ChrisH
11-04-2013 om 11:38
'alles voor je kind'
Vanavond bij de VPRO een thema-uitzending over opvoeden, waarbij de vraag centraal staat of we onze kinderen niet te veel verwennen. Dit is een vraag die ik mezelf op gezette tijden ook stel dus ik probeer te kijken vanavond. Misschien een goede kijktip?
amk
12-04-2013 om 19:34
Nou
ik vond dat dat meiske het in die context wel kon maken. Ze werden behandeld als gelijkwaardig, althans dat beweerden de ouders. Als je dan quality tijd beloofd aan je kind moet je er wel zijn voor dat kind en niet 3 kwartier met iemand anders aan de telefoon gaan hangen.
Auwereel
12-04-2013 om 20:05
Kritiek, facebook en zelfreflectie
Zou het in tranen uitbarsten bij beoordelingen en kritiek nog samenhangen met Facebook? Als je net op je sociale media hebt gezegd "ik krijg mijn beoordeling straks" en o lieve help, je krijgt zwaar kritiek, wat moet je dan op Facebook zetten?
Hoe staat kritiek krijgen van anderen in verhouding tot het tegenwoordig in zwang zijnde "zelfreflectie"? Bij zelfreflectie moet je je eigen functioneren beoordelen, dat zat er vroeger bij mij niet bij. Je kreeg een cijfer en dat was het. Tegenwoordig moet je op jezelf kunnen reflecteren en zeggen wat beter kan en hoe je dat denkt te bereiken. Daar krijg je dan wel weer het ouderwetse cijfer voor, dus eigenlijk dien je zelf te verwoorden wat destijds de docent over je dacht. Dan moet kritiek toch anders aankomen, lijkt me.
Mea Proefrok
12-04-2013 om 21:30
Kritiek
Nou nou nou. Je zou alleen al hier op OO de lieve dames de kost moeten geven die bij de minste kritiek op hun achterste benen staan. Kritiek niet goed kunnen velen is volgens mij wel min of meer universeel. Het ligt er ook maar helemaal aan hoe het gebracht wordt.
Heb verder de uitzending niet gezien, dus geen commentaar.
Vic
12-04-2013 om 21:49
Uitgezet
Ik heb na een kwartiertje het programma uitgezet. Normaal gesproken vind ik programma's over opvoeden wel leuk, maar dit vond ik heel irritant. Misschien wel door het gezin wat als eerste aan bod kwam, met zeurkinderen en inconsequente ouders en een boterham met mozzarella en pesto vlak voor het eten. Kind mocht geen mozzarella, maar 'ok dan wel' als ze er een boterham bij nam.
Stenna
12-04-2013 om 21:59
Brutale meisje
Grappig, ik keek samen met puberzoon (wat interessante discussie opleverde) en die vond dat meisje ook brutaal.
Zelf vond ik het raar dat zij regels voor haar ouders mocht opstellen, terwijl het ging om (meer) regels voor de kinderen. Dat zou bij ons er niet bij zijn, wij bepalen de regels, niet omgekeerd. Zelfs dat was zoon wel met me eens (dat het zo zou moeten zijn). Behalve als het om regels over gamen gaat natuurlijk ..
Ef
12-04-2013 om 22:38
N@nny
ik werk al vanaf mijn 18e in de zorg en ik hoor al nooit anders dat de leerlingen en stagiaires "van tegenwoordig" echt veel lakser, luier, brutaler, onhandiger, slechter tegen kritiek kunnen, etc. dan "wij vroeger"; echt van dat ouwe plegen geklets... Mijn ervaring is dat leerlingen en stagiaires juist heel goed hun sterke en zwakke punten onder woorden kunnen brengen, en daar ook echt mee aan de slag gaan, feedback geven en ontvangen is een persoonlijk leerdoel waar de hele stageperiode mee geoefend wordt, veel actiever als "bij mij vroeger"
Er zitten altijd mensen tussen die moeite hebben of eigenlijk niet geschikt zijn voor de zorg, maar die zijn er altijd geweest.
Kaaskopje
13-04-2013 om 00:07
Mark
Ik was er niet bij in die supermarkt en bij dat huilende meisje, maar ik kan me wél voorstellen dat de kritiek van die dame dat meisje net teveel was. Zeker als je al wat ouder bent, kun je ook de wijsheid opbrengen om begrip te hebben voor de druk waaronder zo'n jong meisje kan staan. Je hebt tijdens een hele werkdag soms vreselijke mensen aan je kassa en als iemand dan nét de verkeerde snaar raakt kan zoiets gebeuren.
Ik ben een stuk ouder dan dit meisje en ik kan ook niet goed omgaan met kritiek én complimenten. Mijn tranen zitten ook snel hoog. "Dat kun je niet maken" is leuk en aardig, maar was dat maar zo. Kón je maar zo sturen met die dingen dat je het niet maakt. Maar zo werkt dat niet.
Wat die commando's betreft ging het volgens mij niet omdat ze niet genoeg stoere jongens kunnen krijgen, maar omdat er überhaupt niet genoeg animo is voor het leger/de marine. Maar ik kan dat verkeerd begrepen hebben.
Kaaskopje
13-04-2013 om 00:14
Liora
jij zat laatst 42 minuten met oma aan de telefoon, ik heb dat getimed.
Ik zou dat niet pikken! ===
Dan zou ik daar nu alvast voor gaan trainen
Als een kind gelijk heeft bij dit soort dingen, vind ik dat het best besproken mag worden, ook al is dat niet leuk. Ik vind dat niet persé brutaal. Ik ben voor 'het goede voorbeeld geven'. Als de ouder het goede voorbeeld niet geeft, hoe moet je dan van het kind verwachten dat die het beter doet?
Biene M.
13-04-2013 om 11:29
Kaaskopje
En waarom zou je je erin moeten oefenen aanmatigende opmerkingen van je kinderen te accepteren? Leer je je kinderen daar iets goeds mee? Helpt dat voor het bewaren van je zelfrespect? Kan ik me allebei niet voorstellen.
Leen13
13-04-2013 om 11:51
Eerlijk
Kinderen zijn eerlijk en kunnen nog niet de sociale verhoudingen doorzien. Dat is ook een culturele zaak. Dus het is de zaak van ouders om kinderen daarin te laten oefenen, maar daar ook de nuance in aan te brengen. Ik val ook niet om hoor als een kind terechte kritiek heeft en mijn kinderen zijn zeer eerlijk. Ik heb ze wel bijgebracht dat het van de situatie en de sociale verhoudingen afhangt hoe je daarmee omgaat. Het is niet handig om de leerkracht de hele tijd te wijzen op allerlei tekortkomingen. Die heb je zelf ook en vaak is het een kwestie van perspectief. Het is handiger om goed te luisteren, je in te zetten voor je eigen schoolcarriere. En ja, dat voelt niet altijd eerlijk, maar tenzij iemand zich strafbaar of immoreel gedraagt en er ontoelaatbare schade ontstaat, concentreer je je op je schoolcarriere. Toevallig het voorbeeld waar het aan de orde kwam.
Maar dat je geen kritiek moet accepteren van kinderen, dat is een autoritair standpunt waarmee je toch andere verhoudingen mee aanleert.
Manda Rijn
13-04-2013 om 12:05
Autoriteit
ik zelf vind het dat kinderen altijd een meing mogen geven als ze die terecht vinden en kunnen onderbouwen, nou dat kunnen ze vanaf een bepaalde leeftijd gewoon dus dat gebeurt hier dan ook.
Feit blijft dan wel dat ik als ouder financien beheer, weet wat gezond is en ook de levenservaring heb dat het soms beter en handiger is je te schikken. Zoals je dat later ook zal hebben in je werkomgeving, relatie etc.
Maar de consequentie zelf laten ervaren werkt hier in de meeste gevallen wel het beste dan blijven uitleggen en blijven herhalen, want daar wordt gewoon niet naar geluisterd.
Manda Rijn
13-04-2013 om 12:07
Dus
als dochter weer eens wat kwijt raakt dan betaal ik de 1e keer de helft en raakt ze het dan weer kwijt dan is het pech en zal ze het zelf geheel moeten betalen.
Dus ik blijf best nog zeggen, heb je je spullen allemaal weer bij je, waar is je jas, heb je je huiswerk af. Maar dat doe ik niet meer met de druk die ik vroeger toepastte, laat het haar maar ervaren als ze iets kwijt raakt, iets niet af heeft, iets vergeet.
Dan wordt je kamer dus niet schoon gemaakt, ben je te laat en kan je niet meer mee doen, heb je iets niet omdat je het kwijt raakt en ben je dus heel erg moe de volgende dag omdat je te laat bent gaan slapen.
Leen13
13-04-2013 om 12:15
Consequenties
Ik kan me voorstellen dat je zelf consequenties stelt. Dat hangt van je zelf en je kind af. Hier doe ik dat niet. Kinderen zijn dan ook heel consequent met hun spullen. Raken zelden iets kwijt. Als er iets mis gaat door eigen schuld of door andermans schuld, vaak onzorgvuldigheid en toeval, dan gaan we gewoon nadenken samen hoe we dat gaan oplossen en hoe we dat voortaan voorkomen. Ook zonder andere consequenties lukt dat goed. Nou moet ik zeggen dat er hier wel een eind aan het geld komt, dus dat is een 'natuurlijke' barriere waardoor je soms even op de oplossing moet wachten.
Chantal
13-04-2013 om 15:44
42 minuten met oma gebeld...
Ik heb het gevoel dat het gezin samen afspraken heeft gemaakt. Een van die afspraken was 'computertijd' maar papa wilde zijn computertijd niet inleveren. Ja, doei!
En als je afspreekt dat je om 7 uur (ipv half acht thuis bent) om nog een uurtje samen te zijn dan moet je niet met oma gaan bellen.
Ik heb net het deel gemist dat de dochter het getimed had maar als je een afspraak maakt met je kinderen, moet je je er ook aan houden. Iets met voorbeeldgedrag...
Stenna
13-04-2013 om 20:42
Ton et musique
het ging niet zozeer om het feit dat het meisje iets zei over het bellen van de moeder. Maar om de toon waarop ze dat deed. Vond mijn zoon dus he.
Kaaskopje
14-04-2013 om 00:27
Biene
Dat van dat trainen bedoelde ik uiteraard als grapje. Ik had ook 'maak je borst dan maar nat' kunnen zeggen. Maar waarom is het aanmatigend als een puber tegen een ouder zegt dat het niet leuk is (daar kwam het op neer)om van een uurtje 'quality time' drie kwartier aan de telefoon te zitten? Ik vind dat niet aanmatigend, maar een hele juiste constatering. Als een dochter van mij zelfs voor mij te brutaal doet, zeg ik dat beslist. Ik heb de indruk dat iedere ouder weer een andere definitie heeft van wat brutaal is. Ik vond die dochter niet brutaal of aanmatigend. Ik geloof dat ik als puntje bij paaltje komt, liever heb dat een kind af en toe net even te ver gaat, dan dat dat zelfde kind niets durft te zeggen.
Fiorucci
14-04-2013 om 09:04
Tja
Als je als gezin kiest voor het overlegmodel, moet je niet raar kijken als je wordt aangesproken op je eigen gedrag natuurlijk, gelijk hebben ze.
liora
14-04-2013 om 12:57
Fio
Hoi Fio,
Er zijn natuurlijk heel veel nuances tussen overlegmodel en kind is de baas.
De programmamaker vroeg ook aan die ouders: zijn jullie de baas. Ik zag dat dat de vader irriteerde, maar ik denk dat die kinderen daar alles bepalen.
Wat ik trouwens weer erg vreemd vond is dat ze nooit samen ontbeten.
Liora
Karin*
14-04-2013 om 14:28
Verbazing
ik heb met verbazing gekeken naar de "overlegouders". Blijkbaar vonden ze het wel belangrijk om samen te eten, maar was het er tot nu toe niet van gekomen om smorgens samen te ontbijten?? En dat kinderen mee gaan beslissen over meer structuur en meer regels en minder verwennen, kan je dat niet beter zelf onderling even bespreken? De oudste was toch maar 10, nog lang geen puber? Je gaat toch niet overleggen met je kinderen over minder verwennen? Dat oudste meisje vond dat papa ook minder op de computer mocht, dat heeft toch ook niets te maken met of de ouders de kinderen verwennen?
Vic
14-04-2013 om 14:59
Samen ontbijten?
Wij ontbijten ook nooit samen. Nou ja, wel op hetzelfde tijdstip, maar de een voor de tv en de ander achter de krant En oudste dochter is dan meestal al de deur uit. Twee ouders kunnen toch bijna niet samen ontbijten, i.v.m. werk enzo?
Karin*
14-04-2013 om 15:28
Ik bedoel
ik bedoel niet dat je perse samen moet ontbijten, maar blijkbaar vonden ze dat juist wel belangrijk, en hadden ze er toch tot nu toe geen moeite voor gedaan.
Annet
14-04-2013 om 16:38
Aan tafel ontbijten
Volgens mij bedoelden ze dat.
Afhankelijk van werktijden vind ik heel normaal dat 1 ouder niet gelijk met de rest ontbijt.
Hier met 1 VO-kind en 1 BO-kind ontbijten we soms aan dezelfde tafel maar iedereen gaat zijneigen gang, leest de krant of de DD. Lekker rustig hoor!
Vic
14-04-2013 om 19:06
Liora
Bij twee ouders is er vaak eentje die vroeg begint zodat hij/zij de kinderen vroeger uit de opvang kan halen. De laat-beginner eet dan met de kinderen, ofzo.
Ik heb hier met jongste afgesproken dat ze vanaf groep 5 zelf haar ontbijt en trommeltjes voor school doet. Heb ik wat meer tijd voor de krant, of kan langer blijven liggen.
Stenna
14-04-2013 om 21:57
Brutale meisje
dat was dus wat mijn puberzoon vond, zei ik al. Dat is wel apart dus, aangezien de meeste volwassenen hier dat niet vinden (en ik ook niet zo)
ChrisH
15-04-2013 om 09:42
Quality time enzo
Volgens mij was het die Bulgaarse moeder die zei dat als ouders door drukke werkzaamheden hun kinderen maar twee uur per dag zien, ze dan geen zin hebben in gedoe en regels en conflicten. Waardoor ze dingen laten gaan die ze anders wel zouden corrigeren.
Ik vond dat overleggezin daar wel een typisch voorbeeld van. Moeder kwam om half acht 's avonds thuis van haar werk en wilde dan nog wat 'quality time' met de kinderen. De oudste ging daardoor bovendien regelmatig pas om half elf naar bed. De Antilliaanse huisvriend van een van de VPRO-filmers had het erover dat de afstand tussen ouders en kinderen in Nederland zo klein is (te klein naar zijn mening). Dat zag je goed bij dat oudste meisje vond ik. Ze had wel gelijk, maar de manier waarop ze haar ouders ter verantwoording riep vond ik te ver gaan.
Ik vond het wel een leuke uitzending. Herkenbaar ook dat eeuwige overleggen en hoe je jezelf dan in een spagaat draait. Mijn kinderen roepen hier regelmatig dat wij 'niet over hun bepalen!'. Maar dat doen we dus wel, want soms moeten dingen gewoon. Hier heb ik inmiddels afgeleerd om sommige dingen te vragen als ik weet dat ik toch niets met een negatief antwoord kan.
Molleke
15-04-2013 om 10:07
Grappig
Ik heb het een hekel aan van die te vrije kinderen die je wel eens tegenkomt maar nav. dit draadje de uitzending gekeken en ik vond dat meisje helemaal niet brutaal. De ouders maken afspraken en ze houden zich er gewoon niet aan. En je kon aan de reactie van het meisje merken dat dit niet de eerste keer was. Ik heb toch een wat andere kijk op brutaal zijn. Voor de rest vond ik er niet veel aan. Ja, idd, dit waren vooral ouders die vonden dat de buurvrouw verkeerd aan het opvoeden is. Die moeder van zoon Tex riep nog even snel. "je bent niet verwend hoor Tex".
rutiel
16-04-2013 om 14:04
"ik werk al vanaf mijn 18e in de zorg en ik hoor al nooit anders dat de leerlingen en stagiaires "van tegenwoordig" echt veel lakser, luier, brutaler, onhandiger, slechter tegen kritiek kunnen, etc. dan "wij vroeger"; echt van dat ouwe plegen geklets..."
Even voor de nuancering van het beeld: de "ouwe pleeg" in kwestie is zelf pas 7 jaar aan het werk in dit vak. Ik heb haar niet over "wij vroeger" horen praten, alleen over haar ervaring van nu in vergelijking met pakweg vijf jaar terug. Verder heeft ze alleen iets gezegd over slecht tegen kritiek kunnen, niet over laks, lui of wat er verder nog in je lijstje staat.
Jammer dat je het slechts als kritiek op jonge collega's in jouw vakgebied. Ik heb haar alleen aangehaald als illustratie van een tendens dat jonge mensen slechter tegen kritiek kunnen dan voorheen. Ik had ook een voorbeeld kunnen nemen uit een ander vakgebied.
n@nny
Ef
16-04-2013 om 23:15
N@nny
Ik reageerde omdat ik het een slechte illustratie vond van de stelling dat jonge mensen slecher tegen kritiek kunnen. In de zorg wordt en werd namelijk áltijd geklaagd over de nieuwe lichting; in mijn moeders tijd waren de leerlingen lui, in mijn tijd laks en onhandig, tegenwoordig kunnen ze niet tegen kritiek. Het heeft naar mijn idee dus niks te maken met hoe het echt gesteld is met de jeugd van tegenwoordig.
Ef
16-04-2013 om 23:57
Ook sneu (ot)
trouwens, als je zelf nog maar 7 jaar werkt en je collega's die 5 (!) jaar later zijn begonnen al zo lekker neer kan zetten. Binnen 7 jaar al een "ouwe pleeg", die gaat nog heel wat leerlingen afkraken.