hier nog lang last van hebben, als er niemand ingrijpt.
Het blijft me eeuwig verbazen waarom de pesters die ons zo het leven zuur hebben gemaakt hun gang hebben kunnen gaan (hoewel de houding van bepaalde ouders ook een rol speelde) en wij als gezin (en met name de kinderen) zo beperkt werden in ons doen en laten dankzij de pesterijen, die doorgingen tot de voordeur.
Liat, ik wens jullie veel wijsheid en ben blij dat je er in ieder geval over nadenkt!

Lara

Lara

25-03-2011 om 22:44

Eens

de quote van Fladder: Algemeen gesproken: vreemd-zijn is nooit een excuus om te pesten. Eigenlijk is niets een excuus om te pesten. Dat het toch wordt gedaan, al generaties lang, is eigenlijk te gek voor woorden.

Daar ben ik het helemaal mee eens, ik heb ook nergens beweerd dat het een excuus om te pesten is, alleen valt het mij op dat het door sommigen als excuus om te pesten gebruikt wordt. Ik keur het in ieder geval nooit goed.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.