Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op
abroad

abroad

03-04-2010 om 15:34

Als je wilt emigreren

In het huidige politieke klimaat begint toch steeds meer het gevoel te komen, ik wil hier weg. Maar waarheen? En hoe pak je het aan? Ik wil ook werk in het land waar ik me zou gaan vestigen. En wat voor werk zou je als buitenlander kunnen verwachten? Zijn er hier ervaringsdeskundigen?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Tinus_p

Tinus_p

06-04-2010 om 11:13

Iets over

Tihama:
"Dat is nu inderdaad net de tegenstrijdigheid. Veel landen hebben een strenger toelatingsbeleid dan Nederland. De PVV pleit voor een strenger toelatingsbeleid. Het strengere beleid dat de PVV wil is vaak maar net gelijk aan het nu al bestaande beleid van Canada en Australie, Verenigde Staten en Nieuw-Zeeland. Dus als je nu NL wil verlaten vanwege een partij die een strenger (discriminerend) toelatingsbeleid wil om dan naar een land te verhuizen dat al een strenger toelatingsbeleid hééft, dan ben je naar mijn mening paradoxaal bezig."
Onder die paradox zit een structureel probleem, waar 'links', cq de ideologen van de verzorgingsstaat, nooit een sluitend antwoord op hebben gehad.

Het probleem is, kortdoordebochtgezegd, dat een verzorgingsstaat niet 'de hele wereld' kan verzorgen, op een hoog niveau dat wel regionaal, maar niet wereldwijd aanwezig is. Concreet: We kunnen de 16 miljoen nederlandse ingezetenen allemaal een wasmachine beloven (desnoods via bijzondere bijstand), maar niet alle 7 miljard wereldbewoners. Er zijn ruwweg twee benaderingen: Of je geeft een kleine groep heel veel en de rest niet (alle 16 miljoen nederlanders een wasmachine en de rest van de wereld niet), wat mss structureel onrechtvaardig is omdat het gebaseerd is op uitsluiting, of je geeft niemand iets, waardoor je ook niemand uitsluit, maar mensen in hoge mate zelf hun dingen moeten regelen, ook als ze straatarm zijn. Traditioneel zijn immigratielanden (vroeger de VS, Canada, Australie, etc) sterk gebaseerd op het laatste principe; je hebt toegang, maar je krijgt niets, terwijl Nederland meer volgens het eerste principe werkt: je krijgt van alles, maar je hebt geen toegang (of, zoals bij de AOW, de voorziening is beperkt en afhankelijk van hoelang je in NL woont). Je ziet ook, dat bij stijgende sociale voorzieningen, de toegang steeds meer wordt beperkt; de VS is nu strenger voor immigranten dan 100 jaar geleden. De gemeenschap is sterker, maar meer gesloten voor buitenstaanders.

Tinus_p

Tinus_p

06-04-2010 om 11:16

Overigens

Wat ik zo hoor, is dat de meeste expats in NL klagen over de gezondheidszorg; die is goedkoop (gratis eigenlijk) en sociaal (iedereen kan er gebruik van maken), maar slecht toegankelijk (wachtlijsten) en 'achterlijk' (zoals geen pijnstilling bij bevallingen). Dat zie ik in dit draadje nog niet terug, terwijl het door buitenstaanders vaker wordt genoemd als 'typisch nederlands' dan bv Wilders of 'het politieke klimaat'.

Tinus_p

Tinus_p

07-04-2010 om 09:35

Multinationals

Emma:
"Wie wil er in zo'n gesloten en onvriendelijk land als Nederland iets beginnen?"
Opvallend veel multinationals. Die houden van het zeer aantrekkelijke belastingklimaat. De rest is bijzaak, cq zelfhaat.

Stenna

Stenna

08-04-2010 om 12:54

Is er leven op pluto?

Frankrijk??! Overwegen we Frankrijk?! Hebben we het hier over het Frankrijk van Le Pen, banlieu oorlogen, Sarkozy's "uitschot", hoofddoekjesverbod? Of over Cote d'Azur vakanties?

Deze discussie doet me trouwens wel steeds meer aan een (het?) oud liedje denken. Waar kan ik heen, ik kanniet naar....

abroad

abroad

08-04-2010 om 23:12

Stenna

Dat lied spookt ook al een paar dagen door mijn hoofd....

Stand van zaken nu. Ik denk dat we ons eerst eens goed gaan inlezen, uitzoeken en nadenken. De stap is wel groot. Heb een paar uitzendingen bekeken van ik vertrek, en sommige zijn best heftig. Eenmaal daar is een stap terug ook best weer lastig. We houden de opties open, maar voorlopig blijven we nog maar even hier. (het mooie weer komt er ook weer aan natuurlijk hihi)

Emigreren...

tja, je vraag is wel wat vaag, maar inderdaad; emigreren is een enorme stap! werk uit voor je zelf waarom je weg wilt, waar je naar toe wilt, wat je wilt bereiken, wat ga je missen?, hoe moet het met de kinderen, school? taal? toekomst? als je emigreert moet het voor hun ook een goed land zijn. als je dat allemaal duidelijk hebt is het tijd je te orienteren hoe je dat kunt bereiken ... ik ben ervaringsdeskundige ... en het is niet iets om over een nacht ijs te gaan...

Mirage

Mirage

13-04-2010 om 19:47

Buitenlander

Bedenk je ook dat jij dan de buitenlander bent. Waar jij je nu aan ergert, dat is nog tegen anderen gericht. Als je zelf in het buitenland woont, is het tegen jouw gericht. Dan is het pas echt persoonlijk. Kan je je nog beter hier inzetten voor een beter leefklimaat.

abroad

abroad

13-04-2010 om 22:56

Mirage

daar heb je ook gelijk in, dat WIJ dan de buitenlander zijn....ik zou echter wel zo snel mogelijk mijzelf de taal machtig willen maken en ook zo snel mogelijk (ja rotwoord) integreren.....maar dat zal niet 1 2 3 gaan nee...

abroad

abroad

13-04-2010 om 22:57

Ozzieozzie

je hebt gelijk....ook voor de kinderen is zoiets een hele stap....Ik neem de tip van 1 van de eerdere posters nog eens in overweging en ga misschien de pijlen richten op de Noordelijke provincien van Nederland....

ruuby

ruuby

15-04-2010 om 17:14

Tja

Waar ben je voor opgeleid? Welk land lijkt je aantrekkelijk?

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.